Pummi-sisko uhkailee rikosilmoituksella
Eli tilanne on tämä. Olen itse 34-vuotias, naimisissa oleva kaksosten äiti. Sisareni on 32-vuotias, 4 lasta kolmen eri miehen kanssa.Nyt uusi mies kierroksessa. Elämänhallinta ollut aina ihan hukassa.
Sisareni on aina ollut vastuuton ja laiska ja olettanut aina että muut hoitavat hänet ongelmista.
Sisareni on aina pumminut vanhemmiltani kaiken asuntoa, rahaa, ruokaa, vaatteita jne. myöden. Jos vanhemmat ovat yrittäneet kieltäytyä, on alkanut syyllistäminen, itku ja syyttely siitä miten jättävät lapsenlapset nälkään ja asunnottomiksi.
Kohta kaksi vuotta sitten alzheimerin tautiin sairastunutta äitiäni hoitanut isäni kuoli äkillisesti. Meillä ei ollut mahdollisuutta hoitaa äitiä kotona, joten hän pääsi dementiakotiin. Hänellä ei ollut juurikaan varoja ja hoitokoti on osittain kunnan korvaama. Hänelle jätettiin jotain rahaa muihin menoihin ja hän sai edunvalvojan.
No tilanne meni niin, että aluksi annoin äidille tuon lisäksi omia rahojani ylimääräisiin menoihin, kunnes kuulin että siskoni soitteli äidilleni että onko x käynyt, jättikö rahaa ja oli sitten käynyt hakemassa äidilleni antamat rahat tältä. Muuten ei äitinsä luona kyläillyt.
Lakkasin sitten antamasta äidilleni käteistä ja ostin äidille vain tarvikkeita ja mitä hän nyt halusi/mitä hoitajat pyysivät. Siskoni tästä raivostui ja haukkui minut kun olen parempi tuloisempia, ja jätetään oma äiti heitteille. Äidin lompakossa ei kuulemma ollut yhtään rahaa ja millä äiti ostaa jotain jos on tarvetta?
Pyysin listaa mitä äidiltä puuttuu, mutta kyse ei kuulemma ollut siitä että jotain puuttuu, vaan siitä että äidillä pitäisi olla rahaa jos jotain puuttuu.
Tässä vaiheessa sanoin suoraan, etten ole antanut äidille enää käteistä, koska olen tietoinen että hän käy rahat äidiltä hakemassa ja siskoni löi luurin korvaan.
Tänään sain viestin useammalta sukulaiselta, että sisareni on kuulemma tehnyt minusta rikosilmoituksen. En ole varma onko tuo totta, mutta penniäkään en aio hänelle antaa. Lisäksi yksi hänen lastensa isistä laittoi minulle facebookissa viestin ettei sisarellani olisi nyt varaa vuokraan kun olen kuulemma vienyt "äitini rahat".
En edes ymmärrä mitä tuo tarkoittaa. Rahaliikennettä on ainoastaan ollut minulta äidille. Pennin jeniä en äidiltäni ole ottanut.
En oikein tiedä miten minun pitäisi nyt toimia? Joitain viestejä minun ja sisareni välillä minulla on tallessa, jotkut jutut ovat tapahtuneet livenä tai puhelimen välityksellä. Tai pitäisikö minun ottaa johonkin yhteyttä?
Kommentit (40)
Eipä sinun kannata tehdä asialle juuri mitään tässä vaiheessa
Äitisi edunvalvojalle voisit jutella tilanteesta ettei siskosi pääse
sitä kautta lypsämään rahaa
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinun tarvitse tehdä yhtään mitään. Jos siskosi on oikeasti mennyt poliisille jotain höpisemään (tuskin on), niin poliisihan näkee heti, ettei tuossa ole mitään aihetta edes aloittaa tutkintaa. Jos nyt kuitenkin kävisi niin (erittäin epätodennäköistä), että poliisi sinulta jotain kysyisi, niin vastaat vaan heidän kysymyksiinsä ihan totuudenmukaisesti ja asia on sillä selvä.
Näin se menee. Jos sinusta on levitelty virheellistä tietoa netissä, voit tehdä siitä samalla rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta.
Harmi, perinnönjaosta varmaan tulee hankala. Sinne ei ole pakko itse mennä, voit lähettää jonkun edustamaan itseäsi, vaikka lakimiehen. Pankista saa edulliesti, jos olet omistajajäsen OP:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa siskotkin on aina pahoja. Miten oki, miten sinä saatoit siskosi tuohon tilaan. Taustalla väkivaltaa ja uhkailua ja lopulta siskokin päätti tuoda toimesi esiin. Asiat kun eivät ole usein sitä miltä näyttää..
Vihasi ja halveksuntasi paljasti rölläilyn, mutta asenne esillä. Sisarkateus.
Go sis go!
Taisi kalikka kalahtaa johonkin loiseen kun kuuluu kummaa ininää.
Jep, kaikki olemme kateellisia niille rahaa kuppaaville pummisisaruksillemme joilla ei ole kuin tuulen huuhtelema p**se ja lapsia ties kuinka monelle ukolle.
En tiedä mistä on tehnyt rikosilmoituksen. En viitsinyt kysyä vaan ignoorasin täysin. Sanoin ettei kuulu minulle. Yrittää ilmeisesti käyttää tuota sukulaisille itkemistä pummatakseen heiltä/minulta rahaa. Olen sanonut jokaiselle sukulaiselle etten ole äidiltäni ole mitään ottanut, ainoastaan lakannut antamasta tälle käteistä rahaa kun siskoni käy aina ne varastamassa.
Siskon eksälle en vastannut mitään. Siskoni ja tämän ympärillä pyörivät ihmiset ovat sellaisia että elävät draamasta. Parempi olla vain hiljaa.
Olen tavallaan jo päättänyt että katkaisen välit siskooni lopullisesti. Kyllä minäkin olen häntä alkuun taloudellisesti ym. avustanut, mutta en enää pitkiin aikoihin kun huomasin että käyttää tuota vain hyväkseen.
Enkä usko että siskoni on mitään häätöä saamassa. Hän asuu kaupungin kämpässä ja saa asumistukea, toimeentulotukea , elarit ja työttömyyskorvausta. Työttömänä hän on ollut 20-vuotiaasta saakka.
Tuo myös nuorempana käytti tuota itsemurha-korttia, mutta niin usein, ettei kukaan enää reagoi siiheen. Silloin kun halusi jotain.
Molemmat vanhempani ovat aina olleet sellaisia että ovat halunneet antaa meille kaiken minkä ovat pystyneet. Ulkomaan matkoista mopoihin, vaatteisiin ja autoihin. Minä aloin jossain vaiheessa makselemaan omia menoja kun menin 15 kesäisenä töihin, siskoni ei edes silloin kun isäni oli äidin omaishoitajana ja heillä ei meinannut itsellään riittää rahat elämiseen. Kun äitini sai edunvalvojan niin selvisi että sisareni kytky-puhelin, netti ja joku maksukanava menivät vieläkin äitini tililtä.
Jotenkin odotan että äitini kuolisi että viimeinenkin siteeni tuohon ihmiseen katkeaisi lopullisesti.
Tuo edunvalvojakin hommattiin siksi, ettei siskooni olisi voinut asiassa luottaa ja jos minä olisin ruvennut äidin asioita hoitamaan olisi siskoni ollut kimpussani koko ajan. Siksi puhuin tuosta koko kuviosta jo tuolloin sosiaalityöntekijän kanssa, joka asiassa auttoi.
Ilmeisesti siskoni suunnitelma oli että kun vanhemmistani aika jättää niin minä otan heidän paikkansa siskoni elättäjänä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä on tehnyt rikosilmoituksen. En viitsinyt kysyä vaan ignoorasin täysin. Sanoin ettei kuulu minulle. Yrittää ilmeisesti käyttää tuota sukulaisille itkemistä pummatakseen heiltä/minulta rahaa. Olen sanonut jokaiselle sukulaiselle etten ole äidiltäni ole mitään ottanut, ainoastaan lakannut antamasta tälle käteistä rahaa kun siskoni käy aina ne varastamassa.
Siskon eksälle en vastannut mitään. Siskoni ja tämän ympärillä pyörivät ihmiset ovat sellaisia että elävät draamasta. Parempi olla vain hiljaa.
Olen tavallaan jo päättänyt että katkaisen välit siskooni lopullisesti. Kyllä minäkin olen häntä alkuun taloudellisesti ym. avustanut, mutta en enää pitkiin aikoihin kun huomasin että käyttää tuota vain hyväkseen.
Enkä usko että siskoni on mitään häätöä saamassa. Hän asuu kaupungin kämpässä ja saa asumistukea, toimeentulotukea , elarit ja työttömyyskorvausta. Työttömänä hän on ollut 20-vuotiaasta saakka.
Tuo myös nuorempana käytti tuota itsemurha-korttia, mutta niin usein, ettei kukaan enää reagoi siiheen. Silloin kun halusi jotain.
Molemmat vanhempani ovat aina olleet sellaisia että ovat halunneet antaa meille kaiken minkä ovat pystyneet. Ulkomaan matkoista mopoihin, vaatteisiin ja autoihin. Minä aloin jossain vaiheessa makselemaan omia menoja kun menin 15 kesäisenä töihin, siskoni ei edes silloin kun isäni oli äidin omaishoitajana ja heillä ei meinannut itsellään riittää rahat elämiseen. Kun äitini sai edunvalvojan niin selvisi että sisareni kytky-puhelin, netti ja joku maksukanava menivät vieläkin äitini tililtä.
Jotenkin odotan että äitini kuolisi että viimeinenkin siteeni tuohon ihmiseen katkeaisi lopullisesti.
Tuo edunvalvojakin hommattiin siksi, ettei siskooni olisi voinut asiassa luottaa ja jos minä olisin ruvennut äidin asioita hoitamaan olisi siskoni ollut kimpussani koko ajan. Siksi puhuin tuosta koko kuviosta jo tuolloin sosiaalityöntekijän kanssa, joka asiassa auttoi.
Ilmeisesti siskoni suunnitelma oli että kun vanhemmistani aika jättää niin minä otan heidän paikkansa siskoni elättäjänä.
Osanottoni. Olet jo riittävän tai liiankin kauan katsonut tuota menoa ja varmasti sukulaisetkin tietävät tilanteen. Sinuna katkaisisin välit aivan täysin. Tosi hyvä, että hommasit edunvalvojan. Jaksamisia, eihän tämä loputtomiin kuitenkaan kestä.
Voisiko siskon lapsiin eli APn lasten serkkuihin kuitenkin pitää yhteyttä, ottaa vaikka viikonlopuksi yökylään? Viattomia he ovat äitinsä töppäilyihin.
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi yksi hänen lastensa isistä laittoi minulle facebookissa viestin ettei sisarellani olisi nyt varaa vuokraan kun olen kuulemma vienyt "äitini rahat"."
Toi viesti tolta jätkältä on kunnianloukkaus.
Mikä kunnianloukkaus se muka on jos se on tosiaan siinä luulossa kun sille on niin valehdeltu?
Meillä aika pitkälle sama tilanne kuin aloittajalla tosin vanhempani ovat nyt jo kuolleet. Vanhempi sisareni imi heistä viimeisetkin pisarat ennen kuin he menehtyivät. Meillä meni välit kun heti isän kuoleman jälkeen alkoi kiristää äitiäni myymään heidän talonsa, vaikka testamentti oli tehty niin että jäljelle jäänyt puoliso saa jäädä kotiinsa asumaan loppuiäkseen.
Minun siskollani on vain se valttikortti, että olen hänen molempien lastensa kummi. Meillä on yhtä monta lasta. Kaikki teinejä. Minun kuitenkin pitäisi ostaa sekä hänen lapsilleen että omilleni puhelimet, läppärit, kånkenit ja kaikki muu mitä teinit nyt haluavat. En ole suostunut, joten levittää minusta suvussa juttua etten muista kummilapsia mitenkään ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Trölli
Voipa olla, mutta kyllä tällaisia lapsiaikuisia on.
Nimenomaan liian höveleiden vanhempien jäljiltä.
Toinen sitten on erilaiset riippuvuudet, jotka tekevät ihmisistä hyväksikäyttäjiä.
Minulla on kaveri(tosin kaveruus on vähän katkolla), joka varmaan on hyvin samanlainen perheelleen.
Hänen perheensä on katkaissut välit.
Heppu on alkoholisoitunut ja kroonisesti sairas.
Haluaa harrastaa asioita, jotka ylittävät hänen resurssinsa, tunkee harrastuksineen toisten autotalleihin mellastaen kuin sika, ja jättää kamansa levälleen ryyppyputken alkaessa.
Aina on vailla kyytiä, rahaa jne. ja syyttää ongelmistaan sairauttaan, vaikka olisi 2 viikon ryyppyputki takana.
Soittaa keskellä yötä jurrissa.
Kun sanoin, että valitse harrastuksesi resurssiesi mukaan ja lopeta juominen,
en jaksa jurrista tyyppiä kuljetella asioilla, olin paha ja ymmärtämätön.
Luonnehäiriöinen hyväksikäyttäjäparasiittisiskosi on älynlahjoiltaan niin köykäinen, ettei tule mieleensäkään että hänen kuuluisi tienata itse vuokrarahansa. Milläpä sitä tienaamaan kun oikeasti niin tyhmä.... sitten suuttuu kun ei muitakaan enää kupata voi. Laskujen tekemiseen älä rupea, jos itselläsi on lapsia, koska nämä vähä-älyiset tekevät sitten teistä lasuja.
Jos meni tekemään aiheettoman rikosilmoituksen siitä, ettet vie äidillesi käteistä omista rahoistasi, niin tosiaankin tee vastailmoitus perättömästä ilmiannosta. Ja suljet nää sekopäät pois kontakteistasi kotirauhaasi häiritsemästä. Itse olen joutunut tekemään kahdelle sisarukselleni näin, kun käytös on niin pöyristyttävää. En ole katunut, mutta surullista ja kurjaa se toki on,
Vierailija kirjoitti:
Meillä aika pitkälle sama tilanne kuin aloittajalla tosin vanhempani ovat nyt jo kuolleet. Vanhempi sisareni imi heistä viimeisetkin pisarat ennen kuin he menehtyivät. Meillä meni välit kun heti isän kuoleman jälkeen alkoi kiristää äitiäni myymään heidän talonsa, vaikka testamentti oli tehty niin että jäljelle jäänyt puoliso saa jäädä kotiinsa asumaan loppuiäkseen.
Minun siskollani on vain se valttikortti, että olen hänen molempien lastensa kummi. Meillä on yhtä monta lasta. Kaikki teinejä. Minun kuitenkin pitäisi ostaa sekä hänen lapsilleen että omilleni puhelimet, läppärit, kånkenit ja kaikki muu mitä teinit nyt haluavat. En ole suostunut, joten levittää minusta suvussa juttua etten muista kummilapsia mitenkään ja niin edelleen.
Pahan puhuminen sukulaisille on tyypillinen kiristyskeino, mutta usko pois, vaikka antaisit kaikki rahasi, niin pahan puhuminen jatkuisi. Niin kauan kun itse siihen suostut. Kummius ei ole mikään kuppaussuhde, ei se mielestäni ole mikään valttikortti. Puhun kokemuksesta, että älä pidä ketään sellaista elämässäsi, joka ei käyttäydy hyvin sinua kohtaan, vaikka se olisi äitisi, isäsi tai sisaruksesi. Aikuisen lapsenkin käytöksessä on rajat, joita kupattavaksi suostuvat vanhemmat eivät suostu tunnustamaan. Myrkylliset ihmissuhteet eivät ole kummallekaan osapuolelle hyväksi. Jos suhteet jossain vaiheessa normalisoituvat, vaikka raitistumisen myötä, niin sittenhän suhde voi lähentyä uudestaan, mutta entisillä ehdoilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Siskosi häätö ja vuokrarahat eivät ole mitenkään vastuullasi tai hänen lapsensa. Jos rikosilmoitus on sulle viimeinen pisara, niin toivottavasti maltat pysyä päätöksessäsi, ei kannata taistella tai väitellä, vaan katkaista vaan kaikki yhteydenpito. Jos edunvalvoja ei tiedä, että sisko on varastanut rahaa, niin kerro hänelle, jolloin hän harkitsee tehdäänkö rikosilmoitus. Hoitokodissahan tiedetään ketä siellä on vieraillut ja milloin. Rikosilmoitusta siitä, että olet antanut äidillesi rahaa, jonka sisko on varastanut, tuskin otetaan käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskosi häätö ja vuokrarahat eivät ole mitenkään vastuullasi tai hänen lapsensa. Jos rikosilmoitus on sulle viimeinen pisara, niin toivottavasti maltat pysyä päätöksessäsi, ei kannata taistella tai väitellä, vaan katkaista vaan kaikki yhteydenpito. Jos edunvalvoja ei tiedä, että sisko on varastanut rahaa, niin kerro hänelle, jolloin hän harkitsee tehdäänkö rikosilmoitus. Hoitokodissahan tiedetään ketä siellä on vieraillut ja milloin. Rikosilmoitusta siitä, että olet antanut äidillesi rahaa, jonka sisko on varastanut, tuskin otetaan käsittelyyn.
Siis siskosi sinusta tekemää rikosilmoitusta.
Tämä on yllättävän yleistä. Meitä on kolme sisarusta, minä, veljeni ja parasiitti-sisko.
Kaikki olemme saaneet saman kasvatuksen. Saatiin paljon, mutta myös omavaraisuutta painotettiin.
Vanhemmilla meni taloudeudellisesti hyvin siihen saakka kuin me kaikki olimme kolmenkympin tienoilla. Silloin meni perhefirma nurin. Vanhemmille ei jäänyt kuin velkaa.
No, tästähän sitten helvetti alkoi, kun vanhemmilla ei ollut penniäkään ylimääräistä elättää parasiitti-siskoani, joka oli koko aikuisikänsä tottunut käymään vanhempiemme kukkarolla. Ei ollut käynyt kouluja, poukkoili työttömyyden ja pätkätöiden välillä mutta elintaso oli kuin kroisoksella.
No aluksi minä ja veljeni lainailimme rahaa kun vanhemmilla ei ollut mistä pummia, mutta tuo loppui pian kun huomasimme ettei se pakottava tarve rahaan ollut esim. ruokaan tai vuokraan vaan biletykseen ja vaatteisiin, eikä lainoja koskaan maksettu takaisin.
Lisäksi minä ja veljeni maksoimme sisareltani salaa vanhempieni laskuja ettei heidän tarvitsisi elää niin kädestä suuhun.
Uhriutuminenhan tuosta rahahanojen sulkemisesta aiheutui. Olimme ne rahanahneet parempi tuloiset sukulaiset jotka eivät lainanneet edes sisarelleen hädässä. Huolimatta siis siitä että sisareni oli välien poikkipistämisen aikaan pelkästään minulle pystyssä vähän vajaat 16 000 euroa. Veljestäni en tiedä.
Tämä on kai aika yleinen ongelma. Vanhukset eivät joko hoksaa, että heitä hyväksikäytetään tai sitten hyväksikäyttäjä on niin rakas, että antaa asian tapahtua ja mennä jopa niin pitkälle, että itse joutuu taloudellisiin ongelmiin. Siihen on vaikea puuttua, koska muistisairaallakin on itsemääräämisoikeus. Tuo edunvalvoja voi vähän jarruttaa asiaa. Tai sitten edunvalvontavaltuutus.
Ja tarinan siskolla varmasti on oikeus asumistukeen ja tarvittaessa toimeentulotukeen jos tili on tyhjä.
Meitä on kolme sisarusta, nuorin 50-vuotias, me kaksi muuta muutaman vuoden vanhempia. Vanhempamme ovat 8-kympin molemmin puolin ja asuvat kotonaan, pienituloisia eläkeläisiä. Me kaksi vanhempaa olemme hyvätuloisia, mutta tämä 50-vuotiaskin tienaa n. 3000 euroa kuukaudessa, vakitöissä ja on perheetön. Siis kaikki töistä saatu raha menee vain itselleen eikä velkaa ole. Siitä huolimatta vanhempani edelleen laittavat tälle nuorimmalle säännöllisestikin rahaa, satoja euroja kuussa ainakin välillä.
Minä muutin kotoa 19-vuotiaana ja kerran sain kotoa pyynnöstäni 20 mk, kun kesätöistä tuli palkka vasta kuun lopussa.
Tä?