KOTOOTA sana!
Kommentit (47)
Myös lounaismurteissa käytetään kotoota-muotoa.
Kottoota voi olla oikein. Kainuussa ehkä puhuttaan noin.
Karimari kirjoitti:
Joo ei mua murteen puhuminenhaittaa, päinvastoin. Monet murteet ovat kivaa kuunneltavaa ja melko ymmärrettäviäkin. Mutta "kotoota" tai "kotoonta" ei ole mitään varsinaista murretta, vaan jossain kehittynyt outo muoto, jossa ei ole mitään järkeä. Vähän niinkuin jotkut kysyvät "ketä" kun tarkoittavat "kuka". Siis esimerkiksi "ketä tulee mun kanssa kauppaan?" Ihan kamalan ärsyttävä tapa tuokin, eikä sen enempää mitään "murretta" kuin kotoontakaan. Ihan vain typeryyttä.
Olen kuullut, että tuo : ketä tulee mun kanssa jne.. ketä on alunperin ollut keitä. Mutta viännetty verssio tämä ketä.
Mä oon aina asunut pk-seudulla, ei siis murretaustaa eikä -ympyröitä. Ilmaus "kotoota" on kuitenki ihan tuttu ja käytetty, ei särähdä korvaan toisen sanomana ja hyvin sujuu käyttö itseltäkin.
Kotoota ja taakke
on hirveimpiä sanoja, joita televisio on minulle tuottanut.
Joka kerta kun kuulen.... ajattelen miksi pitää televisioon tulla puhumaan tällaista.
Eri asia on tietysti tvsarjat ja elokuvat, vaikka niissäkin maltillisesti käytettynä.
Inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi jne
Suomen kieli on paras kieli.
Mä olen kaakonkulmalta kotoisin ja täytyy myöntää, että taidanpa itsekin sanoa, että "lähen kotoota". Sentään sanon "radalla", enkä "ratalla". Mutta "sadella" on "saella". Yms mitä kaikkea muuta kielivammoja tässä nyt on, vaikka olen asunut jo yli 10 vuotta pk-seudulla.
En ole koskaan Hämeessä kuullut tätä muotoa. t. eri