Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOTOOTA sana!

Vierailija
20.03.2019 |

Tuomas Kyrö ei sellaista sanaa ole.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karimari kirjoitti:

Se on niin oudonkuuloinen ja särähtää korvaan pahasti. Ja ihmetyttää miten kukaan voi vääntää termiä "kotoa" noin vaikeaan muotoon "kotoonta".

Miksi se on oudonkuuloinen ja särähtää? Siksikö, että se ei kuulu sinun murteeseesi? Jos ajattelee suomen kielen sijataivutusta, sen voi nähdä myös olevan kokoelma outoja väännöksiä. Se on pitkän kehityksen tulos, matkan varrella on ollut kaikenlaisia muotoja.

Oon tuo 20+ vuotta Etelä-Pohjanmaalla asunut. Sanana se on mulle voisi olla vaan yksi sana muiden joukossa, ellei aviomies käyttäisi sitä niin taajaan. Muutoin hänellä ei kovinkaan havaittavaa kotipaikkansa murretta ole, mutta tuo yksittäinen sana tulee aina niin leveesti venyttämällä, että se kuulostaa teennäiseltä. Kun sitä on jo vuosikaudet kuunnellut, se on alkanut kuulostaa teennäiseltä kenen tahansa sanomana.

Jännää. Olen itse kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, enkä ole koskaan kuullut sitä täällä. Mistäpäin Etelä-Pohjanmaata miehesi on?

Ilmajoelta. Perheellänsä on kyllä paljon muitakin sanoja ja sanontoja, joihin en usein ole muissa yhteyksissä törmännyt.

Ettei vain jompikumpi vanhemmista olisi hämäläinen?

En ole koskaan Hämeessä kuullut tätä muotoa. t. eri

Vierailija
42/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lounaismurteissa käytetään kotoota-muotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kottoota voi olla oikein. Kainuussa ehkä puhuttaan noin.

Vierailija
44/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karimari kirjoitti:

Joo ei mua murteen puhuminenhaittaa, päinvastoin. Monet murteet ovat kivaa kuunneltavaa ja melko ymmärrettäviäkin. Mutta "kotoota" tai "kotoonta" ei ole mitään varsinaista murretta, vaan jossain kehittynyt outo muoto, jossa ei ole mitään järkeä. Vähän niinkuin jotkut kysyvät "ketä" kun tarkoittavat "kuka". Siis esimerkiksi "ketä tulee mun kanssa kauppaan?" Ihan kamalan ärsyttävä tapa tuokin, eikä sen enempää mitään "murretta" kuin kotoontakaan. Ihan vain typeryyttä.

Olen kuullut, että tuo : ketä tulee mun kanssa jne.. ketä on alunperin ollut keitä. Mutta viännetty verssio tämä ketä.

Vierailija
45/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina asunut pk-seudulla, ei siis murretaustaa eikä -ympyröitä. Ilmaus "kotoota" on kuitenki ihan tuttu ja käytetty, ei särähdä korvaan toisen sanomana ja hyvin sujuu käyttö itseltäkin.

Vierailija
46/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoota ja taakke

on hirveimpiä sanoja, joita televisio on minulle tuottanut.

Joka kerta kun kuulen.... ajattelen miksi pitää televisioon tulla puhumaan tällaista.

Eri asia on tietysti tvsarjat ja elokuvat, vaikka niissäkin maltillisesti käytettynä.

Inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi jne

Suomen kieli on paras kieli.

Vierailija
47/47 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kaakonkulmalta kotoisin ja täytyy myöntää, että taidanpa itsekin sanoa, että "lähen kotoota". Sentään sanon "radalla", enkä "ratalla". Mutta "sadella" on "saella". Yms mitä kaikkea muuta kielivammoja tässä nyt on, vaikka olen asunut jo yli 10 vuotta pk-seudulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi