Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolme kuukautta sitten kolesteroli arvot 8.9

Vierailija
18.03.2019 |

Nyt 7.4, kannattaako aloittaa kolesteroli lääkitys?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako kilpirauhasen vajaatoiminta kolesteroli arvoihin?

AP.

vaikuttaa

Vierailija
22/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa kolesteroliarvoa. Mulla oli kokonaiskolesteroli 6,2 ja nyt kun tyroksiiniannostus on kohdillaan, se on 4,6. Mitään ruokavaliomuutoksia en tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön joka-aamu ison lautasellisen graham-puuroa voin, sokerin ja kerman kera. Kolesteroliarvoa minulta ei ole mitattu ikinä.

Vierailija
24/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön joka-aamu ison lautasellisen graham-puuroa voin, sokerin ja kerman kera. Kolesteroliarvoa minulta ei ole mitattu ikinä.

Ootkohan nyt tosissasi? Voi ja sokeri menis, mutta miksi vielä kermaakin?

Jos et muuten vetele noita aineksia, etkä noitakaan hurjina määrinä, vaan ruokavaliosi on ok. niin tuskin sun arvo mitenkään hirvittävä on.

Saa sitä nyt jonkun verran syntisiäkin aineksia syödä.

Vierailija
25/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura laskee kolesterolia, syö kaurapuuroa tai 100% kauraleipää. Ja joka päivä 1-2 ruokalusikallista kylmäpuristettua oliiviöljyä. Kokeilisin ensin radikaalia ruokavaliomuutosta ennen mitään lääkityksiä, sitten vasta lääkkeet jos ei auta. 

Vierailija
26/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla ei noin korkeaan lukemaan voi riittävästi vaikuttaa. Tosiaan kilpirauhasarvot kannattaa tutkia ja ellei niissä ole moittimista, niin kolesterolilääkitys. Tietysti vaikuttaa myös minkälaiset ldl, triglyarvot. Kolesterolilääke kannattaa ottaa aamulla, niin haittavaikutuksia ei useinkaan tule.

Vierailija
27/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kolesteroli korkealla. Ruokavalio ei auttanut. Nyt lääkkeellä kolesterolini on normaalilla tasolla.

Hyvä juttu! Onko ilmennyt jotain oireita noista lääkkeistä?

Olen kuullut aika paljon tarinoita kuinka sormia kolottaa ja jalka on jäykistynyt jne.

Minullekin ne jo määrättiin, kun olen diabeetikko ja kolesteroli oli ensin 4.8 ja sain sen laskemaan -> 3.6, mutta sairauteni takia sen pitäisi olla alle 2.5!

Noin alhaisella kolesterolilla sinulla on seuraavaksi muistisairaus, kuten useimmilla kolesterolilääkityillä vanhuksillammekin.

Vierailija
28/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa kolesteroliarvoa. Mulla oli kokonaiskolesteroli 6,2 ja nyt kun tyroksiiniannostus on kohdillaan, se on 4,6. Mitään ruokavaliomuutoksia en tehnyt.

Gynekologi sanoi , että ensin pitää saada kilpirauhasen vajaatoiminta kuntoon ja sitten katsotaan kolesteroli

AP.

Vierailija
29/50 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan syytä tsekata..?

Vierailija
30/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tuo on mahdollista? Olen reippaasti ylipainoinen ja kolesterolini on alle 4.

Ja mä olen aina ollut hoikka ja kolesteroli 6.4. Syön erittäin terveellisesti, toki lihaakin mutta ruokavaliolla ei mitään vaikutusta.

Sukurasite, ei lääkitystä

Vierailija
31/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tuo on mahdollista? Olen reippaasti ylipainoinen ja kolesterolini on alle 4.

Ja mä olen aina ollut hoikka ja kolesteroli 6.4. Syön erittäin terveellisesti, toki lihaakin mutta ruokavaliolla ei mitään vaikutusta.

Jos olet keski-ikäinen tai yli nainen, niin tuo on ihan hyvä arvo. Vanhemmiten naisilla kuuluukin kolesteroli kohota.

Toki Suomessa nuo viitearvot on muutenkin liian alhaiset.

Vierailija
32/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootkohan nyt tosissasi? Voi ja sokeri menis, mutta miksi vielä kermaakin?

Jos et muuten vetele noita aineksia, etkä noitakaan hurjina määrinä, vaan ruokavaliosi on ok. niin tuskin sun arvo mitenkään hirvittävä on.

Saa sitä nyt jonkun verran syntisiäkin aineksia syödä.

Voi ja kerma ei ole millään lailla "syntistä", vaan hyvää ravintoa.

Vierailija
33/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kolesteroli korkealla. Ruokavalio ei auttanut. Nyt lääkkeellä kolesterolini on normaalilla tasolla.

Olen kuullut aika paljon tarinoita kuinka sormia kolottaa ja jalka on jäykistynyt jne.

Minullekin ne jo määrättiin, kun olen diabeetikko ja kolesteroli oli ensin 4.8 ja sain sen laskemaan -> 3.6, mutta sairauteni takia sen pitäisi olla alle 2.5![/quotePuhut ihan höpöjä, ns huonon kolesterolin pitäisi diabeetikolla olla alle 2,5 mutta ei kokonaiskolesterolin. Älä sekota keskustelua omilla luuloillasi. 

Vierailija
34/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen hoikka mutta kolesteroli yli 7 ja siellä pysyy. Onneksi sitä voi kompensoida liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla. Syön lihaa kahtena päivänä viikosta, lihaa, kalaa ja kananmunia. Myös vihanneksia tietenkin enemmän kuin lihaa mutta välttelen hedelmiä ja soijaa. Monet hedelmät itseasiassa ovat varsinaisia kolesterolipommeja. 

Vierailija
35/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisten tutkimusten mukaan sydänkuilleisuus on pienimmillään, kun kolesteroli on välillä 5-7. Nää Suomen suositukset on...

Vierailija
36/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen hoikka mutta kolesteroli yli 7 ja siellä pysyy. Onneksi sitä voi kompensoida liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla. Syön lihaa kahtena päivänä viikosta, lihaa, kalaa ja kananmunia. Myös vihanneksia tietenkin enemmän kuin lihaa mutta välttelen hedelmiä ja soijaa. Monet hedelmät itseasiassa ovat varsinaisia kolesterolipommeja. 

On ihmisiä, joille kananmuna ei sovi ja ihmisiä, jotka voivat huoletta syödä niitä.

Vierailija
37/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kokeile lääkitystä. Sinun arvosi ovat poikkeuksellisen korkeat ja viittaavat perimässä olevaan rasitukseen. Tilanne on hengenvaarallinen, vaikka ei siltä tuntuisikaan.

Hyvän ja huonon kolesterolin suhdetta voi yrittää korjata ruokavaliolla. Paljon hyviä rasvoja, kuten kalaa, pähkinöitä ja siemeniä!

Vierailija
38/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet keski-ikäinen tai yli nainen, niin tuo on ihan hyvä arvo. Vanhemmiten naisilla kuuluukin kolesteroli kohota.

Toki Suomessa nuo viitearvot on muutenkin liian alhaiset.

25v:na ja 52 kiloisena hippiäisenä arvo 5,7. Nyt ikää jo 58v.

Vierailija
39/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekin ne jo määrättiin, kun olen diabeetikko ja kolesteroli oli ensin 4.8 ja sain sen laskemaan -> 3.6, mutta sairauteni takia sen pitäisi olla alle 2.5!

Noin alhaisella kolesterolilla sinulla on seuraavaksi muistisairaus, kuten useimmilla kolesterolilääkityillä vanhuksillammekin.

Koska minulla ei ole lääketieteellistä koulutusta, on pakko ensin kuunnella mitä nuo tietävämmät sanovat, eli lääkärin suusta koko tämä edellinen. En ole ottanut ainoatakaan kolesterolipilleriä, vaan hankin ensin tietoa. Jokainen jolle olen tästä vaaditusta tavoitearvosta puhunut, on jäänyt suu auki. Ymmärrän, että minustakin ollaan tekemässä lääketehtaiden flegmaattista robottia, mutta siihen en suostu.

Diabeteslääkitykseksi minulle myös mm. kovaan ääneen suositeltiin n. 180 euroa/kk maksavaa insuliinin korviketta, "kun sä olisit just niin sopiva". Kyllä vaan. Sitten suututtiin, kun en suostunut. Otin selvää, ja netti oli pullollaan tutkimuksia siitä, kuinka aine aiheuttaa haimasyöpää, minkä unohti tyystin kertoa. Olen hoitanut työkseni sairaita vanhuksia ja nähnyt mitä tapahtuu, kun kourallinen eri pillereitä niellään joka päivä. Zombieksi en halua, mutta aika pelottavaa kuvitella jotain tulevia pallolaajennuksia ym. toimenpiteitä.

Menen näillä, jos arvo pysyy näissä lukemissa, ja lähden täältä kirkkain ajatuksin saappaat jalassa.

Vierailija
40/50 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolilääkitystä älä ota. Googlaa niiden haitat.