Miten te muut 3:n alle 5-v lasten äidit pärjäätte?
Saimme vauvan nyt keväällä ja entuudestaan meillä on 4-v kaksoset. Täytyy sanoa, että kolmannen lapsen saamisen rankkuus on vähän yllättänyt. Toisaalta vauva ei ole mitenkään vaikea, nukkuu päivisin pitkiä päikkäreitä (tosin heräilee niiltäkin jatkuvasti), mutta valvottaa öisin. Päivisin viihtyy jonkin verran lattialla tai sitterissä muttei kauan aikaa ja iltaisin häntä pitää jonkin verran kanniskella.
Mulla on silti hirvittävän vaikea ehtiä tehdä yhtään mitään vanhempien lasten kanssa! Tuntuu, että kotitöitä on jatkuvasti aivan hirveästi. Pyykkiä tulee, ruokaa pitää laittaa useita kertoja päivässä. Tuntuu, että aina kun yritän tehdä jotain rakentavaa vanhempien lasten kanssa, niin vauva herää ja keskeyttää touhumme. Iltaisin en ainakaan ehdi yhtään tehdä lasten kanssa mitään, kun vauvaa pitää aika paljon kanniskella.
Mulla on siis huono omatunto jatkuvasti ja tuntuu, että vain räyhään vanhemmille lapsille. MIhinkään lähteminen näiden kolmen kanssa on rankkaa, kaikkine pukemisineen. Autolla joudumme lähtemään joka paikkaan jos haluamme jossain käydä!
Kaksosten kanssa elämä alkoi jo sujua kun ovat jo sentään 4-vuotiaita. Mutta kyllä vauva taas sekoitti pakan, kai enimmäkseen sen takia että olen tosi VÄSYNYT jatkuvasti.
Kertokaas milloin tähän sopeutuu ja milloin helpottaa?????
Kommentit (19)
nukkumaan, sitten kaksoset. Lopeta television katselu, niin saat enemmän unta. (useimmilla tämä neuvo toimii)
Kovaa on meno ja vauhti, mutta ihan kivasti on selvitty. Ruoat laitan edellisenä iltana valmiiksi yleensä, pukeminen kestää jonkin aikaa, mutta eihän sille mitään voi, uloskin on päästävä.
Onhan se aina uuden vauvan jälkeen hetken rankkaa kunnes pääsee rytmiin. Alkuun voi tuntuakin että kaikki on ihan sekasin. Niin tuntui minullakin. Töitä kyllä riittää, mut olen oppinut joitakin asioita katsomaan läpi sormien. Mies kyllä tekee aika paljon kotitöitä.
Talvella syntyi kaksoset ja ennestään lapset 5v, 4v ja 1v8kk. Ensimmäisinä viikkoina tuntu että mikään ei suju ja aikaa ei jää mihinkään. Ajattelin jo antaa kaksoset parempaan hoitoon, kun mietiin ettei mulla ole vauvoille tarpeeski aikaa ja kaikki kärsii. Onneksi meni tuo vaihe ohi. Vauvat on kyllä olleet todella kilttejä. Nukkuneet hyvin ja muutenkin ovat kokoajan hyväntuulisia. Eniten päänvaivaa on tuottanu 1v8kk vanha mustasukkanen veikka, jonka kaa pitäs kokoajan puuhata jotakin. Aiemmin riitti isompien sisarten seura, mut ei enää. Nyt on kuitenkin jotenkin vaan itse ruvennu eritavalla suhtautumaan kaikkeen. olen alkanu löytämää sellaset tietyt päivärutiinit että kaikki kotiaskareet saa hoidettua ja aikaa jää vielä lastenkanssa oleiluun. Aikaa se vei muutaman kuukauden, että ollaan tässä tilanteessa. Nyt tuntuu kun olis aina nää kaikki 5 lasta ollut tässä. Ja jopa olen oppinu pikkuhiljaa nauttimaan tästä elämästä tän katraan kanssa.
En muista kolmannen vauva-aikaa noin rankkana. Itse asiassa toisen lapsen vauva-aika oli minusta selvästi rankempaa.
Yritä järkeistää kotitöitä. Mieti, miten saat ruuanlaittoa helpotettua tekemällä esim. kerran päivässä isomman annoksen ja käyttämällä seuraavana päivänä sen tähteitä lounaalla. Hankin kantoliina vauvalle, niin pystyt tekemään monenlaisia asioita vanhempien lasten kanssa vauva kantoliinassa.
En oikein ymmärtänyt, miksi uloslähtö on niin hankalaa. 4-vuotiaathan osaavat jo hyvin pukea itse.
ja mä meen yleensä melkein heti sen jälkeen nukkumaan. Mutta ei paljoa auta kun vauveli herää syömään jo klo 01 ja 04 jo klo 5.30 hänen mielestään on aamu. MIes on jonkin verran antanut mun nukkua joinain aamuna ja se auttaa paljon.
Muutenkin mies tekee jo tosi paljon, ei ehdi enempää kun hänelläkin on työnsä hoidettavana...
Ap
Meillä 10kk,2½v.,4v. ja kyllä tuntuu,ettei ehdi enää siivoamaankaan. Ja rehellisesti sanon,etten istu päivässä hetkeäkään (paitsi tietokoneella päivässä n.½tuntii korkeintaan yhteensä).Kokoajan olen pyykkäämässä,pesemässä peppuja,ruokaa laittamassa,siivoamassa," selvittämässä kinasteluja" ,pukemassa jne....hommaa tuntuu riittävän. Tv:n katselusta joku kirjoitti ja minä en ehdi sitä katsomaan ollenkaan koko päivänä,joskus katson illalla lasten mentyä nukkumaan yhden tai kaksi ohjelmaa klo.21 jälk.,että näin. Mutta kyllä se tästä helpottaa,joskus. Nyt olen kyllä aika väsynyt mutta silti iloinen,että on asiat kuitenkin hyvin ja lapset aika iloisia ja tyytyväisiä,vaikka pienin huono nukkumaan. Että tutulta kuulostaa ja et ole ainut jolla " rankkaa" . Mies ei ihan aina käsitä,että miksei koti kiillä,kun hän tulee kotiin,mutta vähän on alkanut huomaamaan,mikä homma täälläkin on.
Mutta kyllä mun siinä vieressä on silti oltava ja " ohjeistettava" . Toinen kaksosista on erityislapsi, siksi häntä ei oikein voi verrata " normaaliin" 4-vuotiaaseen. Hänen kanssaan on aika paljon ylimääräistä työtä vielä, mm. kuivaksioppimisen kanssa (kakkaa usein housuihin, pissaa sänkyyn jne.).
Niin vauva on nyt siis vajaa 3 kk. Ajattelen itsekin, että kai tämä ajan myötä onnistuu paremmin kunhan tähän tottuu. Toivon niin.
Mulla siis eniten päänvaivaa tuottaa tuo väsymys ja se etten tunnu saavan päiviäni hyvin organisoitua. Tuo ruoanlaitto pitäisi kyllä saada paremmin järjestettyä. Tuo onkin hyvä idea että teen samalla kertaa paljon ruokaa jota voin sitten lämmittää.
Ap
ET voi uskoa kuinka lämmittää mieltä kuulla, että jollain muullakin on samanlaista!!!
Meillä myös päänvaivaa tuottaa vanhempien lasten jatkuva kinastelu. Se on joskus aivan uskomatonta! Joskus leikkivät ihan kivasti keskenään mutta joinain päivinä eivät tule yhtään toimeen:(. Tulisivat varmasti paremmin toimeen jos mulla olisi AIKAA olla vieressä ja ohjailla leikkejä.
Sotku tässä huushollissa on myös aivan uskomaton. Vaikka siis sekä mieheni että minä yritämme jatkuvasti siivoilla. Kaksosiakin yritämme opastaa siivoukseen, poika siivoaa hyvin jo mutta tyttö ei...
Ehkä noita lapsia pitäisi ottaa mukaan kotitöihin enemmän niin voisi siinä samalla rupatella? Kun on huono omatuntokin siitä etten ehdi esim. lukea heille tarpeeksi.
Mä olen lisäksi sellainen täydellisyydentavoittelija, aika paljon vaadin itseltäni äitinä. MItenkähän oppisin relaamaan vähän??
Ap
Voisiko 4-vuotiaat viedä johonkin kerhoon, kirkon tms?
kuhan vauva on 5-7kk niin varmasti on jo helpompaa. Ota myös aikaa itsellesi. ehkä sinulla tekee myös se että on erityislapsi.
Kyllähän se vauva aika aina on vähä sellasta ja tällasta, mut hei se on ohi menevää ja ei kannata ressata kauheesti. Kodin ei tarvitse olla aina kauheen siisti.
Mä tiedän että lapsilla on liikaa leluja. Voisin tietysti jonain päivänä tässä vähän karsia sitä tavaraa pois. Se aiheuttaa kyllä kieltämättä kaaosta:-).
Ajattelin laittaa vanhemmat lapset kerhoon syksystä alkaen. Ehkä saisivat siten vähän muuta ajateltavaa kuin jatkuvaa toisen kiusausta?
Toivon tosiaankin että aika tässä auttaa (no tietysti kai). Ehkä tosiaan on helpompaa kunhan vauvallekin tulee vähän parempi rytmi ja kunhan alkaisi nukkua yönsä! Se tässä rassaa kai eniten.
Ap
Myös huomaan,kuinka pinna on välillä niin kireellä,että tulee huudettua. Sekin kaivaa mieltä sitten koko illan. Pyydän kyllä anteeksi lapsilta,jos huudan turhasta.
Mutta uskon,että tästä se alkaa menemään parempaan suuntaan..jaksaminenkin.
Ruokaa teen kerran päivässä,isomman määrän. Tai sitten toisen kerran jotain nopeempaa.
Ei muuta,kuin tsemppiä ja jaksamista!
T:Kolmen pienen äiti..
Pienin voi roikkua koko ajan selässä, kuten afrikkalaisilla. Ruokaa pakkaseen, eineksiä, siivooja, hoitoapua, lastenvideoita... Ja mies hommiin!
Täytyis varmaan alkaa myymään tai lahjoittaa.
Meidän 4v. on käynyt kerhossa. Syksyllä kummatkin isommat. 4v. on tykännyt kovin ja saanut ystäviä kerhon kautta. Siellä ovat puuhastelleet kaikkea kivaa.
Kotona kinastelevat vaan yhdestä ja samasta lelusta tms.,niinkuin nytkin.
T:kolmen....
Siitä vain, mistä aita on matalin, älä stressaa siivoamisesta. Mies voi siivota lauantaisin.
Painaa jo yli 10kg. Selkä kipeenä nostelemisista ja kantamisista muutenki. Ruokaa ostelen ja teen itse,että se menee siinä jotenkin aina,mutta se sotku eniten ottaa " hermoon" . Kun haluais pitää siistinä,muttei vaan yksinkertaisesti aika riitä siihen. Ja mies on sellasessa sekalaisessa vuorotöissä,ettei hänestä kauheesti apua ole,kun tulee esim.12h työpäivänä kotiin 21.30 jälk tms.
Siivoojaa olen aikasemminkin miettinyt,mutta en vaan millään viitsis,kun haluisin kovin itse saada pidettyy siistinä. Täytyy miettiä.
T:kolmen...
Kun tuntuu että kaikki miehen palkat ja mun äippäraha menee asuntoon ja autolainaan:((. Sen takia teenkin paljon ruokaa itse kun ei ole varaa ostaa paljon eineksiä tms. Ja se täydellisyydentavoittelu näkyy siinäkin että haluan tarjota lapsille hyvää ja ravitsevaa ruokaa en esim. nakkeja ja ranskalaisia. Noh ehkä joskus vois niitäkin!
Olisipa hoitoapua enemmän! Omat vanhempani ovat jo vanhoja eikä heitä viitsi vaivata. Miehen sisko joskus hoitaa muttei hänkään asu niin lähellä että häntä voisi vaivata edes viikoittain.
Mies tosiaan tekee TODELLA PALJON täällä kotona! Imuroi ja siivoaa luultavasti enemmän kuin minä. MInä hoidan pyykit ja ruoan. Lapset hoidamme yhdessä, paitsi vauvan joka on mun kontolla.
Ap
meillä elokuussa laskettu aika ja 2 1/2 vuotiaat kaksoset