Olen sairaanhoitajana teholla töissä, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:47"]
Saako potilas Suomessa riittävästi kivunlievitystä työkokemuksesi mukaan?
[/quote]
Mielestäni kivunlievitykseen voisi kiinnittää enemmän huomiota. Esimerkiksi jos potilaan verenpaineet laskee helposti vahvemmista kipulääkkeistä, niitä ei anneta yhtä helposti vaikka potilas niitä tarvitsisi. Myös saattohoitopotilaan kivunlievitys voisi olla vieläkin parempaa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:35"]
Miten kollegoiden kanssa puratte tilanteita? Kehtaatko kertoa, mille asioille nauratte?
[/quote]
Meillä on tiivis työporukka ja hyvä ilmapiiri työssämme, tuemme toisiamme ja pystymme keskustelemaan potilastilanteista toistemme kanssa hyvin. Joskus kun osastollamme on erityisen koskettava tapahtuma jolloin nuori potilas menehtyy, keskutelemme asiasta osastotunnilla jolloin kaikki saavat tuoda omia tuntemuksiaan esille. Myös elvytystilanteiden jälkeen käymme porukalla lyhyesti läpi mikä meni hyvin ja mikä olisi voinut mennä paremmin. Myös hoitajat uskaltavat sanoa vastaaville hoitajille helposti mikäli haluavat seuraavaan vuoroon toisen potilaan (ovat hoitaneet liian kauan samaa potilasta, potilaan tai omaisen kanssa kemiat ei kohtaa tai potilaan kohtalo koskettaa liikaa omaa elämää).
Myös mustaahuumoria viljellään osastollamme mutta se ei ole potilasta loukkaavaa. Se on vain keino jaksaa henkisesti aika raskaassa työssä.
[/quote]
on teillä rankka duuni, haluan kertoa kunnioitukseni teitä kohtaan ja toivottaa tsemppiä
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:49"]
Nautitko nähdä toisten kärsivän, tuntuuko oma elämä vähän paremmalta kun näkee
[/quote]
Kamala asenne sinulla. En todellakaan halua nähdä toisen ihmisen kärsivän vaan yritän parhaani mukaan lievittää potilaani kärsimystä ja tukea häntä ja hänen omaistaan niin hyvin kuin osaan. Vain hyvin sairas ihminen nauttii toisen ihmisen kärsimyksestä ja epäilen vahvasti, ettei hän löydy alaltamme.
[/quote]Taidat olla aika nuori. Katso vaikka pari dokumentiia 80 luvun sairaanhoidosta
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:50"]
Oletko koskaan antanut vahingossa väärää lääkettä tai annostellut väärin, tai muuten mokannut? Jos, niin mitä tapahtui?
[/quote]
Jokainen hoitaja tekee joskus lääkevirheen pitkän työuransa aikana. Ihmisiä kun vaan ollaan ja vaikka niin ei saisi tapahtua. Ainahan virhettä ei edes huomaa. Olen antanut potilaalle joskus väärän antibiootin suonensisäisesti kun toisen antibiootin nimi on ollut lähes sama. Siitä olen sitten informoinut lääkäriä jonka mukaan asiasta ei ollut haittaa.
Lääkäri on myös määrännyt liian suuren annoksen erästä suonensisäistä lääkettä ja olen epäillyt lääkärin olevan väärässä ja kertonut asiasta lääkärille. Olen myös soittanut asiasta toiselle lääkärille mutta lääkärit väittivät potilaan tarvitsevan isompaa annostusta. Tiputin annoksen ja jälkikäteen kuulin että olin oikeassa ja lääkärit saivat huomautuksen. Potilaalle ei kuitenkaan käynyt onneksi huonosti.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:55"]
Miten teho-osastolla otetaan käytännössä huomioon potilaan uskonnollinen vakaumus?
[/quote]
Pyrimme kunnioittamaan uskonnollista vakaumusta mahdollisuuksien mukaan. Potilaat eivät yleensä itse ole siinä kunnossa, että pystyisivät vakaumuksistaan kertoa mutta omaisten kanssa keskustelemme. Joskus potilaan omaiset pyysivät potilaan siirtoa sellaiseen vuoteeseen jossa pää osottaisi etelään. Emme pystyneet siirtoa toteuttamaan mutta käänsimme vuodetta hieman vinoon etelän suuntaan ja omaiset olivat tyytyväisiä. Myös esimerkiksi potilaan omaiset ovat toivoneet naishoitajaa potilaalle jolloin ainoastaan naishoitaja on hoitanut potilasta.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:59"]
Tehon hoitajat toteuttavat perushoitoa ja hoitavat koneita, lääkäri on aina lähellä jos tapahtuu.
Kyllä minä antaisin isomman palkan vaikkapa psyko-geriatrisen osaston hoitajalle...
[/quote]
Suosittelen tutustumaan teho-osaston toimintaan ja hoitajien työhön teholla paremmin. Teholla hoitajat hoitavat potilaan alusta loppuun ja lääkäri on paikalla ainoastaan lääkärinkierrot ja on kutsuttavissa paikalle jos jotain tapahtuu. Toki lääkäri määrää hoidosta ja tekee päätökset. Mutta hoitaja hoitaa perushoidon lisäksi lääkehoidon joka on erittäin laajaa ja suurinosa lääkkeistä menee suonensisäisesti. Hoitaja huolehtii myös nestehoidosta, ravitsemuksesta, haavojen hoidosta, miettii yhdessä fysioterapeutin kanssa kuntoutuksesta, keskustelee omaisten kanssa ja tukee heitä. Sen lisäksi tarkkailee potilaan vointia ja hemodynamiikkaa sekä huolehtii potilaan psyykkisestä tilasta sekä mahdollisen nukutuksen syvyydestä ja kivunhoidosta. Hoitaja arvioi potilaan tilaa ja esimerkiksi kipua ja itse päättää lääkärin määräämältä listalta mitä lääkettä antaa vai antaako. Hengityskoneen tarkkailu ja perushoito on aika pieni osa työtämme.
Olen itsekkin ollut psykogeriatrisella osastolla sekä harjoittelussa että kesätöissä ja kaikki kunnia myös heidän työlleen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:07"]
Saatko jotain lisiä raskaasta työstäsi? Eli tienaatko enemmän, kuin perus vuodeosastolla työskentelevä sh?
[/quote]
- Meillä on "vaativantyön lisä" joka on suunnilleen 100e.
[/quote]
Siis 100€/pvä brutto vai netto?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:00"]
Mistäpä tiedät, ettei loukkaa potilasta tai ptilan omaisia? Minä olen kyllä loukkaantunt sairaanhoitajan tyylistä puhua potilaalle ja minullekin kuin vähä-älyiselle ylhäältäpäin. Tämä on varmaan sairaanhoitajien itsensä mielestä ihan ammatillista ja lohduttavaa tai vastaavaa, meidän mielestämme ei.
[/quote]
En koskaan puhu potilaan kuulleen tai potilaan omaisten kuullen potilaasta huumorilla. Ilman huumoria työssämme ei jaksa mutta ainakin meillä kunnioitamme kyllä potilaita ja heidän omaisiaan. Olen pahoillani jos sinusta on tuntunut ettei sinua ole kunnioitettu tarpeeksi. Toivottavasti annoit osastolle palautetta asiasta.
Ovatko potilaat koskaan kertoneet ns. kuolemanrajakokemuksistaan?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:07"]
Saatko jotain lisiä raskaasta työstäsi? Eli tienaatko enemmän, kuin perus vuodeosastolla työskentelevä sh?
[/quote]
- Meillä on "vaativantyön lisä" joka on suunnilleen 100e.
[/quote]
Siis 100€/pvä brutto vai netto?
[/quote]
Lisä on todella pieni, noin 100e nettona kuukaudessa. Nyt taisi vuoden alusta hieman nousta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:37"]
Ovatko potilaat koskaan kertoneet ns. kuolemanrajakokemuksistaan?
[/quote]
Ei ole. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:04"]
Mistä tunnistaa infektioriskipotilaan? (Kysyin sitä juuri myös toisaalla.) Onko esim. MRSA- tai HIV-potilaiden vuoteen yhteydessä enemmän hygieniavälineitä, kuten kertahanskoja ja käsidesiä?
[/quote]
Ei niitä hyvin tunnistakkaan. Usein vasta jälkikäteen lääkäri kertookin että hoitamasi potilas on MRSA kantaja tai infektioriskipotilas. Silloin pyrimme saamaan potilaan eristykseen mutta aina sinnekkän ei mahdu. Olen joutunut muutaman kerran syömään antibiootit jälkikäteen kun olen hoitanut esim. aivokalvontulehdus potilasta joka tartuttaa.
Eristyshuoneissa on enemmän suojavälineitä ja näiden potilaiden kanssa käytämme suojatakkeja/käsineitä/myssyjä ja kasvosuojia.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:13"]
Nautitko nähdä toisten kärsivän, tuntuuko oma elämä vähän paremmalta kun näkee
[/quote]
Kamala asenne sinulla. En todellakaan halua nähdä toisen ihmisen kärsivän vaan yritän parhaani mukaan lievittää potilaani kärsimystä ja tukea häntä ja hänen omaistaan niin hyvin kuin osaan. Vain hyvin sairas ihminen nauttii toisen ihmisen kärsimyksestä ja epäilen vahvasti, ettei hän löydy alaltamme.
[/quote]Taidat olla aika nuori. Katso vaikka pari dokumentiia 80 luvun sairaanhoidosta
[/quote]
En ole niin nuori enää, 29v. Jokaiseen ammattikuntaan kuuluu sairaita ihmisiä mutta uskaltaisin väittää että hyvin harvoin he pääsevät harjoitteluja läpi alallamme.
Hienoa työtä teette! Läheiseni oli myös teholla eristyksessä,mutta hänellä ei tietääkseni ollut tarttuvaa tautia,mistähän mahtoi olla kyse?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:50"]
Hienoa työtä teette! Läheiseni oli myös teholla eristyksessä,mutta hänellä ei tietääkseni ollut tarttuvaa tautia,mistähän mahtoi olla kyse?
[/quote]
Kiitos! Joskus eristyshuoneeseen laitetaan myös potilas jos muualla ei ole tilaa. Tai jos potilas on "nollasoluinen" eli syöpähoitojen vuoksi täytyy olla erityisen varovainen ettei hän saa mitään tauteja muita ihmisiltä. Tai joskus erityisen huonokuntoinen potilas jotta omaiset saavat olla hänen kanssaan rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:53"]
[/quote]
Kiitos! Joskus eristyshuoneeseen laitetaan myös potilas jos muualla ei ole tilaa. Tai jos potilas on "nollasoluinen" eli syöpähoitojen vuoksi täytyy olla erityisen varovainen ettei hän saa mitään tauteja muita ihmisiltä. Tai joskus erityisen huonokuntoinen potilas jotta omaiset saavat olla hänen kanssaan rauhassa.
[/quote]
Tämä valaisi paljon,varmaan johtui siitä että oli niin huonokuntoinen ja kuolikin sitten sinne teholle.Kysyisin vielä että miltä kuollut ihminen mielestäsi näyttää? Itse olen kerran nähnyt kuolleen ja hän näytti tyhjältä...vaikea selittää.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:53"]
[/quote]
[/quote]
Tämä valaisi paljon,varmaan johtui siitä että oli niin huonokuntoinen ja kuolikin sitten sinne teholle.Kysyisin vielä että miltä kuollut ihminen mielestäsi näyttää? Itse olen kerran nähnyt kuolleen ja hän näytti tyhjältä...vaikea selittää.
[/quote]
Kyllä tapauksessasi on ollut varmasti juuri tuo syynä, että on haluttu antaa kuolevalle potilaalle ja hänen omaisilleen rauhallinen paikka jäähyväisille. Tästä ei kuitenkaan nyt pidä päätellä että aina eristyshuoneeseen siirto tarkottaisi pahinta mahdollista asiaa! Syitä on monia.
Kuollut ihminen näyttää rauhalliselta, jotenkin "vahamaiselta". Rypyt siliää ja iho muuttuu usein kellertäväksi.
Ei kysymyksiä, mutta suuri kiitos! Teet tärkeetä työtä!
Kiitos kun vastasit!!! opin paljon uutta :) mielenkiintoinen aihe...
t. se joka kirjoitti 7 kysymystä :)