Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä idea tuo toimeentulon poisto alle 25v

Vierailija
28.03.2013 |

Kannatan!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:28"]

Juuri tuon toimeentulotuen takia nuoret eivät hakeudu opiskelamaan, töihin jne. Jos sitä ei olisi aikoinaan keksitty, tilanne olisi aivan toinen! Ei minun vanhempani ole saaneet koskaan mitään vitun tukia! Ei sellaisia maksettu silloin, kun he olivat nuoria

[/quote]

Voisitko vielä perustella miksi kannatat tällaista ehdotusta. Oletko aikuisen lapsen äiti? Ilmeisesti et, sillä et tunnu tietävän tavallisen nuoren elämästä mitään. Ei opiskelupaikkaa, ei töitä. Monen nuoren kohtalo, ja sinusta nuori ei saisi muiden kansalaisten tavoin olla okeutettu toimeentulotukeen. Mitä tarjoat tilalle?

p.s. Oma nuorellani on työpaikka, elättää itsensä, toistaiseksi.

[/quote]

[/quote]

Juu, ei ollut eläkkeitäkään ennen. Otetaanko ne samalla pois vanhemmiltasi?

Vierailija
22/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:28"]

Juuri tuon toimeentulotuen takia nuoret eivät hakeudu opiskelamaan, töihin jne. Jos sitä ei olisi aikoinaan keksitty, tilanne olisi aivan toinen! Ei minun vanhempani ole saaneet koskaan mitään vitun tukia! Ei sellaisia maksettu silloin, kun he olivat nuoria

[/quote]

Voisitko vielä perustella miksi kannatat tällaista ehdotusta. Oletko aikuisen lapsen äiti? Ilmeisesti et, sillä et tunnu tietävän tavallisen nuoren elämästä mitään. Ei opiskelupaikkaa, ei töitä. Monen nuoren kohtalo, ja sinusta nuori ei saisi muiden kansalaisten tavoin olla okeutettu toimeentulotukeen. Mitä tarjoat tilalle?

p.s. Oma nuorellani on työpaikka, elättää itsensä, toistaiseksi.

[/quote]

[/quote]

No et varmaan kaipaa muutenkaan takaisin aika ajolloin vanhempasi olivat nuoria? Miksi kaipaat tässä yhdessä kohtaa? Mikä oikeus 35-vuotiaalla on elää lusmuna tekemättä töitä, mutta 23-vuotiaalla sitä oikeutta ei ole? Emmekö me kaikki ole kuitenkin tasavertaisia?

t. nuoren äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko te koskaan olleet alle 25v, aivan varmasti olette.

ja tuolla joku sanoi, että kun muutetaan omaan kotiin. minä olen muuttanut 16 vuotiaana omaan kotiin kun vanhempien kanssa en pystynyt elämään.

Töitä kyllä tekisi, mutta kun niitä ei vaan yksinkertaisesti saa. Nytkin loppuu toukokuussa työsopimus, olen yrittänyt hakea jostakin töitä, mutta kaikki sanoo, että ottavat nuoria kesätöihin, katsotaan sitten myöhemmin. Olen kysynyt monesta kaupasta, hautuumaalta, siivoojan töitä, lähihoitajan töitä, kahvilatyöntekijän paikkaa, puutarhahommia kesäksi yms yms. Mutta kun työllistävät kesäksi nuoria opiskelijoita.

T:23v

Vierailija
24/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:34"]

oletteko te koskaan olleet alle 25v, aivan varmasti olette.

ja tuolla joku sanoi, että kun muutetaan omaan kotiin. minä olen muuttanut 16 vuotiaana omaan kotiin kun vanhempien kanssa en pystynyt elämään.

Töitä kyllä tekisi, mutta kun niitä ei vaan yksinkertaisesti saa. Nytkin loppuu toukokuussa työsopimus, olen yrittänyt hakea jostakin töitä, mutta kaikki sanoo, että ottavat nuoria kesätöihin, katsotaan sitten myöhemmin. Olen kysynyt monesta kaupasta, hautuumaalta, siivoojan töitä, lähihoitajan töitä, kahvilatyöntekijän paikkaa, puutarhahommia kesäksi yms yms. Mutta kun työllistävät kesäksi nuoria opiskelijoita.

T:23v

[/quote]

Sinä sentään olet tehnyt töitä vaikkakin pätkissä. Eiköhän tässä ole kyse nyt niistä alle 25v "nuorista" jotka eivät ole ikinä tehneet yhtään mitään, paitsi eläneet sossupummeina.

Vierailija
25/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin viestilläni, että nykypäivänä asenne tuntuu olevan, että sossun pitäisi maksaa sitä ja tätä ja tota.

Tietenkin ymmärrän, että kaikilla ihmisillä on erilainen elämä ja kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Mutta ymmärrät nyt varmaan itsekkin, että sinun tapauksesta tässä ei ole kyse. Tarkoitin niitä nuoria, joilla ei olisi mitään ongelmaa asua vanhempien luona, vaan he muuttavat omaan asuntoon, koska kela ja sossu maksaa.

Sossu on juurikin kuvailemaasi tilannetta varten. Elämässä tapahtuu jotain, ja ihminen (minkä ikäinen tahansa) joutuu tilanteeseen, että rahaa ei ole, ei ole kotia päänpäällä yms. Juuri sitä varten toimeentulotuki on! Ja niin sen pitääkin olla. Tilapäiseen apuun, että ihminen pääsee jaloilleen.

Nyt puhutaan niistä, jotka röyhkeästi käyttävät tukijärjestelmää hyväkseen, eivätkä edes halua töihin, koska ilman koulutusta ja työkokemusta ei saa niin paljoa palkkaa, että se olisi heistä kannattavaa.

Vierailija
26/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli vielä 60-luvulla kehitysmaa. Suomi ei ole sitä enää, koska ihmiset halusivat jotain muuta, paremman elämän itselleen ja lapsilleen.

Ennen kuin ihannoitte sitä elämää ennen nykyistä sosiaaliturvajärjestelmää, kysykääpä vanhemmiltanne, kaipaavatko nämä niitä aikoja. Jos vanhemmat kuuluivat siihen pieneen eliittiin, joka vielä silloin sai kohdella muita miten huvitti, ja jotka saivat elämässään kaiken pelkästään synnynnäisen asemansa perusteella, he voivat kaivatakin. Muut eivät.

Vierailija
27/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:41"]

Suomi oli vielä 60-luvulla kehitysmaa. Suomi ei ole sitä enää, koska ihmiset halusivat jotain muuta, paremman elämän itselleen ja lapsilleen.

Ennen kuin ihannoitte sitä elämää ennen nykyistä sosiaaliturvajärjestelmää, kysykääpä vanhemmiltanne, kaipaavatko nämä niitä aikoja. Jos vanhemmat kuuluivat siihen pieneen eliittiin, joka vielä silloin sai kohdella muita miten huvitti, ja jotka saivat elämässään kaiken pelkästään synnynnäisen asemansa perusteella, he voivat kaivatakin. Muut eivät.

[/quote]

Tarkoitatko nyt sitä, että on oikein vaatia itselleen rahaa tekemättä mitään?

Vierailija
28/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärasismia! Otetaan eläke pois vanhuksilta. Moni kärsii yksinäisyydestä ja 60-70 vuotiaat ovat vielä siinä kunnossa että voisivat hyvin tehdä vapaaehtoistyötä.

Vierailija
29/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:41"]

[/quote]

60- luvulla ei kukaan täysijärkinen ollut vaatimassa itselleen toimeentulotukea, syntyprästä huolimatta. Köyhien perheiden köyhät lapset oppivat, että töitä on pakko tehdä elääkseen. Siivoojan ja nykyisen mittapuun mukaiset paskaduunit kelpasivat oikein hyvin.

Vierailija
30/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:46"]

Ikärasismia! Otetaan eläke pois vanhuksilta. Moni kärsii yksinäisyydestä ja 60-70 vuotiaat ovat vielä siinä kunnossa että voisivat hyvin tehdä vapaaehtoistyötä.

[/quote]

Miksi? Hehän ovat maksaneet moninkertaisesti työeläkemaksuistaan oman eläkkeensä. Mitäs 25v tyyppi, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä on maksanut. Ja tälläiset saavat vielä (ehkä) aikanaan kelan takuueläkkeen joka on noin 750 €.

Vierailija
31/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:23"]

Ihan fiksu idea. Monet nuoret, joilla ei ole työpaikkaa, muuttavat silti omaan asuntoon. Ja eläminen ja vuokra maksetaan täysin tukirahoilla. Se on oikeasti aika typerää.

Miksi nuorten täytyy muuttaa pois kotoa jos kerran eivät pysty itse kustantamaan elämistä? Itse asuin vanhempien luona vaikka tein töitä. Säästin rahaa asuntoa varten ja pystyin itse ostamaan pyykinpesukoneet yms kun muutin omaan asuntoon. Nyt pitäisi vaan sossun maksaa kaikki kaikille.

[/quote]

ota se vitun kultalusikka pois perseestä ja avaa silmäsi. Suomessa on aika monta nuorta jotka eivät voi hyvin kotona, isä juo ja hakkaa, äiti juo yms. Surullisia tarinoita.

itse olen lähtenyt 14- vuotiaana ja vähällä oli ettei elämä mennyt päin honkia, suuri kiitos kuuluu tukihenkilölleni jonka sain ajoissa. Omasta asunnosta en voinut edes haaveilla saati pyykinpesukoneista. 

On hiukan eri asia lähteä maailmalle kotoa jossa on rakastavat vanhemmat jotka tukee ja auttaa kuin katuojasta persaukisena ilman mitään tukea.

Vierailija
32/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:49"]

Ihan fiksu idea. Monet nuoret, joilla ei ole työpaikkaa, muuttavat silti omaan asuntoon. Ja eläminen ja vuokra maksetaan täysin tukirahoilla. Se on oikeasti aika typerää.

Miksi nuorten täytyy muuttaa pois kotoa jos kerran eivät pysty itse kustantamaan elämistä? Itse asuin vanhempien luona vaikka tein töitä. Säästin rahaa asuntoa varten ja pystyin itse ostamaan pyykinpesukoneet yms kun muutin omaan asuntoon. Nyt pitäisi vaan sossun maksaa kaikki kaikille.

[/quote]

ota se vitun kultalusikka pois perseestä ja avaa silmäsi. Suomessa on aika monta nuorta jotka eivät voi hyvin kotona, isä juo ja hakkaa, äiti juo yms. Surullisia tarinoita.

itse olen lähtenyt 14- vuotiaana ja vähällä oli ettei elämä mennyt päin honkia, suuri kiitos kuuluu tukihenkilölleni jonka sain ajoissa. Omasta asunnosta en voinut edes haaveilla saati pyykinpesukoneista. 

On hiukan eri asia lähteä maailmalle kotoa jossa on rakastavat vanhemmat jotka tukee ja auttaa kuin katuojasta persaukisena ilman mitään tukea.

[/quote]

Oletko siis ollut sen jälkeen toimeentulotuella? Jos et, niin sinä olet saanut sen avun mihin sosiaaliturva on tarkoitettukin, hyvä niin.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kyse on elämäntapatyöttömistä, jotka eivät viitsi tehdä mitään, kun rahaa tulee muutenkin.

Vierailija
33/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pitäisi olla niin, että tilannekohtaisesti asiaa katsottaisiin ja jos on ollut pitkään ilman työtä ja koulutusta niin sitten tuet pois tai ainakin pienennettäis pikkuhiljaa. jos tämä työttömyys ja kouluttautumattomuus on tahallista.

Vierailija
34/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta mikä kultalusikka? Jos olisin syntynyt kultalusikka perseessä, en olisi mennyt nuorena töihin ja maksanut itse omia kulujani ja säästänyt rahaa. Se, että tulin toimeen vanhempieni kanssa, ei tarkoita, että olen syntynyt kultalusikka perseessä. Kyllä minullakin on omat ongelmat vanhempieni kanssa ollut.

Ja edelleen, tässä ei missään nimessä puhuta nuorista, joilla on isoja ongelmia, kuten sinulla on ollut. Nyt tarkoitetaan niitä nuoria, jotka käyttävät tukijärjestelmää hyväksi, eivätkä mene töihin vaikka töitä saisivatkin.

Tietenkin noita surullisia tarinoita löytyy moniakin, ja nimenomaan heitä varten tukijärjestelmä on olemassa! Mutta ihan oikesti kukaan ei voi väittää, että KAIKKI ilman työtä kotoa pois muuttavat nuoret kärsivät huonoista olosuhteista kotona.

Vierailija
35/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:49"]

[/quote]

[/quote]

Oletko siis ollut sen jälkeen toimeentulotuella? Jos et, niin sinä olet saanut sen avun mihin sosiaaliturva on tarkoitettukin, hyvä niin.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kyse on elämäntapatyöttömistä, jotka eivät viitsi tehdä mitään, kun rahaa tulee muutenkin.

[/quote]

Niin onko kyse vain elämäntapatyöttömistä?

Oma lapseni on tehnyt paskapalkalla töitä 12-15 -vuotiaana, peruskoulun jälkeen vapaaehtoistyössä ilman mitään palkkaa, kesät töissä ja jouluapulaisena sekä muutenkin kaikki pätkät jotka saa. Tehnyt töitä siis nyt 6v eikä maannut kotona vaan teki vapaaehtoistyötä ja työharjoittelua ne ajat kun ei ole ollut töitä. Nyt on hakenut tt-tukea, kun ei ole työ tai koulutuspaikkaa, työmarkkinatukikin evättiin kun ei hakenut yhteishaussa (ei tiennyt että piti ja haluaa koulutukseen joka ei yhteishaussa). Nyt se reilu 300e tt-tukea jota saa pitäisi ottaa pois siksi vain että on alle 25v ja aikuisen ihmisen käydä vanhempien taskulla jolloin meidän pienet tulot menisi tt-tukinormin alle. Mutta ei tietenkään saataisi sitä aikuisesta lapsesta.

Tällaisia ehdotuksia tekee ihmiset jotka ei tajua mistään mitään. Lisää resursseja mielenterveyden hoitoon joka nuorten osalta ainakin on ihan retuperällä (hoitoa saa vaan itsetuhoiset ainakin täällä pohjois-Helsingissä), työllistämistukea pienyrityksille jotta pystyvät työllistämään näitä nuoria. Vastikkeellinen (työ, opiskelu, vapaaehtoistyö, terapia, katkaisuhoito jne) perustulo/kansalaispalkka kaikille.

Ihan oikeasti on pelottavaa ja tämän yhteiskunnan kannalta vaarallista että noita ihan pihalla syistä ja seurauksista ja todellisesta elämästä olevia ihmisiä ohjailee tätä yhteiskuntaa.

Vierailija
36/41 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 puki sanoiksi sen mitä minäkin ajattelin tästä uutisesta; pelottavaa kuinka vieraantuneita päättäjät ovat niiden ihmisten elämästä, joita heidän valmistelemansa lait koskevat. Tulee mieleen Sailaksen kommentti takavuosilta, että asumistuki pitäisi poistaa, koska kaikki nuoret kuitenkin asuvat vanhempiensa heille ostamisssa asunnoissa. 

Meillä on ollut poikkeuksellisen hyvä yhteiskuntarauha siksi, että turhautuneillekin nuorille on aina tarjottu toivoa paremmasta ja edes jonkinlaista auttavaa kättä. Poistetaan vaan heiltä molemmat ja katsotaan, mitä näköalattomat, pettyneet ja turhautuneet nuoret ihmiset saavat aikaan. Varmasti tulee kalliimmaksi kuin toimeentulotuen maksaminen.

Vierailija
37/41 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tätä voisi soveltaa kaikkiin alle 50-vuotiaisiin ja ei väliä onko lapsia vai ei. Töihin siitä kaikki.

Vierailija
38/41 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystytään takaamaan opiskelupaikka jokaiselle alle 25-vuotiaalle, ja siten oikeus opintotukeen, niin en näe tässä mitään pahaa tai kamalaa. Ketään ei sii oltaisi hankeen sysäämässä.

Vierailija
39/41 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoustyötäkin jos tekee, ei se yleensä riitä sekä vuokranmaksuun, että elämiseen. Tiliä kun tupsahtaa alle tonnin kuussa.

Vierailija
40/41 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se auttaa esim. mun pikkusiskoa joka on osa-aikatöissä ja on hakenut kokoajan töitä. töitä tekisi mielellään jos joku palkkaisi. jäisikö vuokra sitten maksamatta ja ruuoat ostamatta? tippuisi totaaliseen syrjäytymiseen. nytkin elää niin köyhänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä