Ketkä/millaiset ihmiset oikein pääsevät teatterikorkeakouluun?
ja millaiset ne kokeet oikein on? (näyttelijälinja)
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla.
Olen ymmärtänyt, ettei sinne pääse välttämättä edes todella tunnetun näyttelijän lapset.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelemaan otetaan ihmisiä, joilla on fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset kyvyt kehittyä hyviksi ammattilaisiksi. Näyttelijän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat keskittymiskyky, sinnikkyys, rohkeus, vilpittömyys (ei teeskentele) hyvä kehon- ja äänenhallinta, vuorovaikutustaidot koska ala on yhdessä tekemistä, hyvä paineensietokyky, kyy tehdä omia havaintoja (ei matkimista, ei kliseistä ajattelua). Hyvin tehty ennakkotehtävä.
Olen opiskellut TEAKissa ja ollut alalla jo pitkään.
Suhteilla ei pääse. Esimerkiksi minulla ei ollut suvussa tai edes tuttavapiirissä ensimmäistäkään teatterin ammattilaista. Pääsykokeissa kysyin viattomasti "mikä on näyttämötorni" ja raatilainen selitti ystävällisesti. Muut joko tiesi ennestään tai teeskenteli tietävänsä - eli osoitin rohkeutta paljastamalla tietämättömyyteni. se oli vain plussaa.
Tuota mieltä minäkin olen yleisön puolelta. Mutta kerrohan, miten Meghan Markle voi olla näyttelijä, jos tuo pitää paikkansa? Hänhän teeskentelee jopa esittäessään itseään kansanjoukoille.
Pitää osata erottaa teeskentelemisestä sosiaaliset roolit, joita jokainen joutuu omaksumaan eri tilanteita varten. Mun mielestä Meghan Marklella on vaan sosiaalinen rooli päällä. On varmasti hyvin erilainen kotona puolisonsa seurassa.
Meghan esittää epämiellyttävällä tavalla. Esim. Diana ei esittänyt.
sama
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelemaan otetaan ihmisiä, joilla on fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset kyvyt kehittyä hyviksi ammattilaisiksi. Näyttelijän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat keskittymiskyky, sinnikkyys, rohkeus, vilpittömyys (ei teeskentele) hyvä kehon- ja äänenhallinta, vuorovaikutustaidot koska ala on yhdessä tekemistä, hyvä paineensietokyky, kyy tehdä omia havaintoja (ei matkimista, ei kliseistä ajattelua). Hyvin tehty ennakkotehtävä.
Olen opiskellut TEAKissa ja ollut alalla jo pitkään.
Suhteilla ei pääse. Esimerkiksi minulla ei ollut suvussa tai edes tuttavapiirissä ensimmäistäkään teatterin ammattilaista. Pääsykokeissa kysyin viattomasti "mikä on näyttämötorni" ja raatilainen selitti ystävällisesti. Muut joko tiesi ennestään tai teeskenteli tietävänsä - eli osoitin rohkeutta paljastamalla tietämättömyyteni. se oli vain plussaa.
Tuota mieltä minäkin olen yleisön puolelta. Mutta kerrohan, miten Meghan Markle voi olla näyttelijä, jos tuo pitää paikkansa? Hänhän teeskentelee jopa esittäessään itseään kansanjoukoille.
Pitää osata erottaa teeskentelemisestä sosiaaliset roolit, joita jokainen joutuu omaksumaan eri tilanteita varten. Mun mielestä Meghan Marklella on vaan sosiaalinen rooli päällä. On varmasti hyvin erilainen kotona puolisonsa seurassa.
Meghan esittää epämiellyttävällä tavalla. Esim. Diana ei esittänyt.
sama
Prinsessa Diana oli sosiaalinen lahjakkuus. Ei voi edes verrata näitä kahta toisiinsa. Mulla ei ole henkilökohtaista mielipidettä, kun en ole ollut niin kiinnostunut että olisin erityisesti tarkkaillut häntä julkisissa tilanteissa.
Ilmaisukykyinen ja ilmeisesti osaa soittaa ja laulaa ja ties mitä . Ei oo haittaa jos on tunnetusta teatterisuvusta
Näytteleminen on lapsellista työtä.
M.Brando
Mulla olisi esimerkkejä muutama.
Luokkakaverin lapset molemmat näyttelee tunnetuissa sarjoissa ja elokuvissa. Äiti ei ole ainakaan Teakista valmistunut, mutta todellinen taiteilijasielu. Joitakin hommia tehnyt ilman koulutustakin.
Se on se intohimo, mikä noihin hommiin vetää. Aina sekään ei tosin riitä, sun pitää olla myös kiinnosta ja jäädä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Näytteleminen on lapsellista työtä.
M.Brando
Mutta ajattele, jos sinunkin työsi olisi joka päivä kuin leikkiä? Ei koskaan kokisi työskentelevänsä.
Olisin niin kovasti halunnut näyttelijäksi. Edelleen yksi ykköshaaveistani!
Vierailija kirjoitti:
Syntyminen näyttelijäsukuun kannattaa. Eihän tavallinen pulliainen pääse edes avustajaksi puheroolista puhumattakaan. Ja kun he sukunsa avulla hankkivat sillä tapaa kokemuksia niin ovat jo muutenkin vahvemmilla. Tai vaikka paikka jäisi saamatta niin pääsevät ilman pätevää koulutustakin parrasvaloihin. Tavallisen tallaajan kannattaa miettiä jotain muuta alaa
Oikeesti?? Eikö ihmiset pääse edes avustamaan ilman suhteita tai kokemusta?
Ystäväni pääsi Teakiin ekalla yrityksellä suoraan lukiosta. Ennakkoluuloton, positiivinen, musikaalinen ja liikunnallinen tosi mukava tyyppi. Ihan tavallisen mukavan näköinen. Eikä todellakaan mistään taiteilijaperheestä - vanhemmat ihan tavallisissa ammateissa. Hyvin on pärjännyt ja töitä on riittänyt. Olen käynyt katsomassa joitakin esityksiä ja ajatellut, että hän on oikealla alalla ja tosi ammattilainen. Ollaan kavereita ja hän on edelleen se sama mukava ihminen.
Maijuli kirjoitti:
Ystäväni pääsi Teakiin ekalla yrityksellä suoraan lukiosta. Ennakkoluuloton, positiivinen, musikaalinen ja liikunnallinen tosi mukava tyyppi. Ihan tavallisen mukavan näköinen. Eikä todellakaan mistään taiteilijaperheestä - vanhemmat ihan tavallisissa ammateissa. Hyvin on pärjännyt ja töitä on riittänyt. Olen käynyt katsomassa joitakin esityksiä ja ajatellut, että hän on oikealla alalla ja tosi ammattilainen. Ollaan kavereita ja hän on edelleen se sama mukava ihminen.
Hyvät hänelle. Monet eivät pääse ekalla sisään - useimmat eivät koskaan.
Suomessa on sen verran surkea näytelmä- ja elokuvataiteen taso, että selvästikään edes nämä kansakunnan "huiput" eivät ole mistään kotoisin. Aina vaan MANEEREJA maneerien perään.
Ihmettelen. Jotkut erittäin huonon oloiset näyttelijät ovat sen käyneet. Jotkut suhteellisen hyvän oloiset eivät ole monen yrittämisen jälkeen päässeet.
Usein käyneet jonkun teatterialan koulutuksen jo ennen Teakiin pääsemistä. Osaavat myös laulaa, soittaa, tanssia ja ovat yleisesti hyväkuntoisia ja liikunnallisia. Heittäytymiskykyisiä, luovia ja, saa kai sen nyt sanoa, hyvännäköisiä ja karismaattisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyminen näyttelijäsukuun kannattaa. Eihän tavallinen pulliainen pääse edes avustajaksi puheroolista puhumattakaan. Ja kun he sukunsa avulla hankkivat sillä tapaa kokemuksia niin ovat jo muutenkin vahvemmilla. Tai vaikka paikka jäisi saamatta niin pääsevät ilman pätevää koulutustakin parrasvaloihin. Tavallisen tallaajan kannattaa miettiä jotain muuta alaa
Oikeesti?? Eikö ihmiset pääse edes avustamaan ilman suhteita tai kokemusta?
Vasta äskettäin luin, että vaativammat kohtaukset, joissa tarvitaan avustajia haetaan esim. teattereiden tai harrastajateattereiden kautta.
Varmaan ohikulkijaksi helppo päästä, kun jokainen varmaan osaa kävellä eteenpäin.. ehkä.
Jos on kohtaus, jossa pitää näytellä tunnetiloja ja mahdollisesti lausua päälle vielä muutama repla, niin on ihan selvä, että sinne halutaan ihminen, jolla jotain kokemusta.
Mielestäni muutamat ei kovin lahjakkaatkin päässeet sisään. Ihmettelen kovin. En nyt tässä viitsi nimiä mainita.
Onko täällä Teakkiin hakeneita? 🤔
Suhteilla.