Kuinka vanhaa kännykkää käytät?
Tuli tuosta ilmastoketjusta mieleen, että koska olet ostanut nykyisen kännykkäsi? Entä kuinka pitkään käytit sitä edeltävää?
Itse ostin tämän loppuvuodesta 2014, Samsung s5. Tätä edeltävä oli Nokian näppäinpuhelin ja käytin pitkään.
Kommentit (41)
11kk. Edellinen oli windows, ei siinä muuta vikaa ollut kuin kaikkien ohjelmien päivitykset lakkasivat.
Nokia vuodelta 2008, hyvin pelittää.
Nykyistä Huawey p9 olen käyttänyt vähän yli vuoden. Sitä aikaisempaa käytin päälle kaksi vuotta ennen kuin meni rikki. Nykyistä en varmaan vaihda ennen kuin alkaa tekniikka pettämään, koska en tarvitse parempaa.
Viidettä vuotta vanha sony xperia. Maksoi jotain 820 euroa.
Ei ole kovin montaa vuotta vanha. Tyttärelle oli "pakko" ostaa joku jolla tekeekin jotain, joten otin hänen vanhan. Kyllä tekisi mieli uusia itselläkin, kun tuo windows lumia oli huono ostos.
Itselläni ei ole tietokonetta, enkä myöskään käytä puhelinta soitteluun kuin hyvin harvoin, joten toimivat sovellukset ja netti ovat se koko pointti.
Onpa kiva lukea että monilla on vielä noita vanhoja ei-älypuhelimiakin käytössä! Varsinkin tuo yksi vuoden 1999 puhelin <3 Sitä ei varmaan saa rikkikään millään, mutta saako tuollaiseen jostain vielä uusia akkuja?
Itse sain ekan kännykän 1998, samana vuonna kun kirjoitin ylioppilaaksi ja muutin kotoa pois. Se oli minulla n. 10 vuotta ja tuntui jo loppuaikoina kolhon isolta, kun elettiin sitä trendiä että kännykät vain pienenivät ja pienenivät... nythän tilanne on taas päinvastainen eli koko ajan isompia ja isompia puhelimia (käytännössä tietokoneita)! Kyseessä oli Nokia 3110 ja tykkäsin siitä kovasti, mutta sen muistiin mahtui vain 20 tekstiviestiä kerrallaan ja edes kelloa ei ollut. Loppuaikoina akku oli jo tosi heikko ja uutta akkua ei tuntunut saavan enää mistään ja halusin tosiaan vaihtaa jo vähän modernimpaan puhelimeen.
Tässä välissä ehti olla pari miehen ex-työpuhelinta, jotain Nokian varhaisia "äly"puhelimia (näppäinpuhelimia molemmat). Eka oli jotenkin kolho ja siitä en koskaan oikein tykännyt, toisesta tykkäsin ja se saattaisi olla minulla käytössä edelleenkin, jollei olisi alkanut osoittaa hajoamisen merkkejä (fyysisiä, sisältö pelasi kyllä edelleen) ja jollei tämä älypuhelintouhu olisi ajanut näin voimallisesti läpi. Se oli metallikuorinen ja siinä oli sellainen liukukansi, eli näppäimet paljastui sen liukukannen alta. Pieni puhelin ja mahtui helposti taskuun (toisin kuin nää nykyiset... argh).
No niin, aloin nyt näköjään kirjoittaa koko kännykkähistoriaani, mutta vihdoin vastauksena otsikon kysymykseen, nykyinen puhelimeni on n. 2 vuotta vanha ja eka älypuhelimeni. Huh huh kun alkuun tuntui kamalalta kun siinä on niin paljon kaikkea, jos jonkinnäköistä sovellusta ja ominaisuutta ja toimintoa (joista valtaosaa en tartte)! Ja välillä tuntuu kyllä edelleen... mutta nyt olen sentään jos sinut tuon Samsungin puhelimen kanssa (joku parisataa maksanut Galaxy, sen enempää en puhelimesta maksa!) ja oppinut älypuhelimesta tykkäämäänkin. En sitä kyllä kauheasti käytä enkä halua olla koko ajan nenä ruudussa kiinni. Nettiä tykkään käyttää enemmin tietokoneella ja kunnon ruudulla kuin tihrustaa sitä pikkuruista näyttöä, jonka kanssa silmät väsyvät. Toivon että tuo puhelin kestää vielä pitkään, jouduin viime vuonna hankkimaan lapselleni ekan oman puhelimen ja kaupassa kierrellessä tuli sellainen olo, etten olisi mitään myynnissä olevista puhelimista halunnut itselleni. Kehitys kehittyy niin mielipuolista vauhtia, koko ajan tulee jotakin uutta hilavitkutinta ja kaikki muuttuu koko ajan... nyt kun olen tuohon nykyiseen puhelimeeni tottunut, en jaksaisi taas olla kohta totuttelemassa johonkin uuteen ja erilaiseen. Joo, olen tälläinen muutosvastarintainen jne. :)
Sorry pitkä viesti...
3.5 vuotta on ollut nykyinen. Ei muuta harmia kuin että muistiin ei mahdu mitään eikä anna laittaa tiettyjä sovelluksia yms muistikortille.
Nokia 1100 vuodelta 2004. Sillä soitan kaikki puhelut vaikka älypuhelinkin minulla on.
Mulla on ristikkäin käytössä Nokian joku näppispuhelin vuodelta 2015 ja puolisen vuotta nuorempi Samsungin halpisälypuhelin, joka ei pelitä kunnolla enää. Lisäksi 1,5 vuotta vanha joku Samsung galaxy työpuhelimena.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva lukea että monilla on vielä noita vanhoja ei-älypuhelimiakin käytössä! Varsinkin tuo yksi vuoden 1999 puhelin <3 Sitä ei varmaan saa rikkikään millään, mutta saako tuollaiseen jostain vielä uusia akkuja?
Kyllä saa. Pitää vain tietää, mistä tilaa. :) Jonain päivänä nekin varmasti tuotannosta loppuvat, mutta onneksi uusia akkuja ei ole ollut tarpeen tilata kovin usein.
Käytettynä saatu Samsung Galaxy S II, en muista montako vuotta sitten. Hyvin toimii.
Vuosi sitten ostettu Google Pixel. Sitä ennen käytin lankapuhelinta ja menin hevosella töihin.
Edellinen oli muistaakseni Samsung Galaxy S3, jota käytin kunnes akku (ja pari tarvikeakkuakin) kuoli, ja lopulta itse puhelinkin jäi jalan alle ja näyttö särkyi. Nyt on varmaan kohta kaksi vuotta ollut käytössä Samsung Galaxy S7. Sitä käytän niin kauan kuin vain suostuu toimimaan.
Ostin ensimmäisen oman kännykän 1997. Seuraava oli työnantajan 1999. Muutaman vuoden päästä sain uuden puhelimen, joka heitti henkensä tapaturmaiseti ja sen jälkeen uusi ja se oli käytössä vuoteen 2008, jolloin vaihdoin työpaikkaa ja sain uuden puhelimen. Kahden vuoden päästä vaihdoin taas työpaikkaa ja sain uuden puhelimen. Tämä puhelin oli käytössä neljä vuotta ja sitten tuli uusi, joka oli käytässä siihen asti että vaihdoin työpaikkaa 2018 ja sain uudessa työpaikassa uuden puhelimen.
22 vuoden aikana käytössä on siis ollut 8 puhelinta. Näin laskien 2.75 vuotta per puhelin. Ja tässä on siis yksi tuhoutuminen ja neljä työpaikan vaihtoa ja nykyinen puhelin on varmaan käytössä vielä vähintään pari kolme vuotta. Tähän asti yksi puhelin on ollut käytössä noin 4 vuotta ja lyhimmillään kuukauden (tapaturmainen rikkoutuminen). Kahta lukuunottamatta siis ei ole lakannut toimimasta, vaan ne on vaihdettu siitä syystä että puhelimen hallintasuhteet ovat muuttuneet tai niiden ominaisuudet eivät ole riittäneet vaadittuun käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten ostettu Google Pixel. Sitä ennen käytin lankapuhelinta ja menin hevosella töihin.
Porvari!
Meillä asiat viestitään postikorteilla muutaman kerran vuodessa ja töihin menään hiihtäen sekä talvella että kesällä, koska kävely vaan on niin noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Pitää vain tietää, mistä tilaa. :) Jonain päivänä nekin varmasti tuotannosta loppuvat, mutta onneksi uusia akkuja ei ole ollut tarpeen tilata kovin usein.
Vanhoihin saa akkuja ihan helposti. Nuo "historia"mallit on ihan yleisesti vielä käytössä Aasiassa ja Afrikassa ja niihin tehdään tarvikeosia.
Galaxy S9, ostettu ensimmäisistä tarjouksista kesällä 2018 [n. 600e]. Edellinen puhelin, Galaxy S8 oli ostettu loppukesästä 2017, myöskin tarjouksesta. Vaihdoin puhelinta, koska pikkusiskolla sattui vanha puhelin (Galaxy S4) hajoamaan 20v synttäreiden kynnyksellä, ja hän sai tuon käytetyn Galaxy S8:n synttärilahjaksi. S8:aa edelsi Oneplus One, joka oli käytössä vajaat 3 vuotta.
Itsellä on ollut varapuhelimena Noki 6110 vuodelta 1999. Akku pullahti jossain välissä, mutta kiinasta sai vara-akun parilla dollarilla. Ei sitä käytetä, mutta toimii.
Nykyinen puhelin on nova 3 eli tosi uusi. En käytä vanhoja älypuhelimia, niihin ei saa järjestelmäpäivityksiä enää joten ei ole turvallisia käyttää.