Eikö olisi parempi tunnustaa heti reippaasti poliisiasemalla
että joo,mä teen sen ja sen eikä tarvitsisi nolata itseään ja muita joutumalla oikeuteen asti.Ihan miten ihmiset tykkää.
Kommentit (8)
Jos asia on sellainen että polisi voi määrätä siitä rangaistusvaatimuksen, niin asia on sillä selvä kun poliisi kirjoittaa sakon (liikennerike tai järjestysrike).
Mutta jos kyseessä on vakavampi rikos, niin sen rangaistus määrätään aina oikeudessa.
Mistä sinua syytetään?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 18:44"]
Ikinä ei kannata tunnustaa, vaan kieltää kaikki.
Poliisin tehtävä on etsiä todisteet.
[/quote]
Jos ollaan poliisilaitoksella, niin silloin on ylensä jo jääty kiinni ja todisteet on olemassa. Selvää aisiaa on turha lähteä kiistämään, mutta tietenkään ei tarvi auttaa omaa kiinnijäämistään tunnustamalla. Usein kannattaa ainakin kiistää tahallisuus, jos on tehnyt jotain niin teki sen sitten vahingossa tai huolimattomuuttaan tai jotenkin muuten ajattelematta epähuomiossa.
Suomen laissa epäiltyyn sovelletaan aina syyttömyysolettamaa. Omassa asiassaan syytetyn ei tarvitse edes auttaa tutkinnassa millään tavalla eikä puhua mitään. Se on yksiomaan poliisin tehtävä tutkia. Todistajan roolissa oleminen on ihan eri juttu.
Sitäkään, että pitää suunsa ihan kiinni esim. kuulusteluissa ei ole kriminalisoitu mitenkään. Saa (ja kannattaa) olla puhumatta yhtään mitään. Puhumispakkoa ei ole.
Mä en koskaan ole ymmärtänyt miten joku on niin tyhmä, että omilla lätinöillään saa aikaan itselleen tuomion. Pitäisivät suunsa kiinni.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 18:59"]
Suomen laissa epäiltyyn sovelletaan aina syyttömyysolettamaa. Omassa asiassaan syytetyn ei tarvitse edes auttaa tutkinnassa millään tavalla eikä puhua mitään. Se on yksiomaan poliisin tehtävä tutkia. Todistajan roolissa oleminen on ihan eri juttu.
Sitäkään, että pitää suunsa ihan kiinni esim. kuulusteluissa ei ole kriminalisoitu mitenkään. Saa (ja kannattaa) olla puhumatta yhtään mitään. Puhumispakkoa ei ole.
Mä en koskaan ole ymmärtänyt miten joku on niin tyhmä, että omilla lätinöillään saa aikaan itselleen tuomion. Pitäisivät suunsa kiinni.
[/quote]
Helpommalla tietenkin pääseen kun on yhteistyökykyinen eikä yritä olla mahdollisimman hankala. kyllä ne poliisitkin voi olla tosi vittumaisia jos tekee niiden työn hankalaksi. Riipuu tietenkin että minkälaisesta rikoksesta on kyse, eli minkälaista rangaistusta on odotettavisa.
Yhden kerran olen ollu erään liikennetapahtuman vuoksi poliisin kanssa tekemissä ja sen opin että turpa visusti kiinni ja vastaus vain siihen mitä kysytään ja siihenkin mielellän "en huomannu", "en tiedä", "en muista", "en kiinnittäny huomiota" jne.
Esikuullustelussa lörpöttely on väännetty kullustelupöytäkirjaan suoraan tunnustukseksi, jos vähänkin sanoo että näin taisi tulla tehytä.
Ei kannata puhua muuta, kuinettä en kommentoi. Alkuun jos poliisi pysäyttää /pidätetään, niin aina kannattaa kysyä mistä minua epäillään + ks. poliisien nimet ylös. Jos epäillään jostain, niin suu suppuun ja kysy onko oikeutta avustajaan, eli lakimieheen. Epäillyn/syytetyn ei kannata puhua, Suomessa se ei edistä asemaasi mitenkään.
Mitä te tällaisia mietitte? Mistä teitä on syytetty?
Ei se tunnustaminen mitenkään poista sitä oikeudenkäyntiä.
Ikinä ei kannata tunnustaa, vaan kieltää kaikki.
Poliisin tehtävä on etsiä todisteet.