Lähestymiskielto
Onko kellään tietoa/ kokemusta lähestymiskiellon hankkimisesta? Millä perusteilla sitä voi hakea, mitkä on riittävät perustelut? Exäni on eromme jälkeen alkanut "vahtimaan" elämääni, aivan liikaa. Ovikellon/summerien soittelua öisin, useaan kertaan viikossa. Puhelin soi jatkuvasti/ viestejä tulee koko ajan. Minne menenkin autolla, hän ajaa usein samoilla alueilla ihan yhtäkkiä ja saattaa esim seurata autoni perässä pitkään.Käy vanhemmillani kyselemässä minua ym. Ahdistavaa, pelottaa mitä vielä ja kuinka kauan?
Kommentit (31)
Törmäsin tällaisiin linkkeihin, joista saattaisi olla sinulle apua:
Lähestymiskieltoa haetaan käräjäoikeudelta. Poliisi ei voi muuta kuin neuvoa (kääntymään lakimiehen puoleen).
Niin se on ilmeisesti tehtävä. Huomaan vain viikko toisensa jälkeen, että olen turhaan elätellyt toiveita tämän käyttäytymisen loppumisesta. Väsyttää ja ahdistaa niin kamalasti. Kotona en viitsi illalla pitää edes valoja, että näyttäisi etten ole kotona. Ei tämä näinkään voi jatkua.
Oliko katkera ero? Oliko odotettavissa vai tuliko yllätyksenä tuo käytös?
on varmasti hyvin ahdistavaa ja pelottavaa, pane asia vireille heti niin pääset asiassa eteenpäin, luulis loppuvan kun tietää että asia on viranomaisten hoidossa, jaksamisia vaan sulle
Hänelle olivarmasti täysi yllätys se, että halusin eron, tai oikeastaan se että toteutin sen. Puhuin asiasta kyllä pitkään, mutta hän ei ottanut puheitani tosissaan. jouduin tekemään lopullisen päätöksen kurjalla tavalla, hänelle etukäteen puhumatta. kyseessä alkoi olla jo turvallisuus, minun ja poikamme. Exä sortui huumeisiin, ja käyttäytyminen alkoi olla vainoharhaista. Aina en tiennyt edes mistä puhui ja kenelle. Vai näkikö "pikku-ukkoja" Se tässä eniten mietityttääkin, että missä mielentilassa ajelee autoni perässä ja kuinka paljon todella seuraa minua, jos en aina edes huomaa häntä? Pelottaa!
Kiitos! Voihan olla, että jo tieto siitä että olen ollut yhteydessä poliisiin todella riittäisi. Pakko nyt alkaa tosissaan toimimaan.
poliisille kannattaa puhua myös exän huumeriippuvuudesta ja sekoilemisesta, tosiaan kuulostaa todella kurjalta
Olen säilyttänyt kaikki viestit juuri sitä varten. Ja pari puhelua olen saanut nauhoitettua.
tässä tietoa asiasta:
Tärkeää on, että kirjaat tapahtumat muistiin välittämättömästi
ja keräät lähestymiskieltohakemuksesi tueksi kaikki mahdolliset todisteet sekä todistajien yhteystiedot.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 01:34"]
Hänelle olivarmasti täysi yllätys se, että halusin eron, tai oikeastaan se että toteutin sen. Puhuin asiasta kyllä pitkään, mutta hän ei ottanut puheitani tosissaan. jouduin tekemään lopullisen päätöksen kurjalla tavalla, hänelle etukäteen puhumatta. kyseessä alkoi olla jo turvallisuus, minun ja poikamme. Exä sortui huumeisiin, ja käyttäytyminen alkoi olla vainoharhaista. Aina en tiennyt edes mistä puhui ja kenelle. Vai näkikö "pikku-ukkoja" Se tässä eniten mietityttääkin, että missä mielentilassa ajelee autoni perässä ja kuinka paljon todella seuraa minua, jos en aina edes huomaa häntä? Pelottaa!
[/quote]
No ainakin merkittävä peruste tuo huumeongelma! Poliisi jos kuka tietää, miten huumeet saavat ihmiset käyttäytymään.
luulen että hän on jo muutenkin joutunut tekemisiin poliisin kanssa huumeongelmansa takia, näin olen kuullut. Eli se asia olisi niillä ainakin jo tiedossa, eikä vain minun kertomana. Onneksi ei edes yritä vaatia lapsen tapaamista, jos sitä nyt voi onneksi sanoa, mutta en missään tapauksessa antaisi tavata. puheet alkoi olla niin sekavia että huomasin etten kertakaikkiaan tunne koko ihmistä enää.
Nythän tulee voimaan myös uusi laki mikä mahdollistaa rangaistuksen antamisen vainoamisesta, asiassa juuri puhuttiin tämän tapaisesta toiminnasta mitä exäsi harrastaa.
asiaa uudesta laista:
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/464530/Vainoamisesta+tulossa+rikos
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 01:48"]
luulen että hän on jo muutenkin joutunut tekemisiin poliisin kanssa huumeongelmansa takia, näin olen kuullut. Eli se asia olisi niillä ainakin jo tiedossa, eikä vain minun kertomana. Onneksi ei edes yritä vaatia lapsen tapaamista, jos sitä nyt voi onneksi sanoa, mutta en missään tapauksessa antaisi tavata. puheet alkoi olla niin sekavia että huomasin etten kertakaikkiaan tunne koko ihmistä enää.
[/quote]
Kuulostaa, että sinun on melko helppoa hankkia lähestymiskielto, jos exäsi jo tunnetaan! Toimi ajoissa, ettei exäsi harhoissaan/kostopäissään tee jotain peruuttamatonta. (en tietenkään halua peloitella, mutta parempi varautua pahimpaan as soon as possible)
ystäväni puhuikin tuosta uudesta lakijutusta, mutta en ole siitä löytänyt vielä tietoa. Hyvä että näihin asioihin puututaan kunnolla!
Ja tuo "pelottelu" ei ole turhaa vaan totta. Ystäväni joka toimii psykiatrisella osastolla oli todella huolissaan kun kerroin exän käyttäytymisestä ja puheista. aineet sekoittaneet pään täysin. Jos hermostun esim kun ajaa perässäni ja soitan että lopettaisi sen niin vastaus on että hän suojelee minua. Hullua! tai hän turvaa matkani tms yhtä älytöntä.
up