Lapsen eskari kaveri oli oksennustaudissa viikonloppuna
ja oli vielä eilen pois eskarista (vanhemmat pitivät sen yhden ns. terveen päivän välissä). No eipä tuossa mitään mutta nyt vanhemmat ovat oksennustaudissa ja toivat lapsen itse eskariin tänään vaikka ovat viime yönä oksennelleet. Ja tämän isä kertoi itse minulle kun lapset riisuivat ulkovaatteitaan.
En enää yhtään ihmettele, miksi nuo kaiken maailman vatsataudit ovat yksi iso vitsaus.
Vai olenko vain nipo kun minusta tämä eskarikaveri olisi täytynyt pitää vielä kotona kun kerran molemmat vanhemmat ovat oksennustaudissa?
Kommentit (35)
Oksennustauti on pikkaisen eriasia kuin nenän vuotaminen.
Joo ei olisi tarvinnut tuossa tilanteessa lasta eskariin viedä.
Nyt oli kyse siitä että oksennustautinen isä tuli sinne eskaritiloihin ja jos on just yöllä oksentanut niin taatusti tartuttaa. Se on todellakin typerää toimintaa.
Jos lapsi oli ihan pakko tuoda eskariin niin sille olisi pitänyt hommata toinen saattaja.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:33"]
Eihän se nyt niin mene, että jos joku perheessä sairastaa, niin kaikkien pitäisi pysyä kotona! Johan sitä isoissa perheissä olisi sitten koululaiset, eskut, kerholaiset sekä työssä käyvät suurimman osan kaikki kotona vuoden aikana. Ainahan jollakin vähintään nenä vuotaa...
[/quote]
Mahatauti nyt on vähän inhottavampi ku nuha. Ja eskari ja kerho on eri asia ku koulu ja työ, jotka on pakollisia/velvollisuuksia. Tieten tahtoen ei pidä mennä tartuttamaan toisia paikkaan johon EI OLE PAKKO mennä. Tuossa voi pilata jonkun toisen perheen pääsiäisloman..
Ap taas.
Mieleni teki sanoa jotakin asiaan mutta tyydyin hymistelemään (yllätys mutta en ole aamuisin ihan parhaassa terässä.). Tosiaan, tiedän tuon eskarikaverin oksentaneen viimeisimmän kerran sunnuntaina (eilen siis oli vielä pois eskarista) ja eilen vanhemmat aloittivat oksentelun.
Itse olen pitänyt esikoisen pois eskarista jos yksikin perheenjäsenistä on oksentanut, koska tiedän, että tuo tauti tarttuu herkästi. Tiedän, ettei itseään tai muita voi täysin "suojata" mutta uskon, että tuollainen ennaltaehkäisee ainakin vähän.
Nyt täytyy pitää peukkuja, ettei tauti vain tule meille (tai muillekaan), sillä viikonloppuna olisi tiedossa siskonpojan ristiäiset.
Janäin siis Porissa, vastauksena tuolle yhdelle vastaajalle.
Meil tuotiin yks lapsi harrastukseen varakalsarit mukana jos käy ruikulivahinko... Et pitikö sit tuoda jos ees epäili moista... Ja siis 7vee...
Mitä sen eskarilaisen sitten pitäisi kotona tehdä koko päivä kun vanhemmat vuoroin nukkuu ja vuoroin käy halimassa pönttöä?
No mitä sitä nyt lapset tekee kotona. Leikkii, katsoo lastenohjelmia, syö, pelaa tietsikalla...
Jos meillä on yksi oksennutaudissa, niin muut menee kouluun ja toinen vanhemmista töihin.
Peskää kätenne, älkääkä nuolko sormianne ja purko kynsiänne. Näin ei noro iske niin helposti.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 09:35"]
Oksennustauti on pikkaisen eriasia kuin nenän vuotaminen.
Joo ei olisi tarvinnut tuossa tilanteessa lasta eskariin viedä.
[/quote]
Nyt oli siis kyse siitä että vanhemmat olivat itse sairaina. Joten poika olisi aivan hyvin voinut olla kotona ja niin olisi pitänytkin tehdä. Nyt monen pääsiäisloma voi mennä pilalle jonku ajattelemattoman urpon takia. Ties vaikka joku perhe olisi matkalle lähdössä. Ei helkkari että jotkut on idiootteja.
Kuinka paljon se isukku siellä paikkoja klähmi? Jos tuo lapsen eskariin, ei välttämättä koske kuin ovenkahvaan ja siihenkin käsineet kädessä. Kyllä terveellä lapsella on oikeus tulla esikouluun ja taudin voi saada niin kovin monesta muustakin paikasta, kaupasta jne. Vanhemmat saavat toipua rauhassa kun ei tarvitse laittaa lapselle ruokaa ja katsoa perään.
Ja eskarikaveri on muuten yhdyssana!
Mut ei kannata oikeesti aina hymistellä, kyllä joskus voi edes vähintäänkin antaa ymmärtää ettei halua tartuntoja perheeseen.. Ei ne ihmiset älyä jos esittää et asiat ok. Vaikka tässä tapauksessakin oli kyllä niin itsekäs meininki et tuskinpa sitä isää olis kiinnostanu. Mut kuitenkin. Käyttäkää suutanne, älkää näppäimistöä. Noin niin kuin yleisestikin ottaen..
Mikä tässä oli se ongelma? Ajattelitko että lapsi levittää pöpöjä vaiko isä?
Kannattaa varmaan pitää oma perhe eristyksissä vähintää viikko ennen matkaa ja juhlapäiviä. Eipähän mene suunnitelmat uusiksi, sillä julkisissa kulukvälineissä, kouluissa, päiväkodeissa, harrastuksissa jne voi milloin vain joultua samaan tilaan hetkeksi henkilön kanssa, joka kantaa sairautta tai on toipumassa siitä taikka kotonaan on sairas ihminen.
Ei vara venettä kaada!
Hmm... ap:n kaverin lapsen kohdalla lapsi ei enää taida tartuttaa, koska on itse jo taudin potenut. Eskariin tullessa pitää kädet pestä heti, joten en olisi asiasta huolissani.
Mutta ihan päivänselvää on, että jos lapsi ei olisi vielä sairastanut mahatautia ja kotona ovat vanhemmat tai vaikka vain toinen vanhempi mahataudissa, lapsella EI OLE ASIAA ESKARIIN.
Vitsit että tämän ymmärtäminen ottaa joillakin itsekkäillä minä-minä-mun-mukavuuteni-ennen-kaikkea -ämmille tiukoille. Eskari ei ole pakollinen, sieltä voi hyvin olla kotosalla muutaman päivän. Koulu on eri asia, sieltä ei terve lapsi voi olla poissa "varmuuden vuoksi", eikä vanhempikaan voi olla tautia odottelemassa poissa töistä.
Mutta tarhaan, kerhoihin ja eskariin EI TARVITSE MENNÄ MUITA TARTUTTAMAAN TURHAN VUOKSI.
Itse olisin pitänyt ap:n kaverin tapauksessa eskarilaisenkin kotona, mutta kovin isoa tartuntavaraa tuskin enää on.
Eihän se nyt niin mene, että jos joku perheessä sairastaa, niin kaikkien pitäisi pysyä kotona! Johan sitä isoissa perheissä olisi sitten koululaiset, eskut, kerholaiset sekä työssä käyvät suurimman osan kaikki kotona vuoden aikana. Ainahan jollakin vähintään nenä vuotaa...