Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin töihin...

19.05.2006 |

Teen tässä galluppia, koska ootte menneet töihin takaisin äippäloman jälkeen, ootteko pitäneet hoitovapaata, ja kuinka rahallisesti tulette toimeen jos olette jääneet hoitovapaalle?

Itselläni loma loppuu vasta lokakuussa mutta pitäisi työnantajan kanssa varmaan aikaisemmin keskustella hoitovapaa-asioista...

Niin ja miten olette jaksaneet arjen pyörityksen?

T. Tuplamami ja pojat 7 kk

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin kun muksut olivat 1v 1kk ja he menivät tarhaan. Eli pidin vain normaalit vanhempainvapaat + sen 60 päivän ylimääräisen osan. En antanut sitä miehelleni ;-> lisäksi pidin pitämättömiä lomapäiviä noin 1,5 kk.

Ovat tarhassa 4 päivää viikossa, sillä itse olen osittaisella hoitovapaalla eli perjantaisin olen kotona. Tulee ihana pitkä viikonloppu.

Rahallisesti osittainen hoitovapaa plus miinus nolla. Palkkaa saan 80%, mutta pienempi veroprosentti, säästyneet päivähoitomaksut (10+9¿/päivä) ja lisäksi saa osittaista lastenhoidon tukea 70¿/kk.

Tykkään työstäni, joten minusta on ihanaa olla töissä ja jaksan sit olla ihan täysillä mukana lasten jutuissa illat, perjantait ja viikonloput. En ole varmaan mitään kotiäiti tyyppiä.

Arjen pyöritys sujuu hyvin. Lapset haen tarhasta neljän maissa ja puuhastellaan yhdessä kunnes menevät nukkumaan klo 20. Sen jälkeen vähän siivoilen, täytän astian- ja pyykin pesukoneet.

hopsi ja taaperot 1v5kk

Vierailija
2/9 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mukulat olivat silloin 1v7kk. Menivätä yksityiselle perhepäivähoitajalle missä mukanaoli vain yksi tyttö jokaoli muutaman kuukauden nuorempi kuin omani. Kaikki on mennyt loistavasti,lapset ovat sopeutuneet hoitoon hyvin eikä suurempia katastrofeja ole ollut.

Itsekkin tykkään työstäni tosi paljon ja olen näin paljon onnellisempi kuin kotona ollessani. iltaisin jaksan paljon paremmin lasten ja miehen kanssa. Meillä tosin helpottaa että tuon ruuan aina töistä joten ei tarvitse ruveta sen laittoon enään. siivotaan kun jaksetaan ja mies tekee tasan tarkkaan yhtäpaljon kuin minäkin arki hommia..Näillä eväillä olemme pärjänneet todella hyvin.

martina ja lapset 6 pv vaille 2v!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu viikon taisin olla kotona äippäloman loppumisen jälkeen. Olen yrittäjä ja minulla on tosi lyhyt työpäivä, vain 1,5-3h/pv. Lisäksi meillä oli ekat kolme kuukautta mummu hoitamassa lapsia kotona ja nyt sen jälkeen on ollut hoitaja kotona. Elokuun alusta esikoinen vajaa 5v menee päiväkotiin puolipäiväiseksi. Tuplille on myös tiedossa unelma perhepäivähoitaja työmatkan varrelta 1.9. alkaen. Pienet ovat tuolloin 1v10kk ja ajattelin, että mahdollisesti alkaisin tehdä enemmän töitä tuolloin. Kuitenkin max hoitoaika lapsilla olisi 5h/pv.

Onn aikanaan sanonut, että hoidan omat lapseni itse kotona, ehtiihän töihin myöhemminkin. Nyt kuitenkin huomaa, että muutama tunti töitä päivässä tekee ihmeitä. Jaksaa paljon paremmin lasten kiukutteluja yms. Tosin en varmaankaan pitkää työpäivää haluaisi tehdä. Esikoisen kanssa olin melkein 2,5v kotona ja hyvin pärjättiin rahallisesti. Nytkään en rahan takia töissä käy, hyvin tultaisiin toimeen pelkällä miehen palkaal ja kotihoidon tuella. Aika paljon täytyy tienata, ennen kuin kannatta alkaa maksaa hoitomaksuja. Ainahan työssäkäynnistä seuraa muitakin kuluja.

Melkein 7kk on nyt takana työntekoa ja välillä kyllä kaduttaa. Ois ihan kiva olla kotonakin, mutta työkin on niin kivaa ettei sitä malta lopettaa.

Aurinkoista kesän odotusta kaikille!

Vierailija
4/9 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en ole mennyt vielä töihin, tuplat ovat nyt 1v4kk, hoitovapaata on haettuna tammikuuhun asti, jolloin pikkuiset täyttää kaksi. Todennäköisesti haen vielä vuoden lisää.

Ihan hyvin rahat riittää. Itse asiassa minulle ei hirveän paljon suurempia summia jäisi käteen, vaikka töihin menisin, sillä hoitomaksut nielisivät niin paljon palkasta (kolme hoitoikäistä). Toki nyt erotus on jotain (kutakuinkin 300e, mikä paikataan käyttämällä entisiä ja tulevia lapsilisisiä, niitä kun on ennen pystytty vähän säästämään suurempia hankintoja varten). Hoitovapaata miettiessä vaakakupissa painoivat rahan lisäksi monet muut asiat. Vähäpätöisin niistä ei ole se, että työni on kolmivuorotyötä, joka ei mielestäni sovi pienten lasten äidille ainakaan minun tapauksessani.

Hyvin pärjätään myös muuten, olen paljon onnellisempi lasten kanssa kotona, työ imisi kyllä kaikki mehut niin ettei kotiin jäisi mitään energiaa. Eihän kaikki päivät ole yhtä aurinkoa, mutta lapset on pieniä niin vähän aikaa.

Joskus maailmassa töihinkin pitänee palata, jos en siihen mennessä keksi jotain muuta. Ehkä paluu töihin olisi ajankohtainen aiemmin, jos todella tykkäisin työstäni/työajoistani.

Vierailija
5/9 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset olivat 1v2kk kun menin töihin. En ollut ollenkaan hoitovapaalla sillä olen opettaja ilman vakinasta virkaa, joten olin työyön yli kesän, äitiysloma päättyi kesäkuun alussa. Lapset menivät tarhaan, ja olen tosi tyytyväinen pätökseen. Minulla ei ole kovin pitkiä päiviä, ja olen päättänyt että en aio ottaa stressiä töistä, teen sen mitä pitää mutta ylimääräisiä en tee. Sitäpaitsi olen huomannut että olen paljon tehokkaampi nyt, ja osan olla enemmän " läsnä" sekä kotona että töissä. Ainoa asia mitä on rasittanut on lapsien sairastelut, joulun alla oli paljon sairasteluja ja huonosti nukutun yön jälkeen sattaa olla vaikeaa olla ymmärtäväinen murrosikäisten teinien kanssa, mutta onneksi kevät on mennyt hyvin. Rahaa ei jää käteen paljon enemmän kuin silloin kun olin kotona, tarhamaksu 380 e/kk, mutta en siis ollut hoitovapaalla. Lapset viihtyvät tosi hyvin tarhassa, onhan oma sisko/veli aina mukana!

Vierailija
6/9 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomani päättyy heinäkuussa, ja olen ajatellut olla hoitovapaalla ainakin vuoden, todennäköisesti kaksi. Taloudellisesti tulee olemaan tiukkaa, mutta emmeköhän selviä, kun tarkasti eletään.

Minusta tämä ratkaisu on meille järkevin. En jaksaisi mitenkään sellaista rumbaa, että joka aamu pitäisi lapset valmistella kiireellä päiväkotia varten, kuljettaa heidät sinne, kiirehtiä töihin, painaa tukka putkella töitä kahdeksan tuntia, hakea lapset ja tulla kotiin tekemään kotitöitä. Olen aivan liian mukavuudenhaluinen moiseen pyöritykseen. :) Ja koska ainakin toistaiseksi olen nauttinut kotona olemisesta huomattavasti paljon enemmän kuin nykyisestä työpaikastani, olen päättänyt pysyäkin kotona.

Se rahasumma, jonka töissä ollessa saisi käteen enemmän (verojen, päivähoitomaksujen, töitä varten ostettujen vaatteiden, työpaikkalounaiden ym. jälkeen) on kuitenkin sen verran pieni, ettei se mielestäni kattaisi alkuunkaan sitä lisätyötä ja -harmia.

Omista ystävistäni suurin osa on mennyt melkeinpä suoraan äitiyslomalta töihin, ja ymmärrän kyllä heidänkin tilanteensa; toisille se on se paras vaihtoehto. Itse en voisi sellaista kuvitellakaan.

Emo + tytöt 9kk

Vierailija
7/9 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama kuukausi ja kaksoset täyttävät 3vuotta, sitten on paluu työelämään. Jo äitiysloma-aikana päätimme, että kun sellainen hieno mahdollisuus suomessa on, niin olen kotona lasten kanssa kunnes he täyttävät 3 vuotta. Aika on mennyt nopeasti, tottakai on ollut hetkiä kun olisi toivonut olevansa aikuisten parissa, mutta yhtään en kadu päätöstäni olla kotona. On ollut tosiaan hienoa seurata lasten kehitystä, joka on huimaa kolmen vuoden aikana.

Rahallisesti olemme tulleet ihan hyvin toimeen ahkeran miehen palkalla ja kotihoidontuella. Olemme pystyneet reissaamaan ulkomailla, eikä ole tarvinnut tinkiä oikeastaan mistään. Kannattaa tosiaan harkita kotona olemista, sillä lapset ovat vain kerran pieniä! :)

Vierailija
8/9 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuplat on nyt 2v5kk ja menen töihin syksyllä jolloin ovat 2v9kk. Otin aluksi hoitovapaata vuoden mutta kun kauan suunniteltu talonrakennus oikeesti alkoi niin valitsin kahden " helvetin" välistä sen kotiäitiyden mitä en ole katunut. Mullakin on kolmivuorotyö ja ajatus eräänlaisesta yksinhuoltaja vuodesta raksan takia hirvitti jo sinänsä ja jos siihen osi lisätty työ ja tarhan aloitus,sairastelut jne niin oisin ehkä ollut pulassa.

Töihin olen kaivannut useasti ja kun olen ollut tosi väsynyt ja pinna olematon on mies jo suositellut hoitovapaan lopettamista mutta tässä sitä edelleen mennään ja nyt on niin paljon helpompaa kun vuosi sitten että tyytyväinen olen.

Rahaa ei ole shoppailuun kun miehellä on tavalliset tulot. Mutta omat lainat lyhennän ja yhden ruokakauppareissun maksan+oma känny lasku. Sit onkin rahat loppu. Eli miehen rahoilla eläminen ja laskut menneet.

Jään syksyllä osittaiselle hoitovapaalle sillä haluan edelleen olla lasteni kanssa enemmän mitä täysipäiväinen työ antaa mahdollisuudeksi. Ja katson sitten jääkö rahaa tarhamaksujen jälkeen elämiseen riittävästi tai pitääkö tehdä täysiä työvuoroja. Kyllä sitä omaa rahaa jo kaipaa.

Suosittelen hoitovapaata mutta sanon kyllä että töissä pääsee aina helpomalla kun 24h kotona kahden(tai useamman) pienen kanssa.

Onneksi on ihana työ minne palata ja luotan että saan myös uusia voimia töihin paluusta tähän arjen rutiineihin.

Hyvät kesät!!

t.midwife ja pesue

Vierailija
9/9 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin töihin kun tuplat olivat 1v5kk. Päätös oli oikea itselleni sillä halusin päiviini myös muuta sisältöä ja ammatillisia haasteita. Toisaalta ajan puute ja ainainen kiire hirvitti. Onneksi nykyään on mahdollista olla osittaisella hoitovapaalla kunnes lapset menevät kouluun. Teen siis 4 päiväistä työviikkoa. Rahallisesti siinä ei juuri häviä ja näin saan rauhassa olla lasten kanssa yhden päivän kotona ja samalla saan itselleni uutta voimaa omasta työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme