sappikohtaus
miten olette hoitaneet/saaneet hoitoa sappivaivoihin?
Vinkkejä miten kohtaus ei enää uusisi?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 15:38"]
http://www.terve.fi/sappikivet/sappikivitauti-potilasohje tuossa hyvä linkki =)
[/quote]
Tää on musta vähän ristiriitaista, että riskitekijöitä on ylipaino JA laihdutus. Oon ylipainoinen, kannattako mun nyt laihduttaa ja miten, ettei ongelma pahenisi?
Sit toinen asia mikä nettiohjeistuksissa on ihmetyttänyt, että monissa kielletään rasva mutta muutamissa taas sanotaan, että, kun koko ajan syö säännöllisesti rasvaa niin sappinestettä erittyy koko ajan ja se ei ehdi kiteytyä kiviksi.
Mikä pitää paikkansa? Itsellä tää kohtaus tuli viikon mehupaaston jälkeen (en laihduttanut vaan en voinut hammassyistä syödä).
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 15:38"]
[/quote]
Tää on musta vähän ristiriitaista, että riskitekijöitä on ylipaino JA laihdutus. Oon ylipainoinen, kannattako mun nyt laihduttaa ja miten, ettei ongelma pahenisi?
Sit toinen asia mikä nettiohjeistuksissa on ihmetyttänyt, että monissa kielletään rasva mutta muutamissa taas sanotaan, että, kun koko ajan syö säännöllisesti rasvaa niin sappinestettä erittyy koko ajan ja se ei ehdi kiteytyä kiviksi.
Mikä pitää paikkansa? Itsellä tää kohtaus tuli viikon mehupaaston jälkeen (en laihduttanut vaan en voinut hammassyistä syödä).
[/quote]
Ei kannata laihduttaa millään pikakuureilla tai erityisen nopeasti. Esim. VLCD-kuurit ja paastot on yleisiä sappikohtauksen laukaisijoita. Mutta rauhallinen, hidas painonpudotus normaalia ruokaa syömällä ei ole mitenkään vaarallista ja pidemmän päälle tekee hyvää.
Rasvasta tosiaan on ristiriitaisia käsityksiä. Itse olen sillä kannalla, että rasvaa kannattaa syödä normaalisti, jos se ei aiheuta kipuja. Vanhanajan hoitokeino kipuihinhan jopa on juoda pelkkää öljyä, jolloin joskus sapen voimakas eritys saa kiven tulemaan ulos sappitiestä (vaarana on että kivi on liian iso että pääsisi ulos ja tällöin on edessä helvetillinen kipu ja sairaalareissu). Mutta jos kipua ei rasvasta tule, parempi syödä vaan.
Kipuun Litalginia, sen lisäksi ihan ruokavaliolla. Eli ei tulista, hapanta, huonosti sulavaa ruokaa jne.
Sappikivikohtaukseen taas ei oo auttanut kuin ambulanssikyyti koska kipu on ollut niin järkyttävä etten ole pystynyt liikahtamaankaan itse
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 17:01"]
Kipuun Litalginia, sen lisäksi ihan ruokavaliolla. Eli ei tulista, hapanta, huonosti sulavaa ruokaa jne.
Sappikivikohtaukseen taas ei oo auttanut kuin ambulanssikyyti koska kipu on ollut niin järkyttävä etten ole pystynyt liikahtamaankaan itse
[/quote]
Näin mullakin.
Ja kannattaa ilmotella sinne leikkaavaan organisaatioon, että olet valmis peruutusaikoihin, saatat päästä eroon kivistä nopeastikin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 17:03"]
[/quote]
Näin mullakin.
Ja kannattaa ilmotella sinne leikkaavaan organisaatioon, että olet valmis peruutusaikoihin, saatat päästä eroon kivistä nopeastikin.
[/quote]
Miks sitä litalginia sit edes määrätään jos se ei auta? mulle pistettiin litalginia toiseen kankkuun ja ketorinia toiseen sairaalassa ja annettiin litalgin resepti kouraan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 17:03"]
[/quote]
Näin mullakin.
[/quote]
Miks sitä litalginia sit edes määrätään jos se ei auta? mulle pistettiin litalginia toiseen kankkuun ja ketorinia toiseen sairaalassa ja annettiin litalgin resepti kouraan.
[/quote]
Mulla oli litalgin suppoina ja sen avulla pääsi sinne ensiapuun saamaan vahvempaa.
Mulla tuli sappikivitauti toisen lapsen odotuksen loppuvaiheessa/synnytyksen jälkeen. Lähtöpaino synnytyksen jälkeen oli 78 kg / 170cm eli en nyt kauhean pahasti ollut ylipainoinen. Sappiruokavaliolla ( mehukeittoa, puuroa, näkkäriä, kuivaa riisiä, uunikalaa jne ) paino putosi 71,5 kg vajaassa 7 viikossa, eli varsin rivakkaa tahtia. Loppujen lopuksi kohtauksia alkoi tulla ruokavaliosta huolimatta ja olin aivan pihalla kohtausten aikaan, kävely oli ainoa joka vähän helpotti oloa, ei auttanut maata, istua tai mitään...Sain litalgin -reseptin ja otin pari kertaa lääkettä, mutta silloin oli imetys kiellettyä. :( Onneksi sain peruutusajan juuri joulun alla ja pääsin kivistä eroon. Kamala tauti ja ilmeisesti olin epätyypillinen potilas kun ei ollut varsinaista ylipainoa. sukurasituksena tuo sappikivitauti mulle tuli ja raskaus sen laukaisi. Eli jos kohtaus ei pysy muuten pois, niin loppupeleissä ainoa asia mikä auttaa on puukko. Mulla tuli lopussa kohtauksia ruokavaliosta huolimatta :( Tsemppiä ja toivottavasti pääset pian leikkaukseen!