Vinkkejä hiilarieden vähentämiseen? Olen lopettanut
leivän syömisen lähes kokonaan ja menin eilen parin kuukauden atuon jälkeen vetäisemään patonkia. Ihan hirveä väsymys iski, hyvä että hereillä pysyin! Uskomatonta, en ole karppaukseen yms koskaan jaksanut perehtyä. Nyt tekisi mieli kokeilla myös muutenkin, eli perunan, pastan ja riisin tilalle kasviksia, mutta miten? T'ähän mennessä olen syönyt niitäkin tosi vähän parin kuukauden ajan, mutta kasvislisukkeiden tekeminen on hiukan hakusessa. Keitettyä kukkakaalta/parsaa tai salaattia olen väkertänyt.
Kommentit (7)
Minut lääkäri pisti VHH-ruokavaliolle sairauteni takia.Eikä ole mikään keliakia. Kyllä tulee ikävä hyviksiä.. no onneksi jäätelönkin voi tehdä itse :D ja tummaasuklaata voi syödä.
Perunaa voi hiilarittomassa syödä 1-2 kpl. Ja moni syö hedelmiäkin.Leipää teen itse (manteli, ihan ok mielestäni)
Tv. Aikaisempi kirjoittaja (ns. hyväkarppaaja)
No ihan vaikka teet salaatin sen lihan kaveriksi tai ostat wokkivihanneksia sellaisen pussin mistä tykkäät, laitat pannulle ja syöt. Itse en kyllä henk' koht ymmärrä karppausta. Ymmärrän hyvin höttöhiilareiden poistamisen ruosta, mutta en kokonaan poistamista. Perunasta ja riisistä nyt ei paljoa hyödy eikä valkoisesta vehnästä, mutta onhan noita parempiakin hiilareita ja niiden hylkäämistä en oikeasti ymmärrä. Mutta sen perunan tilalla voi siis syödä vaikka porkkanaraastetta, mitä tahansa salaattia tai niitä todella helppoja wokkivihanneksia kaupan pakastealtaasta. Itse tykkään myös wokata kaalia ja paprikaa (porkkanaa) eli suikaleiksi molemmat ja pannuun kohtalaiselle lämmölle (kaalin voi laittaa ensin ja paprika myöhemmin). Koska en pysty syömään raakaa kaalia annan muhia hetken aikaa, mutta siis niin, että on vielä napakkaa eikä lötköä, koska siitä en pidä. Halpaa, helppoa ja hyvää.
voithan sä tehdä kukkakaali/parsakaaligratiinia jos ei jaksa pelkästään keitettynä noita vetää. Mä itse myös olen jättänyt valkoiset leivät, pullat ja riisit/pastat pois mutta syön perunaa, tummaa pastaa ja ruisleipää. Otan noita kuitenkin aina vaan vähän eli pääosa lautasella on kasviksia/vihanneksia, sitten proteiinia ja vain yksi pieni peruna tai vähän pastaa. Ja hyvin pyyhkii :) Ei ole periaatteessa tarvinnut kieltää itseltään mitään kun noudattaa kohtuutta kaikessa.
Uunijuureksia.. joko valmiita pusseja kaupan pakastealtaasta tai sitten pilkot itse mitä haluat vuokaan ja päälle vähän suolaa ja pippuria ja oliiviöljyä. Uuniin siksi aikaa että vähän pehmenevät mutta itse en tykkää sellaisesta mössöstä vaan pitää vielä vähän rouskua hampaissa :)
Uunijuurekset on helppo lisäke ja sitä voi aina vähän soveltaa. Parsakaalia, kukkakaalia, paprikaa, punajuurta, kesäkurpitsaa, munakoisoa, porkkanaa yms. Näitä vain pilkotaan, sekaan öljyä ja mausteita ja uuniin niin johan tulee hyvää! Tietty jos olet hiilarien kanssa tosi tiukalla linjalla (eli haluat aluksi ketoosiin) näitäkin kannattaa laskeskella, esim. porkkanassa on suhteellisen paljon hiilareita. Mutta jos tarkoitus on vain vähentää "höttöä", eli valkoisia jauhoja, pastaa, perunaa yms. niin sitten ei ole niin väliä mitä kasviksia tuonne laittaa.
Ja salaatit on tietty hyviä lisäkkeitä myös, kunhan pitää huolen että niissä oikeasti on jotain ravinteikasta mukana, eikä pelkkää salaattia ja kurkkua. Eli esim. pinaattia, manteleita, pähkinöitä, parsakaalia yms. Karppauksessa erittäin tärkeitä on myös hyvät rasvat, ja niitä tulee syödä runsaasti. Eli paljon lohta, avokadoa jne.
Kiitos vinkeistä, otan kyllä käyttöön. Ketoosiin en halua, se kun nyt kokeilen miltä hiilaireiden vähentäminen tai oikeastaan niiden ottaminen parempilaatuisena vaikuttaa oloon ja olomuotoon.
t.ap
karppaus.info ja reseptit ja johan löytyy. ja on myös kirjoja olemassa :)
itse sitä kautta monesti katselen reseptejä ja kyllä minä ainakin niistä olen pitänyt.
Valinnan vaikeus minuun iskee tosi monesti! :D