Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette lasten piirustuksille??

Vierailija
29.03.2013 |

Mitä tuolle paperimäärälle oikein tekee, mitä lapsi piirtelee? Juuri tuli päiväkodista muovikassillinen lapsen piirustuksia (sellaisia vapaasti tehtyjä, ei mitään yhdessä ohjatusti tehtyjä). Sama homma kotona, valmiit piirustukset on menneet yhteen lipaston laatikkoon, mutta sekin pursuaa jo ääriään myöten, ja ympäri huonettakin piirustuksia on levällään...

Mitä ihmettä tuolle paperihelvetille oikein tekee? Suurin osa on ihan tunteella tehtyjä "taideteoksia", lapsi on kova piirtelemään. Mutta ei niitä vain voi säilyttää, kun tilat loppuu kesken! Miten olette ratkaisseet homman? Vai karkeesti vaan kaikki roskiin? Ei niitä jaksa edes lajittelemaan alkaa, koska niitä on niin paljon.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän ketjun kun juuri nyt käyn omia vanhoja piirustuksiani läpi (vuosilta 79-99), olen joskus murrosikäisenä itse käynyt lapsuuspiirustusteni isot laatikot läpi ja mapittanut kolme mapillista, ne parhaat, joissa on ollut tekovuosi / ikä jolloin olen tehnyt. Loput meni silloin paperinkeräykseen / uuniin. Vanhempani eivät yleensä hevillä mitään heitä pois :D

Nyt hain vanhempieni luota nuo mapit, jotka haisevat tunkkaiselle (/homeelle?) ja kuvaan talteen ne jotka haluan nähdä myöhemminkin (eli ehkä neljäsosan säästetyistä jos sitäkään). Valokuvaaminen on nopeampaa kuin skannaaminen ja laatu riittää minulle, on ihan hyvä kamera ja valoisa paikka + valkoinen alusta kun kuvaan. Niin ja olen nyt työttömänä, joten on aikaa tällaisille projekteille :D

Lapseni piirustuksille aion tehdä samoin, eli kuvaan ne jotka olen säästänyt (olen aina parin viikon pinosta poiminut pari kappaletta "helmiä", laittanut nimen + päiväyksen + aiheen jos tiedossa ja loput vaivihkaa paperinkeräykseen), mutta lapsen tekeleistä säästän muutamia paperimuodossakin muistolaatikkoon. Omia en enää säästä, koska haisevat niin törkeän pahalle :D

Minusta sellainen 20-30 piirustusta koko lapsuusiältä olisi lopulta ihan riittävä määrä, itseltäni on säästetty turhankin paljon piirustuksia, ala-asteen käsitöitä ja leluja, koska kaikki haisee nyt kuitenkin homeelle ja menee roskiin. Mutta vahempani eivät ole muuttaneet ja tilaa on ollut. Omalla perheelläni on vielä muuttoja edessä ja pienempi asunto, joten en kuvittelekaan säilöväni lapseni koko lapsuutta laatikoihin hänen omaksi tulevaisuuden riesakseen :D

Vierailija
2/21 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan digikameralla kuvia. Osan laitan taidetarvikekaupasta ostettuun kansioon, muovitaskut joissa on paperi sisällä. Lapsen nimi, päivämäärä ja mitä esittää. Kotona on vaihtuva näyttely laitan kehyksiin ainan välillä uusia töitä (vanhojen tilalle). 

Osa menee roskiin (olen huono heittämään lasten tekeleitä pois). En heitä lasten nähden pois, en tosin muutenkaan sellaisia töitä jotka ovat heille erityisen tärkeitä.

Paras olisi tehdä kullekin lapselle oma kansio, jossa olisi joka vuodelta esim. 5-10 hyvää työtä. Kansiossa ne olisivat säilössä ja niitä olisi helppo katsella. Digikuvista voisi myös tehdä valokuvakirjan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset: ei terveessä talossa säilytetty paperi haise millekään! Eli jos vanhat piirrustukset/askartelut haisevat homeelle, niin olisikohan syytä tehdä jotain muutakin kuin vain nakata ne paperit roskiin (eli siis kutsua vaikka terveystarkastaja tai homekoirat käymään).

Minä kerään äitiyspakkauksen laatikkoon muistolaatikkoa: eli laitan sinne säilytettäviä asioita lapsuuden ajalta: lempibody ja -helistin, askarteluja, piirrustuksia jne. Piirrustuksista ja askarteluista valitsen osan talteen - en välttämättä niitä onnistuneimpia (joissa esim. päiväkodin tädit ovat kovasti auttaneet), vaan sellaisia, välillä huvittaviakin tekeleitä, joista näkee mitä lapsi on minkäkin ikäisenä itse osannut tehdä.

Vierailija
4/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme taiteilijaa, jotka suoltavat tuotoksiaan jatkuvalla syötöllä. Yritän valikoida parhaat päältä ja niistäkin sellaiset, joista on tekopäivämäärä merkitty tai ainakin suunnilleen selvillä. Loput lähtee säännöllisesti kierrätykseen. Ei voi mitään. Lapset saavat toki itsekin olla päättämässä mitkä on niitä Tuhottoman Tärkeitä piirroksia ja mitkä joutaa pois. 

Vierailija
5/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noille säilytettäville jokin paikka, johon niitä keräät? Meillä on myös kolme alle kouluikäistä taiteilijaa, joten todellakin määrät ovat huimia, mitä paperia tulee. Helpoin on selvittää nuorimman piirustukset, kun ne ovat vielä "sotku"-asteella, joten ne voi surutta heittää pois, kun kaikki ovat samanlaisia.

T:ap

Vierailija
6/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lasten piirustukset, ei tietenkään kaikki suttupaperit, on säilytetty ullakolle, siellä ne odottavat mitä lapset niille tekevät kun rupeavat tätä taloa tyhjäämään meidän jälkeemme. 

Lapset ovat nyt 25 ja 29 vuotiaita,

Samoin siellä ovat päiväkerhossa tehdyt askartelut.

Vierailija
7/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat laitetaan meillä omaan kansioon säilöön ja osa menee valitettavasti uuniin (lapsen huomaamatta). Meillä kyllä säilyteltäs kans noita enemmänkin, mutta on niin kova piirtämään tuo lapsi ja luova muutenkin :)... Toinen kikka toiminut kans: olen välillä ostanut kierrevihkon, johonka saa sitten piirustella. Piirustukset kannattaa todella säilyttää, lapset sitten vanhempina osaavat niiden arvon päättää. Minun äitini on kova laittamaan jopa käyttökelpoista tavaraa roskiin, joten eipä niitä piirustuksia ole laitettu talteen... Harmi :( Muistan muutaman piirustuksen ala-asteen alkutaipaleelta, joita omassa huoneessani säilöin hyvässä piilossa, mutta murrosiän kynnyksellä "hävisivät"..............................

Vierailija
8/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan parhaat talteen yhteen kansioon (erillisiin muovitaskuihin, 2 kpl per tasku eli molemmille puolille). Kirjoitan sinne piirustuksen taakse, mitä se esittää (kun ei aina kuvasta selviä), lapsen nimen ja päivämäärän. Näin tapahtuu ehkä noin 0,5 - 1 %:lle lapsen taiteellisesta tuotannosta. Loput pyörivät jonkun aikaa jossain pöydällä ja kun lapsen silmä välttää, siivoan ne paperinkeräyslaatikkoon kotona (en koskaan päällimmäiseksi vaan jonnekin Hesarien alle, jos sattuu lapsi avaamaan koria).

Vierailija
9/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on pieni asunto, mutta säästän joka ikisen tuherruksen ja yritän laittaa vähän päivämääriäkin paperinkulmaan. näiden arvoa ei voi mitata rahassa, kun itse on vanha joskus.

Vierailija
10/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin A4-kokoiset piirrokset voisi skannata tietokoneelle talteen ennen kuin heittää roskikseen. Parhaimmat voisi säilyttää paperimuodossakin.

Vierailija
11/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia säästän ja loput menee lehtien välissä roskiin. Niitä tulee tarhasta pari per päivä ja kotitaiteilut päälle.

Välillä lähetetään postia papalle....

Vierailija
12/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkaan roskiin. Ei kaikkea roinaa voi säästää. paperit muuttuu yököttäviksi ajan kuluessa ja haisevat.

Vierailija
13/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan säästän, muut poltetaan takassa

Vierailija
14/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, mä en säästä. Mulla kolme lasta,   nyt jo 10v, 12v  ja 14v. Luoja sitä paperin määrää, jos kaikki heidän piirustukset ja askartelut olisin säästänyt ja vielä päivämäärätkin laittanut :DDDDDD

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 11:59"]

minulla on pieni asunto, mutta säästän joka ikisen tuherruksen ja yritän laittaa vähän päivämääriäkin paperinkulmaan. näiden arvoa ei voi mitata rahassa, kun itse on vanha joskus.

[/quote]

Vierailija
15/21 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat säilytetään, ainakin jonkin aikaa. Sitten kun niitä on muutama vuosi jossain sängynaluslaatikossa säilytetty, sitten niitä käydään läpi ja mietitään, tarviiko niitä oikeesti säästää.

Hankalimpia ovat erilaiset askartelujutut tai työt, joissa on varisevaa hilettä tms. Ihan oikeita piirustuksia voisi skannata, mutta en ole saanut aikaiseksi. Olisi kyllä ihan kiva, että lapselta jäisi jotain juttuja talteen, mutta ei niitä tarvitse olla kymmeniä/ikävuosi.

Vierailija
16/21 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolmen, nyt jo aikuisten lasten piirustuksia ja muita askarteluja tallessa. Kaikilta suurinpiirtein sama määrä ja olen tässä juuri miettinyt, mitä niille tekisin, kun muutto tulossa ja lapset ei niistä kiinnostuneita. Sain idean, että käyn ne läpi, otan talteen parhaimmat ja yllätän lapseni jossain sopivassa tilanteessa, vaikka 30-vuotis merkkipäivänä tai myöhemmin, kehystämällä jonkun piirustuksista ja annan sen lapselleni lahjaksi. Se on sitten toinen juttu, kuinka paljon lapsi lahjaa arvostaa, haluaako esim. laittaa näkyville, mutta ajatus tärkein.

Vierailija
17/21 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansioon ja pyramidin sisälle. Niitä säilytetään arvokkaana aarteena seuraavat miljardi vuotta.

Vierailija
18/21 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän parhaat tai muuten mieluisimmat, loput paperinkeräykseen.

Vierailija
19/21 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan kuvia, pidetään taidenäyttely ja sitten on yksi kansio, johon niitä kerätään, joka kuukausi säilytetään yksi, joka paras.

Vierailija
20/21 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Lapsille kannattaa ostaa kotikäyttöön piirustusvihko, jossa on kierteet. Opettaa lapset piirtämään sivu kerrallaan ja sivut pysyvät nätisti tallessa, kun ovat kiinni vihkossa. Menevät pienempään tilaan, kun irtosivut.  Helpompi säilyttää ja heittää myöhemmin pois, jos haluaa.

- Muutamia hienoja taideteoksia voi kehystää ja laittaa nätisti seinälle.

- Piirrustusten kuvaaminen talteen on myös hyvä idea.

- A4-kokoisia voi myös rei-ittää mappiin. 

- Turhat, sutut jne. voi heittää pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi