"Nythän mä sen tajusin!" Kertokaa oivalluksianne tavallisista asioista
Minä tajusin noin 14 sekuntia sitten toisesta ketjusta, että sana lukihäiriö tulee siis LUku- ja KIrjoitushäiriöstä! Siis tajusin nyt vasta nuo alkukirjaimet, vaikka toki olen tiennyt, millaisia vaikeuksia lukihäiriöisellä on. Hah! Mulla on varmaan sitten joku hoksotinhäiriö :)
Muita?
Siskoni muuten tajusi vasta joskus yläasteella, että jääkaapissa on plusasteita eikä pakkasta.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 22:08"]
Tajusin vasta äsken, miksi Lifesaver-karkki on lifesaver :D
[/quote]
No miksi? En edes tiedä mikä karkki tuollainen on.
Mä tajusin juuri äsken, että turkkilainen lomapaikka Kusadasi ei olekaan Kusa-dasi, vaan Kus-adasi eli lintusaari. Olen aina ennen painottanut sanaa väärin... :(
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 22:08"]
[/quote]
No miksi? En edes tiedä mikä karkki tuollainen on.
Lifesaver on pyöreä minttukarkki, jossa on reikä keskellä.
[/quote]
Tajusin tässä yksi päivä soittaessani lapselleni triangelia, että nimihän on hyvin looginen: "kolme kulmaa". Eipä ollut ennen juolahtanut mieleen :)
Ja mä tajusin kans vasta nyt ton LUKI-häiriö lyhenteen...
Mä hokasin vasta ohjelman pyörittyä jo melko pitkään Neljän tähden illallinen -ohjelman nimen kaksoismerkityksen. Vähän on pitkät piuhat.
Tajusin vasta kun tulin raskaaksi, että rattaat ja vaunut on eri asia.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 22:31"]
Okei, eli se tulee siitä muodosta sitten?
[/quote]
Ei kun siitä, että jos siihen on tukehtumassa, niin henki pihisee sen karkissa olevan reiän kautta.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 22:38"]
Tajusin tässä yksi päivä soittaessani lapselleni triangelia, että nimihän on hyvin looginen: "kolme kulmaa". Eipä ollut ennen juolahtanut mieleen :)
Ja mä tajusin kans vasta nyt ton LUKI-häiriö lyhenteen...
[/quote]
No niin, ja mä tajusin nyt tuon triangelin :)
ap
Olin joskus miettinyt, mistä "Rööperi"-kaupunginosa on saanut niin ruman nimen. Muutama viikko sitten mulle yht'äkkiä se valkeni: Punavuori=Rödberg=Rööperi! Olen asunut pääkaupunkiseudulla viimeksi 1980-luvulla, joten ei tuo asia ole mitenkään ajankohtainen ollut. En ole tainnut edes niin ajatella, mikä tuo alue tarkalleen on. Kyllä nauratti hieno oivallukseni!
Tämän oivalluksen jaan varmaan jokaisen ruotsinkielisen kanssa...
Kyseessä siis virsi, ruotsiksi "Tryggare kan ingen vara". Vapaa suomennos olisi "Paremmassa turvassa ei voisi kukaan olla". Sitä kuitenkin lauletaan niin, että sanat painottuu silleen että kaikki lapset laulavat "trygga räkan ingen vara", eli laulavat turvallisesta katkaravusta....
Oivallus tulee kun oppii lukemaan, ja näkee ne sanat =)
Ja toinen on "Härlig är jorden, härlig är Guds himmel", (ihana on maa, ihana on JUmalan taivan" joka lapsen suussa on "här ligger jorden, här ligger Gud himmel" eli täällä makaa maa, ja täällä makaa Jumalan taivas....
Että 'maailma' on yhdyssana. Siis ihan yhteen olen kirjoittanut tuon, mutta valkeni harvinaisen myöhään että tuo muodostuu sanoista 'maa' ja 'ilma'.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 01:26"]
*facepalm läpi pään*
riemuidiootteja av täynnä.
[/quote]
Ai sinä et ole ikinä oivaltanut mitään? Aika tylsä elämä sinulla =D
*facepalm läpi pään*
[/quote]
Onneksi olet majakkana keskuudessamme.
*facepalm läpi pään*
[/quote]
Just tajusin, että se ei olekaan mikään naamapalmu! :O
Mä oivallan usein sanojen etymologioita, kun oon menossa nukkumaan. Viimeisintä en muista, mutta joskus tuli mieleen rimpsu olut, öl, õlu, ale jne.