Kissaihmiset saisinko neuvoja kissan hankintaan?
Lapsi haluaa kissan, kinunnut sitä jo vuosia ja nyt ollaan siinä pisteessä että mieskin on pehmitetty asiaan. Okei, otetaan se sitten. Itse olen myös salaa aina toivonut kissaa, mutta mies on aina ollut vastaan. Tykkää kyllä kissoista, mutta on sitä mieltä että kissa ei kuulu kerrostaloon (asutaan viidennessä kerroksessa). Mutta nyt on väsynyt vinkumiseen ja myöntyi vihdoin. Mistä niitä kissoja hankitaan ja milloin olisi sopiva aika ottaa pentu? Miehen ehto oli, että sen pitää olla pentu jotta voi itse kasvattaa sen alusta asti. KAIKKI neuvot tervetulleita!
Kommentit (40)
Miksi pentu? Kissahan oppi emoltaan, sitä ei voi kasvatta kuin koiraa. Oppiminen on aivan erilainen prosessi. Emo ( Tsi toinen vanhempi kissa) opastaa pennun tavoille. Me otettiin kaksi kissaa Hesyltä. Toinen on n 2v ja toinen alle vuoden. Nuorempi oli siis 3 kk vanha, kun liittyi tän vanhemman kissan seuraan. Molemmat kissat on tosi lempeitä, antavat käsitellä ja hoitaa itseään, eivät ravi , pure tai merkkaile.
Vaikka ottaisitte pennun, niin mielummin vaikka 16 viikkoisen, parempi kuin 12 viikon luovutusikä. Ja leikkauttakaa ajoissa.
12 viikkoa niin voi muuttaa uuteen kotiin. Me otettiin kesäloman aikana joten ensimmäiset viikot voitiin olla sen kanssa. Kerrostalossa mekin asutaan ja kissa on sisäkissa, tosin halutessaan pääsee parvekkeelle.
Minä suosittelen ragdollia. Parempaa kissaystävää et voi saada. Aivan mielettömän ihana. Kaikessa mukana. Meillä on myös maatiainen, joka viihtyy itsekseen, mutta tämä ragdoll lähtee lenkillekin meidän kanssa. Ei ujostele vieraita, saunoo meidän kanssa.
Ihaninta on hänen aamurutiininsa keittiössä, kun laitan aamupalaa. Vesihana pitää jättää päälle, kun hän sieltä juo ja pesee kasvonsa :D
Jos otatte pennun, niin katsokaa millainen sen emo on. Kannattaa lukea eri roduista, minkälainen kissa teille sopisi. Kissaa ei kannata ottaa ekan mielikuvan perusteella. Pennun pitää olla tottunut ihmisten käsittelyyn, eli toivottavasti kasvattaja on viettänyrt aikaa pentujen kanssa paljon.
Kaksi kissaa on hyvä pari. Niistä on seuraa toisilleen, vaikka omistajat eivät olis kotonakaan joka hetki. Meillä on kaksi kissaa. Molemmat ovat aikuisia, toisen otin Apulasta ja toisen Fb:n lemmikkipalstalta. Hyvin sopeutuivat ja tottuivat toisiinsa.
no en minä tiedä miksi pentu, miehellä ollut lapsena monta kissaa ja kaikki otettu pentuina. Kai se siitä juontaa juurensa. Itse olisin valmis ottamaan isommankin kissan. Vaikka onhan ne pennut kieltämättä aika suloisia <3 AP
Voi tulla miehelle yllätyksiä, kun hän kasvattaa sitä kissaa. :D
Kyllä toi 2 vuotias kissakin on vielä hyvin leikkisä, varsinkin öisin... Ja katso millainen karva kissalla on. meidän vanhempi kissa on oikea karvakasa. saa päivittäin harjata, ja silti jokapaikka täynnä kissankarvaa. Imurikin piti uusia:-9 Tosin nyt kyllä jouttu siivoamaan enemmän.
mekin asutaan kerrostalossa ja kissamme (brittiläinen lyhytkarva) pärjää täällä tosi hyvin. kissa metsästää leluhiiriä saalistushimoaan tyydyttäen ja pääsee myös parvekkelle lintuja katselemaan. ja ihan onnellinen kissa tuo on kun sen kanssa leikitään ja hellitään. tosiaan, tutustu erilaisiin rotuihin ja ota kissa oikealta kasvattajalta.
Pennun pitää olla vähintään 12vk vanha, mielellään yli.
Kauppojen ilmoitustauluilla monesti on tarjolla maatiaisia, mutta niistä ei koskaan mene takuuseen ovatko sisäsiistejä ja hyvin hoidettuja, useimmat ovat myös alaikäisiä.
SuRok in sivuilta voi katsella ihan rotukissoja (jos ei hinta järkytä).
Kun kissa tulee taloon, laita samoin tein reilu 100 euroa rahaa jemmaan kissan tulevaa leikkautusta varten.
Kissa tarvitsee penturuokaa, hiekkalaatikon, hiekkaa, ruokakupin, vesikupin, leluja sekä raapimispuun. Nukkumapaikkaan en rahoja tuhlaisi, meillä ainakin kissat ovat itse valinneet nukkumapaikkansa jostain ihan muualta kuin sitä tarkoitusta varten ostetusta pedistä. Tällä hetkellä toinen nukkuu tuossa vieressäni ikkunalaudalla ja toinen kaiketi eteisen kenkätelineessä.
Molemmat omat kissani ovat ns. eläinsuojelutapauksia. Eka kissa tuli meille siksi kun sen edellisessä perheessä toinen kissa meinasi tappaa sen. Toka tuli meille emonsa hylkäämänä reilusti alaikäisenä, pennulla oli ikää vain noin 9vk. Sisäsiisteyden opettamiseen meni vuosi, yksi sohva sekä lukemattomia korillisia pissaista pyykkiä (kissa siis kävi pissimässä puhtaisiin pyykkeihin).
Kaikesta huolimatta nämä ovat niin kamalan ihania tyttösiä, että en kyllä antaisi mistään hinnasta pois.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:55"]
Voi tulla miehelle yllätyksiä, kun hän kasvattaa sitä kissaa. :D
[/quote]
Joo niin sitä itsekin mietin että eihän kissa ole kuin koira. Mutta on miehellä ollut kissoja joten kai tuo tietää mistä puhuu. Meinaa mm. opettaa sen käymään vessanpöntöllä (tosin en ole varma onko tuo joku vitsi...!). Itselläni ei ole ollut ikinä mitään lemmikkejä. AP
no en minä tiedä miksi pentu, miehellä ollut lapsena monta kissaa ja kaikki otettu pentuina. Kai se siitä juontaa juurensa. Itse olisin valmis ottamaan isommankin kissan. Vaikka onhan ne pennut kieltämättä aika suloisia <3 AP
[/quote]
Mihin ne miehen kaikki monet kissat on joutuneet? Kissa voi elää 20-vuotiaaksikin, joten sinulla on tosi vanha mies vai onko elossa olevat miehen kissat jossain muualla?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 16:10"]
[/quote]
Mihin ne miehen kaikki monet kissat on joutuneet? Kissa voi elää 20-vuotiaaksikin, joten sinulla on tosi vanha mies vai onko elossa olevat miehen kissat jossain muualla?
[/quote]
Mitä? Siis miehellä ollut lapsuudenkodissaan useita kissoja 70-luvulla. Ei taida enää olla elossa! AP
nostetaas tätä jos olis uusia kissaihmisiä linjoilla. Ja vielä viittiskö joku tietävä neuvoa, että mistä niitä kissanpentuja olisi paras "etsiä"? Lemmikkipalstat.net ja Keltainen Pörssi, onko muita, FB:n lemmikkipalstaa en löydä? Lapsi on ihan täpinöissään jo ja itsekin alan innostua ;) AP
Kodittomia kissoja on valtavasti ja valtaosa joutuu lopetettavaksi resurssien puutteessa, kun uusia koteja ei löydy kaikille. Kannattaa siis kysyä erilaisista eläinsuojeluyhdistyksistä ja Rekku Rescuesta (välittävät myös kissoja eikä vain koiria). Jos välttämättä haluatte pennun/pentuja niin niitäkin löytyy, sillä ei-toivottuja kissanpentujakin syntyy valitettavan paljon.
Millä alueella asutte? Täällä varmaan joku tietäisi missä on lähin eläinsuojeluyhdistys tai muu vastaava.
Älkää ottako mitään kallista rotukissaa. Ottakaa paikallisesta eläinsuojeluyhdistyksestä tai sellaiselta joka joutuu luopumaan lemmikistään. Saatte rakastavan perheenjäsenen :) http://www.sey.fi/ tai http://www.kodinvaihtajat.com/
Ja useamman kissan omistajana voin sanoa, ettei kissoja voi "kasvattaa" ;) Voi opettaa toki perusjutut ja voi YRITTÄÄ kouluttaa pois huonoista tavoista. Toki myös aiemmat huonot ihmis- tai eläinkontaktit voivat kissaan vaikuttaa, mutta esim. kodinvaihtajissa tiedetään suoraan, että eläin tulee hyvästä kodista. Eläinsuojeluyhdistyksissä näin ei voida taata, mutta se taas onkin suuremman sydämen toimintaa, jos sieltä ottaa <3 <3 <3
En ottaisi mistään Keltaisen pörssin tms. kautta, niistä ei voi koskaan tietää mitä saa. Ja pentua en ottaisi koska ei siitä 12 viikkoisesta vielä näe luonnetta, luonnetta kun ei ihminen voi kissalle luoda.
Me halusimme rauhallisen kissan paikasta, mihin voin luottaa, joten otimme kissan Hesystä. Kissamme on löytökissa, joten ikää emme tiedä, se on ainoa ikävä juttu. Mutta muuten kaikki kunnossa ja kissa on aivan ihana, niin rauhallinen etten toista tiedä ja viihtyy sylissä ja antaa hoitaa itseään, eli harjaukset (puolipitkäkarvainen, pitää harjata päivittäin), kynsien leikkuut tms. sujuu ongelmitta.
Ruoka pitää ostaa eläinkaupasta (tai esim. zooplus.fi), ei noista marketeista saa kunnollista ruokaa, täynnä jotain muuta kuin lihaa/kalaa/kanaa, niissä on myös viljaa mitä kissa ei tarvitse.
Eläinsuojeluyhdistyksiä löytyy pilvin pimein ympäri suomea.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:49"]
Ottakaa koira. Kissoja ei kasvateta.
[/quote]
Ei me haluta koiraa, me halutaan kissa ;) AP