Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin järjestää ammattiin valmistumisen juhlan

Vierailija
31.03.2013 |

vanhimmalle lapsellemme joka valmistuu ammattiopistosta keväällä. Näyttää kuitenkin siltä monella nettifoorumilla ja IRL myös, että sitä pidetään lähinnä naurettavana eikä ammattiin valmistumista ole tapana juhlia. Meillä on lähisuvussa ja tuttavapiirissä enimmäkseen nuoria jotka ovat valmistuneet ylioppilaiksi, ja tajusin että kukaan ei lähipiirissä todellakaan ole juhlinut ammattiin valmistumista. Tällä palstalla arvostus amislaisia kohtaan on kyllä tullut selväksi jo monta kertaa, mutta olen pitänyt sitä lähinnä provoiluna. Nyt vaan hiipi mieleen että jos se ei vain sitä olekaan. Esimerkiks mun läheinen ystävä piti omituisena, että juhlitaan ammattiin valmistumista. Samoin mun oma äiti ja sekä appi että anoppi pitivät sitä turhana. Nuori itse ei ole vielä ilmaissut selkein sanoin mielipidettään, kerran jo sanoi että haluaa juhlat mutta nyt on alkanut perua asiaa. Minun nuoruudessani amiksesta valmistumista ei juhlittu, olen 1970-luvulla syntynyt mutta silloin koulutuspolitiikka olikin ihan toista kuin nyt ja vaan valkolakki merkitsi jotakin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilasjuhlat nyt on perinne. Harvapa sitä juhlii sitten enää tradeninmiksi tai maisteriksi valmistumistaan, saati sitten alempia tutkintoja. Mutta tietenkin saa juhlia, mutta tosiaan pienemmässä piirissä yleensä.

Vierailija
22/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin juhlittaisiin, lähipiiri tulisi juhlimaan ja olisivat ylpeitä nuoren saavutuksesta. Voit ap ehkä kertoa esim. isovanhemmille muuttuneesta maailmasta jotta he tajuavat tulla juhliin ja osaavat arvostaa nuoren hankkimaa koulutusta ja ammattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:15"]

Minusta olisi tosi omituista, jos minua joku ei juhlisi ammattiin valmistunutta nuorta. Omassa kaveripiirissäni sitä juhlitaan kuten muitakin tärkeitä juhlia. Minä olen ollut joidenkin ihmisten kaksissa valmistujaisissa; ensin ammattikorkeasta tai yliopistosta, ja tämän jälkeen, kun töitä ei ensimmäisellä tutkinnolla ole löytynyt, on haettu ammattiopistosta uusi ammatti (yleensä lähihoitajan paperit) ja niitäkin on juhlittu. En ymmärrä ollenkaan tuollaista jäykkää ajattelumallia, että koulutus määrittää ihmisen arvon.

[/quote]

Komppi tälle.

Jos lasteni urasuunnitelmat ovat vielä "voimassa" parin vuoden kuluttua, toinen menee ammattikouluun ja toinen lukioon (koska haluaa yliopistoon) niin kyllä kummankin valmistumista juhlitaan samalla tavalla jos he vain haluavat.

Itse olen ammattikoulusta valmistunut, aikuisiällä lukion täysin huvin vuoksi käynyt (enkä muuten tunne itseäni viisaammaksi kuin aikaisemminkaan ;) ).

Vierailija
24/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nuoret eivät enää ole vanhojen ajattelumallien vankeja. He tajuavat, että elämä on itseä varten. Se pitää käyttää siihen, että tekee sitä mistä itse pitää, eikä elä sen mukaan mitä muut ihmiset kenties heistä ajattelevat. Se on minusta aivan radikaali, uusi tapa ajatella, ja sen seurauksena seuraava sukupolvi kenties saa elää elämänsä onnellisempana kuin aiemmat, jotka koulutuksesta riippumatta ovat koko elämänsä miettineet päänsä puhki arvostetaanko heitä vai eikö arvosteta - ja aika moni kokee ettei ole tullut riittävän arvostetuksi elämässään, siitä huolimatta että on suorittanut korkeakoulututkinnon.

Vierailija
25/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:25"]

Ylioppilasjuhlat nyt on perinne. Harvapa sitä juhlii sitten enää tradeninmiksi tai maisteriksi valmistumistaan, saati sitten alempia tutkintoja. Mutta tietenkin saa juhlia, mutta tosiaan pienemmässä piirissä yleensä.

[/quote]

Tähän. Amislaisen juhliminen ei ole perinne.

Vierailija
26/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:25"]

[/quote]

Tähän. Amislaisen juhliminen ei ole perinne.

[/quote]

Vuosien kuluessa se saattaa hyvinkin olla perinne. Ajat katsos muuttuvat =)

Vierailija
27/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin järjestät juhlat, ellei nuori sitä itse suorastaan vastusta. Uskon, että hän kokisi sen rakkauden ja arvostuksen osoituksena. Valmistumisen juhliminen on myöskin normaalia ja elämään kuuluva asia.

Josa joku pitää yo-tutkintoa nykypäivänä jotenkin hienompana tai tärkeämpänä kuin amis-tutkintoa, niin aika nolo tyyppi täytyy olla.

Vierailija
28/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, löytyypä täältä ankeita ihmisiä! Itselleni järjestettiin juhlat kun valmistuin muutama vuosi sitten merkonomiksi – kuten myös suurimmalle osalle luokkakavereistakin. Olisi kyllä paha mieli tullut jos mulle ois sanottu, että eihän toi sun tutkintosi ole juhlien arvoinen. Takana oli kuitenkin kolme vuotta ahkeraa opiskelua ja opinnäytetyö, jonka tekeminen oli kuukausien raskas prosessi. Teille, jotka ovat sitä mieltä että amislaiset on automaattisesti jotenkin tyhmempiä, kerrottakoon, että niitä tyhjäpäitä löytyy kyllä yhtä lailla ylioppilaistakin.

Vierailija
29/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole mistään arvostamisesta tai tyhjäpäisyydestä vaan tavoista. Esim rippikoulun käyneelle järjestetään rippujuhlat, toisin kuin partioleirin käyneelle ei. Ylioppilasjuhlat on aikojen alusta ollut tärkeä välietappi, jota juhlitaan perinteisin menoin ja lakein. Itse kun valmistuin maisteriksi, todistus tuli postissa, eikä siihen liity mitään traditioita.

Vierailija
30/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 21:45"]

Kyse ei ole mistään arvostamisesta tai tyhjäpäisyydestä vaan tavoista. Esim rippikoulun käyneelle järjestetään rippujuhlat, toisin kuin partioleirin käyneelle ei. Ylioppilasjuhlat on aikojen alusta ollut tärkeä välietappi, jota juhlitaan perinteisin menoin ja lakein. Itse kun valmistuin maisteriksi, todistus tuli postissa, eikä siihen liity mitään traditioita.

[/quote]

Ei kai ripari ja partioleiri muutoinkaan ole verrattavissa? 

Vierailija
31/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei kai ripari ja partioleiri muutoinkaan ole verrattavissa? 

Vierailija
32/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosiaan perinteet kuitenkin määrää juhlimistavat pitkälti. Ripillepääsyä juhlitaan yleensä aina, samoin yo-lakin saamista. Ammattiin valmistumista on alettu vuosi vuodelta juhlia enemmän. Maisterinpapereita ei juhlita, mutta vastaavasti väitöstilaisuutta edeltävät monet protokollat ja lopulta juhlat.

Vierailija
33/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin kyllä maisterijuhlatkin oli tapana tai ei. No pidin kyllä juhlat myös kun sain ihanan kissanpennun, oikeat "kissanristiäiset" :) jos rakas ihana lapseni valmistuisi amiksesta, pitäisin tietenkin juhlat. Mikä kysymys tämä on??? 

Vierailija
34/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä ei ole koskaan liikaa syitä juhlia! Eli pitäkää juhlat, ota nuori mukaan suunnitteluun ja valmisteluihin. Aloittakaa siitä, että itse arvostatte nuoren tutkintoa. Suoritettu koulutus todellakin on juhlan arvoinen! Sukulaisille kannattaa korostaa, että kolmivuotinen ammattitutkinto on yhtä arvokas kuin ylioppilastutkinto ja antaa (ainakin teoriassa) samat  mahdollisuudet jatkoon.

Vierailija
35/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukusi on oikeassa, amikseen pääsee kuka vaan eikä siellä paljon vaadita, ei ole syytä juhlia. Lukiossa joutuu opiskelemaan ja näkemään vaivaa, ei yo-lakki ilmaiseksi helpolla kenellekään tule. Ihan toisen tason suoritus kuin amiksen läpäiseminen. Koita kannustaa nuorta jatkamaan ylioppilaaksi asti, korkea koulutus on jatkossa menestyksen vankin perusta.

Vierailija
36/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ammattiin valmistuminen ei ole tärkeä välietappi nuorelle? Miksei ammattiin valmistumisesta voisi tulla tärkeä traditio? Jos valmistumista ei ole ennen arvostettu, niin nyt olisi jo korkea aika arvostaa. Eläisimme vieläkin kivikaudella, mikäli ihmisten ajatus- ja arvomaailmassa ei tapahtuisi muutoksia. Tää keskustelu on musta oikeasti niin hämmästyttävä, että on vaikea uskoa etteikö puolet vastauksista olisi provoja.

Vierailija
37/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, voi olla että juhlat perustuu perinteisiin, mutta niidenkin on aika muuttua. Muuttuhan maailmakin ja nykynuoret eivät onneksi ole noin kapeakatseisia.Tottakai ammattiin valmistuneille järjestetään juhlat ihan samoin kuin ylioppilaillekkin. Ammattitutkinto on ihan yhtä tärkeä jollei tärkeämpikin välietappi kuin valkolakki. Aivan samat jatko-opintomahdollisuudet on molemmilla.Mielestäni on enemmän kuin moukkamaista asettaa ylioppilaat ja ammattitutkinnon suorittaneet jotenkin eri asemaan enää 2000 luvulla.

Vierailija
38/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistui yliopistosta menin kavereiden kanssa ravintolaan jossa pidettiin pienimuotoiset juhlat, kivaa oli. Sen jälkeen valmistuin ammattiin ja pidin tuparit/valmistujaisjuhlat ja silloinkin oli kivaa. Repikää siitä.

Vierailija
39/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on tietysti sellainen ero että ylioppilasjuhlat ovat perinteisesti VANHEMPIEN järjestämät juhlat (jee katsokaa, meidän pojastapa tulikin oikein ylioppilas). Sen sijaan ammattiin valmistujan pitäisi olla itsenäinen ihminen, joka on kypsä huolehtimaan itsestään ja elämttämään itsensä ja siksi ammatteihin valmistumisen juhlat järjestää valmistuja ITSE - jos huvittaa. Se ei ole vanhempien paikka enää.

Vierailija
40/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai juhlitte, ei siitä kannata välittää mitä joku av-mamma on asiasta mieltä, juhlat on aina kivoja!!

Minä ainakin juhlin vuonna 2007 kun valmistuin ammattiin, ja tänä keväänä aion pitää itselleni uudet juhlat kun valmistun ammattikorkeakoulusta vielä toiseen ammattiin :)

Ja ihan vaan siitä syystä että musta on mukava järjestää juhlta ja kutsua sukulaisia joita näen muutenkin ihan liian harvoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi