Miksiköhän muutaman vuoden ajan on ollut villitys hävittää cd- yms levyt?
Kommentit (89)
No kun ihmiset kuvittelee että kaikkea voi kuunnella jostain Spotifystä. Sama oli DVD leffojen kanssa ja nyt moni on valittanut kun ei jotain leffoja löydykkään mistään enää.
Mä en heitä pois mun CD -levyjä, vaikka paljon kuuntelenkin Spotifystä. Mulla on sellainen aavistus, etteivät nämä suoratoistopalvelut ole ikuisesti olemassa tai ne ainakin muuttavat business -malliaan. Esim. Spotify on tehnyt positiivisen tuloksen vain yhdellä kvartaalilla koko 13-vuotisen historiansa ajan. Tällekin vuodelle yhtiö on taas ennustanut tappiota. Nyt kun Spotify on vielä pörssissäkin niin osakkeenomistajat tuskin haluavat maksaa kuluja loppumattomiin vaan esim. muuttavat sen maksulliseksi kaikille.
Voi olla, että joku päivä CD on taas se paras tapa kuunnella musiikkia.
No kuka hävittää? CD:stä häviää ääni aikanaan, vinyyli on ainoa jossa ääni pysyy. C-kasetit ovat pitälti tyhjiä, joita olen kuunnellut 80-luvulla. Pakko oli heittää tyhjät kasetit pois.
Ne on olleet viimeiset viisi vuotta vaatehuoneen ylähyllyllä. Olen ajatellut hävittää. Kukaan ei maksa niistä mitään, että ehkä vien roskiin. Hyväntekeväisyyskirpparillakin taitavat olla vain riesaksi? Ei kai noita tarpeettomia tavaroita viitsi loppuu ikää säilytellä.
Meillä ei taida olla kuin autossa enää cd-soitintakaan.
Ei kai nuo levytkään ole ikuisia. Eikös cd levyn kestoikä ole joku 20v?
Vierailija kirjoitti:
Mä en heitä pois mun CD -levyjä, vaikka paljon kuuntelenkin Spotifystä. Mulla on sellainen aavistus, etteivät nämä suoratoistopalvelut ole ikuisesti olemassa tai ne ainakin muuttavat business -malliaan. Esim. Spotify on tehnyt positiivisen tuloksen vain yhdellä kvartaalilla koko 13-vuotisen historiansa ajan. Tällekin vuodelle yhtiö on taas ennustanut tappiota. Nyt kun Spotify on vielä pörssissäkin niin osakkeenomistajat tuskin haluavat maksaa kuluja loppumattomiin vaan esim. muuttavat sen maksulliseksi kaikille.
Vaikea ajatella että pystyisi suoratoistopalvelusta palaamaan cd-levyjen kuuntelijaksi. Se oma kokoelma oli kuitenkin aina niin suppea ja uusia levyjä ei viitsinyt ostaa kun usein levyllä oli vain yksi hyvä biisi. Spotifyn kanssa on tottunut siihen että uutta hyvää musiikkia löytyy koko ajan. Todennäköisesti sitä vaan sitten maksaa sen mitä ne palvelut maksaa. Onhan niissä kilpailua jos hinnat yrittää nousta.
Vierailija kirjoitti:
No kuka hävittää? CD:stä häviää ääni aikanaan, vinyyli on ainoa jossa ääni pysyy. C-kasetit ovat pitälti tyhjiä, joita olen kuunnellut 80-luvulla. Pakko oli heittää tyhjät kasetit pois.
Minulla on yhä 90-alussa ostettuja cd-levyjä tallella. En ole huomannut mitään äänen häviämistä, kun olen niitä kuunnellut.
Vierailija kirjoitti:
Siinä rutisevassa vinyylissä ei koskaan oikein ääntä ole ollutkaan. CDstä se häviää seuraavan 25000 vuoden kuluessa. Itselläni on C-kasetteja 70-luvulta, jotka soivat edelleen ihan ok, tosin eihän nekään koskaan kovin laadukkaita olleet. Sama ongelma kuin vinyylissä, kaista, dynamiikka ja virheettömyys puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Levy-yhtiöt ovat puun ja kuoren välissä, kun suoran musiikin ostajien määrä vähenee koko ajan. Jos olisi vaihtoehtoja, levy-yhtiöt pyllistäisivät Spotifylle, Applelle ja Googlelle. Hollywood studioilla ei vielä vastaavaa ongelmaa ole, vaikka ala on pikkuhiljaa luisumassa samaan tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ne on olleet viimeiset viisi vuotta vaatehuoneen ylähyllyllä. Olen ajatellut hävittää. Kukaan ei maksa niistä mitään, että ehkä vien roskiin. Hyväntekeväisyyskirpparillakin taitavat olla vain riesaksi? Ei kai noita tarpeettomia tavaroita viitsi loppuu ikää säilytellä.
Vie vaan CD-levysi hyväntekeväisyyskirpparille! Itse olen tehnyt SPR:n Kontissa monta CD-löytöä viime vuosina.
"Toisen roska on toisen aarre."
Silloin, kun cd-levyt alkoivat yleistyä, hävitti monet lp-levyjään. Moni heitti ihan roskikseen banaanilaatikollisia. Mun sydän itki verta, kun sain tietää veljen heittäneen roskiin kaikki Beatlesit, Metallicat, Guns n rosesit, Jimi Hendrixit....itkettää vieläkin ja suututtaa!! Nyt niistäkin moni on ihan arvokas siis ihan euroissakin mitattuna.
Cd:n käyttöikä on huolellisella käytöllä lähes ikuinen. En tosiaan ymmärrä järjetöntä tavaran poisheittämistä, jos sitä on alkuun tullut hankkineeksi.
Ihmiset ovat markkinavoimien kritiikittömiä orjia. Kun lanseerataan jokin uusi juttu ollaan niin sen häikäisemiä, että tehdään kaikkea tyhmää.
Ääniteformaattien vaihtaminen on yksi, konmarittaminen on toinen. Jossain vaiheessa tulee taas jonkinlainen paluu vanhaan ja sitten pitää taas kuluttaa lisää vain siitä syystä, että vanhat heitettiin roskiin. En todellakaan ymmärrä konmarittamista jonain ekotekona, koska sillä tavoin saadaan usein vain syy ostaa lisää ja materia päätyy kuormittamaa ympäristöä.
Itse olen tilan puutteen takia heittänyt menemään kaikki cd, dvd ja bluray -kotelot. Levyt vaan isoihin kiekkokansioihin mitä esim. Clasulta saa.
Toki jälleenmyyntiarvo kärsii ja kansipapereista löytyvät tiedot joutuu googlettaa mutta säästyneet hyllymetrit on sen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä rutisevassa vinyylissä ei koskaan oikein ääntä ole ollutkaan. CDstä se häviää seuraavan 25000 vuoden kuluessa. Itselläni on C-kasetteja 70-luvulta, jotka soivat edelleen ihan ok, tosin eihän nekään koskaan kovin laadukkaita olleet. Sama ongelma kuin vinyylissä, kaista, dynamiikka ja virheettömyys puuttuvat.
Vinyyli ei rutise, jollei sitä ole kohdeltu kaltoin.
Mikä on parempaa kuin napata kymmenen vuotta jemmassa ollut, aikanaan hyvin tärkeä cd ja laittaa se soimaan? Fiilisten ja muistojen tulva on ihan uskomaton. Kansilehdet vielä siihen päälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ajatella että pystyisi suoratoistopalvelusta palaamaan cd-levyjen kuuntelijaksi. Se oma kokoelma oli kuitenkin aina niin suppea ja uusia levyjä ei viitsinyt ostaa kun usein levyllä oli vain yksi hyvä biisi. Spotifyn kanssa on tottunut siihen että uutta hyvää musiikkia löytyy koko ajan. Todennäköisesti sitä vaan sitten maksaa sen mitä ne palvelut maksaa. Onhan niissä kilpailua jos hinnat yrittää nousta.
Ei ne muutkaan yhtiöt halua pyörittää niitä palveluja ikuisesti tappiolla, eivätkä pystykään. Hintojen nostopaineita on kaikilla. Mitenhän esim. Deezer pärjäilee tulevaisuudessa, kun ei taida olla edes pörssissäkään?
Mä en muuten koskaan ole suostunut ostamaan levyä, jossa on vain yksi hyvä biisi. Albuminhan on tarkoitus olla kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tilan puutteen takia heittänyt menemään kaikki cd, dvd ja bluray -kotelot. Levyt vaan isoihin kiekkokansioihin mitä esim. Clasulta saa.
Toki jälleenmyyntiarvo kärsii ja kansipapereista löytyvät tiedot joutuu googlettaa mutta säästyneet hyllymetrit on sen arvoisia.
Häh? Mikset ole laittanut sitä vihkoa siihen levyn kylkeen kansiossa? Eihän se vihko paljon tilaa vie vaan ne muoviset kannet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nuo levytkään ole ikuisia. Eikös cd levyn kestoikä ole joku 20v?
Sä sekoitat poltettuihin CD -levyihin (= kopioituihin). Kyllä aidot soi vielä kauan sen jälkeenkin kun ovat jo perikunnalla.
En tee niillä enää mitään.