Ketkä/millaiset ihmiset oikein pääsevät teatterikorkeakouluun?
ja millaiset ne kokeet oikein on? (näyttelijälinja)
Kommentit (69)
Tääällä moni on maininnut lahjakkuuden ja persoonallisuuden. Omien havaintojen mukaan ei kuitenkaan saa olla liikaa omaa tyyliä, vaan pitää olla ns muokattavissa TEAKin haluamaan suuntaan. Siellä tehdään tietyn tyylisiä esiintyjiä. Siksi ottavat useimmiten hyvin nuoria.
Suhteilla pääsee.
Ihan elitististä sakkia siellä on muutenkin.
Kaveri, nuori nätti nainen, tippui toiseksi viimeisessä vaiheessa. Mielestäni erittäin lahjakas heittäytyjä, joka tekee kaiken aina täysillä. Mutta eipä vaan päässyt ainakaan nyt.
On olemassa muutama hyvä esimerkki siitä, ettei tuonne tosiaankaan pääse suhteilla, vaikka hakisi peräti 7 kertaa.
Lähipiirissä myös muutama lapsi, jotka esiintyvät suomalaisissa sarjoissa, elokuvissa ja mainoksissa pääosissa - heidän vanhempansa eivät ole näyttelijöitä, äiti tosin muuten tosi taiteellinen ja on ilmeisesti mukana avustamassa elokuvissa pienissä rooleissa.
Sarjoihin ja elokuviin ja mainoksiinkin on koekuvaukset ja rooleja hakee joskus sadat ihmiset. Osan saavat vain parhaimmat. Sama koulupaikan saamisessa: jos olet hyvä, sinä saat paikan.
Luulisi myös että elokuvaan tai sarjaan pääsee avustamaan tuosta vaan. Olen joskus hakenut useampaan pieneen rooliin ja sitten vaan vaikka ohikulkijaksi tms enkä ole kertaakaan päässyt. Myös lapseni ovat hakeneet, muttei ole napannut.
Näyttelijöiden pennut ja näyttelijäsukuiset.
Sinnehän ovat päässeet Rinteen, Palon, Jurkan, Auvisen, Mäkelän, Kinnusen, Kuustosen, Laaksosen, Edelmanin, jne. lapset ja lapsenlapsetkin, joten joo, turhaa sinne on tavallisen Pulliaisen on pyrkiä, sillä hommahan on niin, että se periytyy isältä tai äidiltä lapsilleen, joskus molemmilta, heh, toki jokunen Turunen on päässyt välistä vilahtamaan.
Syntyminen näyttelijäsukuun kannattaa. Eihän tavallinen pulliainen pääse edes avustajaksi puheroolista puhumattakaan. Ja kun he sukunsa avulla hankkivat sillä tapaa kokemuksia niin ovat jo muutenkin vahvemmilla. Tai vaikka paikka jäisi saamatta niin pääsevät ilman pätevää koulutustakin parrasvaloihin. Tavallisen tallaajan kannattaa miettiä jotain muuta alaa
Tuttavani on käynyt mielestäni teatterikorkeakoulun ruotsinkielisen linjan. Hän on erikoinen ja omaperäinen tyyppi. Hänellä ei ole juuri minkäänlaista filtteriä. On yksi suosikki-ihmisiäni.
Suhteista napistaan, mutta oletteko kuulleet sanontaa "seura tekee kaltaisekseen"? Olen eri alalla, mutta ymmärtänyt aikuisena, kuinka iso vaikutus vanhemmilla ja heidän piireillään on ollut esimerkin takia.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa muutama hyvä esimerkki siitä, ettei tuonne tosiaankaan pääse suhteilla, vaikka hakisi peräti 7 kertaa.
Lähipiirissä myös muutama lapsi, jotka esiintyvät suomalaisissa sarjoissa, elokuvissa ja mainoksissa pääosissa - heidän vanhempansa eivät ole näyttelijöitä, äiti tosin muuten tosi taiteellinen ja on ilmeisesti mukana avustamassa elokuvissa pienissä rooleissa.
Sarjoihin ja elokuviin ja mainoksiinkin on koekuvaukset ja rooleja hakee joskus sadat ihmiset. Osan saavat vain parhaimmat. Sama koulupaikan saamisessa: jos olet hyvä, sinä saat paikan.
Tuomarilajissa ei ole absoluuttista parhautta, varsinkin jos pyrkijöiden erot ovat pienet.
Kyllä alitajunta vaikuttaa ja pärstäkerroin.
Opiskelemaan otetaan ihmisiä, joilla on fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset kyvyt kehittyä hyviksi ammattilaisiksi. Näyttelijän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat keskittymiskyky, sinnikkyys, rohkeus, vilpittömyys (ei teeskentele) hyvä kehon- ja äänenhallinta, vuorovaikutustaidot koska ala on yhdessä tekemistä, hyvä paineensietokyky, kyy tehdä omia havaintoja (ei matkimista, ei kliseistä ajattelua). Hyvin tehty ennakkotehtävä.
Olen opiskellut TEAKissa ja ollut alalla jo pitkään.
Suhteilla ei pääse. Esimerkiksi minulla ei ollut suvussa tai edes tuttavapiirissä ensimmäistäkään teatterin ammattilaista. Pääsykokeissa kysyin viattomasti "mikä on näyttämötorni" ja raatilainen selitti ystävällisesti. Muut joko tiesi ennestään tai teeskenteli tietävänsä - eli osoitin rohkeutta paljastamalla tietämättömyyteni. se oli vain plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sukunimi on palo, ikonen, salminen, saarela, jne
Mut just Salmistahan ei oo onnistanut vieläkään.
Joo, R Salminen ei ole päässyt vaikka isä ja äiti sekä isoäiti ovat näyttelijöitä. Hän ei kuitenkaan kuulu samaan sukuun E. Salmisen kannsa.
Jos olet naispuolinen, kannattaa laihduttaa, kasvattaa pitkät hiukset ja värjätä esim hennalla punaiseksi.
Se on niinku vakio.
Vierailija kirjoitti:
Harvat ja valitut ainakin, yksi vaikeimmista aloista päästä sisään. Mikä on ihan oikein, ei kannata kouluta työttymäksi jääviä näyttelijöitä.
Teatterialalla myös vaikuttaa perintötekijät ja ympäristö eli jos suvussa on entuudestaan näyttelijöitä, niin sen pojan tai tytön on helpompi päätyä alalle kun tietää mitä on odotettavissa.
Kyllä se sukuun kuuluminen auttaa. Jokaisella vuosikurssilla on aina useampia näyttelijöiden lapsia. Loput paikat jäävät sitten muille. Toisaalta niinhän se on muissakin ammateissa, lapset menevät usein saman alan ammatteihin ja yrittäjien lapsista tulee yrittäjiä. Jos on viettänyt lapsuutensa teattereiden takahuoneissa niin siitä on helppo sitten itsekin ruveta alalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet naispuolinen, kannattaa laihduttaa, kasvattaa pitkät hiukset ja värjätä esim hennalla punaiseksi.
Se on niinku vakio.
Värjätyt hiukset, rakennekynnet ja tatuoinnit ei tuo lisäpisteitä. Huomattava ylipaino ei ole plussaa. Puvustaja pystyy toppauksilla lihottamaan roolihenkilön, mutta pullukasta ei saada millään konstilla hentoa pajunvitsaa. Onneksi käsikirjoituksissa ei yleensä ole sisäänkirjoitettuna ulkonäkövaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelemaan otetaan ihmisiä, joilla on fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset kyvyt kehittyä hyviksi ammattilaisiksi. Näyttelijän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat keskittymiskyky, sinnikkyys, rohkeus, vilpittömyys (ei teeskentele) hyvä kehon- ja äänenhallinta, vuorovaikutustaidot koska ala on yhdessä tekemistä, hyvä paineensietokyky, kyy tehdä omia havaintoja (ei matkimista, ei kliseistä ajattelua). Hyvin tehty ennakkotehtävä.
Suhteilla ei pääse. Esimerkiksi minulla ei ollut suvussa tai edes tuttavapiirissä ensimmäistäkään teatterin ammattilaista. Pääsykokeissa kysyin viattomasti "mikä on näyttämötorni" ja raatilainen selitti ystävällisesti. Muut joko tiesi ennestään tai teeskenteli tietävänsä - eli osoitin rohkeutta paljastamalla tietämättömyyteni. se oli vain plussaa.
Tuota mieltä minäkin olen yleisön puolelta. Mutta kerrohan, miten Meghan Markle voi olla näyttelijä, jos tuo pitää paikkansa? Hänhän teeskentelee jopa esittäessään itseään kansanjoukoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota mieltä minäkin olen yleisön puolelta. Mutta kerrohan, miten Meghan Markle voi olla näyttelijä, jos tuo pitää paikkansa? Hänhän teeskentelee jopa esittäessään itseään kansanjoukoille.
Pitää osata erottaa teeskentelemisestä sosiaaliset roolit, joita jokainen joutuu omaksumaan eri tilanteita varten. Mun mielestä Meghan Marklella on vaan sosiaalinen rooli päällä. On varmasti hyvin erilainen kotona puolisonsa seurassa.
Muutamalle kiintiömamulle löytyy joka toiselta vuosikurssilta valmiiksi pedattu paikka.