MeNaiset ja VL-naisista juttu. Mistä löytyisi jutun naisten blogeja?
Kommentit (29)
Se on sitä nykyaikaa. Niin kaksinaismoralismia. Talo pitää olla viimeisen päälle desingiä ja retroa. Auta armias jos käytät ehkäisyä tai värjäät hiuksia. Ne ovat syntisiä.
Minua ei haittaa vaikka joku tykkäisikin sisustaa, mutta tuo että tuomitaan toiset edellämainittujen asioiden takia.
T:eräs joka on pikkuhiljaa irtaantumassa yhteisöstä
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 10:20"]
Se on sitä nykyaikaa. Niin kaksinaismoralismia. Talo pitää olla viimeisen päälle desingiä ja retroa. Auta armias jos käytät ehkäisyä tai värjäät hiuksia. Ne ovat syntisiä.
Minua ei haittaa vaikka joku tykkäisikin sisustaa, mutta tuo että tuomitaan toiset edellämainittujen asioiden takia.
T:eräs joka on pikkuhiljaa irtaantumassa yhteisöstä
[/quote]
Miten kaksinaismoraali liittyy tähän asiaan?
Tässä vähän selvennystä termin:
Kaksinaismoraali tai kaksoisstandardi tarkoittaa ristiriitaa yksilön tai yhteisön normien ja omien tekojen välillä.[1] Usein kuulee käytettävän termiä kaksinaismoralismi, mutta se on virheellinen ja itsensä kumoava ilmaus, joka on saatu yhdistämällä sanat kaksinaismoraali ja moralismi.
Onko sun mielestä se jotenkn ristiriitaista, että esim meidän perhe asuu hienossa ja ihan tyylikkäässäkin talossa ja me ei käytetä ehkäisyä? Onko ne asiat jotenkin ristiriidassa yhteisön normien kanssa?
En mä vaadi muilta ehkäisemättömyyttä. Mulle on ihan sama, miten muut elää ja käyttääkö naapurit ehkäisyä jne. Ei ne oo mun asioita. Jokainen päättäköön niistä itsekseen ja eläköön omien arvojensa mukaan.
Jos joku sua omien arvojensa pohjalta yrittää neuvoa tai ohjata, niin eihän sekään kuitenkaan ole kaksinaismoralismia, vaikka ne hienossa talossa asuisikin. Ja toisaalta, ei kukaan voi sua pakottaa mihinkään eikä sulta ehkäisemättömyyttä tai meikittömyyttä vaatia. Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa.
Olisiko sun mielestä jotenkin "hyväksyttävämpää" olla ehkäisemättömyyden kannattaja, jos asuu esimerkiksi jossain läävässä?
Vanholllislestadiolaisuus on kommunismin jälkeen maailmaan suurin harhaoppi. Missään muussa piirissä lapsia ja naisia ei alisteta enemmän. Varokaa !
13. Kyllä tiedät miten nämä asiat menee. Se on helppo tänne kirjoitella. On kirjottamattomia sääntöjä. Jos et halua noudattaa niitä niin kyllä kohtelukin on sen mukaista. Ei pidetä enää uskovaisena vaikka olis sellasia asioita joilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.
Eikös jeesuskin kehoita meitä vaatimattomampaan elämään eikä keräämään maallista mammonaa.
Minulle on suoraan sanottu että hiusten värjääminen on syntiä. Olen peittänyt harmaat hiukset. Tämä ihminen kuitenkin kerää kotiinsa desingiä ja lapsilla pitää olla tietyn merkkisiä vaatteita. Eikös tässä ole ristiriita?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 12:46"]Eikös jeesuskin kehoita meitä vaatimattomampaan elämään eikä keräämään maallista mammonaa.
Minulle on suoraan sanottu että hiusten värjääminen on syntiä. Olen peittänyt harmaat hiukset. Tämä ihminen kuitenkin kerää kotiinsa desingiä ja lapsilla pitää olla tietyn merkkisiä vaatteita. Eikös tässä ole ristiriita?
[/quote]
On. Se mammonan ja materian palvonta on vastenmielistä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 12:46"]Eikös jeesuskin kehoita meitä vaatimattomampaan elämään eikä keräämään maallista mammonaa.
[/quote]
On. Se mammonan ja materian palvonta on vastenmielistä.
[/quote]
Ai niin, ja tuo taitaa muuten olla enimmäkseen kaupunkilaisten ongelma. Maaseudulla en vastaavaan ole juurikaan törmännyt.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 12:46"]
13. Kyllä tiedät miten nämä asiat menee. Se on helppo tänne kirjoitella. On kirjottamattomia sääntöjä. Jos et halua noudattaa niitä niin kyllä kohtelukin on sen mukaista. Ei pidetä enää uskovaisena vaikka olis sellasia asioita joilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.
Eikös jeesuskin kehoita meitä vaatimattomampaan elämään eikä keräämään maallista mammonaa.
[/quote]
Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa. Asiat muuttuu h i t a a s t i, mutta ne muuttuu, uskon minä. Siis ne asiat, jotka ei liity uskoon mitenkään. Kukaan ei sua voi mistään häätää pois ja mun mielestäni se juoruilullaan ja panettelullaan syyllistyy itse suurempaan syntiin, jos näin voi sanoa. Ajat on vaikeat, asiat on vaikeat. Jokainen tekee omat ratkaisut ja päätöset ja vastaa niistä Jumlalle, ei muille ihmisille.
Mun mielestä hiusten värjäämisessä ei ole mitään pahaa. Joidenkin mielestä on ja he pitävät siitä kiinni. En tahdo tahallani provosoida ketään, mutta mun mielestä on väärin, jos joku sut siitä harmaan peittämisestä syyllistää. Saman tekisin minä ja moni muu tuntemani. Tsemppiä ja voimia!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 12:59"]
siis tarkoitan, että myös minä ja moni muu peittäisi ne harmaat, ei syyllistäisi.
[/quote]
Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa. Asiat muuttuu h i t a a s t i, mutta ne muuttuu, uskon minä. Siis ne asiat, jotka ei liity uskoon mitenkään. Kukaan ei sua voi mistään häätää pois ja mun mielestäni se juoruilullaan ja panettelullaan syyllistyy itse suurempaan syntiin, jos näin voi sanoa. Ajat on vaikeat, asiat on vaikeat. Jokainen tekee omat ratkaisut ja päätöset ja vastaa niistä Jumlalle, ei muille ihmisille.
Mun mielestä hiusten värjäämisessä ei ole mitään pahaa. Joidenkin mielestä on ja he pitävät siitä kiinni. En tahdo tahallani provosoida ketään, mutta mun mielestä on väärin, jos joku sut siitä harmaan peittämisestä syyllistää. Saman tekisin minä ja moni muu tuntemani. Tsemppiä ja voimia!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 12:59"]
siis tarkoitan, että myös minä ja moni muu peittäisi ne harmaat, ei syyllistäisi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ok. Kiva että löytyy myös ymmärtäjiä. Itse en ole löytänyt ehkäisemättömyydelle perusteita raamatusta. Jokainen saa synnyttää mun puolesta lapsia kuinka paljon tahansa jos oikeasti haluaa ne omasta vapaasta tahdosta ja jaksaa huolehtia heistä.
Olen myös sitä mieltä ett Jumala ei voi olla niin julma että "pakottaisi" synnyttämään vasten tahtoa. Mikään uskonto ei voi siihen pakottaa.
Tuotakaan asiaa ei voi sanoa ääneen ry:n tilaisuuksissa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 13:12"]
Olen myös sitä mieltä ett Jumala ei voi olla niin julma että "pakottaisi" synnyttämään vasten tahtoa. Mikään uskonto ei voi siihen pakottaa.
[/quote]
Aika rajusti sanottu subjektista, joka mm. hukutti veden alle pari kaupunkia syntisen elämän vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 08:20"]
Olen miettinyt, luulevatko kaikki ei-vl:t oikeasti, että me vl-naiset olemme poikkeuksetta alistettuja ja ties mitä tuon tyylistä? Kun jokaisessa keskustelussa tulee vähintään yksi kommentti, jossa sanotaan että liike sortaa naisia.
En voi puhua kuin omasta puolestani, mutta meillä näin ei ole. Miksi olisi? Ihmeellinen ajatus että minä antaisin mieheni tai jonkun muun päättää elämästäni. Jos väite liittyy ehkäisemättömyyteen, niin kerrottakoon että sellainen on käytössä koska emme nyt halua lisää lapsia.
Mitä tulee tuohon "maallisen palvontaan", on hyvä että ihminen tavoittelee elämässään jotain. Se ei kuitenkaan saa nousta liian tärkeään rooliin. Mutta ei kai pidä tyytyä elämään pienipalkkaisessa työssä jos siitä ei nauti?
[/quote]
Olen saanut VL naisista kuvan, että nuttura on tiukalla ja eletään hyvin vanhanaikaisesti & sovinnaisesti. Tämä blogi viestii aivan erilaisesta elämästä. Ei kai tässä ketjussa kuitenkaan puhuttu mitään naisten alistamisesta ja alistumisesta?
Kyllähän me vl-naiset ihan normaaleja tässä maailmassa ja ajassa eläviä naisia ollaan, vaikka tiettyjä arvoja elämässämme tärkeinä pidämmekin. Ei se ole mikään itseisarvo, että kodin pitäisi olla kirppiskamoilla sisustettu luola ja elämän muutenkin askeettista. Ja vaikka telkkaria ei olekaan, voi silti olla vaikka mitä elektroniikkaa ja ymmärrys ajan viimeisimmästä kehityksestä.
Sekin on Luojan tahdon toteuttamista, että hakeutuu tehtäviin, joissa voi päästää taitonsa ja osaamisensa huippuunsa. Ei kai niitä lahjoja ole annettu hukkaan pistettäväksi. Ja jos olet jossain hyvä, siitä saatetaan myös maksaa hyvin. Kai sillä rahalla sitten voi ostaa kaikkea kivaa ja sisustaa myös kotia, ostella vaatteita, matkustaa jne. 'turhaketta'.
Ja kukahan minua teidän mielestänne alistaa, kun olen perheetön. Yhteisö? SRK: johtohahmot? Uskonveljet?
Me Naiset lehden jutussa ärsytti miten vl-naiset kertoivat, että yrittävät pysyä laihoina, koska se on ainoita keinoja joilla voivat vaikuttaa ulkonäköönsä. Tuli melkein mieleen Koivuniemeläisyys, jossa naisen painoindeksin on oltava 17! Miksi nämä naiset eivät nauti elämästään vaan keskittyvät kilpavarusteluun (niillä keinoilla kuin voivat). Mikseivät he joskus vedä perseitä, sävytä tukkaansa, maalaa huuliansa? Miksi heidän kotinsa pitää olla kuin sisustuslehdestä ja miksi heidän miestensä pitää tehdä töitä vuorokauden ympäri elintason ylläpitämiseksi? Milloin joku sanoo, että minä en jaksa enää teeskennellä?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 02:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 01:53"]
vl=?, veren luovuttaja?
[/quote]
Oletko tosissasi vai vain hieman yksinkertainen?
VL on lyhenne Valtion Lentokonetehtaasta, vanhoillislestadiolaisuus kirjoitetaan pienellä joten sopiva lyhennys on vl. tietysti varmaan itse haluatte kirjoittaa niin isoilla kirjaimilla kuin mahdollista:)
[/quote]
ahhahaaa, päivän vitsi
Joo, kaikkea ei voi yleistää, vaikka tuollaisia naisia varmaan paljon onkin. Tässä yksi ylipainoinen vl-nainen, joten ihan kaikki eivät tuohon muottiin halua. Mutta toki, jos ovat tiiviisti keskenään ja ryhmään muodostuu tuollainen henki, moni varmasti lähtee helposti siihen mukaan.
En halua 'nauttia' elämästä rankaisemalla itseäni (vetämällä perseet tai meikkaamalla). Olen paljon onnellisempi ihan vaan näin. Teidän ulkopuolisten silmin tylsässä elämässäni.
On se ihmeellistä, että vaurastumista ja sisustamista paheksutaan, mutta silti kehoitetaan ryyppäämään. Outoa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:10"]
Kyllähän me vl-naiset ihan normaaleja tässä maailmassa ja ajassa eläviä naisia ollaan, vaikka tiettyjä arvoja elämässämme tärkeinä pidämmekin. Ei se ole mikään itseisarvo, että kodin pitäisi olla kirppiskamoilla sisustettu luola ja elämän muutenkin askeettista. Ja vaikka telkkaria ei olekaan, voi silti olla vaikka mitä elektroniikkaa ja ymmärrys ajan viimeisimmästä kehityksestä.
Sekin on Luojan tahdon toteuttamista, että hakeutuu tehtäviin, joissa voi päästää taitonsa ja osaamisensa huippuunsa. Ei kai niitä lahjoja ole annettu hukkaan pistettäväksi. Ja jos olet jossain hyvä, siitä saatetaan myös maksaa hyvin. Kai sillä rahalla sitten voi ostaa kaikkea kivaa ja sisustaa myös kotia, ostella vaatteita, matkustaa jne. 'turhaketta'.
Ja kukahan minua teidän mielestänne alistaa, kun olen perheetön. Yhteisö? SRK: johtohahmot? Uskonveljet?
[/quote]
Minua kiinnostaa tuo blogi juurikin siksi että se rikkoo vanhoja käsityksiä. Mutta puhetapa teillä VL:llä tuntuu olevan kovin paatoksellinen. Nykyään jo erotan tyylistä, kuka on piireistä.
Minulla ei ole mitään uskontoanne vastaan. En mieti sitä, oletteko alistettuja vai ette, koska asia vaan on niin etäinen, etten osaa siitä mielipidettä muodostaa.
Ihan avoimen positiivisella asenteella lueskelin blogia. Minusta on hyvä, että kantasuomalaiset hankkivat paljon lapsia. Samoin yritteliäisyys VL-piireissä on myös kiinnostavaa ja arvostettavaa.
Tässä vl-teinix blogi ;P
ompas kummallinen talo/asunto blogin ^^ pitäjällä...