Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, korkea koulutetut!

Vierailija
19.05.2006 |

Koetteko olevanne jotenkin parempia ihmisiä, jos vertaatte itseänne alemmin koulutetuihin?

Jostain syystä täällä on tullut sellainen fiilis?!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään vaiheessa väittänytkään, että en tekisi virheitä! Toisin kuin eräät tässä ketjussa.

t.26

Vierailija
22/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo otsikko " korkea koulutetut" se oli jotenkin niin räikeä, että ajattelin tahallaankin tehdyksi. No, ilmeisesti ei ollut kun kalahti heti. Ja niin kalahti minullakin heti omaan nilkkaan. Teen tosiaan ihan taatusi virheitä minäkin, mutta tiedän osaavani kirjoittaa kuitenkin jollain tavalla ja se riittää minulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkut ja lauserakenteet on usein mitä on. Perusasiat, kuten yhdyssanat, tulee kuitenkin aika automaattisesti, kun yliopistossa joutuu, alalla kuin alalla, kirjoittamaan niin paljon. Väkisinkin täällä tulee usein ajatelleeksi, kun lukee tekstejä, missä jokainen lause päättyy kolmeen pisteeseen ja yhdyssanoista ei ole hajuakaan, että kyseessä ei voi olla koulutettu ihminen. Ja sellaista tekstiä on vaikea ottaa tosissaan.

Ja kyllä, tässäkin tekstissä on paljon vikaa, ylipitkiä lauseita ja ties mitä. Tunnustan heti :)

Vierailija
24/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilkun puuttuminen. Minä se vasta vihreitä teenkin ja häpeän aina jälkeenpäin, mutta en tosiaan jaksa näitä juttuja tarkistella.

Ja olen fiksu ja akteeminen minäkin!

T. Olinkohan mä nyt sitten 28?

Vierailija
25/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee analyyttisyys ja enemmän kykyä kyseenalaistaa asioita. Minulla on lasten kautta useita ei akateemisia ystäviä, jotka ovat mukavia ja usein paljon herttaisempia kuin akateemiset. Kun keskustellaan lapsista ja perheestä he pärjäävät yhtä hyvin keskustelussa.

Huomaan kuitenkin että yhteiskunnallisissa keskusteluissa heistä ei ole minulle vastusta. Monien ei-akateemisten ystävieni mielipiteet esim. yhteiskunnallisista asioista ovat suoraan " ilta-lehdestä" -repäistyjä. Esittävät niitä sitten totuuksina. Akateemikot sen sijaan lähtevät vääntämään ja kääntämään asioita ja tuovat esiin monia uusia puolia. Yleistä akateemikkojen välisessä keskustelussa on, että ei ole totuuksia. Tämä siis yleensä, en kuitenkaan lähtökohtaisesti pidä tällaisesta vastakkainasettelusta. Aina on poikkeuksia. En pidä itseäni ketään toista ihmistä parempana, mutta tiedostan omat vahvuuteni ja tuon niitä mielellään esiin muita kunnioittaen.

Miksi muuten olettama on, että akateemisillä olisi ennakkoluuloja ei-akateemisia kohtaan? Miksi ei päinvastoin? En mä ainakaan jaksa miettiä muiden koulutuksia/ei koulutuksia, vaan vietän aikaani kiinnostavien yksilöiden seurassa.

T:tupla-maisteri

Vierailija
26/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt 28, ja mun ikäisissä ja nuoremmissa tutuissa on paljon sellaisia, jotka uskoo, ettei heidän tarvitsekaan osata tuollaisia pikkujuttuja, " kun oikeinkirjoitusohjelmalla saa kaikki virheet korjattua" . Ja nämä on siis ihan akateemisia tyyppejä. Musta tuo vaan osoittaa laiskuutta ja/tai tyhmyyttä, mutta minkäs sille mahdan. Jos aikuinen ihminen ei halua kunnioittaa äidinkieltään, niin se ei sitten sitä tee. Joskus on vaan tuottanut ihan fyysistä tuskaa lukea kaverin tieteellistä esseetä, jossa kirjoitetaan mummonliha pullista... Yritä siinä sitten ottaa sitä vakavasti.

Ap:n kysymykseen haluan vastata, että kyllä se on ihan omassa päässäsi, jos ajattelet kaikkien akateemisten ajattelevan sinusta pahaa. Joka porukkaan mahtuu mätiä omenoita, mutta ei ole mitään järkeä laukoa täällä Kaikista Ihmisistä mielipiteitä, jos ei ole tavannut Kaikkia Ihmisiä.

Vierailija
27/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en nyt tarkoita joka ikistä. ap

Ap:n kysymykseen haluan vastata, että kyllä se on ihan omassa päässäsi, jos ajattelet kaikkien akateemisten ajattelevan sinusta pahaa. Joka porukkaan mahtuu mätiä omenoita, mutta ei ole mitään järkeä laukoa täällä Kaikista Ihmisistä mielipiteitä, jos ei ole tavannut Kaikkia Ihmisiä.

[/quote]

Vierailija
28/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvostele ihmistä koulutuksen perusteella. Yleissivistystä arvostan sekä hyviä käytöstapoja. Mutta näiden omaaminen ei liity koulutukseen mitenkään.

Vierailija
29/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Akateemikot sen sijaan lähtevät vääntämään ja kääntämään asioita ja tuovat esiin monia uusia puolia. ...

...

T:tupla-maisteri

Tupla-maisteri ei taida tietää, mikä on akateemikko, vai tarkoititko todella niitä tusinaa (?) elävää tieteen akateemikkoa?

Vierailija
30/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä puhutaan akateemisista termillä akademiker ja se on sitten sujuvasti käännetty suomeksi. Se ei todellakaan ole sama asia suomeksi, niin kuin täällä jo valistettiin.

Mitä itse alkuperäiseen kysymykseen tuli, niin minäkin arvostan yleissivistystä ja hyviä käytöstapoja, niitä ei automaattisesti saada yliopistosta. Eikä ne argumentointitaidot mitenkään itsestään selvästi parane, jos koulutusohjelmassa ei niihin panosteta.

Mutta keskimäärin korkeasti koulutetut ovat luultavasti hmmmmm, no ainakin korkeammin koulutettuja. Itse en koe olevani mitenkään muita parempi ihminen koulutukseni ansiosta. Olen toki ylpeä siitä, että sain aikoinaan opinnot loppuun saakka suoritetuksi, motivaatio ei aina ollut ihan huipussaa, koska en ollut varma alanvalinnastani.

Vierailija
31/31 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe olevani fiksumpi ainakaan koulutukseni takia. Meillä kuuluu sukuun ja tuttavapiiriin molempia. Jokainen henkilö on yksilö, koulutuksesta huolimatta. Tärkeämpää on minusta se, millaiset käytöstavat ihmisellä on. Se korkea koulutuskaan ei aina valitettavasti takaa hyviä käytöstapoja, kun taas joku kouluttamatonkin voi osata käyttäytyä hienosti ja olla todella sydämellinen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi