Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt apua kiitos! Mikä minulla voisi olla? ;(

Vierailija
25.03.2013 |

Hei!

Olen 17-vuotias tyttö ja tämä outo vaiva alkoi sunnuntai aamuna. Yleensä olen ollut tosi hyvä pidättämään virtsaa, ei mitään ongelmaa pidättämisen kanssa! ehkä olen ollut jopa liiankin hyvä pidättämään, koska pystynyt pidättämään virtsaa joskus paljon pidempään ja paremmin kuin muut kaverini! Luulin että aamu lähtisi sitten normaalin kaavan mukaan... tunsin pientä pissahätää, mutta mietin sitten ehkä muuta niin paljon että unohdin käydä vessassa tai no, ajattelin myös että selviän tämän reissun ilman vessassa käymistä ja käyn sitten myöhemmin.. olin lenkille siis menossa. Näin on aiemmin onnistunut ja lenkin aikana esim. se wc hätä kadonnut. Sitten kun olin ollut menossa vähän aikaa, tajusin että ei helvetti.. nyt jos en pääse vessaan niin lasken vielä housuun!! ja sit mun oli pakko kiirehtiä äkkiä yleiseen vessaan...

Siitä se lähti.

No nyt ollu sit tämänkin päivän sellasta, et mulla on tarve virtsata usein ja en lorota kovin suuria määriä... Ennen oon käyny päivässä ehkä pari kertaa pissalla ja lorottanu oikeen pitkät pissat! nyt vaan sellasia pieniä ja useammin kun ennen... 4-5 kertaa oon tänään käyny virtsaa laskemassa ja ei tarvii kun vähän juoda, niin pitää lähteä jo heti vessaan :((

Oon sit koittanu miettiä et mistä tämä ois voinu tulla. Noh, ihan ekana tulee mieleen sellanen juttu, et ei nyt viime viikonloppuna, mutta sitä edellisenä palellutin yläreiteni ja pimppanikin tuntui vähän jäätyvän kun olin liian kovalla pakkasella, liian vähällä vaatteella ulkona... minulla oli vain ohuet legginsit jalassa ja päivällä olin tarjennut niillä ihan hyvin, mutta illalla kun laski aurinko ja oltiin järven rannalla, jäädyin. Yläreisiini tuli tuohon etupuolelle kipeät kohdat ja ne vähän turposi ja tuli violetteja viiruja eli raskausarpia, no hoidin niitä paleltumavammojani kun pääsin kotiin niin hieromalla jotta kohdat lämpiää ja veri alkaa kiertää paremmin, sitten vielä kuumaan suihkuun ja laskin kuumaa vettä niiden päälle ja pimpsallekin ja sitten laitoin rasvaa vielä paleltumakohtien päälle ja pidin sisällä itseni lämpimänä.

Voisiko nyt vasta usean päivän jälkeen ja kun paleltumanikin ovat parantuneet jo ajat sitten, niin niiden jälkeen ilmestyä virtsatulehdus?

Olen joskus kauan sitten sairastanut virtsatietulehduksen varmemmin, vaikka sillonkin kävin antamassa virtsanäytteen lääkärissä, mutta siinä ei tulehdusta huomattu. Sillon kuitenkin tunsin pistävää kipua pissatessa ja pissaaminen oli vaikeaa, koska joka kerta kun laskin pissaa, niin sattui hemmetisti! Tää vaiva meni onneks sit ohi.

Nyt tilanne on kuitenkin täysin eri. En koe mitään tuollaista kipua. Paitsi ehkä pientä poltetta alapäässä, tai oikeastaan virtsaputken kohdalla pissaamisen jälkeen ja kun olen pyyhkinyt.

Joskus pissani väri/haju myös vaihtelee, tai on vaihdellut aika pitkäänkin, välillä se on normaalin hajuista ja sellaista normaalia keltaista, tai sitten se voi olla väritöntä, eikä oikein haise miltään tai sitten se on helvetin tummaa ja lemuaa oikein kitkerälle! En ole kuitenkaan huolestunut tästä, koska ei ole ollut mitään virtsaamisvaivaa sillon tai kipua, olen ajatellut että se on normaalia että virtsan koostumus vaihtelee ja johtuu siitä mitä milloinkin syön/juon.

Olen voinut myös henkisesti paremmin viime päivinä, kuin koskaan aiemmin. Joten en ymmärrä miksi senkään takia nyt sairastuisin, kun olen voinut ihan ookoosti.

Välillä olisin voinut kyllä ehkä hieman rauhoittaa menoa ja käydä esim. rauhallisemmin vessassa... mutta onko sillä sitten kauheammin väliä?

Olen nyt ihan paniikissa täällä ja itkenyt koko ajan ja miettinyt että mitä jos en parane koskaan, että minulle jää ikuiseksi ajaksi joku kusivaiva jo näin nuorena!!!!!!!!!!!!

Eikö inkontinenssit sun muut virtsankarkailut pitäisi olla enemmän vanhusten tai vanhempien ihmisten juttuja, kuin teinien?

Ja miksi minulle yhtäkkiä voisi puhjeta joku inkontinenssi kun ole ollut aiemmin YHTÄKÄÄN ongelmaa virtsaamisen kanssa, vaipoistakin pääsin tosi nuorena eroon ja olen ymmärtänyt että meidän suvussakaan ei olisi kauheasti mitään inkontinenssi vaivaa...

Olen muuten perus terve tyttö, hiukan on ylipainoa ehkä 160/63, oon saanu nyt pari kiloo tiputettua pois.. ja kärsin kylläkin ärtyneen suolen oireyhtymästä, mutta voiko se liittyä mitenkään tähän pissa-vaivaan? kuukautishäiriöitä minulla on myös, pitäisi selvittää mistä nekin johtuu..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään hätää, sulla voi olla ihan hyvin vain pissatulehdus. Käy lääkärissä. Ja sitten virtsanväri ja haju riippuu siitä miten paljon juot vettä, eli mitä vähemmän on vettä poistumassa kehosta sitä tummempaa ja voimakkaamman hajuista pissa on. Eli juo vettä vaan runsaasti.

Muuten, sinulla EI ole yhtään ylipainoa ja saatat vielä pituuttakin kasvaa, älä laihduta, olet oikein hyvissä mitoissa!

Kuinka kauan sinulla on ollut kuukautiset? Siis minkä ikäisenä alkoi?

Vierailija
2/8 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisi olla pissatulehdus. Juo paljon vettä ja syö karpaloita jos saat käsiisi ja soita aamulla päivystykseen. Ja ens kerralla ihan oikeasti enemmän vaatetta, kun lähdet ulos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 22:45"]No ei mitään hätää, sulla voi olla ihan hyvin vain pissatulehdus. Käy lääkärissä. Ja sitten virtsanväri ja haju riippuu siitä miten paljon juot vettä, eli mitä vähemmän on vettä poistumassa kehosta sitä tummempaa ja voimakkaamman hajuista pissa on. Eli juo vettä vaan runsaasti. Muuten, sinulla EI ole yhtään ylipainoa ja saatat vielä pituuttakin kasvaa, älä laihduta, olet oikein hyvissä mitoissa! Kuinka kauan sinulla on ollut kuukautiset? Siis minkä ikäisenä alkoi?[/quote]

Alkoi tosi nuorena, 10-vuotiaana ja totuus on se että minulla on hiukan ylipainoa, koska kun katsoin painoindeksin niin 47kg on alapainoraja 160 senttiselle ja ylipainon raja 64kg ja normaalipaino noiden välistä, joskus painoin jopa 50 kiloa, mutta olen nyt päässyt siitä sitten vähän lihomaan... Mietin voisiko rakko reagoida siihen lihomiseenkin. Yritän nyt laihduttaa ja tavoite paino ois 56kg. Olen myös kuullut että hyppiminen ja aerobic ja tanssiminen ja tämmönen liikunta vois aiheuttaa inkontinenssiä...! Juuri niillä tavoin olen yrittänyt saada painoa pois :((

Vierailija
4/8 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 22:49"]

No voisi olla pissatulehdus. Juo paljon vettä ja syö karpaloita jos saat käsiisi ja soita aamulla päivystykseen. Ja ens kerralla ihan oikeasti enemmän vaatetta, kun lähdet ulos!

[/quote]

Joo...

Niin voisi. Itteänikin pelottaa kun ei oo sitä perus kipua virtsatessa vaan tämä tiheentynyt virtsaamisen tarve pelkästään, että koko ajan pitäisi olla kusemassa. :( Mitä jos tämä ei parane...

Sitten olen paska/maha/kusi vammainen teini. Ei hitto!

Mä oon niin hermona etten pysty ehkä ees nukkuu!!

Vierailija
5/8 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla jostain syystä myös yliaktiivisen rakon tapaista oireilua. Sille on tyypillistä että mitä useammin ramppaa vessassa niin sitä pakottavammaksi ja toistuvammaksi se tarve tulee. Kannattaa vaan juoda reippaasti ja odottaa vessaanmenoa niin kauan ettät tiedät että rakossa on kunnolla virtsaa.

Limakalvojen kuivuus tai hiivatulehdus voivat myös aiheuttaa tuollaista.

Vierailija
6/8 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja ei nyt kannata mitään katastrofikuvitelmia ruveta lietsomaan, on erittäin epätodennäköistä että tuo mikään pysyvä vaiva olisi. Ja pysyviinkin vaivoihin on läääkitystä jne. Ei sun elämäs nyt yhteen pissavaivaan kaadu, suurella todennäköisyydellä kyse on muutenkin ihan ohimenevästä jutusta.

6

Vierailija
7/8 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 23:14"]

Se voi olla jostain syystä myös yliaktiivisen rakon tapaista oireilua. Sille on tyypillistä että mitä useammin ramppaa vessassa niin sitä pakottavammaksi ja toistuvammaksi se tarve tulee. Kannattaa vaan juoda reippaasti ja odottaa vessaanmenoa niin kauan ettät tiedät että rakossa on kunnolla virtsaa.

Limakalvojen kuivuus tai hiivatulehdus voivat myös aiheuttaa tuollaista.

[/quote]

En tajuu miks mulle ois sit puhjennu yhtäkkiä tuollanen yliaktiivinen rakko...?

Oon kokeillu parantaa mun nukkumatottumuksia, luin et siitä vois puhjeta. Voi vittu, voi vittu, voi vittu...

Vierailija
8/8 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 23:18"]

Hei ja ei nyt kannata mitään katastrofikuvitelmia ruveta lietsomaan, on erittäin epätodennäköistä että tuo mikään pysyvä vaiva olisi. Ja pysyviinkin vaivoihin on läääkitystä jne. Ei sun elämäs nyt yhteen pissavaivaan kaadu, suurella todennäköisyydellä kyse on muutenkin ihan ohimenevästä jutusta.

6

[/quote]

Niin toivottavasti...

En minä kestä jos on! Elämä ollut muutenkin helvettiä, juuri toipumassa kiusaamisesta ja suolisto voi onneksi paremmin, mutta jos nyt taas tulee takapakkia elämässä... mie roikun masennuslääkityksen varassa, syrjäytyneenä ja elämäni on ohi ;(( tärisen vaan ihan paniikis vaikka pitäis rauhottuu nukkuu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan