Olen sairaanhoitajana teholla töissä, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (65)
Mun mielestä tehon hoitajat hoitelee vaan koneita.
Lisäksi siellä on hommiinsa leipiintyneitä tyyppejä, muijat semmosia pissiksiä, jotka ravaa jatkuvasti tupakalla, jätkät on semmosia neitejä ja potilaat yleensä jotain rapajuoppoja, joilla sekakäytöstä johtuen fysiikka pettäny.
Itse en viittis tommosta hommaa tehä, tylsää, saatat joutua eristyshuoneeseen koko työvuoron ajaksi kuppaamaan just tällasen moniongelmapotilaan kans- tylsä ammatti kaikin puolin, ei mitenkään hohdokas.
Osalla porukasta kusi noussu pahasti päähän.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 01:23"]
Lisäksi siellä on hommiinsa leipiintyneitä tyyppejä, muijat semmosia pissiksiä, jotka ravaa jatkuvasti tupakalla, jätkät on semmosia neitejä ja potilaat yleensä jotain rapajuoppoja, joilla sekakäytöstä johtuen fysiikka pettäny.
Itse en viittis tommosta hommaa tehä, tylsää, saatat joutua eristyshuoneeseen koko työvuoron ajaksi kuppaamaan just tällasen moniongelmapotilaan kans- tylsä ammatti kaikin puolin, ei mitenkään hohdokas.
[/quote]
Okei...sinulla siis ihan kokemusta teholla työskentelystä? Meillä on töissä juuri parasta se että osastollemme on hakeutunut erittäin motivoituneita hoitajia töihin jotka haluavat kehittyä työssään ja kokevat alan mielenkiintoisena. Osastollamme on yli 80 sairaanhoitajaa joista alle 10 tupakoi. Meiltä ei pääse edes tupakalle helposti koska jonkun pitää sen aikaa vahtia potilasta. Potilaista osa on kyllä alkoholisteja ja narkkareita kuten muillakin osastoilla missä tahansa sairaalassa. Mutta mehän emme saa itse valita potilaitamme. Ja onneksi kaikkien ei tarvitse olla meillä töissä eikä kaikki teholle sopisikaan. Sairaanhoitajan työssä parasta on juuri se että työpaikkoja on niin erilaisia ja kaikille löytyy se oma paikka. Tuota "kusi noussu pahasti päähän" en kyllä ymmärrä? Miksi se olisi noussut ja mistä aiheesta?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 01:23"]
[/quote]
Ja koneitako me hoidetaan eikä potilaita niissä koneissa? :)
Tuo alkoholipotilaiden suuri määrä on kyllä totta:
"Teho-osastolla paljon alkoholipotilaita
Ainakin neljäsosa tehohoitoon joutuvista potilaista tulee osastolle alkoholin käytön takia. Tieto perustuu Etelä-Suomen Sanomien tekemään tiedusteluun alkoholipotilaiden määristä kahdeksassa eri keskussairaalassa.
Suomen tehohoitoyhdistyksen puheenjohtajan Tero Varpulan mukaan Kuopiossa tutkittiin vuosina 2002-2003 sitä, kuinka usein alkoholi liittyy teho-osaston potilaiden hoidon tarpeeseen. Tutkimuksesta selviää, että 24 prosentilla potilaista hoidon tarve liittyi ainakin jollain tapaa alkoholin käyttöön.
Vaikka tietoa alkoholin haitoista on paljon, ongelmat eivät näytä vähentyneen 2000-luvun alusta. Tampereen keskussairaalan teho-osaston ylilääkärin Sari Karlssonin mukaan pahimpina päivinä yli puolet potilaista tulee osastolle alkoholin käytön takia."
meillä myös viljellään mustaa huumoria ja se koskee meitä hoitajia itseämme. helpottaa usein, kun on paha olla.
yks hoitsu
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:35"]
Miten kollegoiden kanssa puratte tilanteita? Kehtaatko kertoa, mille asioille nauratte?
[/quote]
Meillä on tiivis työporukka ja hyvä ilmapiiri työssämme, tuemme toisiamme ja pystymme keskustelemaan potilastilanteista toistemme kanssa hyvin. Joskus kun osastollamme on erityisen koskettava tapahtuma jolloin nuori potilas menehtyy, keskutelemme asiasta osastotunnilla jolloin kaikki saavat tuoda omia tuntemuksiaan esille. Myös elvytystilanteiden jälkeen käymme porukalla lyhyesti läpi mikä meni hyvin ja mikä olisi voinut mennä paremmin. Myös hoitajat uskaltavat sanoa vastaaville hoitajille helposti mikäli haluavat seuraavaan vuoroon toisen potilaan (ovat hoitaneet liian kauan samaa potilasta, potilaan tai omaisen kanssa kemiat ei kohtaa tai potilaan kohtalo koskettaa liikaa omaa elämää).
Myös mustaahuumoria viljellään osastollamme mutta se ei ole potilasta loukkaavaa. Se on vain keino jaksaa henkisesti aika raskaassa työssä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:55"]
Miten teho-osastolla otetaan käytännössä huomioon potilaan uskonnollinen vakaumus?
[/quote]
Myös esimerkiksi potilaan omaiset ovat toivoneet naishoitajaa potilaalle jolloin ainoastaan naishoitaja on hoitanut potilasta.
[/quote]Mikä uskonto tuota vaatii
Onko tehon hoitaja vielä linjoilla? Olen miettinyt paikan vaihtoa, olen nyt kardiologisella vuodeosastolla mutta työtahti on välillä hirveä, varsinkin ilta- ja yövuoroissa, potilashoitoon ei aina ehdi todellakaan keskittyä niinkuin haluaisi ja potilasvaihtuvuus on suuri. Päivä kuluu käytävällä juostessa ja koneella kirjaamassa.
Olen ollut vähän aikaa teholla valmistumisen jälkeen ja pidin siinä siitä, että sai hoitaa vain yhtä-kahta potilasta ja tilanne tuntui turvalliselta siksi että potilaat ovat samassa tilassa koko ajan näkösällä. Toisaalta äkkitilanteita tulisi enemmän tehohoidossa, mutta niissä pärjään hyvin. Mitä luulet, kuinka helposti perehtyisin tehohoitoon, kun on paljon kokemusta rytmihäiriö- , infarkti- ja vajaatoimintapotilaista? Toisaalta hengityskone- ja NIV-hoito ei ole niin tuttua. Ja onko mielikuvani väärä, onko tehollakin koko ajan hirveä kiire? Jaksamista ja työn iloa Sinulle : )
Kiitokset myös!
Itse omaisena sain ihanan kohtelun kun mieheni joutui teholle pieleen menneen leikkauksen jälkeen. Kun itkin, hoitaja halasi ja taisi itsekkin tirauttaa pari kyyneltä. Oli tosi empaattista omaisia kohtaan, mietin vain miten hoitaja itse jaksaa tälläistä, kun on niin empaattinen että osaa tuntea toisen tuskan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:12"]
Onko tehon hoitaja vielä linjoilla? Olen miettinyt paikan vaihtoa, olen nyt kardiologisella vuodeosastolla mutta työtahti on välillä hirveä, varsinkin ilta- ja yövuoroissa, potilashoitoon ei aina ehdi todellakaan keskittyä niinkuin haluaisi ja potilasvaihtuvuus on suuri. Päivä kuluu käytävällä juostessa ja koneella kirjaamassa.
Olen ollut vähän aikaa teholla valmistumisen jälkeen ja pidin siinä siitä, että sai hoitaa vain yhtä-kahta potilasta ja tilanne tuntui turvalliselta siksi että potilaat ovat samassa tilassa koko ajan näkösällä. Toisaalta äkkitilanteita tulisi enemmän tehohoidossa, mutta niissä pärjään hyvin. Mitä luulet, kuinka helposti perehtyisin tehohoitoon, kun on paljon kokemusta rytmihäiriö- , infarkti- ja vajaatoimintapotilaista? Toisaalta hengityskone- ja NIV-hoito ei ole niin tuttua. Ja onko mielikuvani väärä, onko tehollakin koko ajan hirveä kiire? Jaksamista ja työn iloa Sinulle : )
[/quote]
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tehoa! Minäkin pidän siitä että saan keskittyä ainoastaan yhden tai kahden potilaan hoitoon ja tiedän heidän asiansa hyvin ja tunnen myös potilaan omaiset. Päivät vaihtelee todella paljon: välillä on todella rauhallista ja saattaa olla että teholla on vain muutama potilas mutta tilanne saattaa vaihtua minuutissa. Ja sitten kun on kiire, on todella kiire. Aika hyvin pystyy ennakoimaan potilaan voinnissa tapahtuvat muutokset ja on tosiaan turvallinen olo kun meillä ei koskaan ole yksin. Aina on samassa huoneessa muitakin potilaita ja hoitajia. Teholla on myös hoitajia jokavuorossa kolmesta eri listasta: eli alle vuoden olleita, keskitason hoitajia jotka ovat olleet muutaman vuoden ja sitten kokeneita konkareita jotka toimivat vastaavina hoitajina. Näin potilasturvallisuus pysyy kokoajan hyvänä ja nuoremmat hoitajat saavat apua tarvittaessa. Meillä on myös hyvä monen viikon perehdytys ja sinullahan on jo kokemustakin tehohoidosta. NIVit ja muut tulevat kyllä tutuiksi. Minuakin ahdisti vuodeosastoilla kun ei tuntenut omia potilaitaan kuin pintapuolisesti ja lääkärikierroillakaan ei oikein osannut sanoa heistä mitään kun oli 15 muutakin potilasta. Teholla on toki sitten sen verran huonokuntoisia potilaita että jo sen yhdenkin kanssa saattaa olla niin kiire että joutuu pyytää muilta apua. Haastetta riittää,. Meillekkin on tullut hoitajia kardiologiselta, ovat tykänneet. Tervetuloa :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 10:38"]
Kiitokset myös!
Itse omaisena sain ihanan kohtelun kun mieheni joutui teholle pieleen menneen leikkauksen jälkeen. Kun itkin, hoitaja halasi ja taisi itsekkin tirauttaa pari kyyneltä. Oli tosi empaattista omaisia kohtaan, mietin vain miten hoitaja itse jaksaa tälläistä, kun on niin empaattinen että osaa tuntea toisen tuskan.
[/quote]
Kiva että olet saanut hyvää kohtelua teholla. Omaisten tuska on tosiaan pahinta ja joutuu itsekkin joskus tsemppaamaan että pysyy "hoitajanroolissa" tukijana. Työ käy liian raskaaksi jos ottaa henkilökohtaisesti jokaisen potilaan ja ajanmyötä väkisinkin turtuu. Mutta aina omaisten suru koskettaa ja usein minäkin halaan omaista ja huolehdin että he käyvät välillä itsekkin tauolla syömässä ja huolehtivat jaksamisestaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:12"]
[/quote]
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tehoa! Minäkin pidän siitä että saan keskittyä ainoastaan yhden tai kahden potilaan hoitoon ja tiedän heidän asiansa hyvin ja tunnen myös potilaan omaiset. Päivät vaihtelee todella paljon: välillä on todella rauhallista ja saattaa olla että teholla on vain muutama potilas mutta tilanne saattaa vaihtua minuutissa. Ja sitten kun on kiire, on todella kiire. Aika hyvin pystyy ennakoimaan potilaan voinnissa tapahtuvat muutokset ja on tosiaan turvallinen olo kun meillä ei koskaan ole yksin. Aina on samassa huoneessa muitakin potilaita ja hoitajia. Teholla on myös hoitajia jokavuorossa kolmesta eri listasta: eli alle vuoden olleita, keskitason hoitajia jotka ovat olleet muutaman vuoden ja sitten kokeneita konkareita jotka toimivat vastaavina hoitajina. Näin potilasturvallisuus pysyy kokoajan hyvänä ja nuoremmat hoitajat saavat apua tarvittaessa. Meillä on myös hyvä monen viikon perehdytys ja sinullahan on jo kokemustakin tehohoidosta. NIVit ja muut tulevat kyllä tutuiksi. Minuakin ahdisti vuodeosastoilla kun ei tuntenut omia potilaitaan kuin pintapuolisesti ja lääkärikierroillakaan ei oikein osannut sanoa heistä mitään kun oli 15 muutakin potilasta. Teholla on toki sitten sen verran huonokuntoisia potilaita että jo sen yhdenkin kanssa saattaa olla niin kiire että joutuu pyytää muilta apua. Haastetta riittää,. Meillekkin on tullut hoitajia kardiologiselta, ovat tykänneet. Tervetuloa :)
[/quote]
Hei, kiitos vastauksestasi vaikket ehkä olekaan enää koneen ääressä. Katsotaan, jos vaikka uskaltautuisin kokeilemaan teholle : )
saako teho-osastolta poistua ilman lääkärin lupaa?
52 ja 53, vieläköhän tehon hoitsu istuu koneen ääressä vastailemassa kysymyksiinne näin reilu kolmen vuoden jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
52 ja 53, vieläköhän tehon hoitsu istuu koneen ääressä vastailemassa kysymyksiinne näin reilu kolmen vuoden jälkeen?
Aina kannattaa yrittää!
- 53
Miksi hoitoalalla etenkin sairaanhoitajina on valtaosa sellaisia, jotka selvästi inhoavat työtään ja potilaita?
Hoitajat eivät koskaan käy kysymässä vointia, vaan on pakko soittaa kelloa. Sitten tulee tyly, jopa ilkeä hoitaja. Olen ollut itsekin sairaalatyössä, ja potilaiden kohtelu on muuttunut kammottavaksi.
Huolimattomuusvirheet ovat jokapäiväisiä, eivätkä liikuta ketään.
Ulkomaalaisten osuus sen kun kasvaa. Kielitaito on usein mitätön. Potilaan,koulutetunkin,on vaikea ymmärtää milloin mitäkin solkkausta. Miten puolikieliset selviävät työssään kollegan näkökulmasta.
Montako prosenttia potilaistanne kuolee? Noin keskimäärin?
Tuovatko omaiset tai parantuneet potilaat teille kiitokseksi jotain, kukkia, makeisia tms?
Kerran itse vein eräälle osastolle Brumbergin Suukkoja kiitokseksi omaiseni hoidosta.
wtf mitä ketjunekrofiliaa taas. Liekö ap enää edes hengissä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 01:04"]
Millainen vakaumus sinulla on?
[/quote]
Olen aina uskonut henkimaailman läsnäoloon ja jälleensyntymiseen. Uskon että emme elä vain tämän kerran vaan käymme henkimaailmassa lepäämässä välillä ja synnymme taas uudelleen ihmisiksi ja usein samojen läheisten ihmisten kanssa kuin tässäkin elämässä mutta eri "rooleihin". On helpompaa tehdä tätä työtä kun tietää mihin itse uskoo ja kuolema ei tunnu niin lopulliselta. Joskus joku potilas ja omainen on kysynyt asiaa minulta ja olen kertonut uskomukseni mutta en tietenkään yleisesti asiasta puhu muuten.