Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te sterilisaation tehneet naiset! Kysymyksiä...

Vierailija
18.03.2019 |

Olen itse kolmekymppinen nainen ja harkitsen erittäin vakavasti sterilisaatiota. Olen sitä jo pitkään miettinyt ja kun muut ehkäisymuodot kondomia lukuun ottamatta eivät sovi, tämä aihe tuntuu ajankohtaisemmalta kuin koskaan.

Yritin jo hakea tietoa netistä, mutten löydä vastausta näihin kysymyksiin:
Vaikuttaako steri libidoon? Eli väheneekö halut?
Kostuuko normaalisti kiihottuessa?
Tuleeko kuukautisista vaikeammat? Millä tavoin?

Itselläni on runsaat ja kivuliaat kuukautiset enkä haluaisi näistä pahempia.
Ja halun väheneminen tai sen menettäminen olisi tietenkin katastrofi.

Kertokaa ikänne ja milloin teitte sterilisaation ja kauanko teillä on se ollut.

Kiitän jo etukäteen vastauksista! Mukavaa kevätpäivää kaikille.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, Essurea ei enää tehdä, oliko näin?

Eli tällä hetkellä steriä käytännössä tehdään vain munanjohtimet katkaisemalla?

Lääkäriaika varattu...

Mulle tehtiin poistamalla munanjohtimet kokonaan. Valitsin sen mieluummin kuin katkaisun.

Saako siihen itse vaikuttaa miten se tehdään? Lääkärikäynti polilla ensi viikolla, toivoisin itsekin tuota poistoa.

Minä sain valita niistä menetelmistä, mitä sairaalassani oli tarjolla. Onneksi oli tuo poisto, sitä ei kuitenkaan kai tehdä kovin monessa paikassa.

Et sattunut Taysissa käymään...? Itse menossa sinne.

Ei ollut Tays, vaan Kymenlaakso.

Vierailija
22/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 38-v. Ei vaikuttanut libidoon, seksuaalitoimintoihin tai kuukautisiin tai ylipäänsä mihinkään. Essure.

Essurea ei kannata hankkia, taitaa olla jo poissa markkinoilta.

Kulkeutunut munatorvesta vatsaan sekä aiheuttanut nikkeliallergiaa.

Googlatkaa essure problems

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaation jälkeen voi vielä saada biologisia lapsia jos on valmis maksamaan. Eli hedelmöityshoidossa munasolujen kypsytys ja poiminta neulalla kohdun läpi ja ivf hedelmöitys.

Eli sama hoito jos olisi munanjohtimet tukossa.

Siis jos joskus päättääkin toisin.

Vierailija
24/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sterilisaatio itsessään mitään vaikuta. Jos sinulla on ollut pitkään käytössä joku hormonaalinen ehkäisy ja sen yhtäkkiä lopetat, se kyllä voi vaikuttaa. 

Vierailija
25/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaation jälkeen voi vielä saada biologisia lapsia jos on valmis maksamaan. Eli hedelmöityshoidossa munasolujen kypsytys ja poiminta neulalla kohdun läpi ja ivf hedelmöitys.

Eli sama hoito jos olisi munanjohtimet tukossa.

Siis jos joskus päättääkin toisin.

Niinpä, tätä minullekin kerrottiin vielä juuri ennen leikkaussaliin kärräämistä :)

Vierailija
26/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio = putket poikki.

.

Sterilisaatio ei siis vaikuta yhtään mihinkään mitenkään muuten, kuin että munasolu ei pääse kohtuun. Munasolu ei siis voi hedelmöittyä.

.

Se, tuleeko menkoista vaikeammat tai muuttuuko libido, riippuu siitä että käytäkö nyt jotain niihin vaikuttavia hormoneja, jotka jätät pois sterin myötä.

Ilmeisesti et käytä, joten mitä steri muka vaikuttaisi?

.

Mutta ota huomioon se, että steri ei tosiaankaan ole muuta kuin putket tukkoon. Se ei ole kohdunpoisto. Ja se ei takaa sitä, ettetkö vanhempana jutuisi mahdollisesti käyttämään jotain hormonivalmistetta vaihdevuosiin.

Vierailija
27/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sterilisaation saa ylipäätänsä? Kaikki mitä luen vaikuttaa että pitää olla painavat syyt, ja lapsia sen ja sen verran jne...

Itsellä yksi ihana lapsi, mutta en halua enää enempää. Paikatkin jo siinä kunnossa että ei pysty. 

Vierailija
28/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Sterilisaatio ei siis vaikuta yhtään mihinkään mitenkään muuten, kuin että munasolu ei pääse kohtuun. Munasolu ei siis voi hedelmöittyä.

.

Se, tuleeko menkoista vaikeammat tai muuttuuko libido, riippuu siitä että käytäkö nyt jotain niihin vaikuttavia hormoneja, jotka jätät pois sterin myötä.

.

Mutta ota huomioon se, että steri ei tosiaankaan ole muuta kuin putket tukkoon. Se ei ole kohdunpoisto. Ja se ei takaa sitä, ettetkö vanhempana jutuisi mahdollisesti käyttämään jotain hormonivalmistetta vaihdevuosiin.

Hormonikorvaushoitoja ei välttämättä joudu käyttämään, niitä on myös paikallisvoiteita joten ei tarvitse suun kautta ottamaan. Kukin päättää mikä on itselle riittävä syy ja haitta haluaako hormoneita syödä. Milloin ne hormonikorvaushoidot voi lopettaa kun ne aloittaa? Eli kun ne lopettaa saako oireet uudelleen, hikityskohtaukset, unettomuus jne.? Voiko niistä hormonikorvaushoidoista vieroittua vähitellen?

Vierailija
29/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Mulle tehtiin poistamalla munanjohtimet kokonaan. Valitsin sen mieluummin kuin katkaisun.

Saako siihen itse vaikuttaa miten se tehdään? Lääkärikäynti polilla ensi viikolla, toivoisin itsekin tuota poistoa.

Miksi toivoisit?

Varmaankin siksi, että se vähentää munadarjasyövän riskiä merkittävästi.

Jostain luin, että n. 70 % munasarjasyövistä saa alkunsa munanjohtimista, ei munasarjoista.

Siksi tuota munanjohdinten poistoa on nykyisin ruvettu jopa suosimaan.

Ja tämä menetelmä on sellainen, ettei steriä voi purkaa, joten tähän ei kukaan halua sillä mentaliteetilla että "voihan sen sitten purkaa jos mieli muttuu!" Noita on yllättävän paljon, joten ei ihme että gynet ovat nihkeitä kirjoittamaan sterilähetteitä.

Essurestakin moni kuvitteli, että sen voi purkaa ihan vain sillä että poistaa ne kiukurat. Ottaa vain kiinni ja vetää pois. Ja klipsitkin ovat kuulemma "Ne klipsithän voi helposti ottaa pois :)"

No, essurerämpytin arpeuttaa munapiuhaa 4-5 cm matkalta, ja klipsien kohtakin poltetaan ennen klipsin laittoa, eikä senkään purkaminen ole ihan yksinkertaista...

Ja sterin jo teettänyt saa kuulla muilta ihmisiltä luentoa vakavalla naamalla "Hei, kai sä tiedät että sterilisaation voi purkaa?"

Voi jestas... Melkoisia idiootteja :D

T: Munapiuhat poistettu, ei voi steriä purkaa.

Vierailija
30/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sterilisaation saa ylipäätänsä? Kaikki mitä luen vaikuttaa että pitää olla painavat syyt, ja lapsia sen ja sen verran jne...

Itsellä yksi ihana lapsi, mutta en halua enää enempää. Paikatkin jo siinä kunnossa että ei pysty. 

30-v ikä tai kolme lasta yhteensä perheessä, siis myös ei biologiset lapset luetaan mukaan.

Vierailija
31/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Miksi toivoisit?

Jostain luin, että n. 70 % munasarjasyövistä saa alkunsa munanjohtimista, ei munasarjoista.

Ja tämä menetelmä on sellainen, ettei steriä voi purkaa, joten tähän ei kukaan halua sillä mentaliteetilla että "voihan sen sitten purkaa jos mieli muttuu!" Noita on yllättävän paljon, joten ei ihme että gynet ovat nihkeitä kirjoittamaan sterilähetteitä.

Essurestakin moni kuvitteli, että sen voi purkaa ihan vain sillä että poistaa ne kiukurat. Ottaa vain kiinni ja vetää pois. Ja klipsitkin ovat kuulemma "Ne klipsithän voi helposti ottaa pois :)"

No, essurerämpytin arpeuttaa munapiuhaa 4-5 cm matkalta, ja klipsien kohtakin poltetaan ennen klipsin laittoa, eikä senkään purkaminen ole ihan yksinkertaista...

Ja sterin jo teettänyt saa kuulla muilta ihmisiltä luentoa vakavalla naamalla "Hei, kai sä tiedät että sterilisaation voi purkaa?"

Mutta koeputkihedelmöitys on edelleen mahdollista.

On kyllä hölmöä toisten jankuttaa sterilisaation purusta. Yhteiskunnalta menee rahaa hukkaan jos väki jähtee juupas-eipäs-eiku linjalle.

Eli jos on sterin tehnyt niin mielestäni saa mennä yksityiselle ja maksaa kuten moni muukin lapseton joutuu menemään.

”Munasolut kerätään munasarjan munarakkuloista. Toimenpide tehdään ohuella neulalla ultraääniohjauksessa emättimen kautta. Keräyksen yhteydessä naiselle annetaan suonensisäistä kivunlievitystä ja paikallispuudutus emättimen pohjaan.

Yhdellä kerralla saadaan kerättyä keskimäärin 10 munasolua, mutta määrä vaihtelee yksilöllisesti.

Munasolujen keräyksen jälkeen naisen vointia seurataan klinikalla muutaman tunnin ajan. Samalla huolehditaan riittävästä kipulääkityksestä. Sairauslomaa kirjoitetaan yleensä munasolujen keräyspäivä ja kaksi seuraavaa päivää.”

Vierailija
32/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan ehdoksi riittää ihan pelkästään se, että olet täyttnyt 30 vuotta ja tiedät mihin ja millaiseen toimenpiteeseen olet hakeutumassa.

Moni kuvittelee että steri = kohdunpoisto. Ja sittenraivoavat, kun lääkäri ei kirjoittanutkaan lähetettä steriin...

Moni luulee että steri on helppo purkaa, ja sitten raivoavat, kun lääkäri ei kirjoittanutkaan lähetettä steriin.

Jos tiedät mitä pyydät ja olet täyttänyt 30 v, tai joku muu ehto täyttyy, niin lääkäri rikkoo lakia jos ei lähetettä kirjoita. Jos ette pyynnöstä huolimatta lähetettä saa, niin pyytäkää sitä lääkäriä kirjoittamaan lausunto jossa kertoo ettei suostunut sterilähetettä kirjoittamaan, ja perusteut sille. Ja tämä siis ennen kuin poistutte vastaanottohuoneesta. Sen lausunnon lääkäri sitten leimaa ja allekirjoittaa, ja sen voitte liittää rikosilmoitukseen. Tuosta siis voi tehdä rikosilmoituksen. Sen lisäksi kannattaa tehdä myös huomautus/valitus. Mutta se rikosilmitus kannattaa tehdä ehdottomasti. Laki on potilaan puolella, ja lääkärin voi vaatia maksamaan oikeudenkäyntikulut, ja koko toimenpiteen :D

Ja jos lääkäri sanoo että sterilähetettä ei voida kirjoittaa jos ei ole ensin kokeillut kierukkaa, niin hän valehtelee. Ei tarvitse suostua sellaiseen.

Minä sain sterilähetteen kun olin 30 v, terve, lapseton, pitkässä parisuhteessa, lapseton. En ole ikinä käyttänyt mitään hormonihoitoa.

Vierailija
33/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Miksi toivoisit?

Mutta koeputkihedelmöitys on edelleen mahdollista.

On kyllä hölmöä toisten jankuttaa sterilisaation purusta. Yhteiskunnalta menee rahaa hukkaan jos väki jähtee juupas-eipäs-eiku linjalle.

Eli jos on sterin tehnyt niin mielestäni saa mennä yksityiselle ja maksaa kuten moni muukin lapseton joutuu menemään.

”Munasolut kerätään munasarjan munarakkuloista. Toimenpide tehdään ohuella neulalla ultraääniohjauksessa emättimen kautta. Keräyksen yhteydessä naiselle annetaan suonensisäistä kivunlievitystä ja paikallispuudutus emättimen pohjaan.

Yhdellä kerralla saadaan kerättyä keskimäärin 10 munasolua, mutta määrä vaihtelee yksilöllisesti.

Munasolujen keräyksen jälkeen naisen vointia seurataan klinikalla muutaman tunnin ajan. Samalla huolehditaan riittävästä kipulääkityksestä. Sairauslomaa kirjoitetaan yleensä munasolujen keräyspäivä ja kaksi seuraavaa päivää.”

Miksi pitää edes miettiä mitään koeputkihedelmöityksen mahdollisuutta, jos teettää sterin? Kun yleensähän steri teetetään siksi, ettei halua lapsia eikä vahingossakaan tulla raskaaksi.

Jos miettii koeputkihedelmöityksen mahdollisuutta, niin miksi haluaa sterin? En vain ymmärrä.

Vierailija
34/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on ollut 30 iät ja ajat, mutta toisin kuin minä, hän ei ole varma, haluaako joskus lapsia. En halua katkeroittaa häntä painostamalla vasektomiaan, jos hän joskus haluaakin naisen, joka synnyttää hänelle lapsen, toistaiseksi on 10v vannonut että on onnellinen kanssani. Sitä en ole miehelle huomauttanut, että hänen omanikäisiltään naisilta alkaa kohta loppua aika biologisessa kellossa, ja saa kyllä olla aika epeli jos tuossa iässä haluaa paljon itseään nuoremman puolison, joka olisi älykäskin (mies ei ole ikinä välittänyt haihattelijoista ja tyhjäntoimittajista). Minulle steri on tärkeä, koska saan sillä mielenrauhan.

Nämä ovat aina yhtä hauskoja, nämä naiset, jotka miettivät "voisihan se mieskin yhtä hyvin vasektomiaan mennä". Ei ole tullut mieleesi, että myös sinä voit jättää miehesi, joko kuolemalla tai muuten häipymällä? Eli miehen pitää tosiaan tehdä se päätös omalta kannaltaan, ei sinun, vaikka ikuista rakkautta hänelle nyt vannotkin.

Mitä tulee nuorempiin naisiin, kyllä minun kokemukseni mukaan 28-35-vuotias nainen voi olla ihan älykäskin. Ja jos tuossa iässä on tyhmä, harvempi enää nelikymppisenä on sen älykkäämpi.

Itse menin vasektomiaan ihan täysin omasta päätöksestäni. Jos nyt niin onnettomasti kävisi, että koko perheeni kuolisi, toivon löytäväni elämän sisällön jostain muusta, kuin perhe-elämän alusta aloittamalla. Ja vaikka silloin tuntuisi toiselta, en ainakaan voi syyttää ketään muuta päätöksestäni. Ja vaimoni olisi ymmärtänyt myös toisen näkökannan.

Vierailija
35/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Älkää nyt hyvät ihmiset menkö sterilisaatioon, jos ette ole ihan varmoja, haluatteko vielä lapsia. Minä ainakin menin steriin sillä asenteella, että lapsia en enää missään nimessä halua. Ja kun lääkäri kysyi, mitä sitten, jos tulen katumapäälle, vastasin, että sen valinnan kanssa pitää sitten vain elää. 

Vierailija
36/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

.

.

Hormonikorvaushoitoja ei välttämättä joudu käyttämään, niitä on myös paikallisvoiteita joten ei tarvitse suun kautta ottamaan. Kukin päättää mikä on itselle riittävä syy ja haitta haluaako hormoneita syödä. Milloin ne hormonikorvaushoidot voi lopettaa kun ne aloittaa? Eli kun ne lopettaa saako oireet uudelleen, hikityskohtaukset, unettomuus jne.? Voiko niistä hormonikorvaushoidoista vieroittua vähitellen?

Eihän niitä hormonihoitoja välttämättä ikinä tarvitsekaan. Mutta sanoin tuon vain siksi, kun moni haluaa sterin ja perustelee sitä "Sitten mun ei enää ikinä tarvitse käyttää yhtään mitään hormoneja!"

Ehkä ei tarvitse, ehkä tarvitsee. Se on vähän tuurista ja omasta voinnista kiinni. Joillakin on hirveä olo jo nelikymppisenä, joillakin vaihdevuodet ovat pelkästään sitä, että menkat loppui ja se siitä. Äitini kuuluu noihin joilla ei ollut juuri muita oireita kuin menkkojen loppuminen, ja yksi työkaveri alkoi käyttämään hormonihoitoja 42-vuotiaana, kun oli niin hirveä olo.

Mutta etukäteenhän sitä ei voi tietää.

Silti steriä ei kannata haluta sillä perusteella että sen myötä ei ikinä tarvitsisi käyttää mitään.

Moni joka on käyttänyt steriin asti hormoneja ja sterin myötä jättää ne pois, joutuu jatkamaankin hormonien käyttöä, kun hormonien lopetuksen myötä tulikin ongelmia.

Tuo kannattaa tietää myös että hormoneista ei välttämättä sterin myötä pääsekään eroon.

Vierailija
37/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia tuttavia teillä on. En ole ikinä tavannut ihmistä, joka kuvittelisi että sterilisaatio on kohdunpoisto tai sterilisaatio jotenkin estäisi vaihdevuosioireet.

Vierailija
38/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulta kysyttiin että miksi minä teetän sterin, miksi mies ei teetä vasektomiaa, vastasin "Eihän se muuta sitä tosiasiaa että MINÄ haluan ITSELTÄNI putket tukkoon."

Ja jos tulisi ero, niin mites sitten? Mies katuisi sitä että on teettänyt vassun vain koska minä en halunnut lapsia? Ja minä pakottaisin uuden miehen vassuun, etten vain vahingossakaan tulisi raskaaksi?

Ei se niin toimi.

Se teettää operaation, joka ei raskautta halua. Jos se osapuoli on mies, niin tehdään vassu. Jos nainen, niin sterilisaatio.

Ja muutenkin: Se osapuoli joka ei halua lisääntyä, huolehtii ehkäisystä omalta osaltaan.

Koskee siis kaikkia niitä miehiä jotka panevat paljaalla, ja valittavat siitä kun nainen tuli vahingossa raskaaksi. Miten se voi olla vahinko, jos on tarkoituksella n*ssittu paljaalla, ja jätetty ehkäisy pelkästään naisen vastuulle?

Vierailija
39/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei todellakaan ole tarvetta miettiä mitään koeputkihedelmöityksiä kun tarkoitus on päästä eroon siitä riskistä, että ikinä tulisi raskaaksi. En ole milloinkaan halunnut lapsia enkä halua - ja uskallan väittää, että suurin osa sterilisaatiota lääkäriltä pyytäessään on todellakin jo vuosikaudet miettinyt asiaa ja tehnyt varman päätöksen.

(sterilisaation katujista ylivoimaisesti suurin osa on jo lapsia tehneitä, ei lapsettomia...)

En ole 10 vuoteen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. En tiedä joudunko hormonihoitoon vaihdevuosina, se on sen ajan murhe.

En tiedä mistä tulee uskomus, että sterilisaatio on kohdunpoisto. Joku joskus jossain torin laidalla kännissä huusi moista?

Kiitos vastauksista.

-ap

Vierailija
40/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta katkaistiin johtimet 5v sitten ja nyt olen 3v tytön äiti... Ja käytän tuplaehkäisyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme