Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän muutaman vuoden ajan on ollut villitys hävittää cd- yms levyt?

Vierailija
18.03.2019 |

Konmaritusta??

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitin loppuvuodesta muuton yhteydessä kaikki cd- ja dvd-levyni pois. Meillä ei ole ollut cd-asemaa tai -soitinta vuosikausiin, joten levyt veivät vain turhaan tilaa. Veikkaanpa, että monella on sama tilanne. Musiikkidiggarit on asia erikseen, heillä on pelit ja vehkeet. Me tyydymme tällä hetkellä suoratoistopalveluihin.

Vierailija
42/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tilan puutteen takia heittänyt menemään kaikki cd, dvd ja bluray -kotelot. Levyt vaan isoihin kiekkokansioihin mitä esim. Clasulta saa.

Toki jälleenmyyntiarvo kärsii ja kansipapereista löytyvät tiedot joutuu googlettaa mutta säästyneet hyllymetrit on sen arvoisia.

Näin minäkin olen ajatellut tehdä, tosin ajattelin askarrella ne kansipaprut siihen taskuun mukaan. Ihan tässä pari viikkoa sitten tyhjensin cd-telineen, kun on ällöttänyt jo monta vuotta se rohjo tuossa nurkassa. Cd-levyjä oli ennestään jo kaapissa piilossa, mutta tuo teline ja sen levyt olivat jääneet tuohon pölyttymään. Dvdt ym. ovat myös kaapissa, mutta tilaahan ne vie... joten tuo kansio on käynyt mullakin mielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cd:n käyttöikä on huolellisella käytöllä lähes ikuinen. En tosiaan ymmärrä järjetöntä tavaran poisheittämistä, jos sitä on alkuun tullut hankkineeksi.

Ihmiset ovat markkinavoimien kritiikittömiä orjia. Kun lanseerataan jokin uusi juttu ollaan niin sen häikäisemiä, että tehdään kaikkea tyhmää.

Ääniteformaattien vaihtaminen on yksi, konmarittaminen on toinen. Jossain vaiheessa tulee taas jonkinlainen paluu vanhaan ja sitten pitää taas kuluttaa lisää vain siitä syystä, että vanhat heitettiin roskiin. En todellakaan ymmärrä konmarittamista jonain ekotekona, koska sillä tavoin saadaan usein vain syy ostaa lisää ja materia päätyy kuormittamaa ympäristöä.

Jos mitään ei heittäisi pois, pitäisi koko ajan hankkia enemmän ja enemmän tilaa. Ei vaan ole monelle mahdollista. En itse ainakaan halua asua jossain periferiassa siksi että saan säästettyä tarpeettomia tavaroita.

Lisää ja lisää turhia tavaroita kertyy vain jos koko ajan ostelee turhia tavaroita. Lopeta se.

Vierailija
44/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin cd:t lensivät kaaressa roskiin kun mp3-soittimet tulivat markkinoille.

En nauti nostalgian tunteesta niin paljon että tahtoisin hillota satoja cd-levyjä jossain kaapissa, kaivella sitten hyllystä sen oikean levyn ja kaivaa sitten cd-soittimen jostain kellarikomerosta jotta pääsen kuuntelemaan haluaamaani biisiä kun voin kirjoittaa vain haku kenttään Esittäjä/Biisi ja painaa playtä.

Musiikkini on myös kirkasta ja jos haluan fiilistellä vaikka lenkillä niin minun ei tarvitse hiipiä leipälautasen kokoinen masiina taskussa kuin munankuorilla ettei musiikki vain hypi.

Vierailija
45/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spotify on rasittava. Joko se suoltaa mainoksia tai sitten se maksaa kuukausittain - tekee enemmän vuodessa kuin mun käyttämäni raha muutamaan CD:hen vuodessa.

Vierailija
46/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cd:n käyttöikä on huolellisella käytöllä lähes ikuinen. En tosiaan ymmärrä järjetöntä tavaran poisheittämistä, jos sitä on alkuun tullut hankkineeksi.

Ihmiset ovat markkinavoimien kritiikittömiä orjia. Kun lanseerataan jokin uusi juttu ollaan niin sen häikäisemiä, että tehdään kaikkea tyhmää.

Ääniteformaattien vaihtaminen on yksi, konmarittaminen on toinen. Jossain vaiheessa tulee taas jonkinlainen paluu vanhaan ja sitten pitää taas kuluttaa lisää vain siitä syystä, että vanhat heitettiin roskiin. En todellakaan ymmärrä konmarittamista jonain ekotekona, koska sillä tavoin saadaan usein vain syy ostaa lisää ja materia päätyy kuormittamaa ympäristöä.

Jos mitään ei heittäisi pois, pitäisi koko ajan hankkia enemmän ja enemmän tilaa. Ei vaan ole monelle mahdollista. En itse ainakaan halua asua jossain periferiassa siksi että saan säästettyä tarpeettomia tavaroita.

Lisää ja lisää turhia tavaroita kertyy vain jos koko ajan ostelee turhia tavaroita. Lopeta se.

Niitä kertyy myös sitä kautta että ennen tarpeelliset tavarat muuttuvat tarpeettomiksi. CD-levyille on käynyt juuri niin.

Vierailija
47/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ihmiset kuvittelee että kaikkea voi kuunnella jostain Spotifystä. Sama oli DVD leffojen kanssa ja nyt moni on valittanut kun ei jotain leffoja löydykkään mistään enää. 

Ja artisti ja tuotantoyhtiökin voivat vetää tuotantonsa pois suoratoistopalveluista ja joskushan on niin käynytkin. Eihän kukaan ole sitoutunut niissä olemaan aina.

Vetäkööt, uusia tulee tilalle.

Taidat olla ns. kaikkiruokainen musiikinkuluttaja, jolle kelpaa ihan mikä tahansa, kunhan vain ääntä lähtee.

Ei tarvitse olla kaikki ruokainen kun spotifysta löytyy niin laajasti kaikkea. Myös sellaisia artisteja joita levy-yhtiöt ei koskaan edes julkaisisi.

Minulla oli Spotifyn premiumpalvelu ilmaiseksi kuukauden ajan, mutta katkaisin sen parin viikon jälkeen. En kerta kaikkiaan löytänyt sieltä haluamaani musiikkia, ja järjestelmä tarjoili minulle jatkuvasti musiikkia, jota en missään tapauksessa halunnut. Toisi sanoen: en ottanut Spotifyta edes ilmaiseksi.

No mitä kautta olet löytänyt haluamasi cd-levyt? Itse käytän spotifyta yhdessä shazamin kanssa. Kun jossakin kuuluu hyvä biisi, käynnistän shazamin, joka kertoo kenen musiikista on kyse ja etsii artistin tuotantoa spotifysta.

Haluamani musiikin olen löytänyt vinyylilevyiltä ja 60-luvun (rock-CD-)kokoelmista. Ei löydy Spotifysta. Nykymusiikki ei maistu.

Minusta Spotifyssa on tosi mielenkiintoisia blueslistoja. Ehkä et vain osannut käyttää sitä. 

Vierailija
48/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ihmiset kuvittelee että kaikkea voi kuunnella jostain Spotifystä. Sama oli DVD leffojen kanssa ja nyt moni on valittanut kun ei jotain leffoja löydykkään mistään enää. 

Ja artisti ja tuotantoyhtiökin voivat vetää tuotantonsa pois suoratoistopalveluista ja joskushan on niin käynytkin. Eihän kukaan ole sitoutunut niissä olemaan aina.

Vetäkööt, uusia tulee tilalle.

Taidat olla ns. kaikkiruokainen musiikinkuluttaja, jolle kelpaa ihan mikä tahansa, kunhan vain ääntä lähtee.

Ei tarvitse olla kaikki ruokainen kun spotifysta löytyy niin laajasti kaikkea. Myös sellaisia artisteja joita levy-yhtiöt ei koskaan edes julkaisisi.

Minulla oli Spotifyn premiumpalvelu ilmaiseksi kuukauden ajan, mutta katkaisin sen parin viikon jälkeen. En kerta kaikkiaan löytänyt sieltä haluamaani musiikkia, ja järjestelmä tarjoili minulle jatkuvasti musiikkia, jota en missään tapauksessa halunnut. Toisi sanoen: en ottanut Spotifyta edes ilmaiseksi.

No mitä kautta olet löytänyt haluamasi cd-levyt? Itse käytän spotifyta yhdessä shazamin kanssa. Kun jossakin kuuluu hyvä biisi, käynnistän shazamin, joka kertoo kenen musiikista on kyse ja etsii artistin tuotantoa spotifysta.

Haluamani musiikin olen löytänyt vinyylilevyiltä ja 60-luvun (rock-CD-)kokoelmista. Ei löydy Spotifysta. Nykymusiikki ei maistu.

Minusta Spotifyssa on tosi mielenkiintoisia blueslistoja. Ehkä et vain osannut käyttää sitä. 

Voi olla, etten osannut, mutta yritin kyllä. Olen hyvin nirso musiikinkuuntelija, ja algoritmien kyhäämissä listoissa on korkeintaan joka kymmenes kappale sellainen, jonka haluan kuulla loppuun asti. Ilmeisesti suoratoistopalvelut eivät ole minua varten. :)

Vierailija
49/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin juuri yli 20 vuotta sitten ostetun cd:n (Phil Collins Hits) ja hyvin soi. On vielä hintatarrakin kiinni Sokos tarjous 109 (markka-aikaa).

Vierailija
50/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on olleet viimeiset viisi vuotta vaatehuoneen ylähyllyllä. Olen ajatellut hävittää. Kukaan ei maksa niistä mitään, että ehkä vien roskiin. Hyväntekeväisyyskirpparillakin taitavat olla vain riesaksi? Ei kai noita tarpeettomia tavaroita viitsi loppuu ikää säilytellä.

Mitä levyjä sulla on? Voin tulla hakemaan.

Vierailija
51/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin siksi, etten ole koskaan ollut mikään varsinainen musiikinharrastaja, joten cd:t oli mallia "Ally Mcbeal soundrack". Vein tyynesti roskiin muutama vuosi sitten. Muutaman teinivuosien supersuosikin säästin, mutta eipä ole niitäkään tullut kuunneltua. Deezer riittää mainiosti.

Vierailija
52/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinyylit ja kunnon soittovehkeet, mikään ei voita!

Vierailija
53/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niillä cd levyillä enää mitään tee.

Vierailija
54/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en heitä pois mun CD -levyjä, vaikka paljon kuuntelenkin Spotifystä. Mulla on sellainen aavistus, etteivät nämä suoratoistopalvelut ole ikuisesti olemassa tai ne ainakin muuttavat business -malliaan. Esim. Spotify on tehnyt positiivisen tuloksen vain yhdellä kvartaalilla koko 13-vuotisen historiansa ajan. Tällekin vuodelle yhtiö on taas ennustanut tappiota. Nyt kun Spotify on vielä pörssissäkin niin osakkeenomistajat tuskin haluavat maksaa kuluja loppumattomiin vaan esim. muuttavat sen maksulliseksi kaikille.

Voi olla, että joku päivä CD on taas se paras tapa kuunnella musiikkia.

Vaikea ajatella että pystyisi suoratoistopalvelusta palaamaan cd-levyjen kuuntelijaksi. Se oma kokoelma oli kuitenkin aina niin suppea ja uusia levyjä ei viitsinyt ostaa kun usein levyllä oli vain yksi hyvä biisi. Spotifyn kanssa on tottunut siihen että uutta hyvää musiikkia löytyy koko ajan. Todennäköisesti sitä vaan sitten maksaa sen mitä ne palvelut maksaa. Onhan niissä kilpailua jos hinnat yrittää nousta.

Ei ne muutkaan yhtiöt halua pyörittää niitä palveluja ikuisesti tappiolla, eivätkä pystykään. Hintojen nostopaineita on kaikilla. Mitenhän esim. Deezer pärjäilee tulevaisuudessa, kun ei taida olla edes pörssissäkään?

Mä en muuten koskaan ole suostunut ostamaan levyä, jossa on vain yksi hyvä biisi. Albuminhan on tarkoitus olla kokonaisuus.

Palvelut on pakko pitää koska muuten ihmiset lataa musiikkia laittomasti. Minäkään en ostanut niitä yhden biisin levyjä, mutta spotifysta voin kuunnella sen yhden biisin. Miten tämä tekee siis cd-levystä paremman formaatin?

Tuo ensimmäinen lauseesi on kyllä täysin epälooginen. Siis onko suorapalveluyhtiöiden muka pakko ylläpitää palvelua joka tuottaa heille tappiota, koska artistien (jotka eivät ole näissa yhtiöissä osakkaina) musiikkia ladattaisiin muuten laittomasti? Kun yhtiö lopettaa tappiollisen palvelun niin ei heitä mitenkään kiinnostaa mistä kuluttajat lataavat.

Suoratoistopalvelu taitaa olla pelkkä väliväihe jolla tukittiin pahin vuoto ensimmäisen piraattiaallon aikana. Jos tämä malli ei toimi niin kovemmat keinot varmaan otetaan käyttöön. Esim. laittomasti ladattuun tiedostoon voi lisätä viruksen joka tuhoaa lataajan koneen ja laittomat nettisivut viedään kansainvälisellä yhteistyöllä oikeuteen. Mitä enemmän aikaa kuluu niin sitä enemmän ehditään kehittää uusia keinoja. Veronkierrossahan tuo kansainvälinen yhteistyö saatiin jo käyntiin pari vuotta sitten, siitä on helppo jatkaa esim. tekijänoikeuspuolelle.

Vierailija
55/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä kertyy myös sitä kautta että ennen tarpeelliset tavarat muuttuvat tarpeettomiksi. CD-levyille on käynyt juuri niin.

Aivan kuten vinyylille sitä ennen... eiku. Ei mitään.

Vierailija
56/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on olleet viimeiset viisi vuotta vaatehuoneen ylähyllyllä. Olen ajatellut hävittää. Kukaan ei maksa niistä mitään, että ehkä vien roskiin. Hyväntekeväisyyskirpparillakin taitavat olla vain riesaksi? Ei kai noita tarpeettomia tavaroita viitsi loppuu ikää säilytellä.

Mitä levyjä sulla on? Voin tulla hakemaan.

En mä ilmaiseksi anna koska saatat tulevaisuudessa saada voittoa. Mieluummin heitän roskiin.

Vierailija
57/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en heitä pois mun CD -levyjä, vaikka paljon kuuntelenkin Spotifystä. Mulla on sellainen aavistus, etteivät nämä suoratoistopalvelut ole ikuisesti olemassa tai ne ainakin muuttavat business -malliaan. Esim. Spotify on tehnyt positiivisen tuloksen vain yhdellä kvartaalilla koko 13-vuotisen historiansa ajan. Tällekin vuodelle yhtiö on taas ennustanut tappiota. Nyt kun Spotify on vielä pörssissäkin niin osakkeenomistajat tuskin haluavat maksaa kuluja loppumattomiin vaan esim. muuttavat sen maksulliseksi kaikille.

Vaikea ajatella että pystyisi suoratoistopalvelusta palaamaan cd-levyjen kuuntelijaksi. Se oma kokoelma oli kuitenkin aina niin suppea ja uusia levyjä ei viitsinyt ostaa kun usein levyllä oli vain yksi hyvä biisi. Spotifyn kanssa on tottunut siihen että uutta hyvää musiikkia löytyy koko ajan. Todennäköisesti sitä vaan sitten maksaa sen mitä ne palvelut maksaa. Onhan niissä kilpailua jos hinnat yrittää nousta.

Ei ne muutkaan yhtiöt halua pyörittää niitä palveluja ikuisesti tappiolla, eivätkä pystykään. Hintojen nostopaineita on kaikilla. Mitenhän esim. Deezer pärjäilee tulevaisuudessa, kun ei taida olla edes pörssissäkään?

Mä en muuten koskaan ole suostunut ostamaan levyä, jossa on vain yksi hyvä biisi. Albuminhan on tarkoitus olla kokonaisuus.

Palvelut on pakko pitää koska muuten ihmiset lataa musiikkia laittomasti. Minäkään en ostanut niitä yhden biisin levyjä, mutta spotifysta voin kuunnella sen yhden biisin. Miten tämä tekee siis cd-levystä paremman formaatin?

Tuo ensimmäinen lauseesi on kyllä täysin epälooginen. Siis onko suorapalveluyhtiöiden muka pakko ylläpitää palvelua joka tuottaa heille tappiota, koska artistien (jotka eivät ole näissa yhtiöissä osakkaina) musiikkia ladattaisiin muuten laittomasti? Kun yhtiö lopettaa tappiollisen palvelun niin ei heitä mitenkään kiinnostaa mistä kuluttajat lataavat.

Suoratoistopalvelu taitaa olla pelkkä väliväihe jolla tukittiin pahin vuoto ensimmäisen piraattiaallon aikana. Jos tämä malli ei toimi niin kovemmat keinot varmaan otetaan käyttöön. Esim. laittomasti ladattuun tiedostoon voi lisätä viruksen joka tuhoaa lataajan koneen ja laittomat nettisivut viedään kansainvälisellä yhteistyöllä oikeuteen. Mitä enemmän aikaa kuluu niin sitä enemmän ehditään kehittää uusia keinoja. Veronkierrossahan tuo kansainvälinen yhteistyö saatiin jo käyntiin pari vuotta sitten, siitä on helppo jatkaa esim. tekijänoikeuspuolelle.

En tiedä tulevaisuudesta mutta tekniikassa ei kuitenkaan koskaan mennä takaisin päin. LP levyilläkin on hyvin rajoittunut harrastajakunta. Cd:ssä ei ole edes sitä nostalgista rahinaa. Mikä juttu niissä olisi miksi palaisivat?

Vierailija
58/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole vuosiin cd:tä kuunnellut. Spotify ollut käytössä ja sillä kyllä pärjännyt 😊

Vierailija
59/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tulevaisuudesta mutta tekniikassa ei kuitenkaan koskaan mennä takaisin päin. LP levyilläkin on hyvin rajoittunut harrastajakunta. Cd:ssä ei ole edes sitä nostalgista rahinaa. Mikä juttu niissä olisi miksi palaisivat?

No jos suoratoistopalveluja ei saada toimimaan ja ne lopetetaan.

CD:n äänenlaatu on muuten parempi kuin Spotifyn ilmaispalvelun, johon on (kenties tarkoituksella) jätetty paljon tasoeroja.

Vierailija
60/89 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko te maksatte suoratoistopalveluista? 

En itse käytä tällä hetkellä mitään. Kuuntelen cd-levyjä ja radiota.