kumpaan kouluun menisit? kondiittori vai puutarhuri? :)
eli kummalle amislinjalle menisit?
Opiskelin yliopistossa biologiaa(vuoden), kunnes sain kaksoset.
kaksoset nyt kolme ja olen yrittänyt jatkaa opintoja ja siitä ei tule mitään.
olen yhde amiksen käynyt ja tiedän että suurimmilta osin opetus tapahtuu paikan päällä. Ei siis tarvitsisi yrittää näiden kanssa lukea :D
Kommentit (17)
puutarhuri.
-sais olla ulkona
-suht stressitön työ
- ei sokeri- ja jauhopölyä niinku kondiittorihommassa
Simppeliä
Pullaa en halua enää karppaajana leipoa, ettei tulisi houkutuksia.
Opiskelisin siis puutarhuriksi. Mulla on jo maatalousalan koulutus, joten siitä voisi olla jotain hyötyä tolla puutarhurilinjallakin.
Toi taitaa kyllä olla totta, että ei siellä amiksessa liikoja lueskella, meillä oli maatalousalan opinnoissa tasan kaksi kirjaa käytössä kolmen vuoden aikana, eikä kumpikaan ollut edes pakollinen ostos. Kun kuunteli teoriatunnilla sujuvasti ja teki muistiinpanoja, sai kokeista täysiä pisteitä.
minulla on astma, mutta ei ruoka-aine allergioita. Pitäskö valita siten puutarhurin työ ..hmm. :) millasta teidän työt on käytännössä?
palkka
työllisyys
ja työn kuva
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 12:17"]
minulla on astma, mutta ei ruoka-aine allergioita. Pitäskö valita siten puutarhurin työ ..hmm. :) millasta teidän työt on käytännössä?
palkka
työllisyys
ja työn kuva
[/quote]
t ap
Mitä nyt oon välillä katellut avoimia työpaikkoja, niin enemmän on puutarhurin hommia vapaana. Eli ehkä puutarhuri työllistymisen kannalta.
Jos nimittäin pelkiltään kondiittorin hommia haluaa tehdä, niin työpaikkaa ei ole helppo saada. Leipurin hommia on sitten hieman helpommalla saatavilla.
ainiin joo ja asun Helsingissä eli ainut puutarha amis on Espoossa ja ruotsin kielinen. :D mutta meiän lapset on kakskielisiä jo nyt. mies siis suomenruotsalainen, mutta en ite osaa kunnolla. onkohan liian rankkaa opetella ruotsiksi? :)
Jos noista on pakko valita niin kondiittori. Inhoan mulla kaivelua ja ulkotyötä eikä kasvit kiinnosta minkään vertaa. Ei tosin kondiittorin hommakaan, mutta sentään enemmän kuin puutarhatyö.
Jos sulla on astma niin pystyisitkö sä keväällä pahimpaan siitepölyaikaan tekemään töitä ulkona ?? Jos et niin sitten kondiittoriksi :)
kiitos vastauksista!
Ajattelin, että tuo ruotsin kielen oppiminen ei olisi pahitteeksi. Ymmärtäis sit omia lapsiaan :D meillä on myös tontti "maalla" (kuitenkin uudella maalla), jonne aiomme joskus muuttaa ja siellä iso puutarha. ajattelin, että puutarha osaamisesta olis hyötyä
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 12:22"]
Jos sulla on astma niin pystyisitkö sä keväällä pahimpaan siitepölyaikaan tekemään töitä ulkona ?? Jos et niin sitten kondiittoriksi :)
[/quote]
ei ole siitepölyallergioita ollut koskaan :)
t.ap
onko kukaan täällä käynyt koulua jollakin muulla kielellä, kuin suomi?
mahtaakohan muodostua rankaksi jos ei osaa kieltä. Opettelen kyllä jo nyt.. ja oonhan lukion ruotsin käyny arvosanalla 7 :P
Nyt kun joku väitti että puutarhureille on enemmän avoimia paikkoja, niin on mutta muita kuin määräaikaisia työsuhteita on tosi vähän. Ja jos niitä jossain on avoinna niin hakijoita on paljon. Toisaalta tuskin kondittorinakaan mitään yli 2000 kkpalkkoja saa.
Puutarhurin työt on sitten aika fyysisiä ja raskaita, mulla on kaksi tuttavaa jotka on puutarhureita ja kummallakin on nivelrikko työn seurauksena (toinen vaihtoi alaa jo).
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 12:30"]
Nyt kun joku väitti että puutarhureille on enemmän avoimia paikkoja, niin on mutta muita kuin määräaikaisia työsuhteita on tosi vähän. Ja jos niitä jossain on avoinna niin hakijoita on paljon. Toisaalta tuskin kondittorinakaan mitään yli 2000 kkpalkkoja saa.
[/quote]
meinaatko että puutarhurin työ ois enemmän sesonkityötä? sitä mietin t.ap
puutarhurin työ on rankkaa sesonkityötä, jossa ollaan yli puoli vuotta työttömänä,ellei sitten joku palkkaa puutarhuria luomaan lunta talvella.
Mä ottaisin noista sen puutarhurin, koska siinä on itsenäisempi homma, laajemmat työalat ja paremmat jatkomahdollisuudet erilaisiin maisemasuunnitteluinsinöörin jms hommin.
Sinänsä en kuitenkaan näe, miksi sun yliopistossa ollessasi on pakko yrittää lukea niiden kaksosten kanssa. Eikö niitä voi laittaa hoitoon opiskelun ajaksi yliopistossa opiskellessa ihan yhtä hyvin kuin amiksessa opiskellessa - tapahtui se opiskelu sitten fyysisesti missä hyvänsä?
Mä kävin kondiittorin. Eihän puutarhuri ollut mulle koskaan vaihtoehto, koska en niistä asioista mitään ymmärrä, eikä kiinnosta. Jätän sen kauneuden luomisen osaaviin käsiin.
Kondiittori olen ollut nyt 20 vuotta ja yhä rakastan hommaani. :)