Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suojata sänky, jos lapsivedet sattuisi menemään nukkuessa?

Vierailija
26.03.2013 |

Hei mammat, oletteko loppuraskaudesta suojanneet sängyn jotenkin, jos lapsivedet vaikka sattuisi menemään yöllä? Eikös siitä tule melkoinen sotku, jos useita desejä nestettä lorahtaa sänkyyn? Vai voiko vedet edes mennä noin vain, ilman että heräisi ensin esim. supisteluun? Mulla rv 37+5, eli synnytys voi käynnistyä milloin vain.

Näin viime yönä unta, että heräsin muka sängystä isosta verisestä lammikosta. :/ Toivottavasti ei tule verta ainakaan, mutta pisti miettimään tällaista asiaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kangaskaupasta muovitettua froteeta ja sitten vauvan syntymän jälkeen sitä voi käyttää hoitoalustana tai pinniksessä kosteussuojana kun vähän leikkaa pienemmäksi ja sitten myöhemmin voi tehdä siitä saunaan peflettejä

Vierailija
2/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Mä ainakin laitoin muutaman pyyhkeen sängylle lakanan alle, kun ei ollut mitään muutakaan. Äitiyspakkauksessa tulee mukana sellainen muovitettu frotee, minkä vois varmaan kanssa laittaa?

synnytys käynnistyi aamulla klo 6-7 aikaan enkä herännyt niihin supistuksiin vaan siihen kun vatsa meni sekaisin. Vähän ajan päästä vasta tajusin että vatsakivun lisäksi mulla alkoi supistukset! 

Lapsivedet meni 7-8h päästä sairaalassa ihan vaan tiputellen pisaroita. Kätilö päästi loput vedet sisätutkimuksen yhteydessä ja sillon alkoi tosi kovat supistukset!

mutta tsemppiä sulle loppuraskauteen ja synnytykseen! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:46"]

kangaskaupasta muovitettua froteeta ja sitten vauvan syntymän jälkeen sitä voi käyttää hoitoalustana tai pinniksessä kosteussuojana kun vähän leikkaa pienemmäksi ja sitten myöhemmin voi tehdä siitä saunaan peflettejä

[/quote]

Pitäisköhän laittaa se jotenkin lakanan alle, että pysyy paikoillaan? Tai ehkä taittelen vanhan, huonon lakanan oman puoliskoni alle... Ois kiva alkaa siivota sitä sotkua sitten keskellä yötä. :)

Onko teille monillekin käynyt niin, että olette heränneet vesien menoon?

Vierailija
4/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumilla on sellaisia kertakäyttöisiä imukykyisiä  vaipanvaihtoalustoja, osta paketti  ja laita niitä lakana alle.

Vierailija
5/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on mennyt lorahdellen ei lainkaan kaikki kerralla. Istuin itse sohvalla ja tuli sellainen tunne että kohta jotain valuu ja ehdin nousta lattian päälle ja eka lorahdus sotki vain vaatteet ja lattian.

Loppuraskaudesta itse nukuin niin kevyesti että olisin harännyt ennen sotkua.

Vierailija
6/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan ole koskaan suojannut yhtään mitään. lapsivedet eivät ole menneet koskaan, vasta sairaalassa.

t. viiden äiti

Vierailija
7/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:52"]

Mulla ainakin on mennyt lorahdellen ei lainkaan kaikki kerralla. Istuin itse sohvalla ja tuli sellainen tunne että kohta jotain valuu ja ehdin nousta lattian päälle ja eka lorahdus sotki vain vaatteet ja lattian.

Loppuraskaudesta itse nukuin niin kevyesti että olisin harännyt ennen sotkua.

[/quote]

Ai niin, uskaltaakohan tässä istua enää missään ilman suojaa? Ei paljon huvittaisi liata uutta sohvaakaan. :) Vaipat housuihin?

-ap

Vierailija
8/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys käynnistyy melko harvoin lapsivesien menolla. Paljon paljon yleisempää on se, että käynnistyy supistuksilla. Aika usein vedet menevät vasta, kun kalvot puhkaistaan, tai sitten menevät muuten kun synnytys on jo hyvässä vauhdissa.

Vierailija
9/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sängyssä iso paksu kylpypyyhe varmuuden vuoksi mutta ei sitä tarvittu koska vedet meni molemmilla kerroilla vasta sairaalassa n. 1-2 ennen kuin vauva syntyi.

Vierailija
10/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:56"]

Synnytys käynnistyy melko harvoin lapsivesien menolla. Paljon paljon yleisempää on se, että käynnistyy supistuksilla. Aika usein vedet menevät vasta, kun kalvot puhkaistaan, tai sitten menevät muuten kun synnytys on jo hyvässä vauhdissa.

[/quote]

Mulla meni lapsivedet yöllä. Olin juuri käynyt vessassa (100kerran) ja tulin rappuset alas niin siihen loiskahti. lapsi toki syntyi vasta 2 päivän kuluttua siitä.

Vierailija
11/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin sidettä muutenkin loppuaikana kun tuli niin paljon valkovuotoa ja varmaan vähän pissaakin pääsi lirahtamaan.. joten olin "turvassa" kun vedet meni, side piti sen määrän mikä minulla tuli, joten tuskin tuli kaikki kerralla, tai en minä tiedä paljonko siellä kuuluu olla tai paljonko Always ultra vetää itseensä =D

Pariin otteeseen sitten vielä lorahti kunnolla ennen kuin päästiin tositoimiin.

Vierailija
12/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni ihan tiputellen/lorahdellen ja sitä katottiin sairaalassakin moneen kertaan että onko varmasti nyt lapsivettä. Kätilökin sanoi että se on normaali tapa miten lapsivettä tulee, eikä minään suihkuna, kuten minä pölöpää olin leffoista luullut.

Eikö vain murto-osa synnytyksistä ala vesien menolla. Mulla ei kävisi mielessäkään ruveta nukkumaan jossain rahisevien vaippojen ja suojusten päällä. Voithan laittaa terveyssiteen jos pelottaa kovasti.

Vierailija
13/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lakanan ja petarin välissä Ikeasta ostettu vauvan sängyn kosteussuoja. Se on aika iso, varmaankin jotain 60x120. Ja autossa oli kaverilta saatu pienempi kosteussuoja penkin päällä ja siinä vielä pyyhe.:D Ne oli oikeestaan ne kaks paikkaa mihin en lapsivettä halunnu.. En muuten mitään suojaa kantanu mukana.

Lapsivedet tosin meni vasta kalvojen puhkasulla synnytyssalissa, mutta olinpahan varautunu ainaki.:D Kerran on petari pesty ja se ei ollu kovin mukavaa hommaa kun ei sitä saanu kuivumaan kunnolla minnekkään. Eikä huvita pestä/uusia auton istuintakaan..

Vierailija
14/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viitsinyt enää loppuraskaudesta paljon julkisilla paikoilla liikuskella kun pelkäsin että lapsivedet menee jne. 

pidä yösidettä mukana siltävaralta jos lapsivesi menee, se riittää joksikin aikaa..

Vierailija
15/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsivesi minään hyökyaaltona tule, laita yöside pikkareihin niin se riittää kyllä niin pitkäksi aikaa, että ehdit pois sängystä.

Vierailija
16/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2/4 synnytyksestä käynnistynyt vesien menolla. Ekalla kerralla meni juuri sänkyyn kun olin juuri päässyt makaamaan. Petauspatjan sai tietty hyvin pestyä, mutta itse runkopatjaan jäi kyllä loppuajaksi (mitä sänkyä käytettiin) sellainen läntti. Tokikaan se ei siellä petarin alla sitten haitannut.

Toisella kerralla vedet meni lattialle sängyn viereen kun aamulla nousin ekaa kertaa sängystä.

Nyt viidettä kertaa raskaana ja aion kyllä laittaa jonkinlaisen suojajutun piakkoin sänkyyn. Ikeasta sai ainakin joskus halvalla sellaisia parisänkyynkin sopivia muovilakanoita, sellaisen meinasin laittaa petarin alle nytkin. Eipähän sitten ainakaan runkopatjat mene pilalle, petari on muutenkin aika aikansa elänyt jo ja ihan suoraan muovin päällä on kyllä ikävä nukkua.

Vierailija
17/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mulla meni lapsivedet julkisella paikalla, mutta ei siinä mitään dramaattista ollut. Housut kastui mutta ei niin, että kukaan ulkopuolinen olisi sitä nähnyt.

15

Vierailija
18/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kahdesti hulahtanut kaikki kerralla sänkyyn. Ei olis riittänyt mikään side. Kolmannella kerralla heräsin supistuksiin samaan aikaan, joten vettä ehti tulla vain vähän sänkyyn ja loput lattialle sängyn viereen noustessani ylös. Muovitettua froteeta siis suosittelen, jos haluaa varmistaa, ettei mene yhtään patjaan.

Vierailija
19/19 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 11:24"]

Mulla on kahdesti hulahtanut kaikki kerralla sänkyyn. Ei olis riittänyt mikään side. Kolmannella kerralla heräsin supistuksiin samaan aikaan, joten vettä ehti tulla vain vähän sänkyyn ja loput lattialle sängyn viereen noustessani ylös. Muovitettua froteeta siis suosittelen, jos haluaa varmistaa, ettei mene yhtään patjaan.

[/quote]

Okei, eli ei tämä ihan turha huoli ole kuitenkaan. Kiitos vastauksistanne, äipät. :)

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän