Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei VI**U! Joku on kopioinut graduni ja palauttanut sen omanaan!

Vierailija
22.03.2019 |

Olen kirjoittaessa usein jättänyt tietokoneen pöydälle tiedekunnan kirjastoon, esimerkiksi kun olen käynyt syömässä. "Kuka tahansa" on voinut käynnistää sen vaikka USB-muistista ja kopioida sisällöstä mitä lystää.
Sain tänään tietää että graduni ei läpäissyt edes softapohjaista plagiaattitarkistusta. Siitä löytyi laajoja, liki identtisiä tekstikokonaisuuksia yhden toisen hyväksytyn gradun kanssa. Ohjaaja sanoi tehneensä siitä ilmoituksen ja asiasta käynnistetään tutkinta.
Mutta mitä seuraavaksi tapahtuu?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis... miksi jätit sen koneen sinne ilman valvontaa....? En IKINÄ jättäisi läppäriäni saati muutakaan konetta ilman valvontaa kun joku tuollainen työ on kesken. Ja jos on ihan pakko lähteä, tallenna työ, sulje kone, ota mukaan. (Tod. Näk oli kuitenkin oma läppärisi.) Mutta minähän olen vain typerä amis, mistä minä mitään tiedän... 🙄

Vierailija
2/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se toinen gradu on jo hyväksytty. Nyt on sinun ongelmasi todistaa, että sinä olet itse sen kirjoittanut jo aiemmin. Joko olet kirjoittanut kypsärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tehnyt kotonas sen gradun, niin kuin me muutkin.

Vierailija
4/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi tapaaminen sen kanssa, joka gradusi kopioi.

Vierailija
5/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että kaksi saman tiedekunnan opiskelijaa tekee gradua täsmälleen samasta aiheesta niin, ettei kukaan huomaa?

Vierailija
6/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että kaksi saman tiedekunnan opiskelijaa tekee gradua täsmälleen samasta aiheesta niin, ettei kukaan huomaa?

Porvoossa on.

Vierailija
7/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se. Aloittaja taitaa olla itse kypsyttelemässä ideaa varastaa.

Vierailija
8/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vaan tavis työtön, mutta näkeekö tiedostoista kuitenkin, milloin niitä on muokattu/luotu..?

Vierailija
9/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tarina ei ole tosi, vaikka ihan kiinnostava ajatusleikki onkin.

a) kukaan ei jättäisi tekstejään levälleen ap:n kuvaamalla tavalla

b) samassa tiedekunnassa kyllä tiedettäisiin jos olisi kaksi hyvin saman aiheista gradua tekeillä

Vierailija
10/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on totta, vaadi kielitieteellinen tarkastus teidän kirjoitustyyleistä. Se voi todistaa tuon toisen syylliseksi.

Vierailija
11/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän muuttaa lähestymistapaa. Esim.

Timo Soinin vasemman pakaran representaatio suorissa tvlähetyksissä ajalla 2000-2015.

Vs oikean pakaran.

Vierailija
12/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se huomataan. Meillä Oulussa tekee 2 opiskelijaa juuri nyt graduja samasta aiheesta, mutta vähän eri näkökulmista. Tekevät ihan avoimesti yhteistyötä. Tekivät aiemmin yhdessä seminaarityön ja kumpikin halusi jatkaa aiheella. Sopivat yhdessä ja ohjaajan kanssa, että miten he saavat niistä aikaan omat työt ja kummallakin on selkeästi se oma tontti. Aihe kuitenkin on sama.

Vierailija
13/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinulla on ollut gradullasi joku ohjaaja, joka tietää gradusi sisällön?

Eihän graduja tehdä salassa keneltäkään.

Vierailija
14/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä "kuinkas sitten sattuikaan" -osastoa.

Vierailija
15/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on oma kone, jonka olet jättänyt johonkin ilman valvontaa ja sen dijasta, että joku olisi nyysinyt koko koneen, se joku on katsonut järkeväksi istua tyynesti koneen ääreen, hakkeroida sun salasanat ja näytönsäästäjät, etsiä gradutiedoston sun koneelta ja kopioida sittn sen omaan käyttöönsä? Mistä se on tiennyt, että aihe on jotnkin sopiva sen tieteenalalle? Ja etkö sä oo editoinut tekstiäsi matkan varrella juuri ollenkaan, vai onko tämä tapahtunut ihan viime viikoilla - hassua sitten, että se on jo ehtinyt jättää gradunsa ja saada sen hyväksyttyä.

Jos koneen käynnistää usb-muistilla, niin se ei mene samaan käyttäjäprofiiliin kun sun.

Yliopistolla näissä tapauksissa tehdään tutkinta. Ohjeita on joka yliopistossa omansa, mutta useimmissa niissä sulla on tilaisuus selvittää asiaa ja jos vaikuttaa siltä, että kyseessä ei välttämättä ole tahallinen vilppi, vaan esimerkiksi tietämättömyydestä johtuva moka, ja se on ensimmäinen, saat uuden tilaisuudet tehdä uuden gradun, jossa asiat on kunnossa. Mutta jos on selvää tahallista vilppiä tai välinpitämättömyyttä, siitä seuraa yleensä vähintään määräaikainen erottaminen.

Vierailija
16/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vaan tavis työtön, mutta näkeekö tiedostoista kuitenkin, milloin niitä on muokattu/luotu..?

Provohan tuo on, mutta leikitään, että ei. Tuskinpa sitä pöllittyä tiedostoa sellaisenaan on luovutettu. Ja päiväykset tulevat koneen kellosta, jonka voi asettaa mihin tahansa aikaan.

Nuo Office-ohjelmat kyllä lisäävät dokumentteihin metatietoja, joista voisi selvitä jotain.

Vierailija
17/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on itse surutta plagioinut aiempaa gradua ja yrittää nyt pelastaa nahkansa kun jäi kiinni.

Vierailija
18/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan varmaan. Hyvä yritys. Tai ei itse asiassa edes kovin hyväkään...

Vierailija
19/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koneen käynnistää usb-muistilla, niin se ei mene samaan käyttäjäprofiiliin kun sun.

Jos sen käynnistää live-linuxilla, se ei piittaa windowsin käyttäjäprofiileista pätkääkään.

Vierailija
20/23 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vähän muuttaa lähestymistapaa. Esim.

Timo Soinin vasemman pakaran representaatio suorissa tvlähetyksissä ajalla 2000-2015.

Vs oikean pakaran.

Vaikea uskoa. Minä tein graduni niin kauan sitten, että sen puhtaaksikirjoitusvaiheessa saatiin laitokselle ensimmäinen tietokone, mutta jo silloin piti käydä läpi kaikkien yliopistojen vanhat ja tekeillä olevat gradut siltä varalta, että joku olisi saman aiheen kimpussa. Jos sellainen löytyi, piti joko valita uusi aihe tai muuttaa lähestymistapaa radikaalisti.

Minä onnistuin tekemään graduni käymällä vain kahdessa ensimmäisessä seminaarissa ja sen jälkeen etenemällä ilman valvontaa esitarkastukseen saakka. Siitä en olisi päässytkään eteenpäin toiselta varastetulla työllä.

Nro 5