Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutinen: Koulutetut suomalaiset haluavat 3 tai 4 lasta

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän on ollut jo pitkään tiedossa, vaikka tämä yksi miesasiamiesjankkaaja väittää yhä, että koulutetut hankkivat vähän lapsia. Ei, kyllä ne hankkivat paljon lapsia, sillä monilapsisuus on myös statustekijä nykyään.

Vierailija
2/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todellakin statusjuttu nykyään. Ensin iso talo ja sitten liuta lapsia.

Tietysti myös pitkät hoitovapaat ja kotihoidontuki edesauttavat katraan kasvattamista. Ja kotiäitien heikko työllistyminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en voi ymmärtää pariskuntia jotka haluavat vain yhden lapsen... O_o

Vierailija
4/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tajua, miksi kolme tai neljä lasta on niin suosittua. Tiedän parikin akateemista, pitkälle koulutettua äitiä, joilla on kaksi pikkulasta, kuten itselläni. Ovat kovasti valittaneet väsymystään ja lastenhoidon rankkuutta ja ovat ihan näyttäneetkin silminnähden uupuneilta suurimman osan ajasta kun ollaan nähty. Mies on työmatkoilla paljon jne, sukulaisapua ei juuri ole, parisuhde rakoilee. Toisen olen nähnyt usein raivoavan pahasti lapsilleen. Ja nyt sitten molemmat ovat uudelleen raskaana! Vaikka kuopukset ovat hädin yksivuotiaita ja esikoiset 3-4-vuotiaita. En suurin surminkaan itse vielä jaksaisi kolmatta lasta, en ehkä ikinä. Enkä tajua, miksi hommata lisää lapsia pienellä ikäerolla, kun se tekee elämän niin rankaksi? Puhumattakaan siitä, että akateeminen korkeasti koulutettu äiti ei välttämättä enää pääse takaisin hyviin töihin, jos on vuosikausia kotona lapsia hoitamassa, tai ainakin ne mahdollisuudet heikkenevät paljon.

Vierailija
5/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:14"]

En ihan tajua, miksi kolme tai neljä lasta on niin suosittua. Tiedän parikin akateemista, pitkälle koulutettua äitiä, joilla on kaksi pikkulasta, kuten itselläni. Ovat kovasti valittaneet väsymystään ja lastenhoidon rankkuutta ja ovat ihan näyttäneetkin silminnähden uupuneilta suurimman osan ajasta kun ollaan nähty. Mies on työmatkoilla paljon jne, sukulaisapua ei juuri ole, parisuhde rakoilee. Toisen olen nähnyt usein raivoavan pahasti lapsilleen. Ja nyt sitten molemmat ovat uudelleen raskaana! Vaikka kuopukset ovat hädin yksivuotiaita ja esikoiset 3-4-vuotiaita. En suurin surminkaan itse vielä jaksaisi kolmatta lasta, en ehkä ikinä. Enkä tajua, miksi hommata lisää lapsia pienellä ikäerolla, kun se tekee elämän niin rankaksi? Puhumattakaan siitä, että akateeminen korkeasti koulutettu äiti ei välttämättä enää pääse takaisin hyviin töihin, jos on vuosikausia kotona lapsia hoitamassa, tai ainakin ne mahdollisuudet heikkenevät paljon.

[/quote]

Ehkä jotkus silti haluavat ison perheen ja ne lapset on vähän pakko tehdä lyhyellä aikavälillä jos ikää on jo yli 30v..

Vierailija
6/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne kaikki akateemisesti koulutetut kolmen lapsen työttömät äidit  oikein ovat kun itse en tunne yhtäkään? PK seudulla asutaan ja tuttavapiirissä pääosin akateemisia. Töitä kyllä riittää, lapsia ei voi ikuisesti hankkia. 

Vierailija
7/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, en tarkoittanut ninkään työttömyyttä, vaan sitä, että joutuu ns. toisen luokan hommiin, putoaa uraputkesta pääsemättä enää entisen tasoisiin töihin. Mutta eniten kyllä ihmetyttää tuo, että pykätään uusi lapsi, vaikkei jakseta entisiäkään. Nämä tuntemani äidit ovat kyllä kolmikymppisiä, mutta olisihan siinä vielä useita vuosia kolmevitoseksi, eli hedelmällisyyden puolesta varmaan voisi hyvin vielä odottaa ennen uutta raskautta.

5

Vierailija
8/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme akateemisia, keskipalkattuja, vakituisessa työssä. Halusimme vain yhden lapsen. Elintasomme on hyvä näin; kokemuksia, virikkeitä, rakkautta ja materiaa riittää yllin kyllin ainokaisellemme. En jaksaisi toista kertaa vauva-aikaa, enkä toista lasta tekisi. Jos sellainen vahingossa tulee, tulkoon, mutta tietoisesti emme ala tehdä.

Vierailija
9/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja uutinen, mutta parempi niin, että koulututetut kuin sossutapaukset. Mikä ilouutinen se on, että väännetään maapallo täyteen tätä yhtä lajia???

Vierailija
10/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:44"]

Minä ja mieheni olemme akateemisia, keskipalkattuja, vakituisessa työssä. Halusimme vain yhden lapsen. Elintasomme on hyvä näin; kokemuksia, virikkeitä, rakkautta ja materiaa riittää yllin kyllin ainokaisellemme. En jaksaisi toista kertaa vauva-aikaa, enkä toista lasta tekisi. Jos sellainen vahingossa tulee, tulkoon, mutta tietoisesti emme ala tehdä.

[/quote]

Sama täällä. YKSI on ja enempää ei tule.

Vierailija
11/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 19:56"]

Minäkään en voi ymmärtää pariskuntia jotka haluavat vain yhden lapsen... O_o

[/quote]

Minä taas ymmärrän. Fiksut eivät lisäänny kuin kanit!

Vierailija
12/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin tää on vanha juttu. Mies teki joitain vuosia sitten hommia yhden hyvin pätevän ja akateemisen porukan kanssa. Johtoportaan porukkaa paljon. Ei ollut yhtään, jolla olisi ollut alle 3 lasta ja neljä lasta oli keskikastia. Ja useimmissa perheissä lapsilla samat vanhemmat, eli ei uusperheitä. Sekä naisia että miehiä tässä porukassa. Hienoja tyyppejä. 

Vierailija
13/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne useamman lapsen koulutetut äidit ovat juuri niitä äitejä, jotka pärjäävät lapsensa kanssa ja hallitsevat elämänsä oman perheensä ja työelämänsä kanssa. Akateeminen, jolla jo ensimmäinen tai toinen lapsi haittaa uraputkea ja on ensimmäisistäkin jo hyvin väsynyt osaa yleensä päätellä, että isommalla määrällä elämänhallinta voisi tulla hänelle vaikeammaksi. Itsestä se on kiinni ja jokainen omien kykyjen ja voimavarojen mukaan.

Aika vähän niitä monen saman isän lapsen yh äitejä näkee. Varsinkaan akateemisia. Eiköhän se useampi lapsi painotu juuri sellaisiin perheisiin, joissa on vahvempi luottamus molempien osallisuuteen jatkossakin.

Vierailija
14/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaahan tämä on, että ns tasokkaammat lisääntyvät! Eihän tätä tietenkään saisi ääneen sanoa, mutta olen aina ollut sitä mieltä, että koulutettujen ja/tai älykkäiden suoranainen velvollisuus on jatkaa sukuaan. Muuten maapallon perivät sossutapaukset ja äärimmäisessä köyhyydessä elävät kehitysmaalaiset, joilta viedään sitten viimeisetkin mahdollisuudet. Fiksut pystyvät vielä nimittäin pelastamaan maapallon ja viemään ihmiskuntaa eteenpäin, tyhmillä ei ole toivoakaan. Koulutus, ajattelukyky ja sivistys ovat nimittäin periytyviä ominaisuuksia.

Vierailija
15/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:59"]

Mahtavaahan tämä on, että ns tasokkaammat lisääntyvät! Eihän tätä tietenkään saisi ääneen sanoa, mutta olen aina ollut sitä mieltä, että koulutettujen ja/tai älykkäiden suoranainen velvollisuus on jatkaa sukuaan. Muuten maapallon perivät sossutapaukset ja äärimmäisessä köyhyydessä elävät kehitysmaalaiset, joilta viedään sitten viimeisetkin mahdollisuudet. Fiksut pystyvät vielä nimittäin pelastamaan maapallon ja viemään ihmiskuntaa eteenpäin, tyhmillä ei ole toivoakaan. Koulutus, ajattelukyky ja sivistys ovat nimittäin periytyviä ominaisuuksia.

[/quote]

Lisäksi ulkonäkö voisi olla kriteeri. Jos älykäs on ruma, niin lisääntyminen voitaisiin kieltää. Ei tänne tarvita rumia enempää. Toisaalta älykkyys ei kait ole sama asia kuin menestynyt opinnoissa, joten parasta olisikin tehdä äo testit ennen lisääntymistä.

Vierailija
16/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis HALUAVAT, eri asia on tehdäänkö niitä lapsia enemmän kuin yksi.

Vierailija
17/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen salaa mielessä, en sano ääneen, mikä saa ihmiset tyytymään yhteen kahteen lapseen. Syiksi epäilen laiskuus, itsekkyys, mukavuuden halu, köyhyys,sairaudet, pihiys. En tajua mutta näin me ollaan erillaisia. En ymmärrä miksei jokainen hanki monta tenavaa iloksi ja toisillensa seuraksi. Tehdään samalla valinta lapsen tulevaisuuden puolesta että hänellä ei tule olemaan ympärillä isoa sukua,turvaverkkoa, ihmisiä ja iloa läheisistä. Tiedän että iso perhe ei tarkoita että välttämättä ollaan kaikkien kanssa jatkuvissa tekemisissä mutta osan kans ollaan ja löytyy jokaiselle oman henkinen sisarus, toisin kuin pienessä pitää olla onnea että se ainut sisarus on oman henkinen,ja yksinäinen lapsi ei saa koskaan kokea sisarussuhdetta. Minulle raha tai matkustelu ei anna sitä tyydytystä mitä vauvan jokeltelu, leikki-ikäisen kädet kaulan ympärillä tai teini-ikäisen kanssa käytäviä keskusteluja elämästä. Olisi tylsää jos olisi yksi tai kaksi,jokaisen oma valinta se kuitenkin on. Minun viittä lasta taivastellaan ääneen mutta auta armias jos sanoisin ääneen, että minusta kaksi lasta on liian vähän ja yksi lapsi tosi itsekkyyttä ainokaista kohtaan jos se on oma valinta. Monilapsisia perheitä saa ääneen taivastella ja haukkua kaneiksi mutta yksi tai kaksilapsisia ei. Ja minulla on kokemusta sekä pienestä että isosta perheestä, pieniperheiset ei tiedä mitä menettää kun ei tule kokemaan suuren perheen elämää. Siksi ihmettelen miten he voi taivastella  kun eivät tiedä todellisuudessa miten rikasta elämä suuressa perheessä on, mutta me joilla on kokemusta kummastakin elämän tavasta ei saada sanoa että elämä on rikkaampaa kun lapsia on monta. Heti loukkaannutaan.

Vierailija
18/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 21:14"]

Minäkin ihmettelen salaa mielessä, en sano ääneen, mikä saa ihmiset tyytymään yhteen kahteen lapseen. Syiksi epäilen laiskuus, itsekkyys, mukavuuden halu, köyhyys,sairaudet, pihiys. En tajua mutta näin me ollaan erillaisia. En ymmärrä miksei jokainen hanki monta tenavaa iloksi ja toisillensa seuraksi. Tehdään samalla valinta lapsen tulevaisuuden puolesta että hänellä ei tule olemaan ympärillä isoa sukua,turvaverkkoa, ihmisiä ja iloa läheisistä. Tiedän että iso perhe ei tarkoita että välttämättä ollaan kaikkien kanssa jatkuvissa tekemisissä mutta osan kans ollaan ja löytyy jokaiselle oman henkinen sisarus, toisin kuin pienessä pitää olla onnea että se ainut sisarus on oman henkinen,ja yksinäinen lapsi ei saa koskaan kokea sisarussuhdetta. Minulle raha tai matkustelu ei anna sitä tyydytystä mitä vauvan jokeltelu, leikki-ikäisen kädet kaulan ympärillä tai teini-ikäisen kanssa käytäviä keskusteluja elämästä. Olisi tylsää jos olisi yksi tai kaksi,jokaisen oma valinta se kuitenkin on. Minun viittä lasta taivastellaan ääneen mutta auta armias jos sanoisin ääneen, että minusta kaksi lasta on liian vähän ja yksi lapsi tosi itsekkyyttä ainokaista kohtaan jos se on oma valinta. Monilapsisia perheitä saa ääneen taivastella ja haukkua kaneiksi mutta yksi tai kaksilapsisia ei. Ja minulla on kokemusta sekä pienestä että isosta perheestä, pieniperheiset ei tiedä mitä menettää kun ei tule kokemaan suuren perheen elämää. Siksi ihmettelen miten he voi taivastella  kun eivät tiedä todellisuudessa miten rikasta elämä suuressa perheessä on, mutta me joilla on kokemusta kummastakin elämän tavasta ei saada sanoa että elämä on rikkaampaa kun lapsia on monta. Heti loukkaannutaan.

[/quote]

Itsehän taivastelet, minkä kerkeät.

Minä taas ihmettelen salaa mielessäni, mitä en sano ääneen, mikä saa ihmiset tekemään yli kaksi lasta. Syiksi epäilen kyvyttömyyttä ehkäistä, uskonnollista kiihkoilua, yhteiskunnan tukien väärinkäyttöä. Miltäs tuntuu?

Ja tiedoksesi: JOTKUT EIVÄT SAA LAPSIA, VAIKKA HALUAISIVAT.

Vitun lutka.

Vierailija
19/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se oli jo 20 vuotta sitten : ) Ainakin meillä töissä lähes kaikilla niillä, joilla on lapsia, niitä on 3-4.

Vierailija
20/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 21:18"]

Itsehän taivastelet, minkä kerkeät.

Minä taas ihmettelen salaa mielessäni, mitä en sano ääneen, mikä saa ihmiset tekemään yli kaksi lasta. Syiksi epäilen kyvyttömyyttä ehkäistä, uskonnollista kiihkoilua, yhteiskunnan tukien väärinkäyttöä. Miltäs tuntuu?

Ja tiedoksesi: JOTKUT EIVÄT SAA LAPSIA, VAIKKA HALUAISIVAT.

Vitun lutka.

[/quote]

Olipa piristävä AV-bitchmäinen kommentti, joita en liiemmin ollut kaivannut, mutta nyt kun sen näki, tuli mieleen, että tuollainenhan tästä ketjusta puuttui. Nyt ketju on oikein hyvä, kun tuokin näkökulma on esitetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi