Nyt mammat: BBC yhteiskuntaluokkatesti! Mihin luokkaan sinä kuulut?
Palstan ikuisuusaihe eli mihin yhteiskuntaluokkaan kukakin kuuluu on nyt ratkaistu! Käy testaamassa oma luokkasi alla olevasta linkistä (tosin englanniksi, joten duunareille testi voi olla vähän hankala...):
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22000973
Minulle tuli "eliitti" :D
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 13:48"]
Eliitti mullakin, tosin epäilen että kaksi ekaa vastausta aiheuttivat sen, en kuitenkaan ruksannut jazzin kuuntelua tai oopperaa... eli tulot ja omaisuus painaa ei niinkään ne muut
[/quote]
Jännä juttu, tulot ja omaisuus tuntuu painavan eniten. Tuloni ovat tällä hetkellä keskitasoa, talo halpa (ok-talo hintatasoltaan halvassa kaupungissa, maksoi noin 100 000).
Sosiaalisten kontaktien ja harrastusten perusteella olisin veikannut ainakin keskiluokkaa. (Esim. ooppera kuuluu harrastuksiin, keikoilla käyminen ei.) Mutta ei - tulos oli working class :D
olen joku keski-ikäinen hörhötin tuon mukaan....
Tästä on perusteellisempikin aloitus, jossa on suomennettuna nuo eri yhteiskuntaluokat:
Heh. Laitoin tähän asuvani vuokralla ja tuntevani duunareita. Säästöjä laitoin 10-25k, palkoiksi 25-50k
Precariat
This is the poorest and most deprived class group. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group:
Tend to mix socially with people like themselves
Come from a working class background
Rent their home - over 80%
Prekariaattiin eli köyhimpään ja huono-osaisimpaan ryhmään. Allekirjoitan tämän kyllä siinä mielessä, että tunnen elämäni olevan aika epävarmaa. Ihmettelen tosin, edustanko tosiaan köyhintä ja huono-osaisinta väestönosaa. Minulla on muun muassa useampi tuhat euroa säästössä, terveyteni on hyvä, ja luen esimerkiksi kaunokirjallisuutta luultavasti enemmän kuin keskivertokansalainen. Ilmeisesti vuokralla asuminen vaikuttaa aika paljon.
Tulot määrää liikaa. Tuossa ei nyt ole mitään.
Huvikseni kokeilin: laitoin tulot ja omaisuuden minimiin, mutta sosiaaliset kontaktit ja harrastukset mahdollisimman eliitiksi. Tulos: traditional working class.
Nostin tuloja ja omaisuuden arvoa seuraavaan kategoriaan, kaikki muu pysyi samana. Tulos: technical middle class.
Lopuksi laitoin tulot ja omaisuuden aivan huippukategoriaan. Sosiaalisiksi kontakteiksi valitsin sairaanhoitajan, sihteerin ja siivojan. Harrastuksiksi räpin kuuntelun, salilla käymisen ja tietokonepelit. Tulos: elite :D
Kuten sanoin, tulot määrää liikaa.
27
Huonointa kastia. Mutta mikäpä olisi iloisempaa kuin rikkaiden ja köyhien väliset erot, myös Suomessa.
Testin mukaan kuuluisin eliittiin, pitäisiköhän muuttaa Britteihin kun ei täällä Suomessa oikein siltä tunnu ;)
Eliittiin, mutta testi oli minusta turhan yksioikoinen.
Estabilished middle class. Omaisuutta ei vielä ole, olen jäänyt opintojen jälkeen suoraan hoitovapaalle. Muuten olisi varmaan tullut eliitti ;)
Tulotaso sanelee testissä eliitin, onpas täällä palstalla todellista palkkaeliittiä. Ja kaikki eliitit varmaan huomasivat, että tulot olivat punnissa ja verojen jälkeen eli talouden nettotulot yli 120 tuhatta euroa. Tätä palstaa sitten käyttää monet Suomen ylimmästä tulopromillesta.
Kieltämättä tuntuu uskomattomalta, että tällä palstalla oikeasti palstailisi suuri joukko brittiyhteiskunnan eliitiksi arvotettavaa porukkaa :) Oma kokemus on vähän toisenlainen. Kälyn perheellä on puolen miljoonan talo Englannissa, mutta eivät taatusti ole mitään eliittiä!
Minäkin sain eliitin, vaikka asun vuokralla ja tulotkaan ei ole niin suuret. Mutta harrastukset ja tuttavat painoi enemmän.
Heh, eliitti täälläkin, vaikka vuokralla asutaan. yhteenlasketut tulot 50 000k ja säästöjä jonkin verran.
Oon kaiken lisäksi työtön, tosin ansiosidonnaisella. Ja just mietin, että ollaan ihan surkimuksia, mutta tadaa, oltaiskin Briteissä eliittiä :)
Ememrgent service worker. Akateemisesti koulutettu ja hyvätuloinen, mutta asun vuokralla, ja harrastukset on videopelit ja urheilun seuraaminen. Eli prolea oon.
Meidän perhe kuului tuossa testissä ryhmään "established middle class" eli vauras keskluokka, vaikka emme kovin vauraita oikeasti ole. Tuttujen joukossa on atk-software-asiantuntijoita, juristeja, sihteereitä siinä missä sähkömiehiäkin.
Muuten olen samaa mieltä siitä, että Suomessa ei ole samanlaista luokkajärjestelmää kuin Briteissä, joten tulos ei liene vertailukelpoinen.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 13:53"]
Suomessa on niin kalliit talot että omaisuus nousee helposti suureksi.
Mulle tuli tämä, ja määritelmä piti kyllä pitkälti paikkaansa
Technical middle class[/quote]
ei välttämättä. Täällä Pohjois-Suomessa ei talon hinta (ja palkkataso) nouse ihan niihin lukemiin kuin pääkaupunkiseudulla, joten ainakin minulla tulos oli established middle class