Hei te sterilisaation tehneet naiset! Kysymyksiä...
Olen itse kolmekymppinen nainen ja harkitsen erittäin vakavasti sterilisaatiota. Olen sitä jo pitkään miettinyt ja kun muut ehkäisymuodot kondomia lukuun ottamatta eivät sovi, tämä aihe tuntuu ajankohtaisemmalta kuin koskaan.
Yritin jo hakea tietoa netistä, mutten löydä vastausta näihin kysymyksiin:
Vaikuttaako steri libidoon? Eli väheneekö halut?
Kostuuko normaalisti kiihottuessa?
Tuleeko kuukautisista vaikeammat? Millä tavoin?
Itselläni on runsaat ja kivuliaat kuukautiset enkä haluaisi näistä pahempia.
Ja halun väheneminen tai sen menettäminen olisi tietenkin katastrofi.
Kertokaa ikänne ja milloin teitte sterilisaation ja kauanko teillä on se ollut.
Kiitän jo etukäteen vastauksista! Mukavaa kevätpäivää kaikille.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä operaatiota edeltävällä poliklinikkakäynnillä tapahtuu? Ilmeisesti ultraavat ja tutkivat että kaikki on ok. Kutsussa käsketään varata aikaa noin kaksi tuntia, mitä ihmettä siellä tehdään se koko aika? Yritetään puhua mua sittenkin kierukkaan vai? Lähetteen kirjoittanut lääkäri varoitti että sitä yritetään, sanoi että pidä tiukasti puolesi sterilisaatiosta koska siihen on lakisääteinen oikeus.
Lisähauskaa mun käynnillä tuo se että kyseessä on opetuspoli. :D Erikoislääkäri ja kolme opiskelijaa.
Normaali sisätutkimus ja ultra tehtiin. Sitten esiteltiin sterilisaatiomenetelmät, ja kysyttiin kumman niistä haluan. Kierukkaa tarjottiin kyllä, en minä sitä minään ”ympäri puhumisena” pitänyt, täytyyhän lääkärin varmistua että olen tietoinen vaihtoehdoista ja varma asiastani.
Kiitos! Kiva kuulla että pääsee vaikuttamaan menetelmään. Hormoneista haluan eroon joten kierukka ei tule kysymykseen. Vähän jännittää tuo "opetuskohteena" olo mutta ehkä mä selviän. Saisi kieltäytyäkin mutta sitten menisi pidempään jonoon ilmeisesti, opetuspolille pääsee nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä operaatiota edeltävällä poliklinikkakäynnillä tapahtuu? Ilmeisesti ultraavat ja tutkivat että kaikki on ok. Kutsussa käsketään varata aikaa noin kaksi tuntia, mitä ihmettä siellä tehdään se koko aika? Yritetään puhua mua sittenkin kierukkaan vai? Lähetteen kirjoittanut lääkäri varoitti että sitä yritetään, sanoi että pidä tiukasti puolesi sterilisaatiosta koska siihen on lakisääteinen oikeus.
Lisähauskaa mun käynnillä tuo se että kyseessä on opetuspoli. :D Erikoislääkäri ja kolme opiskelijaa.
Minulta vain katsottiin että kaikki on normaalia ja vähän keskusteltiin itse operaatiosta. Olen ollut tosi onnekas ettei missään vaiheessa ole kukaan yrittänyt puhua ympäri, lähetettä hakiessa lääkärin totesi heti alkuun että hänellä on ns. käsis mikä pitää käydä potilaan kanssa läpi ja klikkailla sinne että on muita vaihtoehtoja tarjottu mutta ei missään vaiheessa yrittänyt muuttaa mieltäni. Kävin siellä ennakkotutkimuksissa syyskuussa mutta en vieläkään ole saanut kutsua itse operaatioon, toivottavasti kohtapuoliin kuuluisi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää lukea, että joillakin on steri pettänyt.
-ap
Sen vuoksi klipsejä ei kai enää juuri laiteta, vaan joka paikassa on nykyisin kai tarjolla munanjohdinten katkaisu ja poltto, eli poisto.
Se tehdään laparoskopialla ja samalla tehdään hysteroskopia, eli jos on jotain operoitavaa kohdussa, vatsaontelossa tms, niin ne operoidaan siinä samalla, eikä tarvitse enää miettiä että mikähän voisi olla vialla.
Munanjohdinten katkaisu ei ole sama kuin poisto! Ja kyllä klipsit ovat myös ihan yleisesti käytössä.
Kyllä se on, silloin kun tehdään katkaisu ja poltto, ja poistettava pätkä on sen koko munanjohtimen verran. Ei ne nyt kovin montaakymmentä senttimetriä pitkät ole ;)
Miksi sitten mulle tehtiin ihan vaan poisto, ilman mitään katkaisuja ja polttoja?
Kyllä ne munanjohtimet joudutaan katkaisemaan kun ne halutaan poistaa, ja katkaistut kohdat poltetaan umpeen. Vai miten kuvittelit että munanjohtimet poistetaan, jos kohtu ja munasarjat silti jätetään?
Oli kyllä huojentavaa lukea, ettei steri vaikuta haluun tai kuukautisiin (ainakaan pidemmäksi aikaa).
Nuo olivat viimeiset huolenaiheeni jotka minua jarruttelivat.
Nyt on varattu aika lääkärille.
Kiitos vastanneille.
-ap
Olin 31v ja nyt 58v. Ja ei mitään maitsemasi oireita. Paras päätös ikinä. Ei ole ollut edes mitään vaihdevuosioireita, kuukautiset vain jäivät pois. Ja limakalvot edelleen hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla mennyt noin kauan, vaikka pari tuntia oli varattu. Eikä painostettu millään tavalla.
Eikö se ole ihan lakiin kirjoitettu, lääkärin on kerrottava mihin toimenpiteeseen olet ryhtymässä ja vielä ymmärrettävä se. Sterilisaatio on lopullinen päätös ja sen purkaminen jälkikäteen on vaikeaa, jos vaikka myöhemmin muuta päätöstä ja syytät lääkäriä, ettet ymmärtänyt mitä toimenpide tarkoittaa. Ainakin mulla lääkäri oli tarkkana, että ymmärrän toimenpiteen ja mihin se johtaa. Kysyttiin vielä ennen leikkaussaliin viemistä ja leikkaussalissa, mihin toimenpiteeseen olen menossa.
Ja mulla paras päätös ikinä.
Itse olen jo useamman vuoden miettinyt asiaa. Pillereitä kokeiltu varmaan kaikki merkit ja nyt lääkäri vasta uskoo että ei sovi minulle ne. (Kun verenpaineet pillerien käytön aikana nousi hullunlailla)
Olin jo ihan ihmeissään, että pitääkö tässä alle 30v naisen ruveta verenpainelääkkeitä syömään.
(En ole myöskään ylipainoinen ja liikun kohtalaisen hyvin)
Lopetin onneksi pillerit ja paineet kohdillaan.
Vuosi olisi vielä odotettava, että olen 30 vuotias ja kysyä operaatiota. Yksi lapsikin on :D
Mun tutulla Essure sotki koko hormonitoiminnan ja pilasi terveyden niin, että kohtu ja munasarjat jouduttiin poistamaan. En uskaltaisi itse ottaa, jos on vielä käytössä.
Päädyin kierukkaan kun steriin oli omalla alueellani kolmen vuoden jono. Valtava pettymys, enkä jaksanut enää kumiseksiä. Ainakin Mirena niukensi kuukautisia eikä vahinkoja ole tapahtunut.
Normaali sisätutkimus ja ultra tehtiin. Sitten esiteltiin sterilisaatiomenetelmät, ja kysyttiin kumman niistä haluan. Kierukkaa tarjottiin kyllä, en minä sitä minään ”ympäri puhumisena” pitänyt, täytyyhän lääkärin varmistua että olen tietoinen vaihtoehdoista ja varma asiastani.