Biologiaa yliopistossa
Jos perinnöllisyys/sikiön kehitys ja ihmisen evoluutio kiinnostaa, niin eikös se biologia olisi silloin se oikea vaihtoehto?
Nyt lukiossa opiskelen psykologiaa, biologiaa, pitkää matikkaa (+keskipitkä ruotsi ja äikkä tietenki).
Asun pienessä kaupungissa yli 600km päästä Helsingistä. Ja tiedän, että haluaisin Helsinkiin opiskelemaan. Mahdollisesti sitä biolgiaa? MUTTA "Biologia vähintään arvosanalla C ja kemia suoritettu hyväksytysti" what?
eihän mulla ole kemiaa? eli, mitä mää nyt tehen D:
Kommentit (10)
Kyllä psykologiakin tutkii noita asioita. Hae sinne.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä voit valmistua lukiosta ilman kemiaa? Eikö ne 1xfysiikka ja 1xkemia ole enää pakollisia?
Minä kirjoitin 20 vuotta sitten, eikä ollut silloinkaan enää pakollista. :) Oppiaineet oli jaoteltu aineryhmiin, joista sai koota opintonsa. Piti vain valita samasta ryhmästä kemian ja fysiikan kanssa jotain muuta, olikohan bilsaa ja mantsaa minulla, sitä en enää muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä voit valmistua lukiosta ilman kemiaa? Eikö ne 1xfysiikka ja 1xkemia ole enää pakollisia?
Minä kirjoitin 20 vuotta sitten, eikä ollut silloinkaan enää pakollista. :) Oppiaineet oli jaoteltu aineryhmiin, joista sai koota opintonsa. Piti vain valita samasta ryhmästä kemian ja fysiikan kanssa jotain muuta, olikohan bilsaa ja mantsaa minulla, sitä en enää muista.
Aijaa, itse valmistuin 14v sitten ja olen käynyt yhden (muistaakseni pakollisen) kurssin kumpaakin. Molemmista numerot jotain 5-6 luokkaa, ja kumpaakin vihasin, joten en varmasti valinnut vapaaehtoisesti.
Ei lukiossa ole kemian kursseja kuin viisi, yksi niistä pakollinen. Kyllä voit varmaan sopia opettajan kanssa, että tentit nuo kurssit. Oppisisällöt ovat melko suppeat.
Jos olet fiksu, onnistuu. Jos ei onnistu, turha mennä yliopistoon.
Näin biologialta alaa vaihtaneena voin sanoa, että tee itsellesi palvelus, ja hae mieti joku toinen opiskeluala. Pahoittelut, jos kuulostan tylyltä. Mutta olen vuosia seurannut vierestä kuinka biologikaverini tuskastelevat, kun töitä ei ole, lähes ilmaista työtä korkeintaan ja siitäkin kilpailee 100 epätoivoista biologia työkokemuksen perässä. Pitää olla kaikista paras, oikeaan aikaan oikeassa paikassa jne, että töitä saa. Jos perinnöllisyyden tutkiminen kiinnostaa, niin suosittelen lääkikseen pyrkimistä.
No evoluutio ja sikiön kehitys ovat kyllä melko eri juttuja, vaikkakin molemmat saattavat olla osa kehitysbiologiaa. Biologian lisäksi voisit ehkä katsella biolääketiedettä, sen piiriin kuuluu aika paljon noita mainitsemiasi sekä niihin liittyviä.
Ja hyvä pohja lukion tiedeaineista ja matematiikasta kyllä auttaa luonnontieteitä opiskelemaan pääsyssä, saati sitten niissä varsinaisissa opinnoissa. Kemia etenkin on tärkeä useimmissa luonnontieteen aloissa, sitä kutsutaankin joskus 'kaikkien tieteiden äidiksi'. Eli vaikka saattaisitkin päästä sisään ilman kemiaa, niin suosittelisin kyllä vahvasti että yrittäisit suorittaa sen jos vaan mitenkään on mahdollista.
Mitä haluat tehdä työksesi? Olla perinnöllisyysneuvoja/sairaalageneetikko? https://www.helsinki.fi/fi/bio-ja-ymparistotieteellinen-tiedekunta/opis…
Tämä voi kuulostaa töykeältä, mutta opiskelupaikka valitaan sen mukaan, millaiseen työhön kaipaa valmennusta/pätevyyttä. Ei sen mukaan, mikä kouluaine on kiinnostavaa.
Komppaan edellistä, ota selvää työllisyydestä ja työnkuvasta, unohda millaista alaa olisi opiskella tai millaista lukion biologia oli. Valitse ammattisi tulevan työn perusteella. Ja selaa eri kaupunkien valintaoppaita, voi tulla vastaan aloja, joita et hoksannutkaan. Monesti on vaikea lukion jälkeen valita alaa, kun tietämys ammateista on vielä "lukion aineet" tai "ope" "lääkäri" tasoista, näkyvistä ammateista koostuvaa.
Minua kiinnostaisi biokemia mtta olen äärimmäisen huono koulussa. Olen joko tai. Kemia loistava liikunta loistava biologia loistava, maantieto ihan pska, matematiikka,ihan pska, Kielet(paitsi äidin kieli ihan pska) onnistuu hyvin ja kotitalous. Sitten taas historia ihan pska... Niin se vain menee. Olen liian kiinnostunut omista kiinnostuksen kohteista parjätäkseni koulussa.