Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö lapsia vaikka ette olisi vakinaisessa työpaikassa?

Vierailija
02.04.2013 |

Ihmettelen aina näitä "meillä on 5 lasta, minä kotona hoitamassa lapsia ja mieskin työttömänä" vastauksia keskusteluissa..

Eikö se hirvitä että teet lapsen,  esim. määräaikainen työsopimuksesi loppuu eikä kukaan halua palkata sinua koska tietävät että sinulla on lapsia ja se voi vaikeuttaa työntekoasi.. Ja jos teillä on mies joka on työttömänä niin miksi hän on?

Olen haaveillut lapsesta jo muutaman vuoden ja nyt vihdoin sain vakinaisen työpaikan mihin sitten palata lapsen syntymän jälkeen. Eli eikun yrittämään! :)

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen tein niin, ettei ollut työpaikkaa, eikä kyllä edes hirvittänyt yhtään. Sen jälkeen sain vakkaripaikan ja olen sitten tehnyt pari lisää.

Vierailija
2/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siirtäisi lasten tekoa vakipaikan vuoksi. Niin sitten kävikin, että sain vakipaikan alle 2 viikkoa ennen kuin vauva syntyi. Toki mulla kävi loistava mäihä, mutta ihan turhaa jäädä laskelmoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 2 lasta ennen kuin minulla oli vakituinen työpaikka, kolmannen ollessani vakityössä. Ei pelottanut. Enemmän pelotti, että olisin jäänyt ilman lapsia jos olisi odottanut. Ja ihan aiheesta. Sain ekan vakituisen työpaikan 36-vuotiaana.

Vierailija
4/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Böö mä pelottelen sua lisää! Minä ja mies ollaan molemmat opiskelijoita ja meillä on lapsi! Eikä ees vahinko!

Vierailija
5/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirvitä oikeastaan, yhdelläkään ystävälläni ei ole vakipaikkaa, jotka nyt ovat saaneet vauvoja.  Miehillään tosiaan on. Luuletko että lapsentekoiässä lapsettomalla olevalla on paremmat mahikset duuniin kuin sellaisella joka jo ne lapset on tehnyt? Onnea kuitenkin duunusta ja hauskoja vauvantekohetkiä!

Vierailija
6/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan asian kääntää niinkin että kuka haluaa palkata lapsettoman (naisen), joka on parhaassa lapsentekoiässä --> pian hän kuitenkin on vatsa pystyssä ja lapsen kanssa kotona seuraavat kolme vuotta. Ehkäpä vieläkin kauemmin jos haaveissa on useampi lapsi.

Vierailija
7/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat tärkeämpiä kuin työpaikka.

Työttömyys on paljon pienempi paha kuin lapsettomuus!

Vierailija
8/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka "tehtiin" kun oltiin molemmat opiskelijoita. Rahaa oli vähän, mutta ei se haitannut. Muistelen kaiholla niitä aikoja, kun esikoinen oli alle 2-vuotias: oli aikaa tehdä kaikkea kivaa, kun mieskin oli paljon kotona. Toinen lapsi sai luvan tulla, kun minä olin töissä ja mies pätkätyössä, jonka tiedettiin loppuvan muutaman kuukauden kuluttua. Lapsen syntyessä mies oli työtön, meni sitten työkkärin kurssille ja työpaikan sai, kun nuorempi oli 5kk vanha. En ole kyllä tajunnut, että miksi pitäisi olla työpaikka valmiina, jos lapsia tahtoo. Ihan hyvin sain töitä esikoisen ollessa 2-vuotias. Miehellä on työllistyminen ollut vähän vaikeampaa, mutta kyllä tässä on toimeentultu ja asuntolainaakin maksettu.  

Vierailija
9/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:35"]

No voihan asian kääntää niinkin että kuka haluaa palkata lapsettoman (naisen), joka on parhaassa lapsentekoiässä --> pian hän kuitenkin on vatsa pystyssä ja lapsen kanssa kotona seuraavat kolme vuotta. Ehkäpä vieläkin kauemmin jos haaveissa on useampi lapsi.

[/quote]

Aika monikin, olen parisuhteessa oleva 35-vuotias lapsivapaa nainen ja valmistumisen (28v) jälkeen saanut kolme vakipaikkaa. Ehkä olen poikkeus ja työnantajat haistoivat minusta jo kaukaa, että aion jättää kersat tekemättä kokonaan! :P

Vierailija
10/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole ajatellut noiden asioiden liittyvän yhteen. Ekan lapsen sain opiskeluaikana ja loput olen tehnyt ollessani vakituisissa työpaikoissa, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta siihen, teenkö lapsia vai en. Aina ne asiat jotenkin järjestyy ja Suomessa ei nälkään kuole, jos ei itse sitä halua. Pieni lapsi ei ymmärrä vielä merkkituotteidenkaan päälle, joten pienellä rahalla tulee kyllä toimeen, jos haluaa. Voin sanoa näin, koska kokemusta on myös yksinhuoltajuudesta. Rakkaus ja huolenpito on ne tärkeimmät asiat.

Vierailija
11/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kaikki neljä lastani määräaikaisissa työsuhteissa, viimeisen äitiyslomani aikana sain vakituisen viran. Aina olen töitä saanut, koska olen koulutettu ja teen työni kunnolla. Itse uskon, että koulutukseen, osaamiseen ja hyvään työhön kannattaa panostaa, ja äitiys ei enää ole mikään rasite. Lapset tulevat aina ennen työtä, ja jokainen terve työnantaja sen tajuaa. Jos joku ei tajua, ei ehkä muutenkaan kannata olla siellä töissä.

Vierailija
12/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt kaksi lasta kesken opiskelujen ja ilman tietoakaan vakituisesta työpaikasta. Miehellä tosin on hyvä vakkaripaikka eikä riskiä irtisanomisista.

Työn takia en kuitenkaan lykkäisi lasten hankkimista, koska se voi olla pitkäkin projekti ja venyä monella vuodella ennen kuin tuottaa tulosta. Tietysti kannattaa muuten yrittää huolehtia perheen taloudesta, jottei ole sitten ihan pulassa myöhemmin. Vakitöitä on nykyään muutoinkin tosi vaikea saada - varsinkin jos on nuori nainen niin määräaikaiset on monella alalla ainoita, mitä tarjotaan.

Vierailija
13/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein lapset ennen kuin minulla oli ollut eläissäni yhtäkkään työpaikkaa. Sen jälkeen opiskelin ja menin töihin. Ei mitään ongelmia ole ollut asioiden hoitamisesta näinpäin. Yhteiskunnan tuilla en elänyt kun kotiäitinä olin, vaan mieheni elättämänä, hänellä sen verran isot tulot ettei tukia saisikaan.

Vierailija
14/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkahan on äärimmäisen tärkeä jotta voit elättää lapsesi ja avata vaikka säästötilin hänelle autoa tai asuntoa varten? Haluan että voin antaa lapselleni hyvän esimerkin ja opettaa vastuuntuntoa raha-asioissa. Nykyäänhän raha merkitsee paljon, kaikki kallistuu, ei niillä sossun ja kelan tuilla eletä ja elätetä lapsia.. :S

Enkä usko että työnantajat sitä katsoo että oletko vauvanteko iässä vai et koska naisethan tekevät lapsia vielä 40 vuotiaanakin ja herkemmin silloin kun on jo yksi lapsi kotona.. En tässä ketään syyllistä tai hauku mutta jotenki en näe että kukaan saisi elätettyä oman lapsensa ja annettua hänelle kaiken tarvitsemansa jos elää kädestä suuhun menetelmällä ilman töitä..

Hienoja muistojahan siinä kiletämättä syntyy jos molemmat vanhemmat ovat koko ajan läsnä lapsen kasvaessa mutta hyviä ihmisä on tullut niistäkin kenen vanhemmat työskentelivät ja lapset oli päiväkodissa.. -AP

Vierailija
15/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi jäänyt lapset tekemättä jos vakipaikkaa olisin jäänyt odottamaan.

Vasta nelikymppisenä sain ensimmäisen vakituisen työn. Siihen asti tein pelkästään pätkätöitä.

Olisihan se ollut kivaa jos olisi saanut vakituisen työpaikan jo ennen perheen perustamista, mutta kyllä se näinkin onnistuu.

Miehellä sentään on koko ajan ollut vakituinen työ.

Vierailija
16/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:49"]

Työpaikkahan on äärimmäisen tärkeä jotta voit elättää lapsesi ja avata vaikka säästötilin hänelle autoa tai asuntoa varten? Haluan että voin antaa lapselleni hyvän esimerkin ja opettaa vastuuntuntoa raha-asioissa. Nykyäänhän raha merkitsee paljon, kaikki kallistuu, ei niillä sossun ja kelan tuilla eletä ja elätetä lapsia.. :S

[/quote]

Niin, siis ihminenhän (kuten esim. minä ja mieheni) voi saada sen vakituisen työpaikan sen jälkeen, kun ne lapset on tehty. Tai voi käydä niin, että sen vakituisen työpaikan menettää. Toki saimme kelasta rahaa silloin kun opiskelimme, mutta enpä nyt pidä sitä kovin pahana loisimisena :)  

Miksi hitossa säästäisin lapselle rahaa asuntoon tai autoon? Minä säästän ihan itseäni ja omia eläkepäiviäni varten...

Vierailija
17/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:49"]

[/quote]

Niin, siis ihminenhän (kuten esim. minä ja mieheni) voi saada sen vakituisen työpaikan sen jälkeen, kun ne lapset on tehty. Tai voi käydä niin, että sen vakituisen työpaikan menettää. Toki saimme kelasta rahaa silloin kun opiskelimme, mutta enpä nyt pidä sitä kovin pahana loisimisena :)  

Miksi hitossa säästäisin lapselle rahaa asuntoon tai autoon? Minä säästän ihan itseäni ja omia eläkepäiviäni varten...

[/quote]

Kyllä minäkin opetan lapseni siihen, että ihan itse pitää elämässä yrittää, äiti ja iskä ei hoida autoa ja asuntoa kullannupulle valmiiksi. Ei ole mullekaan hoidettu :-)

Vierailija
18/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että "vakituinen" työpaikka ei voisi lähteä alta? :D Sellaista työtä ei olekaan johon voisi oikeasti luottaa, ainakaan niin kauan kuin sitä lasta täytyy elättää, eli +18 vuotta. 

Vierailija
19/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no mulla on kolme lasta ilman mitään tietoa vakituisesta työpaikasta. Oikein hyvin pärjäsin. ja nythän minulla se vakkaripaikkakin on, että hyvin mulla menee, kiitos kysymästä.

Vierailija
20/50 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä, olisinkohan nro 12, sain ne neljä lasta ennen vakituista työpaikkaa, ja lapsilla on ihan kunnolliset summat säästötileillä. Olen kyllä tehnyt töitä niissä määräaikaisissakin työsuhteissa, ja ihan hyvällä palkalla. Bruttotulomme ovat nykyään n. 11 000 euron luokkaa kuukaudessa, ja molemmat olemme nykyään vakituisissa työsuhteissa (minä nyt sairaana kotona). Olemme saaneet molempien vanhemmilta pesämunaa, ja toki tulemme säästämään lapsillemmekin. En vain ymmärrä, miten kaikki tämä riippuu nimenomaan siitä vakituisesta työsuhteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme