Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö abortin, jos lapsella olisi autismi?

Vierailija
28.03.2013 |

Autismiahan ei seulota raskausaikana, mutta jos seulottaisiin, niin tekisitkö abortin? Jos tekisit, niin miksi? Jos et tekisi, niin miksi et?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismihan pitkälti johtuu äidin elämäntavoista, joten mulle ei autistista lasta voi tulla.

Vierailija
22/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 08:44"]

Autismihan pitkälti johtuu äidin elämäntavoista, joten mulle ei autistista lasta voi tulla.

[/quote]

höpö höpö. Mulla ei ainakaan tupakointi, huumeet eikä alkoholi, kun huumeisiin ja tupakkaan en eläissäni ole koskenut. Alkoholia en ole juonut raskausaikana ollenkaan ja sitä ennenkin tyyliin pari lasillista kolmesti vuodessa jossain illanvietoissa. Ravinnon osuutta olen kyllä itsekin miettinyt, mutta vaikea sanoa, mikä siinä on ollut väärin, koska olen syönyt ainakin kasviksia ja hedelmiä, mutta joku on ollut väärin - tosin kun suvussa on vaikeampikin tapaus, niin ehkä siinä on jotain yhteistä ravinnossa - tosin tuo toinen tupakoi. Molemmissa perheissä myös terve lapsi.  Autistisia lapsia on syntynyt myös ihmisille, jotka ajattelevat kuten sinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivista tupakointia olen kyllä joutunut raskausaikana kärsimään. Siihen maailman aikaan 90-luvun alussa sai tupakoida työpaikoilla sisällä ja työpisteeni viereisessä taukotilassa tupakoitiin. t. 23. Näitä juttuja olen miettinyt paljon, mutta toisaalta on noita erikoisia ukkeleita ollut suvussa, joten kyseessä taitaa kuitenkin olla geeniperimä. 

Vierailija
24/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan, enkä mistään muustakaan vammasta.

Vierailija
25/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletan, että edellä mainittu oli tarkoitettu sarkasmiksi. Vuonna 2009 tutkijat löysivät ns. autismi-geenin. Kuitenkin se selittää vain noin 15% kaikista autismitapauksista. Eli geenin omaava lapsi ei välttämättä sairastu autismiin. Tutkittavaa siis edelleen riittää, jotta syyt autismin puhkeamiseen selviävät.

Vierailija
26/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te, jotka ette tekisi aborttia missään tapauksessa! Oletteko kuitenkin käyneet seulonnoissa? Raskausajan ultrassa? Miksi?

Vierailija
27/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 10:11"]

[/quote]

Oletan, että edellä mainittu oli tarkoitettu sarkasmiksi. Vuonna 2009 tutkijat löysivät ns. autismi-geenin. Kuitenkin se selittää vain noin 15% kaikista autismitapauksista. Eli geenin omaava lapsi ei välttämättä sairastu autismiin. Tutkittavaa siis edelleen riittää, jotta syyt autismin puhkeamiseen selviävät.

[/quote]

Olimme mukana tuossa - tai jossain toisessa, en ole ihan täysin varma - tutkimuksessa ja meille soitettiin, että jotain on löytynyt, ja luvattiin lisätietoa, mutta sitä ei ole tullut. Meille kyllä soitettiin jo useita vuosia ennen tuon tuloksen julkistamista ja kerrottiin, että tutkimus on vielä kesken. Meillä yksi autistipiirteinen lapsi siis, ei puhdas autisti. 

Vierailija
28/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 20:21"]

Tekisin abortin oli kyseessä mikä vammaisuus hyvänsä, minusta ei olisi hoitamaan niin vaativaa lasta, ja säälisin häntä vaan kokoajan.

[/quote]

Ja näin sen pitäisi ollakin. Oikeasti on edesvastuutonta olla keskeyttämättä raskautta jos TIETÄÄ ettei lapsi tule olemaan terve. Ja turha jeesustella että vammaisen lapsen kanssa elämä on NIIN ihanaa, ihan tasan tarkkaan jokainen vammaisen vanhempi olisi mieluummin ottanut terveen lapsen.

Vierailija
29/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 18:00"]

Autismiahan ei seulota raskausaikana, mutta jos seulottaisiin, niin tekisitkö abortin? Jos tekisit, niin miksi? Jos et tekisi, niin miksi et?

[/quote]

Tekisin. Syvästi autistinen ihminen on käytännössä syvästi kehitysvammainen. Kahdella ystävälläni on vaikeasti autistiset lapset, ja elämä on todella raskasta. Toinen lapsi on jo aikuinen, ja elämä tulee elettyä laitoksessa. Ei toivoakaan työnteosta, ihmissuhteista tms. normaalista elämästä.

Vierailija
30/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 18:00"]

[/quote]

Tekisin. Syvästi autistinen ihminen on käytännössä syvästi kehitysvammainen. Kahdella ystävälläni on vaikeasti autistiset lapset, ja elämä on todella raskasta. Toinen lapsi on jo aikuinen, ja elämä tulee elettyä laitoksessa. Ei toivoakaan työnteosta, ihmissuhteista tms. normaalista elämästä.

Vierailija
31/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 20:17"]

En. En mä tekisi aborttia oletetun sairauden takia. Kun ei ne tutkimukset aina ihan satavarmoja kuitenkaan ole, niin ottaisin lapsen vastaan ja sitten vaan elettäisiin miten elettäisiin jos lapsi ei olekaan terve.

[/quote]

Niin, sitä "eletään miten eletään" elämää olisi kuitenkin edessä vuosikymmeniä. Sen verran olen itse elämässä oppinut, että tuollaisella asenteella mihin tahansa asiaan lähteminen on pidemmän päälle aika rankkaa, ja johtaa yleensä tosi moniin ei-toivottuihin lopputuloksiin.

En siis sano, että autisti pitäisi heti abortoida, vaan että jos tilanne tulisi eteen, niin kyllä sitä kannattaisi todella tutustua ja syventyä aiheeseen, ja miettiä millaiseksi oma elämä muodostuisi vaikeasti vammaisen lapsen ( vaikea autismi on käytännössä sitä) kanssa, kuinka todennäköisesti parisuhde kestäisi sen, entä muut sisarukset, omat voimavarat jne.

Vierailija
32/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä on se ongelma, että joskus lapsi seulonnoissa on todettu poikkeavaa, äiti on päättänyt silti pitää lapsen ja lapsella ei olekaan vammaa ollut. Näitä tapauksia sattuu. Tosielämässähän on havaintoja, että äärimmäisen lahjakkaita ja vaikeasti autistisia syntyy samaan sukuun ja on epäilty, että se johtuu samoista geeneistä. Mitään virallista tutkimustulosta asiasta ei vielä ole, mutta näitä tutkitaan ja havaintoja on. Voisi käydä niin, että geenit löydetään jo raskausaikana, mutta sitten ei voi tietää, onko lapsella kuitenkaan mitään autistipiirteitä. Meidän suvussa on tämä meidän autismipiirteinen, vaikeasti autistinen ja myös matemaattisesti huippulahjakkaita taviksia. 

Vierailija
33/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin. Tein Downin takiakin.

Vierailija
34/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on autismikirjon häiriö, joka on myös veljelläni.

Jos olisin tiennyt, että lapseni elämä on näinkin haastavaa kuin mitä se on, ehkä olisin aborttiin päätynyt. Joo, kivittäkää...se vaan että teidän itsenne ei tarvitse tästä lapsesta huolehtia, lyödä päätänne seinään päivästä toiseen hänen kanssan. Nyt puhutaan lapsesta, jonka tunne-elämän kehitys on 3-vuotiaan tasolla vaikka lapsi itsessään on lähes kouluikäinen. Haastetta ja vaikeutta riittää, käytös on kuin murrosikäisellä. Jatkuvia raivareita, aggressiivisuutta ja mieliala heittelehtii koko ajan. Hyviä puolia ja hetkiäkin on, mutta aina vaan vähemmän. Vanhemman oltava jatkuvassa hälytystilassa, valmiina toimimaan, elämä on yhtä stressaamista.

Mitä olen veljeni elämää katsonut vierestä, en ole kauhean toiveikas lapsenikaan suhteen. Veli on ollut kiusattu pienestä asti oudon käytöksensä vuoksi, joutunut tappeluihin, saanut lapsia neljän eri naisen kanssa ja kaikkien kanssa liitto kariutunut. Juonut aivonsa pilalle ja huumeitakin käyttänyt. Asuu nyt viisikymppisenä eläkeläisten palvelutalossa ja teloo itsensä säännöllisin väliajoin ryyppyreissuillaan.

Vierailija
35/38 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään vaikeasti vammaisen autistipojan joka ei puhu, hymyile, naura tai itke, ei halaa tai osoita mitään inhimillisiä tunteita. Vaatteet tulee auttaa päälle, vaipat pitää olla, koska muuten kakkaisi ja pissaisi housuun. Poika vaan istuu kaiket päivät yhdessä paikassa, ellei häntä oteta mukaan esim. ulos. Ei koskaan vaikuta innostuvan mistään. ...pahinta kuitenkin tuo tunteettomuus, koirakin osoittaa enemmän kiintymystä. En tekisi aborttia tällaisenkaan kohdalla, mutta silti on pakko kysyä, että mikä on opetus ja elämäntarkoitus tällaisissa tapauksissa.

Vierailija
36/38 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 20:21"]

Tekisin abortin oli kyseessä mikä vammaisuus hyvänsä, minusta ei olisi hoitamaan niin vaativaa lasta, ja säälisin häntä vaan kokoajan.

[/quote]

Ja näin sen pitäisi ollakin. Oikeasti on edesvastuutonta olla keskeyttämättä raskautta jos TIETÄÄ ettei lapsi tule olemaan terve. Ja turha jeesustella että vammaisen lapsen kanssa elämä on NIIN ihanaa, ihan tasan tarkkaan jokainen vammaisen vanhempi olisi mieluummin ottanut terveen lapsen.

[/quote]

Raskauden keskeyttämättä jättäminen on aina edesvastuutonta, oli lapsi sitten terve tai sairas. Maailmassa on jo liikaa ihmisiä. Lasten tekeminen on rikos ihmisyyttä vastaan.

Vierailija
37/38 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekisin abortin, jos saisin tietää, että odottamallani lapsella on autismi.

Se olisi kaikkien kannalta helpoin ja järkevin ratkaisu. Ajattelisin omaa ja mieheni jaksamista ja olemassa olevia lapsia.

Seulontoja pystytään jo tekemään kromosomihäiriöihin perustuvista kehitysvammoista. Niitä tehdään juuri sen takia, että raskaus on näissä tapauksissa mahdollista keskeyttää varhaisessa vaiheessa. Jos tuohon seulaan olisi mahdollista liittää autismi, en näe ristiriitaa, miksei yhtälailla tämän syyn takia aborttia voisi tehdä. 

Vierailija
38/38 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 18:13"]

Kyllä. Olin 7v alalla, työskentelin mm autismia sairastavien kanssa. Vaikka hyviä hetkiä oli, helvetin rankkaa duunia. Töistä pääsee kuitenkin kotia. Jos kotona odottais sama rumba, mun resurssit ei riittäis. En jaksais. Downin pitäisin kyllä

[/quote]

7 vuotta alalla ja silti puhut "autismia sairastavista". Autismi ei ole sairaus, se on neurologinen kehityshäiriö. Autisti voi olla myös kehitysvammainen. sekään ei ole sairaus.

Itse kysymykseen: totta kai pitäisin lapsen, ei vanhempien kuulu päättää, ketkä lapsista jäävät eloon ja ketkä ei. :O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän