Miksi käyttää konetiskitabletteja kun jauhetta on?
Ja jauheen kanssa voi käyttää huuhtelukirkastetta tai ei. Ja jauhetta voi annostella halutun määrän. Ja jauheen annostelu on jopa turvallisempaa kuin tabletin, johon on koskettava sormin. Jauhe liukenee nopeammin. Jauhe täyttöpussissa on paljon halvempaa.
Miksi siis jotain tabletteja?
Kommentit (63)
Minulle sanoi asiantuntija ettei tabletteja tulisi käyttää, koska niistä jää eniten pesuainejäämiä astioihin ja koneeseen. Konetiskiaineet ovat myrkkyä!
Mutta kyllä sen kuoren liukenemiseen menee aikaa ja kaikki tämä aika on poissa siitä ajasta, minkä pesuaine vaikuttaa.
Tabletti on paljon siistimpi, vaikka joku tönäisisi ei pesuainetta ole muualla kuin sielä missä kuuluu olla, tablettiin ei tarvitse koskea käsin kun niissä on liukeneva muovi päällä. Tiedän tasan tarkkaan kuinka monta kertaa voin vielä pestä koneellisen kun katson tabletti laatikon pohjalle.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 14:27"]
Mutta kyllä sen kuoren liukenemiseen menee aikaa ja kaikki tämä aika on poissa siitä ajasta, minkä pesuaine vaikuttaa.
[/quote]
Hyvin näyttää kuitenkin puhdistuvan.
Ap:lta unohtui yksi tärkeä syy käyttää jauhetta. Jos kattila on todella pahasti pohjaanpalanut, ainoa keino saada se puhtaaksi on kiehuttaa siinä liedellä konetiskiainetta. Ja tällöin määrää on hyvä voida säännöstellä ja tabletin kirkasteet tms ovat haitaksi.
Minuakin tämä asia mietityttää niin paljon, etten oikein edes saa öisin unta. Miten joku voi toimia eri tavalla kuin minä? Vaikka se tapa on väärin!
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 14:29"]
Ap:lta unohtui yksi tärkeä syy käyttää jauhetta. Jos kattila on todella pahasti pohjaanpalanut, ainoa keino saada se puhtaaksi on kiehuttaa siinä liedellä konetiskiainetta. Ja tällöin määrää on hyvä voida säännöstellä ja tabletin kirkasteet tms ovat haitaksi.
[/quote]
Sokeripalalla hankaaminen on paljon nopeampaa ja myrkyttömämpää.
Sokeripalalla saa hangata kattilaa suunnilleen kolmisen viikkoa, jos se todella on palanut pahasti pohjaan.
Minä käytän jauhetta koska tableteissa on liikaa pesujauhetta, niistä tulee enemmän jätettä kuin pahvisesta kotelosta (joka menee pahvinkeräykseen) ja jauhe on halvempaa. En muuten koskaan kyki astianpesukoneen ääressä vaan kaadan jauheen suorin jaloin. Osaan kumartua ja olen notkeä.
Minuakin tämä asia mietityttää niin paljon, etten oikein edes saa öisin unta. Miten joku voi toimia eri tavalla kuin minä? Vaikka se tapa on väärin!
[/quote]
:D :D
Minäkin käytän jauhetta. siksi että sitä saa annostella haluamansa määrän.. Meillä on vajaamittainen kone joten tabletti olisi isottelua. Ja mututenkin haluan käyttää mahdollisimman vähän pesuainetta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 13:59"]
Ja jauheen kanssa voi käyttää huuhtelukirkastetta tai ei. Ja jauhetta voi annostella halutun määrän. Ja jauheen annostelu on jopa turvallisempaa kuin tabletin, johon on koskettava sormin. Jauhe liukenee nopeammin. Jauhe täyttöpussissa on paljon halvempaa.
Miksi siis jotain tabletteja?
[/quote]
Pojalla oli ensiasunnossa tiskikone ja ohjeistin käyttämään tabletteja, koska hänellä on hienomotorisia ongelmia. Itse en käytä.
[/quote]
Minulla puolestaan ei ole tapana polttaa ruokia kattilaan, joten tuo käyttötarkoitus ei ole mitenkään oleellinen. Tulee varmaan kivat höyryt siitä konetiskiaineen keittämisestä..
[/quote]
Pohjanpalanut lähtee soodalla. Tai keittämällä pyykinpesuainetta. En keksi mitään syytä käyttää tiskikonejauhetta.
Tabletti on helpompi ja siistimpi.
Se ei kaadu pöydälle tai lattialle eikä pölise.
Eikä siihen tarvitse koskea käsin kun käyttää muovitettuja tabletteja.
Minä ainakin osaan avata sen tablettipakkauksen niin, ettei siihen tablettiin tarvitse koskea käsin missään vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 14:30"]
Sokeripalalla hankaaminen on paljon nopeampaa ja myrkyttömämpää.
[/quote]
En viitsi ostella sokeripaloja puhdistustarkoituksiin, kun niitä ei mihinkään muuhun käytetä. Vai käyttääkö joku niitä jossain muussa, kahvissako? Ja jos kattilaan palaa kerran vuodessa jotain pohjaan, tuntuu aika turhalta säilyttää sokeripalapaketteja sitä varten.
Mä sain tutulta sokerinpaloja, joita käytän mm. lieden puhdistamiseen. En itse ostaisi niitä.
Must tabletissa on liikaa, joten siksi ostan jauhetta koska voin laittaa vähemmän, tablettien puolittaminen jota joskus paketillisen harrastin, on vaikeaa.
Kirkastetta ei Suomessa tarvi käyttää, täällä kun on hyvä vesi. Sama kuin huuhteluaine pesukoneessa, Suomessa ihan turha.
Kuinka paljon maksaa yksi pesukerta jauheella? Käytin ennen jauhetta (halpaa) mutta koneeseen kertyi jotain valkeaa pohjalle. Kalkkia? Siirryin Fairyn tabletteihin, jolloin sakka lähti koneesta viikossa tai jo aiemminkin.
Sitten olen ostanut Sun-tabletteja. 0,07€/kpl. En koskaan tullut laskeneeksi, paljonko jauhe maksaisi per yksi pesukerta, jos en osta enää noita halpoja koneen sakkauttavia jauheita.
Ihan samaa joskus ihmetellyt. Ainoa poikkeus ne gelatiinikuoriset tabletit, jotka on tosiaan helppo laittaa koneeseen, mutta jauheen etu on kuitenkin aina, että määrää voi säädellä.