Kun lentäjä ymmärtää lentokoneen tippuvan, kuuluttaako hän matkustajille siitä?
Kun kuitenkin mustista laatikoista löytyvät viimeiset sanat.
Kommentit (54)
Hyviä ja huonoja uutisia.
1. Olemme perillä päämäärässämme
2. Laskeudumme pakkolaskulla
Eräässä pudonneessa konemallissa oli matkustajille monitori, missä näkyi cockpit view.
Elämys sekin, varsinkin kun maa lähestyy.
On ainakin yksi tapaus ,jossa korkeusperäsinvaurion seurauksena lennetiin muutama tunti ja matkustajat olivat kirjoittaneet jäähyväisensä ennenkuin kone osui vuoristoon.
Kai se olis kiva, niin matkustajat voi hyvästellä rakkaat.
Taino en tiiä, ois aika hyytävä lukee facebookista Erkki: Mä oon lentokoneessa ja kapu just kerto että kone tippuu kohta..... Hyvästi kaikki!! Ps. Make voitko tyhjentää mun välimuistin.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on valmiina CD, josta soitetaan ”F-F-F-Falling”.
Kun on päästy lähemmäksi maata, soitetaan seuraava raita: Roxetten Crash! Boom! Bang!.
Olisi kauheaa kuolla ventovieraiden kanssa, tärykalvot puhjenneena, voimatta tehdä yhtään mitään. Eikä kuolema tule aina edes niin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä pudonneessa konemallissa oli matkustajille monitori, missä näkyi cockpit view.
Elämys sekin, varsinkin kun maa lähestyy.
Joo, OLI monitorit. Taisi olla Chicagossa, kun kone tuli heti lähdön jälkeen alas ja ymmärrettiin kuinka typerä idea tuo oli.
Siinä tehdään töitä viimeiseen asti sen puolesta että kone ei putoaisi.
Vierailija kirjoitti:
On ainakin yksi tapaus ,jossa korkeusperäsinvaurion seurauksena lennetiin muutama tunti ja matkustajat olivat kirjoittaneet jäähyväisensä ennenkuin kone osui vuoristoon.
Tarkoitat varmaan Japanin tapausta? Konehan osui lopulta vuoreen niin syrjäisessä paikassa, että pelastustyöt lykkääntyivät, vaikka onnettomuudesta selvinneitä oli. Ironista, että pakkolasku jossain muualla olisi saattanut päättyä paremmin. Mitenkään siis miehistöä kritisoimatta, he hallitsivat konetta uskomattoman hyvin.
Kuulutus on putoamis-checklistissä heti seuraavana rukoilemisen jälkeen.
Jos näkee henkilökunnan tyhjentävän minipulloja huiviinsa, on aika huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tehdään töitä viimeiseen asti sen puolesta että kone ei putoaisi.
Aivan varmasti, jos konetta pystyy vaan mitenkään ohjaamaan. Jos ei pysty, niin g-voimat ovat niin voimakkaat, että taju menee kaikilta.
Kannattaa alkaa rukoilla jos on hätä, ja pyytää Isältä armoa. Kiroilla ei kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on valmiina CD, josta soitetaan ”F-F-F-Falling”.
Repesin :D
Miten koominen tilanne se olisikaan käytännössä kun F-F-F-Falling pauhaisi kaiuttimista koneen tehdessä tippumista, ties vaikka repeäisi itse tilanteessakin oikeasti.
Noh, näissä tilanteissa ihmiset ehkä tiedostavat senkin, että joka tapauksessa tässä elämässä kuolee... kukaan ei ole paennut sitä faktaa koskaan... ja tällainen kohtalo sattui nyt. Ehkä tämä vähentää sitä pelkoa itse kultakin, kun joka tapauksessa me kaikki kuollaan joskus.
No tuskinpa naurattaisi, vaikka Naurava kulkuri pärähtäisi soimaan syöksyessä kohti maata. Hei haloo!
Ja mun lentopelkoa nämä onnettomuudet ovat lisänneet potenssiin sata. Spanairin onnettomuus alkoi jo hävitä verkkokalvoilta, niin nyt sitten tämä. Ja saimmepa tietää että koneiden turvallisuus ei suinkaan lisäänny aina uuden konetyypin myötä, vaan voi käydä päinvastoin!
Lentäessä tärkeysjärjestys on aviate, navigate, communicate, ja tuossa järjestyksessä mennään. Lentäjä priorisoi koneen pysymisen ilmassa, sen jälkeen sen että tietää missä on noin maantieteellisesti, ja sen jälkeen vasta kommunikoinnin asiasta yhtään minnekään. Ja kommunikoinnissa järjestys on lennonohjaus ensin ja matkustajat sitten. Ei se matkustajille kertominen auta mitään tilanteen ollessa päällä. Toki jos on aikaa niin kerrotaan.
Ois ollut aika koomista, jos meidän 12h lento olisi tippunut taivaalta, koska näyttivät elokuvan missä lentokone tippui taivaalta... Ei ollut kovin hyvin oltu hereillä kun elokuvia valittiin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan Japanin tapausta? Konehan osui lopulta vuoreen niin syrjäisessä paikassa, että pelastustyöt lykkääntyivät, vaikka onnettomuudesta selvinneitä oli. Ironista, että pakkolasku jossain muualla olisi saattanut päättyä paremmin. Mitenkään siis miehistöä kritisoimatta, he hallitsivat konetta uskomattoman hyvin.
Mikä tää juttu on? Yritin googlettaa, mutten keksinyt mistä on kyse.
Jonkun verran noita viimeisiksi jääneitä ohjaamokeskusteluja olen lukenut. Kuunnella en halua. Kyllä siellä viimeiseen asti yritetään saada tilannetta haltuun. Tosin ainakn yksi "Oh my God, we are going to crash, can't believe it" on jäänyt mieleen.