Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvä elämä = laitoksessa vietetty elämä?

Vierailija
26.03.2013 |

Minua on alkanut jotenkin ihmetyttämään tämä asenne, että ihmisen paras paikka on laitoksessa. Ensin se paras paikka on päiväkoti, sitten koulu (ja mitä enemmän siellä viettää aikaa, sen parempi). Sitten, jos hyvä mäihä käy, pääsee kunnalle tai valtiolle töihin johonkin laitokseen. Hetken aikaa saa olla eläkkeellä, kunnes yhteiskunta ja omaiset alkavat vihjailla, että olisi hyvä jos mummo ja pappa ymmärtäisivät, ettei se oma koti ole mitään verrattuna palvelutaloon.

Ymmärrän, että tällä lailla halutaan luoda tasavertaisesti huolenpitoa kaikille. Se, mikä minua ärsyttää, on laitosuskovaisuus, eli että siellä laitoksessa ihminen saa kaikkein parasta, parasta hoitoa, parasta tietoa, parhaan mahdollisen elämän. Mitään kritiikkiä sitä kohtaan ei saa esittää, koska normaali ihminen ei vajavaisella älyllään ikinä pysty hoitamaan itseään, omaa elämäänsä, omia lapsiaan tai omaisiaan vähän vähemmälläkin laitostumisella. 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minua on tuo ihan sama ihmetyttänyt. Mulle itselleni oli yksi tärkeä syy, miksi en halunnut omia lapsiani päiväkotiin, että en halua jo pienenä LAITOSTAA heitä, laittaa sopeutumaan ylhäältä annettuihin aikatauluihin ja sääntöihin, vaan antaa edes lapsuuden olla mahdollisimman vapaa, koska koulussa ja siitä eteenpäin sitä sitten riittää kyllä erilaisiin laitoksiin sopeutumista. 

Mutta tosiaan, tässä maassa monet pitävät laitosta, jossa on oikein ammattilaiset huolehtimassa lapsista tai vanhuksista tai vammaisista tms parempana kuin tavallista kotielämää. Ihmiset oikein haluavat olla ja tehdä sukulaisistaan ja lähimmistään koneiston osia, laittaa ne johonkin laitokseen tai tosiaan jopa olla itse laitosmaisessa työpaikassa jossa ei tarvi muuta kuin sopeutua sääntöihin ja tehdä mitä käsketään.

Mä olen ihan liian boheemi ihminen halutakseni moista, minä haluan olla mahdollisimman vapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla