Jysk työpaikkana?
Kommentit (66)
Huh huh mitä juttuja. Onpa varman oikea unelma työpaikka.
Olin Jyskin myyjänä muutaman viikon. Otin loparit kun näin mitä se touhu oli. Jysk ei arvosta yhtään työntekijää ja sait kaikkea lokaa päällesi. Mulle riitti toi lafka.
Kauheiksi tyrkyttäjiksi heidät ainakin opetetaan. Arabian jyskissä joutuu karkuun juoksemaan.
JYSKissä opetetaan tyrkyttämään kaikkea maan ja taivaan väliltä. Jos haluat mennä katsomaan niin eiköhän siellä joku myyjä ole kantapäissä kiinni kyselemässä "mitä olet katsomassa?" - Se on valitettavaa, mutta johto vaatii tätä. Myy, myy, myy - Millään muulla ei väliä. Myy enemmän, myy kalliimpaa, myy buusteria, myy lisää - Kunhan vaan myyt.
Sitten se palautteen pyytäminen. Sitäkin pyydetään, kuten arvatakkin saattaa - johto vaatii. Ja tällä hetkellä jokaisen myymälän vuoron aikana pitäisi saada 33% palautetta asiakkailta siihen tablettiin.
No mites se kassalla tyrkyttäminen jostain tyynystä, kuukauden tarjouksesta tms? Jep, johto vaatii. Siellä ei tehdä mitään oma-aloitteisesti. Kaikki sulle sanellaan, mitä teet, missä teet, milloin teet. Jos epäonnistut, syyttävä sormi osoittaa heti.
Kellään kokemusta Jyskin toimiston aspassa työskentelystä?
Mielenkiintoista että ketjun mainoksissa lukee joku paras työpaikka kun kokemukset ovat kuitenkin tällaisia. Vähän sama juttu yhdellä kirjakaupalla oli myös...
Mulla taas ei mitään pahaa sanottavaa Jyskistä pari vuotta viihtynyt. Työporukka loistava, esimiehet loistavia. Asioista saa ja täytyy puhua, epäonnistumiset käännetään motivaatioksi kehittyä ja vinkkejä annetaan puolin ja toisin. Autetaan kaikki toisiamme, niin vuorojen vaihtelussa kuin myymälä työskentelyssä.
Palkka ei ole huippu, mutta vikahan ei ole Jyskissä, vaan kaupanalan tessissä. Uskon, että kaikkien näiden lakkojen myötä päästään tässäkin asiassa parempaan suuntaan.
Koskaan ei ole kohdeltu kenenkään toimesta ala-arvoisesti, koen enemmänkin päinvastoin.
Luin tämän ketjun syytöksiä aika yllättyneesti. Pakotetaan markkinoimaan Jyskiä omissa somekanavissa?😅 Ei todellakaan. Tottakai saat, mutta kukaan ei kyllä missään tilanteessa oo edes ohimennen käskenyt tehdä sellaista meillä.
Itse siis voin lämpimästi suositella työpaikkana. Mutta eri myymälöissä on eri henkilökunta ja esimiehet, joten en voi sanoa, etteikö tälläisiä epäkohtia voi jossakin tulla vastaan. Meillä näihin kuitenkin johtoryhmästä halutaan puuttua eikä KENENKÄÄN epätasa-arvoista kohtelemista sallita. Ei edes harkkareiden, teidän tehtävä ei todellakaan ole vaan siivota vaan me halutaan opettaa teidät myymään. Jos tämä tai joku muu epäkohta ilmenee jossakin myymälässä, ottakaa se esiin. Sanokaa myymäläpäällikölle ja jos se menee kuuroille korville, aluepäällikkö on helppo tavoittaa ja hän toimii myymäläpäällikön esimiehenä. Jos sielläkään ei haluta ottaa palautetta vastaan niin viekää asia vielä korkeammalle. Johtoon ei haluta esimiehiä, jotka eivät puutu henkilökunnan palautteisiin.
Mielestäni ketjuun on kirjoitettu vähän väärästä näkökulmasta asioita. Meillä on Jyskissä konsepti, joka määrää kaapin paikan. Konsepti kertoo miten myymälä kuuluu järjestää, kuinka asiakkaita tervehditään ja millaista palvelua annamme. Yleistä aika monella asiakaspalvelu työpaikalla.
Jyskissä opetetaan tyrkyttämään kaikka maan ja taivaan väliltä. Jysk on kauppa. Kaupan tavoite on myydä ja tehdä voittoa. Jyskin työntekijät opetetaan myymään. Me halutaan auttaa ja löytää asiakkaalle juuri ne oikeat tuotteet. Tottakai me tullaan tarjoamaan apua, siitä voi kohtaliaasti kieltäytyä jos haluaa vaikka vain katsella tms. Ei me ketään väkisin revitä ja auteta😆 jos ostat seinäkellon, me tarjotaan paristoja sulle. Kyllä mua ärsyttää ostaa patterituote kaupasta ja todeta kotona, että hemmetti ei oo pattereita. Ihana, että joku muistuttaa jo kaupassa. Me myydään, se on meidän työ. Mutta ei me haluta antaa kuvaa, että tyrkytetään ja halutaan saada asiakas väkisin ostaan. Meidät on kuitenkin koulutettu osaamaan meidän tuotteet ja neuvomaan niiden käytöstä, joten meiltä voi tulla hyviä vinkkejä ja hoito-ohjeita. Vaikka ei ostais, niin kannattaa kuunnella _miksi_ me mitäkin tuotetta halutaan tarjota.
Kassalla tarjotaan monesti jotain kuukauden hyvää tarjous tuotetta. Kyllä, konsepti käskee tarjoamaan sitä. Kukaan ei kuitenkaan kivitä, jos sitä ei aina tarjoa. Me tarjotaan sitä, koska sen alennus on oikeasti ihan loistava. Monesti se tarjoustuote on tyyny. Suosittelen googlettamaan tai käymään juttelemassa myymälässä miksi tyyny on merkittävä osa hyviä yöunia tai miksi niillä yöunilla on väliä. Me halutaan auttaa ja saada hyvää aikaseksi ja on maailman palkitsevin tunne, kun asiakas on tyytyväinen tuotteisiin ja palveluun
Jos sua ärsyttää se tyrkytys niin siitä voi ihan sanoa kohteliaasti. Sanot vaikka heti alkuun, et moi, mä tulin hakemaan patjan ja haluaisin kiitos vain sen patjan, ethän myy mulle siihen mitään muuta. Mutta kuten sanoin, me ajatellaan vaan asiakkaan ja sen patjan parasta, kun tarjotaan muuta 😇
Konsepti ei määrää kaapin paikkaa, vaan sen että olet alistunut lahkon vaateisiin. Aivopestään kaikilla hurlumhei tyyppisillä jutuilla ja kaikki on niin ihanaa. Ootappa vaan kun olet talossa enemmän kuin vuoden, tulet näkemään että se kaikki mikä alussa tuntui niin fantsulta, onkin täyttä lumetta.
Jos JYSK on niin hyvä työnantaja niin miksi sillä on kokoajan haussa myyjiä, apulaismyymäläpäälliköitä, myymäläpäälliköitä yms.. Kertoo paljon, että kuinka "hyvä" työnantaja on.. Jos kaikki olisi mallillaan ja ihmiset viihtyisi niin eipä sitä rekrytointia tarvitsisi kokoajan Hangosta Nuorgamiin asti pitää päällä, just sayin..
Olin myös töissä Jysksissa pari vuotta ja voin sanoa, että henkilökuntaa ei arvosteta. Minimi henkilökuntamäärällä mennään, henkilökunta ei saa lisätunteja, vaikka olisi töitä vaan työt teetetään ilmaislla harjoittelijolla. Tuo oli vain yksi epäkohta, mutta niitä on todella monta. Toivoisin, että joku toimittaja ottaa kopin ja alkaa tutkimaan kuten Hesburger-casessa. Nimittäin toiminta Jyskissä ei paljoa poikkea siitä. Silmänlumeeksi järjestetään hulppeita juhlia, mutta menkää katsomaan toimintaa myymälöihin paikanpäälle ja kyselkää jos asia kiinnostaa.
Ja yhdelle vierailija nimimerkille sanoisin, että otin yhteyttä johtohenkilöön epäkohdan puitteissa, mutta en saanut edes automaattista vastausviestiä. Siihen ei reagoitu mitenkään. Joten jos Jyskissä on myyjän mielestä joku epäkohta, johto ei tee asialle mitään.
Kaiken kaikkiaan paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. En suosittele kenellekkään.
No nyt tuon minäkin korteni kekoon. Ihan aluksi, jos joku miettii yhtään että hakisiko kyseiseen lafkaan töihin niin ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ HAE.
Tosiaan kaikki se positiivinen mainospuhe JYSKistä kaupan alan parhaimpana työpaikkana on täyttä huuhaata. Tyytyväisyyskyselyissäkin on kysymyksiä jotka nostaa sitä positiivisuusluokitusta ja on luokkaa minulle annetaan paljon vastuuta -> joo pitää paikkaansa mutta ei siitä makseta eikä edes kiitosta saa. Kokoajan revitään vaan enemmän ja enemmän myyjien ja päälliköiden selkänahasta irti ja koskaan et saa kuin kuulla siitä mikä ei ole hyvin. Myymälällä voi olla sata eri asiaa oikeasti hyvin ja kunnossa mutta jos tyyliin buusteria ei ole myyty niin pitäisi sitten toimenpiteitä asialle tehdä ja sassiin.
Tosiaan naisvaltainen ala joten varmastikin aika itsestäänselvää se että selän takana puhumista ynnä muuta toksisuutta on, mutta se miten siihen puututaan tai ei puututa on eri asia. Syytellään viattomia ja savustetaan ulos firmasta. Myymäläpäälliköksi pääsee jotain parikymppisiä pimuja, no tottakai koska he on oiva kohderyhmä kaiken näköiseen hyödyntämiseen ja manipuloidaan tohon ihanaan JYSK-pilvilinnaan. Oikeasti hyvät tekijät on lähes kaikki lähteneet tosta puljusta menemään. Ja miettikää nyt ihan oikeasti, jos tuolla on jatkuvasti auki ihan kaikkia paikkoja (pääsääntöisesti päälliköiden) niin mistä se kertoo? Esim. 1 vahva kilpailija Rusta ei rekryä läheskään näin usein kuin JYSK ja monet on siirtyneet sinne töihin ja kuullut pelkkää hyvää. Kaikki paremmin ihan jo palkasta lähtien.
Lisäksi tosiaan se vajaamiehitys on aivan täyttä totta, itselle on sanottu jopa että on pakko jäädä töihin, no tähän en suostunut ja siitä tuloksena huudot ja haukkumiset pomolta että olen vaikea työntekijä. Koskaan ei saa edes yhtä tuntia ylimääräistä jos on joku iso hoidettava asia, kaikki pitää hoitaa myymälän auki ollessa kahdestaan vuorossa. Kustannustehokkaampaahan se on tehdä asia 1h yhdeltä ihmiseltä kuin 8h kahdelta koska keskeytyy jatkuvasti. Ja sitten huudetaan kun myynti ei käy. No ei kai se käy jos ei ole aikaa palvella asiakkaita kun niin vähän ihmisiä töissä ja kädet täynnä töitä.
Omassa myymälässäni oli jopa jonkunlainen suhde päällikön ja yhden myyjän välillä joka näyttäytyi ihan niin että tämä myyjä sai toimia ihan oman päänsä mukaan, eriarvoistettiin muihin nähden ja käytännössä hengaili työvuoronsa, silloin kun ei motisaikuttanut. Ihan eri säännöt ollut hänellä ja firman ohjeissahan ei saa olla suhdetta esihenkilön ja alaisen välillä. Tästä sanottiin ylemmäs mutta koska aluepäällikkö ja myymäläpäällikkö ovat hyvää pataa keskenään ei siitä tullut kun huudot sinne suuntaan mistä vinkki oli tullut. Aika uskomatonta eikös?
Ja tässä on tosiaan vaan ihan kärpäsenpaskan verran tätä soopaa mitä tuolla on tullut kestettyä. Joten ei, menkää ihan minne vain muualle paitsi tuonne jos kaupan ala kiinnostaa.
Ei enää sinne töihin. Kauhea kokemus. En suosittele. En käy edes asiakkaana siinä liikkeessä.
Voi kökkö, onpa ikävä lukea tätä. Pikkukaupungin parhaat, ystävällisimmät ja avuliaimmat asiakaspalvelijat nimen omaan olleet Jyskissä jo monen monta vuotta. En kyllä, totta puhuakseni, ole kiinnittänyt huomiota myyjien vaihtuvuuteen. Tyhmä Jysk, mutta ihanat myyjät. Kiitos teille.
Ainiin, ja omasta kertomuksesta jäi uupumaan myös yksi aika loistava esimerkki mitä syöpää työskentely tuolla on:
Jos olet auton omistava ja esim. viereisessä liikkeessä on henkilöstövaje, niin sut suunnitellaan suoraan kysymättä vuoroon sinne ja tässä vetoavat vaan työ- ja elinkeinoministeriön määrittämään työskentelyalueeseen (Uudellamaalla ainakin 80km) joka lukee sopparissa, että on pakko mennä vuoroon sinne. Eli jos johonkin liikkeeseen on vaikka 45km per suunta maksat bensat omasta pussista ja menet vikisemättä tekemään sen vuoron. Mitään ekstraa tai kilsoja ei saa.
Kuulostaako houkuttelevalta työpaikalta?
Osa näistä ketjun valituksilta kuulostaa kyllä melkein siltä ettei kirjottajat oo oikeissa töissä ollut 8)
Minä oon tykännyt Jyskistä tosi paljon työpaikkana ja voin kyllä suositella, en oo törmännyt yllä oleviin väitöksiin.
Vaihtuvuuteen voi olla miljoona syytä, tietenkään pois lukematta sitä ettei kaikki viihdy tässä työssä. Mutta esim. omassa myymälässäni on muutama nuori ihminen, jotka tulevat lähtemään opiskelemaan varmaan samoihin aikoihin. Tuonhan takia vaikuttaa ulospäin siltä, että ihmisiä lähtee isoin määrin.
Muutenkin tosi hassua nuo Jysk-pilvilinna ja manipulaatio jutut😅 on meilläkin ilmeisesti sitten monta aivopestyä työntekijää, mutta olipahan myös sellainen joka etsi pitkään Jyskin tilalle muuta työtä, joka olisi enemmän oma juttu. Useamman työtarjouksen hylkäsi, koska koki kuitenkin Jyskin niitä paremmiksi, vaikka välillä kyllä antoi hyvin suoraa palautetta työpaikasta.
Mitäpä siinä menettääkään jos jotain työtä kokeilee, mutta ei viihdykään ja lähtee :-)
Ompa kamalaa käydä Jyskissä ostoksilla kun myyjät liimaantuu kylkeen kiinni eikä anna omaa rauhaa ollenkaan. Sanoin myyjälle että haluan kattoa ihan rauhassa ja yksin niin tämä alkoi länkyttää vaan jostain tarjouksista. On vissiin keksitty taas yksi uusi lause, katsellaanko yhdessä. Sanoin myyjälle että kattele rauhassa mä meen tohon naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä ketjun valituksilta kuulostaa kyllä melkein siltä ettei kirjottajat oo oikeissa töissä ollut 8)
Minä oon tykännyt Jyskistä tosi paljon työpaikkana ja voin kyllä suositella, en oo törmännyt yllä oleviin väitöksiin.
Vaihtuvuuteen voi olla miljoona syytä, tietenkään pois lukematta sitä ettei kaikki viihdy tässä työssä. Mutta esim. omassa myymälässäni on muutama nuori ihminen, jotka tulevat lähtemään opiskelemaan varmaan samoihin aikoihin. Tuonhan takia vaikuttaa ulospäin siltä, että ihmisiä lähtee isoin määrin.
Muutenkin tosi hassua nuo Jysk-pilvilinna ja manipulaatio jutut😅 on meilläkin ilmeisesti sitten monta aivopestyä työntekijää, mutta olipahan myös sellainen joka etsi pitkään Jyskin tilalle muuta työtä, joka olisi enemmän oma juttu. Useamman työtarjouksen hylkäsi, koska koki kuitenkin Jyskin niitä paremmiksi, vaikka välillä kyllä antoi hyvin suoraa palautetta työpaikasta.
Mitäpä siinä menettääkään jos jotain työtä kokeilee, mutta ei viihdykään ja lähtee :-)
Oikeassa olet, koska JYSKissä työskentely ei ole oikeaa työtä. Se on suoraan sanottuna yks iso vitsi olla siellä.
Vaihtuvuus näkyy nimenomaan vastuutehtäviä tekevissä, eli en usko kyseessä olevan nuoria opiskelijoita. Itseasiassa itsellänikin meni siellä ihan ookoosti sillon kun olin pienempituntinen, vähemmän paikalla ja vähemmän tietenkin vastuuta koska ei mitään logistiikkavastaavuutta esimerkiksi voi ottaa 10h myyjä.
Sehän on hienoa, että teillä menee sit tosi hyvin, etkä ole kokenut vastaavaa kun edellisissä kommenteissa. Kuitenkin ihmettelen aina näitä puolustuspuheita kun ei anneta vasta-argumentteja muille kommenteille. Miten itse koet että JYSK erottuu kaupan alalla hyvänä työnantajana? Miten JYSK pitää työntekijöiden hyvinvoinnista huolta? Miten esihenkilösi suoriutuu tehtävästään? Mitä sanoisit sille joka haluaa sinne töihin, mikä tekee siitä kaupan alan houkuttelevimman? Helppoa se on huudella yleistasolla ilman esimerkkejä, mut sehän taas kulkee käsi kädessä näiden nk. valitusten kanssa, ei vaan yksinkertaisesti ole mitään hyvää sanottavaa.
Miksi firma tekee kokoajan niin helvetisti duunia parantaakseen työnantajamielikuvaa, kun se koko homma perustuu käytännössä siihen miten työntekijöitä kohdellaan ja he antaa sen oman mielikuvansa eteenpäin? Työnantajamielikuvaa ei voi rakentaa joidenkin somepostausten varaan. Miten koet myös tämän asian, arvostaako JYSK sinua työntekijänä, jos tuot omalla mielipiteelläsi esiin sen kuinka loistava työpaikka se on? Jos 90% näiden kaikkien keskustelujen ketjuissa on negakommentteja niin tuskin ne kaikki mistään tuulesta temmattuja on.
Vierailija kirjoitti:
No minkä takia sitten sitä p***en nuolentaa ja SoMe postauksia vaaditaan aluepäällikkö tasolta JYSK Suomi Crewhen? Miksi useampi entinen MP on siirtynyt muualle viimeisten vuosien aikana, esim. Normaliin, Rustaan jne.. JOS se on GREAT PLACE TO WORK niin kerroppa vastaus, miksi myymäläpäällikköjä on lähtenyt niin paljon pois..?? Mistä tämä johtuu??
Tanskalaiset firmat ovat työntekijöilleen saa**nasta. Kärvistelin erään toisen tanskalaisyhtiön palveluksessa aikani ja olihan karmea paikka meille työntekijöille. Ei ikinä enää. En halua enää edes vierailla Tanskassa.
Kiitos vaan itsellesi, ja hyvä juttu, jos teksti herätti ajatuksia. Itse olen myös tehnyt sen valinnan, että en Jyskissä enää asioi.