Kolme kuukautta sitten kolesteroli arvot 8.9
Nyt 7.4, kannattaako aloittaa kolesteroli lääkitys?
Kommentit (50)
Mulla oli sen verran järkevä ja osaava työterveysterkkari, että totesi minun 5,8 kokonaiskolesterolistani sen olevan ok, koska hyvää kolesterolia minulla oli paljon ja huonoa vähän. Ja mikä tärkeintä, triglyseridiarvo oli hyvin matala.
Ei kokonaisarvo kerro oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuo on mahdollista? Olen reippaasti ylipainoinen ja kolesterolini on alle 4.
Ylipaino tai laihuus ei välttämättä liity kolesteroli arvoihin.
On myös geeniperäistä.
Hedelmissä on fruktoosia, mikä on pahin maksan rasvoittumista aiheuttava aine. Se myös huonontaa juurikin veren rasva-arvoja. Hedelmiä tulisi syödä varsin maltillisesti ja välttää makeimpien hedelmien syöntiä. Turhia sokereita.
Avokado on poikkeus, se on erittäin terveellistä erinomaisten rasvojensa takia. Sen säännöllinen nauttiminen tekee hyvää rasva-arvoille eli alentaa niitä. Fruktoosia avokado sisältää häviävän vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuo on mahdollista? Olen reippaasti ylipainoinen ja kolesterolini on alle 4.
Ja mä olen aina ollut hoikka ja kolesteroli 6.4. Syön erittäin terveellisesti, toki lihaakin mutta ruokavaliolla ei mitään vaikutusta.
Sukurasite, ei lääkitystä
Jos olet keski-ikäinen tai yli nainen, niin tuo on ihan hyvä arvo. Vanhemmiten naisilla kuuluukin kolesteroli kohota.
Toki Suomessa nuo viitearvot on muutenkin liian alhaiset.
Liian alhaiset viitearvot ovat syynä yhä lisäätyville muistisairauksille, myös yhä nuorimmilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen hoikka mutta kolesteroli yli 7 ja siellä pysyy. Onneksi sitä voi kompensoida liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla. Syön lihaa kahtena päivänä viikosta, lihaa, kalaa ja kananmunia. Myös vihanneksia tietenkin enemmän kuin lihaa mutta välttelen hedelmiä ja soijaa. Monet hedelmät itseasiassa ovat varsinaisia kolesterolipommeja.
Hedelmistä ihan toinen käsitys, lue
https://askelterveyteen.com/5-hedelmaa-jotka-tasapainottavat-veren-kole…
Itse syön pienen avokadon n 5x viikossa. En myöskään löytänyt esim banaanin kohdalta varoitusta kolesterolista?? Sitäkin syön terveysvaikutteiden takia vähintään 1/2 päivässä.
Pitäisikin käydä taas mittauttamassa josko jotain muutosta olisi tapahtunut
Minä luin. Tosi hyvä ja monipuolinen jutussa hedelmistä. Asiantunteva ja kertoi tarkasti : )
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on fruktoosia, mikä on pahin maksan rasvoittumista aiheuttava aine. Se myös huonontaa juurikin veren rasva-arvoja. Hedelmiä tulisi syödä varsin maltillisesti ja välttää makeimpien hedelmien syöntiä. Turhia sokereita.
Avokado on poikkeus, se on erittäin terveellistä erinomaisten rasvojensa takia. Sen säännöllinen nauttiminen tekee hyvää rasva-arvoille eli alentaa niitä. Fruktoosia avokado sisältää häviävän vähän.
Hedelmien fruktoosi on vähemmän haitallista kuin niiden terveysvaikutukset. Suomessa fruktoosia saadaan makeisista ja limuista enemmän kuin hedelmistä!
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/rasvamaksa_makeasta_elamas…;
Syön avacadoa päivittäin. Samoin banaania. Kuivattuja luumuja, rusinoita ja aprikoosia. Kaakaota ja tummaa suklaata. Vaihdoin suolan mineraalisuolaan ja aloin syömään punaistalihaa. Kahvissa ei saa olla kofeiinia.
Tulihan tuo kaaliumarvo kohilleen. Oli rutkasti alakantissa. Kai tuolla ruokavaliolla on muutenkin jotain merkitystä, esim. kolesteroli ?
Vierailija kirjoitti:
Ikä vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen aina ollut hoikka ja kolesteroli 6.4. Syön erittäin terveellisesti, toki lihaakin mutta ruokavaliolla ei mitään vaikutusta.
Sukurasite, ei lääkitystä
Jos olet keski-ikäinen tai yli nainen, niin tuo on ihan hyvä arvo. Vanhemmiten naisilla kuuluukin kolesteroli kohota.
Toki Suomessa nuo viitearvot on muutenkin liian alhaiset.
Liian alhaiset viitearvot ovat syynä yhä lisäätyville muistisairauksille, myös yhä nuorimmilla!
Näköjään olet lukenut tri Tolosen kirjan vuodelta 2011... :D
Hedelmistä ihan toinen käsitys, lue
https://askelterveyteen.com/5-hedelmaa-jotka-tasapainottavat-veren-kole…
Itse syön pienen avokadon n 5x viikossa. En myöskään löytänyt esim banaanin kohdalta varoitusta kolesterolista?? Sitäkin syön terveysvaikutteiden takia vähintään 1/2 päivässä.
Pitäisikin käydä taas mittauttamassa josko jotain muutosta olisi tapahtunut