Lastenhoitaja ilmoitti loukkantumisesta ja tod.näk. kuukausin sairasloma!!
Apua! Meillä on kotona yksityisen hoidon tuella palkattu lastenhoitaja joka ilmoitti tänään vammautumisestaan joka vaatii tod.näk. leikkauksen ja lääkäri oli sanonut että lastenhoito ei tule kysymykseenkään.
Mitä tehdä? Jo sekin on tosi paha että nyt kiireesti pitäisi uusi lastenhoitaja hommata ja miten tämä väli kun molemmat vanhemmat olemme töissä?
Saako hoitaja muutaman päivän jälkeen Kelalta jotain sairaspäivärahaa ja voimme palkata uuden lastenhoitajan yksityisen hoidon tuella? Vai voiko se olla niin että kun hänellä on vielä työsuhde voimassa niin emme voi palkata uutta koska yksityisen hoidon tukeahan ei voi saada moneen kertaan lapsesta...?!
Osaisko joku antaa kommenttia? Soitan kyllä huomenna virastoihin mutta kiva olisi saada valmiiksi selkoa...
Kommentit (59)
Meillä oli lapsi aikoinaan yksityisellä hoitajalla. Nuo asiat oli määritelty sopimksessa. Toisessa sopimuksessa oli ehto, jonka mukaan maksettiin hoitajan sairastuessa palkk kahdelta päivältä, sen jälkeen ei mitään (hoitaja sairastui lopulta pitkäksi aikaa ja hoitosuhd katkaistiin). Toisen hoiajan sopimuksessa taas odettiin, että hoitajalle ei maksettu lainkaan sairaspäivistä. Molemmat oli yksityisiä perhepäivähoitajia. Eikö teillä ollut minkäänlaista sopimusta asiasta?
Huh huh mitä vastauksia taas tällä palstalla :D Ap:lle antaisin vinkin, että ei varmaan kannata kysellä täällä tällaisia, suurin osa näyttää olevan juurikin sitä "heikompaa ainesta" älykkäistä vastauksista päätellen.
Tästä linkistä sain sen kuvan että palkkaa tarvitsee maksaa vain 9 päivää .Onko asia siis näin?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 23:23"]
Huh huh mitä vastauksia taas tällä palstalla :D Ap:lle antaisin vinkin, että ei varmaan kannata kysellä täällä tällaisia, suurin osa näyttää olevan juurikin sitä "heikompaa ainesta" älykkäistä vastauksista päätellen.
[/quote]
Mitähän itse mahdat tarkoittaa tuolla "heikommalla aineksella"?
No minä olen antanut tämän ketjun ap:lle muutaman vastauksen, toimin johtotehtävissä ja olen muutaman vuosikymmenen myös laskenut eri alojen palkkoja. Joten eiköhän tuossa ole kertynyt riittävästi taitoa ja kokemusta vastata tämän tyyppiseen peruskysymykseen.
Itselläni on jalka murtunut aikanaan ja paraneminen oli hidasta ja hankalaa.
Nykyään olen täysin työkykyinen, enkä aikanaankaan ollut töistä pois ns normia enempää. Jos jalka nyt saisi uuden tällin olisi se luultavasti vaikeampi saada kuntoon, kuin aikaisemmin... Eipä silti ole tullut koskaan mieleen, että asiasta pitäisi kenellwkkään mainita. Eikä siitä ole kyllä työnantajatkaan koskaan kysyneetkään.
Miten siis voi ajatellä, että työnantaja voisi tuollaisen nojalla irtisanoa työntekijän, jos ei ks vamma tma. ole koskaan vaikuttanut hoitajan työntekoon??
Ap, eivät nämä ihmiset tosiaan ole oikein kartalla sun tilanteesta. Lapsesi on siis hoitajalla yksityisen tuen turvin ja tuki maksetaan kuukausittain suoraan hoitajalle? Ymmärsinkö näin? Onko hoitajalla myös muita lapsia?
Jos vastasit molempiin kyllä, ET ole missään tapauksessa työnantajan asemassa, vaan palvelun ostaja ja hoitaja on palvelun tuottaja. Hän hoitaa itse lakisääteiset verovelvoitteensa ja muut sellaiset, etkä sinä, pitääkö tämä paikkansa? Silloin hoitaja on joko a) itsenäinen yrittäjä tai b) ostopalvelusuhteessa kuntaan.
Jos edelleen vastasit kyllä, sinun ei tarvitse huolehtia mistään muusta kuin uuden hoitajan hankkimisesta. Otat yhteyttä kunnan päivähoidonohjaajaan, joka antaa sinulle tarkemmat ohjeet. Saattaahan olla, että sattuman kautta hoitopaikkoja on nyt vapaana ja lapsenne saa sellaisen kunnalliselta puolelta.
Ei vaan hoitaja on työsuhteinen hoitaja meillä kotona joka on tehnyt työsopimuksen meidän kanssamme ja maksan hänen tyel yms maksut. Hän hoitaa 4 lastamme yksityisen hoidon tuella.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 23:41"]
Ei vaan hoitaja on työsuhteinen hoitaja meillä kotona joka on tehnyt työsopimuksen meidän kanssamme ja maksan hänen tyel yms maksut. Hän hoitaa 4 lastamme yksityisen hoidon tuella.
[/quote]
No sitten tuo on vähän isompi revohka. Et vissiin tajunnut mitä kaikkea työnantajana olemiseen liittyy, vai?
Nostan tätä kun meilläkin sama ongelma jos ap kertoisi miten heillä tämä järjestyi. Ja ihme asenteita tässä keskustelussa että kotiin hoitajan palkkaava on jotenkin olevinaan ja ansaitsee ongelmansa jne. Meillä ei ainakaan päiväkotihoito olisi onnistunut. Mulla on kolme lasta, 3v, eka-ja tokaluokkalainen. Olen vuorotyössä ja mies reissuhommissa. Eka-ja tokaluokkalaiset eivät pääse kunnassamme vuorohoitoon joten pitäisikö mun jäädä työttömäksi kotiin siksi että en voi pitää "isoja" lapsiani yksin iltoja ja öitä?Hoitajan kotiin palkkaaminen on kallis ja työläs vaihtoehto mutta meillä ainoa koska meillä ei ole isovanhempia jotka hoitaisivat lapsiamme ilta- tai yövuoron sattuessa.
Meillä aloittaa hoitaja kotona ensiviikolla. Tässä ketjussa on pahin kauhuskenaarioni.
Hoitaja tulee aluksi vain lyhyeksi määräajaksi (3,5 viikkoa) ja jos kaikki toimii, kesälomien jälkeen pitemmäksi aikaa.
Olen itsekin miettinyt, miten maksuvelvoitteet menevät sairastuessa tai vapaa-ajan tapaturmassa. Varahoitajan löytyminen on sitten kysymys tietysti erikseen. Tässä ketjussa joku mainitsi tehneensä sopparin, jossa yhdeltäkään sairaspäivältä ei maksettu palkkaa ensinkään? Voiko näinkin tehdä? Sopparia ei ole vielä allekirjoitettu, voin yrittää tukkia aukot. Tietysti hoitajan ei ole hyväksyä kaikkia ehtoja...
Laki pitäisi ehdottomasti muuttaa niin että pienyrittäjillä ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa työntekijän sairasloman ajalta. Tämä pitäisi olla vain lisäetu jonka joko työnantaja tarjoaa ei ei, ja työntekijä voi joko ottaa tai jättää työpaikan tyyliin, take it or leave it. Oma valinta.
Minä olisin itse valmis työskentelmään jopa työnanatajalle joka ei maksa sairaloman ajalta palkkaa jos työpaikka muuten miellyttäisi, (työnkuva, palkka)
Ei ole mitään järkeä että yksityisyrittäjä joutuu maksamaan palkkaa työntekijästä joka makaa kotona ja ei tee mitään yrityksen hyväksi.
Ei yrittäjä ole mikään sossu tai Kela. Sairaskorvaukset pitäisi olla täysin Kelan hoidettavat tai sitten isot yritykset joilla on varaa maksaa työntekijöistä jotka makaavat kotona voivat käyttää tätä vähän niinkuin työsuhde-etuna.
Uskon että löytyisi monia, varsinkin nuoria jotka ovat täysin valmiita työskentelmään vaikka työehtoihin ei kuuluisi palkallinen sairasloma. Tämä olisi oikeudenmukaista myös työnantajaa kohtaan. Palkkaa kuuluu saada vain tehdystä työstä ja piste!
Miettikää itse. Olette yksityisyrittäjä, työntekijä sairastuu, teillä on muutama vaihtoehto:
vaihtoehto 1: teet itse oman vuoron ja sen jälkeen heti perään sairastuneen työntekijän työvuoron ja näin ollen työpäivästäsi tulee yht. n. 14h.
Vaihtoehto 2: löydät tuuraajan tälle sairastuneella jotta oma työpäivä ei veny törkeän pitkäksi. Tämä taas maksaa. Maksat siis tuuraajalle täyden palkan ja samalla myös kotona makaavalla sairastujalle. Tämän tuuraajan palkan voit täysin vähentää omasta palkastasi koska tuuraajan palkka on lisäkulu joka on täysin syntynyt vain tämän yhden työntekijän poissaolosta ja jota ilman itse saisit siis edemmän palkkaa tai voittoa yrityksestä.
Tämä voi pikkaisen kirpaista. Kuvitelkaa että tuuraaja joudutaaan hankkimaan vaikka viideksi päiväksi. Tästä koituu hyvin pienelläkin palkalla lähes kuudensadan kustannukset työnantajalla (palkka ja sivukulut) Jos kyseessä on pienyrittäjä joka ei tao hirveää voittoa voi olla että yrittäjä voi maksimissaan nostaa palkkaa normaalisti ilman työntekijäiden sairaslomista aiheutuvia kustannuksia vain n. 1200€ brutto yrityksestä. Jos työntekijän sairasloma aiheuttaa kuudensadan lisäkulut tämä vähentää yrittäjän omia kuukausi ansioita kuudellasadalla eli yrittäjän oma palkka on vain 600€ tuo kuukausi.
Tosi reilua eikö?
Suomessa ei misään nimessä kannata olla yrittäjä tai ainakaan palkata ketään ellei ole todella hyvinmenestynyt vakaavarinen yritys. Kyllä aloittavia pienituloisia yrittäjiä koetellaan aika lailla kun joutuvat ihan samalla tavalla maksamaan työntekijöiden sairikset kun miljoonavoittoa takoavat isot yritykset.
Sitten ihmetellän miksi ei palkata ihmisiä tai nuoria. Ai niin, kun se yrittäjä on niin ahne että ei halua maksaa.....?
t. ex-yrittäjä
Kysykää Kela kertulta miten tuo homma menee.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:41"]
Jos joudutaan maksamaan niin kai se on Kela joka hänelle vain jatkaa sitä yksityisen hoidon tuen maksamista? Kun mehän joudutaan päälle maksamaan työnantajakulut.
Mutta voidaanko pyytää hoitajalta että voiko hän irtisanoa itsensä? Hän kyllä itse ehdotti että pitäisikö meidän vain etsiä uusi hoitaja. Mitä ongelmia hänelle koituisi jos irtisanoisi itsensä?
Kyllä on painajainen mitä voi sattua...
[/quote]
Jos hoitajanne irtisanoo itsensä vapaaehtoisesti, joutuu sairauslomansa jälkeen 3 kk:n karenssiin ellei saa uutta työpaikkaa. Jos hänellä ei ole muita tuloja, pelkää luultavasti karenssia kuin ruttoa. Ette kyllä voi pyytää häntä irtisanoutumaan, siitä joudutte heti kiinni jos lastenhoitajanne kuuluu alan liittoon niin sieltä varmasti liiton lakimies tulee ja pistää kauhean rumban päälle, jos tuosta kuulee.
[/quote]
No se mahdollinen karenssi lasketaan työsuhteen päättymisestä, eli jos on sairauslomalla kuukausia, jää karenssia vähemmän kärsittäväksi. Sitä en todellakaan tiedä, miten mahdollinen irtisanoutuminen vaikuttaisi sairauspäivärahoihin tai muihin.
[/quote]
Sairauspäiväraha maksetaan viimeksi vahvistetun verotuksen (=2011) tulojen mukaan. Eli irtisanoutuminen ei vaikuta siihen.
Hei! Meillä oli sama tilanne joitakin vuosia sitten. Lapsilla oli kotona hoitaja yhteensä viisi vuotta koulun lukuvuoden ajan. Yksi heistä oli ensinnäkin hoitajana huono ja lisäksi jatkuvasti sairaana, sitten lopulta sairastui muistaakseni mononukleoosiin ja oli poissa viikkoja.
Me jouduimme maksamaan palkan ja muut kulut sairausajalta, mikä teki tiukkaa siitä huolimatta, että Kela maksoi palkasta osan suoraan hoitajalle. Lisäksi lapsille piti tietenkin hommata toinen hoitaja, mikä ei ollut aina helppoa, kun tyttö laittoi aamulla tekstarin, etten pääse tänään tulemaan.
Onneksi työsopimus oli määräaikainen.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:56"]
Hetken ajattelin, että nyt lapsi vaan nopeasti kunnalliseen hoitoon, mutta sitten tajusin, että siihen katkeaisi yksityisen hoidon tukikin... Aika liemi...
[/quote]
Ei hyvää päivää!!! Et kai tosissasi luullut että voit lapsen laittaa kunnalliseen hoitoon ja saada samaan aikaan yksityisen hoidon tukea??!!
[/quote]
Etkö osaa lukea? Juurihan Ap toteaa, että tuki katkeaisi jos veisi kunnalliseen.
Ihme lukutaidottomia.
Hei AP,
kannattaa kuitenkin soittaa myös kuntaan ainakin hoidon järjestämiseksi. Kysy esim. kolmiperhehoidosta.
Ei ole hoitunut vielä... En tiedä mistä voisin kysellä neuvoja kun myöskään Kela ei osaa antaa vastausta! :O Kuulemma perhe ei ole yritys kun ei ole Y-tunnusta niin meille ei voi edes myöntää sairaspäivärahaa. Oon ihan hukassa tämän asian kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:42"]
Laki pitäisi ehdottomasti muuttaa niin että pienyrittäjillä ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa työntekijän sairasloman ajalta. Tämä pitäisi olla vain lisäetu jonka joko työnantaja tarjoaa ei ei, ja työntekijä voi joko ottaa tai jättää työpaikan tyyliin, take it or leave it. Oma valinta.
Minä olisin itse valmis työskentelmään jopa työnanatajalle joka ei maksa sairaloman ajalta palkkaa jos työpaikka muuten miellyttäisi, (työnkuva, palkka)
Ei ole mitään järkeä että yksityisyrittäjä joutuu maksamaan palkkaa työntekijästä joka makaa kotona ja ei tee mitään yrityksen hyväksi.
Ei yrittäjä ole mikään sossu tai Kela. Sairaskorvaukset pitäisi olla täysin Kelan hoidettavat tai sitten isot yritykset joilla on varaa maksaa työntekijöistä jotka makaavat kotona voivat käyttää tätä vähän niinkuin työsuhde-etuna.
Uskon että löytyisi monia, varsinkin nuoria jotka ovat täysin valmiita työskentelmään vaikka työehtoihin ei kuuluisi palkallinen sairasloma. Tämä olisi oikeudenmukaista myös työnantajaa kohtaan. Palkkaa kuuluu saada vain tehdystä työstä ja piste!
Miettikää itse. Olette yksityisyrittäjä, työntekijä sairastuu, teillä on muutama vaihtoehto:
vaihtoehto 1: teet itse oman vuoron ja sen jälkeen heti perään sairastuneen työntekijän työvuoron ja näin ollen työpäivästäsi tulee yht. n. 14h.
Vaihtoehto 2: löydät tuuraajan tälle sairastuneella jotta oma työpäivä ei veny törkeän pitkäksi. Tämä taas maksaa. Maksat siis tuuraajalle täyden palkan ja samalla myös kotona makaavalla sairastujalle. Tämän tuuraajan palkan voit täysin vähentää omasta palkastasi koska tuuraajan palkka on lisäkulu joka on täysin syntynyt vain tämän yhden työntekijän poissaolosta ja jota ilman itse saisit siis edemmän palkkaa tai voittoa yrityksestä.
Tämä voi pikkaisen kirpaista. Kuvitelkaa että tuuraaja joudutaaan hankkimaan vaikka viideksi päiväksi. Tästä koituu hyvin pienelläkin palkalla lähes kuudensadan kustannukset työnantajalla (palkka ja sivukulut) Jos kyseessä on pienyrittäjä joka ei tao hirveää voittoa voi olla että yrittäjä voi maksimissaan nostaa palkkaa normaalisti ilman työntekijäiden sairaslomista aiheutuvia kustannuksia vain n. 1200€ brutto yrityksestä. Jos työntekijän sairasloma aiheuttaa kuudensadan lisäkulut tämä vähentää yrittäjän omia kuukausi ansioita kuudellasadalla eli yrittäjän oma palkka on vain 600€ tuo kuukausi.
Tosi reilua eikö?
Suomessa ei misään nimessä kannata olla yrittäjä tai ainakaan palkata ketään ellei ole todella hyvinmenestynyt vakaavarinen yritys. Kyllä aloittavia pienituloisia yrittäjiä koetellaan aika lailla kun joutuvat ihan samalla tavalla maksamaan työntekijöiden sairikset kun miljoonavoittoa takoavat isot yritykset.
Sitten ihmetellän miksi ei palkata ihmisiä tai nuoria. Ai niin, kun se yrittäjä on niin ahne että ei halua maksaa.....?
t. ex-yrittäjä
[/quote]
Milläs se työntekijä sitten maksaa omat laskunsa, kun kolarissa katkaisee kätensä? Ja sattumalta puoliso oli samassa autossa ja katkaisi jalkansa.
No ei joudu. Kelahan maksaa sen yksityisenhoidon tuen suoraan lastenhoitajalle, ei työnantajalle. Selvitä Kelasta miten homma menee, täältä et oikeita vastauksia saa. Kukin vastailee miten ehkä arvelee asian olevan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:51"]
Mutta että joutuisi maksamaan lastenhoidosta enemmän kuussa kuin mitä itse tienaa? :O
[/quote]