Miksi pyöräilijä ei saa ajaa kadun nopeusrajoituksen mukaan vaikka jaloissa riittäisi voimaa?
Kyltityksellä pakotetaan parin metrin levyiselle "kevyen liikenteen väylälle", missä saa jatkuvasti varoa mm. kauppojen ovista ulos tulevia jalankulkijoita, eli turvallinen nopeus on korkeintaan ehkä 10 km/h. Samaan aikaan vieressä on leveä ajorata, missä voisi rauhassa painaa sen 30 km/h mitä kadun nopeusrajoitus sallii, jos se siis olisi luvallista.
Liikennesuunnittelu "sucks", lievästi sanottuna.
Kommentit (3)
Se on luvallista ajaa autojen seassa, mutta mulkku olet silloin, jos pyörätie vieressä ellet sitten oikeesti sotke sitä 40-50kmh siinä. Mutta joo moni haukkuu pyöräiliötä mulkukksi varsinkin nämä jalankulkijat jotka ite kävelee sillä pyöräkaistalla ja ainkin kehä3 sisällä tyypit kulkee niin läpät silmillä esim. jos bussi tulee niin suoraan pysäkiltä bussiin. Kohtahan pyöräilykausi vaan pahenee kun nämä ”ammattilaiset” saavat sen 4000€ kilpapyörän varastosta pihalle ja spandexit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ajorata on ajoneuvoja varten.
Polkupyörä on ajoneuvo. Tosin:
"Merkillä (Pyörätie) osoitetaan ajoradasta rakenteellisesti erotettua taikka erillistä pyörätietä, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Muut ajoneuvot eivät saa käyttää merkillä osoitettua pyörätietä. Mopolla ajo pyörätiellä on kuitenkin sallittu, jos se osoitetaan tekstillisellä lisäkilvellä ""Sallittu mopoille"". Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on soveltuvin osin noudatettava, mitä tieliikennelaissa säädetään ajoradalla ajamisesta. (7.5.1997/415)"
Siksi koska ajorata on ajoneuvoja varten.