Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te sterilisaation tehneet naiset! Kysymyksiä...

Vierailija
18.03.2019 |

Olen itse kolmekymppinen nainen ja harkitsen erittäin vakavasti sterilisaatiota. Olen sitä jo pitkään miettinyt ja kun muut ehkäisymuodot kondomia lukuun ottamatta eivät sovi, tämä aihe tuntuu ajankohtaisemmalta kuin koskaan.

Yritin jo hakea tietoa netistä, mutten löydä vastausta näihin kysymyksiin:
Vaikuttaako steri libidoon? Eli väheneekö halut?
Kostuuko normaalisti kiihottuessa?
Tuleeko kuukautisista vaikeammat? Millä tavoin?

Itselläni on runsaat ja kivuliaat kuukautiset enkä haluaisi näistä pahempia.
Ja halun väheneminen tai sen menettäminen olisi tietenkin katastrofi.

Kertokaa ikänne ja milloin teitte sterilisaation ja kauanko teillä on se ollut.

Kiitän jo etukäteen vastauksista! Mukavaa kevätpäivää kaikille.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 33- vuotias, nyt 50 v. Minulle ei tullut mitään, ei yhtään mitään noista mainitsemistasi sivuoireista. Olen onnellinen, että se tehtiin.

Vierailija
2/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta libidoon eikä kuukautisiin mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapset jo hankittu?

Vierailija
4/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisesta tulee partainen örisijä.

Vierailija
5/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sterilisaatiossa samana vuonna, kun olin täyttänyt 30. Meillä oli jo kolme toivottua lasta ja tiesin, että lapsilukuni on siinä, mies oli samaa mieltä. Minulle ei sopinut mikään hormonaalinen ehkäisy, joten vaihtoehdot oli vähissä. Kondomin käytöstä emme kumpikaan pitäneet. Olen nyt 51 vuotias ja vaihdevuodet alkoivat 46 vuotiaana, viimeiset kuukautiseni olivat kaksi vuotta sitten.

En ole koskaan kokenut, että naiseuteni olisi sterilisaation myötä kadonnut, sillä tuo oli ihan oma valintani.

Olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni ja näillä kokemuksilla voin suositella muillekin.

Vierailija
6/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 38-v. Ei vaikuttanut libidoon, seksuaalitoimintoihin tai kuukautisiin tai ylipäänsä mihinkään. Essure.

Vierailija
7/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steri tehtiin kun täytin 30, olen lapseton. Ei mitään vaikutuksia hormonitoimintaan. Libido parani, koska ei tarvinnut enää syödä hormoneja ja pelätä raskautta.

Vierailija
8/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se hormonitoimintaan vaikuta, estää vaan munasolun kulkeutumisen kohtuun.

Mulle tehdään sterilisaatio parin kuukauden sisällä. Oletan että pms-oireilu pahenee, menkkakivut palaa, vuoto runsastuu ja halut voimistuu kun vaihdan hormoniehkäisyn steriin.

Vierailija
9/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 38-v. Ei vaikuttanut libidoon, seksuaalitoimintoihin tai kuukautisiin tai ylipäänsä mihinkään. Essure.

Samat sanat kaikin puolin. Sain steriloinnin myötä sen karmean hormonaalisen ehkäisyn pois ja halut tulivat sellaiselta ryminällä takaisin, että mieskin oli ihmeissään.

Erittäin runsaat kuukautiseni sain lähes kokonaan pois lämpöpallohoidolla. Sen hoidon yhteydessä voi tehdä myös steriloinnin, joten suosittelen. Oli helppo ja nopea. Kuukautiseni ovat nyt onneton liru ja pärjään pahimmatkin päivät pelkillä pikkuhousunsuojilla siinä missä ennen veret tulivat housuistakin läpi parissa tunnissa vaikka välissä oli imukykyisin tamponi ja yöside. Varastoraudatkin olivat reippaasti alle kympin.

Vierailija
10/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, Essurea ei enää tehdä, oliko näin?

Eli tällä hetkellä steriä käytännössä tehdään vain munanjohtimet katkaisemalla?

Lääkäriaika varattu...

Vierailija
11/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Mulle tehtiin poistamalla munanjohtimet kokonaan. Valitsin sen mieluummin kuin katkaisun.

Vierailija
12/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen äiti, kuuden mummo ja yhden isomummo 61v.

Sterilisaation otin 36vuotiaana, 10v kuopuksen syntymän jälkeen. Silloin olin varma, etten enää haluaisi lisää lapsia ja aborttia en pystyisi teettämään. Raskauduin aina erittäin helposti.

Steri oli loistohomma josta sexi vaan parani kun ei ollut raskauden pelkoa!

Vierailija
13/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös pian täyttämässä 30, ja toivoisin pääseväni. En ole ikinä kokeillutkaan hormoneja eikä mulla ole lapsia, ja pelkään, että sen takia hoitohenkilökunta alkaa haraamaan vastaan ja tuputtamaan kierukkaa tai pillereitä, koska onhan se "helpompaa". Mun itsearvostukseen vain ei sovi hormonien käyttö ehkäisymenetelmänä, koska niissä on hurjat sivuvaikutukset, ja omalla kohdalla ei edes mitään tiedossa olevia hyötyjä (on niukat kuukautiset, lähes kivuttomat, ja iho hyvässä kunnossa). Omalta äidiltä lähti tukkaa, kun alkoi käyttää. Kuparikierukka olisi kai ihan ok, mutta senkin eteen saattaa kuulemma joutua taistelemaan, jos hormoneista kieltäytymisen syy on vain jääräpäisyyttä, ja lisäksi se ei ole edes pysyvä tai varma keino, eli en varmaan uskaltaisi jättää kondomia pois miehen kanssa siltikään.

Mies on ollut 30 iät ja ajat, mutta toisin kuin minä, hän ei ole varma, haluaako joskus lapsia. En halua katkeroittaa häntä painostamalla vasektomiaan, jos hän joskus haluaakin naisen, joka synnyttää hänelle lapsen, toistaiseksi on 10v vannonut että on onnellinen kanssani. Sitä en ole miehelle huomauttanut, että hänen omanikäisiltään naisilta alkaa kohta loppua aika biologisessa kellossa, ja saa kyllä olla aika epeli jos tuossa iässä haluaa paljon itseään nuoremman puolison, joka olisi älykäskin (mies ei ole ikinä välittänyt haihattelijoista ja tyhjäntoimittajista). Minulle steri on tärkeä, koska saan sillä mielenrauhan.

Vierailija
14/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin klipsisterilisaatio nelikymppisenä. Sillä ei ollut mitään haittavaikutuksia. Pari vuotta sen jälkeen tulin raskaaksi. Nyt onkin taas kierukkakin.

Vierailija
15/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

47v ja sterilointi 10v sitten. Ei ole ollut mitään vaikutusta muuhun kuin siihen, että ovulaatio on kivuliaampi aina välillä, ei joka kerta. Menkat olleet runsaat aina, ja se on jatkunut samanlaisena. 

Vierailija
16/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Mulle tehtiin poistamalla munanjohtimet kokonaan. Valitsin sen mieluummin kuin katkaisun.

Saako siihen itse vaikuttaa miten se tehdään? Lääkärikäynti polilla ensi viikolla, toivoisin itsekin tuota poistoa.

Vierailija
17/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Saako siihen itse vaikuttaa miten se tehdään? Lääkärikäynti polilla ensi viikolla, toivoisin itsekin tuota poistoa.

Miksi toivoisit?

Vierailija
18/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Minä sain valita niistä menetelmistä, mitä sairaalassani oli tarjolla. Onneksi oli tuo poisto, sitä ei kuitenkaan kai tehdä kovin monessa paikassa.

Vierailija
19/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Miksi toivoisit?

Haluaisin mahdollisimman varman sterin ja ymmärtääkseni poisto on varmin. 

Vierailija
20/71 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika varattu...

Minä sain valita niistä menetelmistä, mitä sairaalassani oli tarjolla. Onneksi oli tuo poisto, sitä ei kuitenkaan kai tehdä kovin monessa paikassa.

Et sattunut Taysissa käymään...? Itse menossa sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän