Ennen muinoin matkustajalentokoneiden pilotit oli lähinnä sotilaslentäjiä joilla oli luontainen perstuntuma lentämiseen
Jos ennen tuli ongelmatilanne koneessa, niin lentäjillä oli kyky lentää konetta pelkällä perstuntumalla ilman tietokoneen ja mittareiden apua. Nykyisin lentäjäksi hakeutuu lähinnä rikkaiden kakaroita joille lentäjänä olo on pelkkä status juttu ja joilla "lentäminen" rajoittuu lähes pelkästään matkustajakoneella lentämiseen ja simulaattoriharjoituksiin jotka ovat osa koulutusta.
Eipä siis ole ihme jos koneet nykyään tippuu alas kun tietokone sekoaa
Kommentit (19)
On muutenkin naurettavaa, että jopa puolentoista vuoden amiskoulutuksella ihminen saa vastuulleen satojen ihmisten hengen.
Ai 'luontainen', eli luulet että olivat jotenkin syntyneet lentämään? Eiköhän nekin olleet sen oppineet jonkun koulutusohjelman kautta, ihan kuin nykyisetkin lentäjät.
Ja niitä koneita putoilee kyllä varmasti suhteessa lentojen määrään vähemmän nykyisin kuin silloin 'ennen muinoin'.
PS: Heh, tuo tarkistusluku joka tuohon alla olevaan kentään täytyy laittaa on 747 :)
Vierailija kirjoitti:
Ai 'luontainen', eli luulet että olivat jotenkin syntyneet lentämään? Eiköhän nekin olleet sen oppineet jonkun koulutusohjelman kautta, ihan kuin nykyisetkin lentäjät.
Ja niitä koneita putoilee kyllä varmasti suhteessa lentojen määrään vähemmän nykyisin kuin silloin 'ennen muinoin'.
PS: Heh, tuo tarkistusluku joka tuohon alla olevaan kentään täytyy laittaa on 747 :)
No osa noista sotapiloteista joutui tositilanteeseen jo muutaman viikon lentoharjoittelun jälkeen minkä jälkeen luonto kyllä korjasi heistä heikoimmat yksilöt pois. En kyllä vertaisi sitä nykypäivän simulaattoriharjoitteluun
Ja ennen koneita piti lentää vain perstuntumalla.... Ihan sama autojen kanssa. Ei ollut luistonestoa, abs-jarruja, jarrutehostinta, ohjaustehostinta, kaistavahtia, saati peruutuskameroita tai peruutusautomaattia... Kumma kyllä, ihmiset tykkää teknologiasta ja turvallisuus on kyllä kokonaisuutena parantunut.
Ja juuri siksi koneita rojahtelikin maahan hallitsemattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen koneita piti lentää vain perstuntumalla.... Ihan sama autojen kanssa. Ei ollut luistonestoa, abs-jarruja, jarrutehostinta, ohjaustehostinta, kaistavahtia, saati peruutuskameroita tai peruutusautomaattia... Kumma kyllä, ihmiset tykkää teknologiasta ja turvallisuus on kyllä kokonaisuutena parantunut.
No totta tämäkin. Harmittaa vain kun lentokelpoiset alukset putoaa maahan kun kädettömät nörtit ohjaamossa eis saa konetta haltuun tietokoneen sekoillessa. Lahjakkaimmat yksilöt harvoin on siellä ohjaamossa nykyisin.
Auka moni ilmavoimien lentäjä jatkaa finnairilla lentämistä jäätyään eläkkelle.osaavat varmasti asian
Niin no ei se autopilotti nosta lentomatkan hintaa.
Jos haluat hävittäjä-ässät lentämään tulee hintaan lisää nollia.
Tietokone on pitkän päälle aina halvempi kuin ihmisen koulutus.
Perstuntumalla puidenlatvoja hipoen.
Ennen hävittäjät ja matkustajakoneet lensi siten, että ohjainpintoihin oli fyysinen yhteys. Nykyään molemmat on fly-by-wire ja tietokone tekee suurimman osan varsinaisista ohjaintoiminnoista lentäjän joystickillä (ja joskus polkimilla) tai sitten automatiikan antamien ohjauskäskyjen mukaan. Ns. perstuntumalla pelkästään ei voi enää lentää.
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen koneita piti lentää vain perstuntumalla.... Ihan sama autojen kanssa. Ei ollut luistonestoa, abs-jarruja, jarrutehostinta, ohjaustehostinta, kaistavahtia, saati peruutuskameroita tai peruutusautomaattia... Kumma kyllä, ihmiset tykkää teknologiasta ja turvallisuus on kyllä kokonaisuutena parantunut.
No noista teknologioista autoissaan "tykkäävät" nuoret, avuttomat, käettömät ja kaikesta muustakin elämästä vieraantuneet modernit kolmekymppiset. Ne ovat näitä somettajia, jotka joutuessaan esim. kysymään, onko jokin istumapaikka vapaa, lähettävät tekstiviestin penkillä jo istuvalle kun eivät saa suutaan auki sen verran, että kysyisivät asiaa, ja joiden täytyy tilata kaikki hankinnat netistä kotiin kannettuina kun on "sosiaalisten tilanteitten pelko"; käteisrahaa ei tietenkään osaa kukaan tuollainen jurpo käyttää niinkuin kaikki aikaisemmat sukupolvet ovat osanneet maailman perustamisesta alkaen, oman nimen perässä on lisämääreenä ja heimotunnuksena jokin lennokas erikoislapsen tai -aikuisen kirjainyhdistelmä, ja joka istuu kehdosta hautaan Kelan maksamassa terapiassa itkemässä mitättömiä, ihan normaaliin elämään kuuluvia asioita.
Turvallisuus ei ole parantunut autojen ja lentokoneiden muuttuessa kaksi kertaa "älykkäämmiksi", kun niiden kanssa alusta saakka kasvaneet sukupolvet ovat samalla tyhmistyneet seitsenkertaisesti aikaisempiin nähden.
Minä en "tykkää" autoissani noista teknologioista, mutta minä en olekaan näitä "kristalli"- ja "indigolapsia".
Ja jos joku ei autoaan saa edes omalla kaistallaan itse pysymään, niin ei kai niin vammaisella voi ajokorttia olla? Eikö tuollaista autokoulussa tai ns. inssiajossa mitenkään huomata?
Jo muinaiset roomalaiset osasivat lentää paremmin kuin nykyajan pilotit.
Paras jakso oli Sullenbergerin hallittu lasku Hudson-jokeen.
Vierailija kirjoitti:
Ai 'luontainen', eli luulet että olivat jotenkin syntyneet lentämään? Eiköhän nekin olleet sen oppineet jonkun koulutusohjelman kautta, ihan kuin nykyisetkin lentäjät.
Ja niitä koneita putoilee kyllä varmasti suhteessa lentojen määrään vähemmän nykyisin kuin silloin 'ennen muinoin'.
PS: Heh, tuo tarkistusluku joka tuohon alla olevaan kentään täytyy laittaa on 747 :)
Niin? Se konemalli oli 737.
Ennemmin hyvinkoulutetun ammattimiehen/naisen kuin jonkun Punaisen Paronin kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Jo muinaiset roomalaiset osasivat lentää paremmin kuin nykyajan pilotit.
:D
jos olet katsonut lentoturmien tutkintaaa foxilla, niin harvissa jutuissa tietokone sekoaa.