Miksi käyttää konetiskitabletteja kun jauhetta on?
Ja jauheen kanssa voi käyttää huuhtelukirkastetta tai ei. Ja jauhetta voi annostella halutun määrän. Ja jauheen annostelu on jopa turvallisempaa kuin tabletin, johon on koskettava sormin. Jauhe liukenee nopeammin. Jauhe täyttöpussissa on paljon halvempaa.
Miksi siis jotain tabletteja?
Kommentit (63)
Joo, on se vähän kummallista, että ihmiset tyytyväisenä maksavat tiskiaineestaan moninkertaisen hinnan, kun se puristetaan tabletiksi, ja käyttävät sitä vielä enemmän kuin käyttäisivät jauhetta. Mutta eihän se ole tyhmä, joka pyytää...
Kaikkea sitä pitääkin pohtia :D
Minä vaan yksinkerttaisesti tykkään käyttää niitä tabletteja. En ole asiaa sen syvällisemmin pohtinut :)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 14:29"]
Ap:lta unohtui yksi tärkeä syy käyttää jauhetta. Jos kattila on todella pahasti pohjaanpalanut, ainoa keino saada se puhtaaksi on kiehuttaa siinä liedellä konetiskiainetta. Ja tällöin määrää on hyvä voida säännöstellä ja tabletin kirkasteet tms ovat haitaksi.
[/quote]
Pyykkipulveri on tehokkaampaa tuohon hommaan.
Ap:lta unohtui yksi tärkeä syy käyttää jauhetta. Jos kattila on todella pahasti pohjaanpalanut, ainoa keino saada se puhtaaksi on kiehuttaa siinä liedellä konetiskiainetta. Ja tällöin määrää on hyvä voida säännöstellä ja tabletin kirkasteet tms ovat haitaksi.
[/quote]
No, ei se nyt ihan ainoa keino ole :) On niitä monia muitakin keinoja, jopa parempia.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 14:46"]
Minulla puolestaan ei ole tapana polttaa ruokia kattilaan, joten tuo käyttötarkoitus ei ole mitenkään oleellinen. Tulee varmaan kivat höyryt siitä konetiskiaineen keittämisestä..
[/quote]
;-)
Vastauksesi kertoo lähinnä, ettet kovin paljoa kokkaile. Kuka tahansa, joka yrittää saada vaikka vain pihvit ja kastikkeen ajoitettua samaan aikaan varsinkin, jos on vähän enemmän kuin yksi pannullinen pihvejä paistettavana polttaa sen kastikkeen joskus. Harvemmin on vain se tehtävänä, vaan on myös lapsia katsottavana ja pöydän kattauksenkin viimeiset vaiheet. Olettaen, että salaatti on tehty esivalmisteluina ja perunatkin muussannut ennen.
Ainiin, saahan sen kastikkeen valmiina pusseina. Tai pihvit, kastikkeet ja muusitkin valmiina mikrolautasella.
Minä käytän Fairy Platinium-tabletteleja tämän vuoksi: pesee puhtaaksi jo 30 min ohjelmalla. Jos käyttäisin halpisjauhetta, kone saisi pyöriä 75min, jotta saisin saman lopputuloksen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 16:53"]
[/quote]
Pyykkipulveri on tehokkaampaa tuohon hommaan.
[/quote]
Kyllä. Ja kun sen pyykkipulverin antaa kiehahtaa yli ja pyyhkii samalla sen hellan, saa hellankin pinttyneimmät liat samalla puhdistettua ilman sen kummempia aineita. Jos se ei kiehahda yli, voi sen siltikin käyttää ja se tepsii uuniinkin. Joskus olen laittanut kiehuessa uunin sataan asteeseen ja kattilan sinne, jonka jälkeen liat irtoaa vieläkin helpommin. Kädet on syytä suojata palovammoilta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 16:58"]
Minulla puolestaan ei ole tapana polttaa ruokia kattilaan, joten tuo käyttötarkoitus ei ole mitenkään oleellinen. Tulee varmaan kivat höyryt siitä konetiskiaineen keittämisestä..
[/quote]
;-)
Vastauksesi kertoo lähinnä, ettet kovin paljoa kokkaile. Kuka tahansa, joka yrittää saada vaikka vain pihvit ja kastikkeen ajoitettua samaan aikaan varsinkin, jos on vähän enemmän kuin yksi pannullinen pihvejä paistettavana polttaa sen kastikkeen joskus. Harvemmin on vain se tehtävänä, vaan on myös lapsia katsottavana ja pöydän kattauksenkin viimeiset vaiheet. Olettaen, että salaatti on tehty esivalmisteluina ja perunatkin muussannut ennen.
Ainiin, saahan sen kastikkeen valmiina pusseina. Tai pihvit, kastikkeet ja muusitkin valmiina mikrolautasella.
[/quote]
Ei mulla kyllä koskaan ole kastike palanu niin pahasti pohjaan. Riisipuuro palaa yleensä aina, mutta sekin lähtee kun ensin heittää kattilan tiskikoneeseen, tabletin perään ja sitten ottaa sokeripalalla loput mitä jää. Tuokin johtuu todennäköisesti siitä, että kattila on niin finaalissa. Pitäis ostaa uus puurokattila. Ja kyllä minusta tuo sokeri on melkeinpä tehokkaampaa mitä mikään pesuaine. Sillä lähtee ikäloppu hellakin puhtaaksi.
[/quote]
;-)
[/quote]
Minä en polta ruokia pohjaan ja kokkailen paljon. Tosin induktioliesi auttaa siinä aika paljon. Mutta veden sain poltettua kerran pohjaan - unohdin, aikana ennen induktioliettä. Mutta kastikkeita en teekään kovin usein, kun ei meillä niistä porukka erikoisemmin tykkää. Mutta kovin montaa asiaa ei voi yhtä aikaa tehdä, kun meillä on vain neljä levyä. Salaatin teen aina ensin, juuri siksi, että voin sitten keskittyä lämpimään ruokaan.
Tabletit on kivoja, kun ei joudu joka kerta mittaamaan ja arpomaan tiskaineen määrän kanssa. Jotkut kommentoivat tykkäävänsä pulverista, kun määrän SAA määrätä itse. Itse en halua, tykkään että se puoli on jo hoidossa valmiiksi.
Helppoa ja siistiä. Jos jossain olisi myynnissä aavistuksen pienempiä tabletteja, niin olisi vielä parempi. Näillä vaihtoehdoilla nämä saatavilla olevat isot tabletit voittavat silti meidän perheessä pulverin.
Tärkein syy on se, että nyt voin laittaa pienetkin lapset täyttämään tiskikoneen ja käynnistämään se.
Miks käyttää jauhetta, kun nestemäinen tiskiaine on parasta, vähiten myrkkyjäämiä astioissa. :D
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 17:05"]
Mutta kovin montaa asiaa ei voi yhtä aikaa tehdä, kun meillä on vain neljä levyä. Salaatin teen aina ensin, juuri siksi, että voin sitten keskittyä lämpimään ruokaan.
[/quote]
Jos neljä levyä ei riitä, silloin onkin jo tosi kokkaaja... tai ruoanlaittoa ei ole oikein ehditty miettiä oikein loppuun asti. Neljän kuuman levyn huolehtiminen samanaikaisesti on jo itsessään aika paljon.
Minulla joskus neljä levyä on ollut juuri ja juuri riittävästi. Lähinnä aamupaloja kokatessa, kun on paistanut samanaikaisesti omelettia, sieniä erikseen pekonin kanssa, tehnyt kastiketta, keittänyt papuja, keittänyt mannapuuroa ja vielä paistanut lättyjä. Uunissakin on silloin ollut mm. tomaatit ja makkarat ja leivänpaahdin on ollut käytössä. En tee tuollaista aivan joka viikonloppu, mutta aina joskus on kiva irrotella vähän. Normaalisti syömme aika paljon terveellisemmin, mutta joskus on kiva tehdä se Full English omilla lisähaasteilla sävytettynä. Pavutkin saa muuten paistettua aika tiukkaan etenkin, jos ei ensin sulata samassa astiassa kunnon siivua voita, mutta jos niin käy, on syytä olla toinen papupurkki, koska kukaan ei syö niitä palaneen kattilan papuja.
[/quote]
;-)
[/quote]
jaa-a. Enpä ole ennen kuullut /lukenut että pohjaan palanut kattila olisi hyvän kokin merkki. Noh, noin minullekin kävi joskus parikymppisenä kun ei ollut samaa varmuutta kuin nyt. Olen varmaan polttanut kattilan pohjaan viimeksi 20 v sitten.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:40"]
Miksi käyttää konetta kun kädet on?
[/quote]
Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Tabletilla ei tule laitettua liikaa tai liian vähän, eikä tarvitse koskea pesuaineeseen siinä on muovi ympärillä joka sulaa koneessa daa.
Ne sisältävät kirkasteen, esipesuaineen, veden pehmennyssuolan sekä ne ovat liian suuria (lue liian voimakkaita) useimpaan pesuun. Jauheena oleva aine on egologisin, valmistajat rahastavat isosti tabuilla.
Minulla kun käytin tabletteja, jäi silloin tällöin se "kuori" liukeamatta yhdellä pesulla, vaikka on Siemensin lähes tonnin kone.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 15:30"]
Kuinka paljon maksaa yksi pesukerta jauheella? Käytin ennen jauhetta (halpaa) mutta koneeseen kertyi jotain valkeaa pohjalle. Kalkkia? Siirryin Fairyn tabletteihin, jolloin sakka lähti koneesta viikossa tai jo aiemminkin.
Sitten olen ostanut Sun-tabletteja. 0,07€/kpl. En koskaan tullut laskeneeksi, paljonko jauhe maksaisi per yksi pesukerta, jos en osta enää noita halpoja koneen sakkauttavia jauheita.
[/quote]
Moni käyttää sitä jauhetta liikaa. Itse laitan puolet ohjeesta ja puhdasta tulee.