Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOTOOTA sana!

Vierailija
20.03.2019 |

Tuomas Kyrö ei sellaista sanaa ole.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On murresana. Etelä-Pohjanmaan alueella käytetty. Oon täällä asunut 20 vuotta, ja vieläkin se särähtää korvaan.

Vierailija
2/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään paljon myös Kymenlaaksossa. Kamala sana kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ULKOOTA!

Vierailija
4/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on murteellinen ilmaus. Kotona-paradigma on yleiskielessäkin sellainen, että siihen kuuluu kivettyneitä sijamuotoja. Kotona on vanha olosija, ei siis essiivi (työskentelen opettajana), kotoa on vanha erosija. Kotoota ja kotonta on erosija nimeltä eksessiivi.

Vierailija
5/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonta/kotoonta on vielä kamalampi.

Vierailija
6/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoonta, sanoo mun anoppi. Ja ylhääntä, alhaanta.

Vierailija
7/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hämeen murteessa tuo ole ihan yleinen? Muissakin murteissa olen kuullut.

Ihan hieno painava sana.

Kirjakielessä se on kotoa.

Vierailija
8/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen kysymyksen haluaisin vielä teissä herättää, että oletteko miettineet, miksi juuri tämä ilmaus on teistä kamala?

Vierailija
9/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin tänään kotoota talon takaata.

Entäs kun joku korjaa mopua ja juo samalla maitua? :D

Vierailija
10/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin oudonkuuloinen ja särähtää korvaan pahasti. Ja ihmetyttää miten kukaan voi vääntää termiä "kotoa" noin vaikeaan muotoon "kotoonta".

Vierailija
11/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei KOTOOTA ole mikään murresana. Se on nykypäivän humpuukikeksintö. Sana, jota käytetään sellaisessa paikassa, kun halutaan lähentää tilannetta tai keskustelua jotenkin kotoisaksi.

Vierailija
12/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole ihan tavallinen murresana? Itse sanon kotoo tai himasta.

Vierailija
13/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karimari kirjoitti:

Se on niin oudonkuuloinen ja särähtää korvaan pahasti. Ja ihmetyttää miten kukaan voi vääntää termiä "kotoa" noin vaikeaan muotoon "kotoonta".

Miksi se on oudonkuuloinen ja särähtää? Siksikö, että se ei kuulu sinun murteeseesi? Jos ajattelee suomen kielen sijataivutusta, sen voi nähdä myös olevan kokoelma outoja väännöksiä. Se on pitkän kehityksen tulos, matkan varrella on ollut kaikenlaisia muotoja.

Vierailija
14/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei KOTOOTA ole mikään murresana. Se on nykypäivän humpuukikeksintö. Sana, jota käytetään sellaisessa paikassa, kun halutaan lähentää tilannetta tai keskustelua jotenkin kotoisaksi.

Kyseessä ei ole uusi ilmaus.

Vierailija
15/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala! Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia asioita, kun luulisi ettei sillä ole mitään väliä miten puhutaan, mutta itseäni ainakin ahdistaisi ihan hirveästi, jos joku läheiseni puhuisi noin. 

Vierailija
16/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ärsyttävä sana, joka on pesiytynyt Suomen kieleen puutarha/sisustusohjelmien myötä.

Verenpaine nousee aina kun kuulen tuota sanaa käytettävän. Se ei ole murresana.

Miksei sanota kotoosta.

Kun minä kotoostani lähdin...

Vierailija
17/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karimari kirjoitti:

Ai jaa.. mä käytän nimenomaan juuri tuota "kotoonta" sanaa :D Ihan normaali murresana täällä kaakonkulmalla.

Vierailija
18/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala! Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia asioita, kun luulisi ettei sillä ole mitään väliä miten puhutaan, mutta itseäni ainakin ahdistaisi ihan hirveästi, jos joku läheiseni puhuisi noin. 

Lisään vielä että oma anoppini sanoo "taakke", ja siitäkin minulla nousee jo ihokarvat pystyyn.

Vierailija
19/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaisi? Jännää. Mulla on sukulaisia ympäri Suomen, joten olen jo ihan pienenä oppinut siihen, että ihmiset puhuvat eri tavoin eri puolilla Suomea.

Vierailija
20/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomassa sotilaassakin Korpela kiroilee että kai työ perkele nimen tiiätte kun perkele kootota osasitte hakea. Perkele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan