Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin järjestää ammattiin valmistumisen juhlan

Vierailija
31.03.2013 |

vanhimmalle lapsellemme joka valmistuu ammattiopistosta keväällä. Näyttää kuitenkin siltä monella nettifoorumilla ja IRL myös, että sitä pidetään lähinnä naurettavana eikä ammattiin valmistumista ole tapana juhlia. Meillä on lähisuvussa ja tuttavapiirissä enimmäkseen nuoria jotka ovat valmistuneet ylioppilaiksi, ja tajusin että kukaan ei lähipiirissä todellakaan ole juhlinut ammattiin valmistumista. Tällä palstalla arvostus amislaisia kohtaan on kyllä tullut selväksi jo monta kertaa, mutta olen pitänyt sitä lähinnä provoiluna. Nyt vaan hiipi mieleen että jos se ei vain sitä olekaan. Esimerkiks mun läheinen ystävä piti omituisena, että juhlitaan ammattiin valmistumista. Samoin mun oma äiti ja sekä appi että anoppi pitivät sitä turhana. Nuori itse ei ole vielä ilmaissut selkein sanoin mielipidettään, kerran jo sanoi että haluaa juhlat mutta nyt on alkanut perua asiaa. Minun nuoruudessani amiksesta valmistumista ei juhlittu, olen 1970-luvulla syntynyt mutta silloin koulutuspolitiikka olikin ihan toista kuin nyt ja vaan valkolakki merkitsi jotakin.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 20:40"]

sukusi on oikeassa, amikseen pääsee kuka vaan eikä siellä paljon vaadita, ei ole syytä juhlia. Lukiossa joutuu opiskelemaan ja näkemään vaivaa, ei yo-lakki ilmaiseksi helpolla kenellekään tule. Ihan toisen tason suoritus kuin amiksen läpäiseminen. Koita kannustaa nuorta jatkamaan ylioppilaaksi asti, korkea koulutus on jatkossa menestyksen vankin perusta.

[/quote]

Varo vain jos tarvit joku päivä sähkö- putki tai vaikka kirvesmistä. He kaikki ovat saanneet oppinsa ammattikoulusta. En ikinä ottaisi minkään valkolakin omaavaa minkäänlaisiin remontti hommiin.

Nykyään amiksessa on loppukoe ja suosituimmille linjoille ei pääse 6,5 keskiarvoilla, joillekkin lonjoille on tiukempi pääsy, kuin lukion puolelle. 

Vierailija
2/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäkää ihmeessä.

Itse valmistuin amiksesta 90-luvulla ja vanhempani järjesti silloin valmistuijaisjuhlat. Oli hyvä näpäytys sukua kohtaan, jonka mielestä amiksesta ei valmistu elämään.

Kaikki serkkuni (10kpl.) ovat valkolakin saanneita ja heistä on yksi päässyt/halunnut jatkaa opintoja ja tienaa omalla alalla saman verran, kuin minä omalla firmallani. Muut serkut ovat hommissa mihin ei pahemmin tarvi kouluja käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän perheessä ja suvussa on aina juhlittu valmistumista. Oma perhe on tullut, kavereita ja läheisimpä sukulaisia.

Vierailija
4/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 oli provo, joo, mutta kyllä jotkut A:n paperit omaava yo on aika vitsi siellä samassa rivissä L:n kirjoittaneiden kanssa. Niistä papereista on kova työ yhtä kaukana kuin 3:n todellisuudentaju tästä päivästä.

Vierailija
5/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestätte ehdottomasti! Itse olen lukiosta lakkini saanut, mutta ihan yhtälailla arvostan amiksen käyneitä. Opetat samalla lapsellesikin, että hän on ihan yhtä arvokas kuin lukiolaisetkin.

Vierailija
6/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä on ihan samalla tavalla juhlittu sekä ylioppilasta, että ammattiin valmistunutta. Kukaan ei ole sitä pitänyt outona.

Vierailija
7/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai järjestät juhlat. Mitäs juhlimista lakissa on? Yo ei ole mitään eikä valmista mihinkään. Nykyisin pääsee yliopistoon muutkin kuin yo:t (jos sinne niin haluaa).

Vierailija
8/41 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlitte jos haluatte. Osoitatte lapsellenne että arvostatte hänen saavutustaan, iloitsette yhdessä.

Juhlien aiheita ei ole koskaan liikaa.

On muiden ongelma elleivät osaa ammattitutkintoa arvostaa.

t. yo 80-luvulta

Vierailija
9/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 21:30"]

sukusi on oikeassa, amikseen pääsee kuka vaan eikä siellä paljon vaadita, ei ole syytä juhlia. Lukiossa joutuu opiskelemaan ja näkemään vaivaa, ei yo-lakki ilmaiseksi helpolla kenellekään tule. Ihan toisen tason suoritus kuin amiksen läpäiseminen. Koita kannustaa nuorta jatkamaan ylioppilaaksi asti, korkea koulutus on jatkossa menestyksen vankin perusta.

[/quote]

Varo vain jos tarvit joku päivä sähkö- putki tai vaikka kirvesmistä. He kaikki ovat saanneet oppinsa ammattikoulusta. En ikinä ottaisi minkään valkolakin omaavaa minkäänlaisiin remontti hommiin.

Nykyään amiksessa on loppukoe ja suosituimmille linjoille ei pääse 6,5 keskiarvoilla, joillekkin lonjoille on tiukempi pääsy, kuin lukion puolelle. 

[/quote]

Eli jos putkimies on ylioppilas, et suostu ottamaan häntä remontti hommiin? Entä, jos ylioppilas osaa yhdys sanat ja remontti hommat ja on hankkinut pätevyyden vaikka pika koulutuksena? Kaikki putki miehet eivät opiskele amiksessa vuosia, kuin sinä.

[/quote]

Mistä päättelit, että olen putkimies? Kun en missään vaiheessa maininnut ammattiani tai koulutustani. Ja anteeksi muutamasta typo virheestä, jotka osui lukion(?) käynneen silmiin.

Vierailija
10/41 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika pääsee vuoden päästä ammattikoulusta, ja aiomme hänelle pitää hänen näköisensä rennot mökkijuhlat. Ei mitään juhla-asu -juhlia vaan mökillä saunoen, uiden ja grillaten, avoimet ovet koko päivän, kukin saa tulla koska ehtii ja haluaa.

Tytär pääsi ylioppilaaksi kaksi vuotta sitten, hänellä oli ns. perinteiset juhlat koska hän halusi sellaiset. Itse olisin jo silloin pitänyt samanlaiset mökkijuhlat :)

Vierailija
11/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 21:43"]

Tottakai järjestät juhlat. Mitäs juhlimista lakissa on? Yo ei ole mitään eikä valmista mihinkään. Nykyisin pääsee yliopistoon muutkin kuin yo:t (jos sinne niin haluaa).

[/quote]

Lukion ei tarvitse valmistaakaan mihinkään, se on YLEISSIVISTÄVÄ oppilaitos. Yliopistoon menee ehkä 1 tuhannesta amiksen käyneestä vaikka tällä palstalla väitetäänkin että likimain kaikki amiksesta sinne menevät :=))

Vierailija
12/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juhlin vuoden kurssilta valmistumisen jälkeen. Tykkään laittaa juhlia, juhlitaan usein vähemmästäkin:)

Amattiinvalmistuminen on ilman muuta juhlan aihe, pitäkää hienot ja kivat bileet. Onnea valmistuneelle!

Vierailija
13/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli jos putkimies on ylioppilas, et suostu ottamaan häntä remontti hommiin? Entä, jos ylioppilas osaa yhdys sanat ja remontti hommat ja on hankkinut pätevyyden vaikka pika koulutuksena? Kaikki putki miehet eivät opiskele amiksessa vuosia, kuin sinä.

Vierailija
14/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kyse siitä ole vaan siitä ettei sen kirjoittaja vain arvosta putkimiestä. Työn se voi tehdä, mutta arvostusta ei saa, eikös niin? Ei putkimies sen viisaammaksi muutu, vaikka omia hommiaan hoitaakin, on tämän ajattelutapa, vai?

Vierailija
15/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pitänyt juhlia ihan ilman syytäkin.

Vierailija
16/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai järjestät juhlat, minusta nykyisin järjestetään kaikille amiksesta valmistuville juhlat, ainakin meidän tuttujen ja lasten ystävien juhlissa olen ollut. Minusta olisi tosi outoa jos juhlia ei järjestettäisi.

Vierailija
17/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi tosi omituista, jos minua joku ei juhlisi ammattiin valmistunutta nuorta. Omassa kaveripiirissäni sitä juhlitaan kuten muitakin tärkeitä juhlia. Minä olen ollut joidenkin ihmisten kaksissa valmistujaisissa; ensin ammattikorkeasta tai yliopistosta, ja tämän jälkeen, kun töitä ei ensimmäisellä tutkinnolla ole löytynyt, on haettu ammattiopistosta uusi ammatti (yleensä lähihoitajan paperit) ja niitäkin on juhlittu. En ymmärrä ollenkaan tuollaista jäykkää ajattelumallia, että koulutus määrittää ihmisen arvon.

Vierailija
18/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:15"]

Minusta olisi tosi omituista, jos minua joku ei juhlisi ammattiin valmistunutta nuorta. Omassa kaveripiirissäni sitä juhlitaan kuten muitakin tärkeitä juhlia. Minä olen ollut joidenkin ihmisten kaksissa valmistujaisissa; ensin ammattikorkeasta tai yliopistosta, ja tämän jälkeen, kun töitä ei ensimmäisellä tutkinnolla ole löytynyt, on haettu ammattiopistosta uusi ammatti (yleensä lähihoitajan paperit) ja niitäkin on juhlittu. En ymmärrä ollenkaan tuollaista jäykkää ajattelumallia, että koulutus määrittää ihmisen arvon.

[/quote]

meilläpäin ei kyllä amislaisia juhlita enkä itsekään 1980-luvulla kouluni käyneenä oikein osaa heitä arvostaa, amis on jotenkin vähäarvoisempi koulutus kuin lukio vaikka sieltä ammatin saakin, itse olen sitä mieltä että aina on pyrittävä hankkimaan korkeakoulutus jos mahdollista ja ainakin omille lapsilleni olen sen mahdollisuuden antanut

19/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistuin lukiosta minulle järjestettiin juhlat joihin kutsuttiin ihmisiä, joita en edes tuntenut. Kun valmistuin ammattikoulusta kukaan ei ollut kiinnostunut. Ei kuulemma ollut "mitenkään ihmeellistä". Niin, eihän siinä varmaan olekaan jos saa oikean ammatin ja työpaikankin. Ihmetyttää se asenne että amislaiset jollain tavalla "huonompia" kuin lukiolaiset.

Vierailija
20/41 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KateM" time="01.04.2013 klo 19:21"]

Kun valmistuin lukiosta minulle järjestettiin juhlat joihin kutsuttiin ihmisiä, joita en edes tuntenut. Kun valmistuin ammattikoulusta kukaan ei ollut kiinnostunut. Ei kuulemma ollut "mitenkään ihmeellistä". Niin, eihän siinä varmaan olekaan jos saa oikean ammatin ja työpaikankin. Ihmetyttää se asenne että amislaiset jollain tavalla "huonompia" kuin lukiolaiset.

[/quote]

Lukio on älyllisesti vaativampi ja paljon teoreettisempi kuin ammattikoulu, jonne aikanaan menivät ne, jotka eivät muualle päässeet. Amis oli tarkoitettu mm. niille viitosen pojille ja apukoululaisille, jotka eivät oppikouluun ja lukioon kyenneet. Sen status on nykyisin muuttunut kun Suomessa on huomattu, että yhteiskunta ei pyöri, jos kaikki ovat johtajia ja maistereita ja tohtoreita, mutta vanhat mielipiteet istuvat vielä tiukassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi