Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konginkankaan onnettomuudestakin jo 15 vuotta, missä olit kun kuulit asiasta?

Vierailija
17.03.2019 |

Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, että missä olin kun kuulin asiasta. Tai että mistä edes siitä kuulin. Luin ehkä joltain nettipalstalta?

Bonuksena Ylen juttu jossa on haastateltu eri ihmisiä ja siinä käydään tapahtumia läpi eri aikaperspektiiveistä: https://yle.fi/uutiset/3-10678407 Mielenkiitoinen ja hyvin tehty, suosittelen lukemaan!

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.

Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.

Miksi tuo 90 km/h mahdollistetaan jos sitä ei saa edes ajaa?

Vierailija
2/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan missä olin kun kun kuulin uutisen että tornit kaatuivat (autossa liikennevaloisssa lähdössä kotoa) tai kun Estonia upposi (kotona, heräsin kun sain tekstiviestin joka kertoi onnettomuudesta).

En muista kuitenkaan missä olin kuullessani tuosta onnettomuudesta. Onnettomuus tulee kuitenkin mieleen kun ohitamme Konginkankaan Lapin reissuillamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.

Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.

Miksi tuo 90 km/h mahdollistetaan jos sitä ei saa edes ajaa?

Pitäisikö henkilöautojen nopeus rajoittaa 100 km/h ja erikoisluvalla Hesalaisille ja Turkulaisille 120 km/h?

Vierailija
4/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä. Mies oli lähdössä 4-tietä pohjoiseen ja laitoin tekstaria perään, että ajaa 8-tien kautta.

Vierailija
5/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan missä olin kun kun kuulin uutisen että tornit kaatuivat (autossa liikennevaloisssa lähdössä kotoa) tai kun Estonia upposi (kotona, heräsin kun sain tekstiviestin joka kertoi onnettomuudesta).

Nuo minäkin muistan, mutta en sitä, että missä olin Konginkankaasta kuullessani.

Vierailija
6/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ja olin lähdössä aamulla kouluun, varmaankin katsoin aamu-tv:tä ja sieltä kuulin. Siihen aikaan soi radiossa Egotripin Matkustaja, edelleenkin yhdistän biisin heti Konginkankaan tapahtumiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.

Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.

Miksi tuo 90 km/h mahdollistetaan jos sitä ei saa edes ajaa?

Pitäisikö henkilöautojen nopeus rajoittaa 100 km/h ja erikoisluvalla hesalaisille ja turkulaisille 120 km/h?

Vierailija
8/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.

Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.

Miksi tuo 90 km/h mahdollistetaan jos sitä ei saa edes ajaa?

Pitäisikö henkilöautojen nopeus rajoittaa 100 km/h ja erikoisluvalla Hesalaisille ja Turkulaisille 120 km/h?

Mielenkiintoista, että kuinka sulla tuo logiikka puuttuu kokonaan. Kaksi täysin eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista missä olin uutisen kuultuani, mutta joskus onnettomuuden jälkeen olimme menossa kaverini kanssa uimahalliin Tikkakoskella, ja näimme kun onnettomuusrekkaa kuljetettiin samaan suuntaan kuin olimme menossa. Oli aika karussa kunnossa.

Vierailija
10/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Mutta vieläkin ärsyttää, kun joku alkoi levitellä nettipalstalla nyyhkytarinaa, eli olleensa onnettomuudessa, teini,  ja nostelleensa paperirullia uhrien päältä - joo varmaan, 800 kilon rullia. Kun mä, niitä paperirullia läheltä nähneenä kirjoitin, ettei ole mahdollista, sain paskamyrskyn päälleni. Nehän ei ihan helposti edes hajoa, kun ovat tiiviitä ja painavia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin koulussa, uimatunnilla, ja liikunnanopettaja tuli kertomaan asiasta itkien. Se opettaja opetti myös niitä ihmisiä jotka oli/menehty siellä. Se opettaja ei vaan lähteny sille matkalle itse.

Siel oli siis mun yläasteen oppilaita.

Vierailija
12/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain kun liput oli puolitangossa kun lasten kanssa mentiin päiväkotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.

Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.

Miksi tuo 90 km/h mahdollistetaan jos sitä ei saa edes ajaa?

Pitäisikö henkilöautojen nopeus rajoittaa 100 km/h ja erikoisluvalla Hesalaisille ja Turkulaisille 120 km/h?

Kannatan 100 rajoitinta. Ei sen lujempaa kenenkään ole tarve ajaa.

Vierailija
14/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. Mutta vieläkin ärsyttää, kun joku alkoi levitellä nettipalstalla nyyhkytarinaa, eli olleensa onnettomuudessa, teini,  ja nostelleensa paperirullia uhrien päältä - joo varmaan, 800 kilon rullia. Kun mä, niitä paperirullia läheltä nähneenä kirjoitin, ettei ole mahdollista, sain paskamyrskyn päälleni. Nehän ei ihan helposti edes hajoa, kun ovat tiiviitä ja painavia. 

Haha, voi luoja! :D Voin hyvin kuvitella sen paskamyrskyn ja tuohtuneet idiootit, jotka uskoo, että niitä lähes tonnin painoisia rullia joku siellä ihan yksikseen nostelee pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa matkalla kouluun, kuulin auton radiosta, ja tajusin että sielä puhutaan koulukavereiden bussista.. onnea matkassa, selvisivät kaikki...

Vierailija
16/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks päivä näin, ku sellanen avonainen rekka (tai joku mis oli peräkärry) kuljetti sellasii jättimäisii kiviä hirveetä vauhtii, eikä siin ollu mitään suojaa vaan se oli avonainen se peräkärryn osa. mietin vaa et kiva jos noi kivet lentäis tosta....

Vierailija
17/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.

Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.

Miksi tuo 90 km/h mahdollistetaan jos sitä ei saa edes ajaa?

Excuse me? Konginkankaan ajopelit ajoivat seitsemääkymppiä. Tie oli liukas.

Vierailija
18/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.

Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.

Miksi tuo 90 km/h mahdollistetaan jos sitä ei saa edes ajaa?

Koska jos kuljettaja ei aja rajoitinta vastaan vaan lain salliman 80 km/h niin 90 km/h rajoitin mahdollistaa vielä heittelehtimään lähteneen perävaunun oikaisun kiihdyttämällä. Konginkankaalla ilmeisesti ajettiin rajoitinta vasten?

Vierailija
19/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut kaverilla yökylässä ja kun palaisin kotiin, luin tekstiteeveestä. Meillä ei ollut nettiä kotona tuolloin.

Seuraavana arkipäivänä koulussa pidettiin hiljainen hetki. Olin tuolloin ysiluokalla.

Vierailija
20/53 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan varmaan siksi, että mies oli silloin töissä Äänekosken paperitehtaalla ja ajattelin heti ekaksi, että on niiltä lähtenyt rekka - kun en siis tiennyt tarkkaa paikkaa tai suuntia mihin mikäkin ajoneuvo on kulkenut.

Olin kotona hoitovapaalla ja telkkari oli päällä, katsoin aamu TV:tä. Asuimme Jyväskylässä ihan 4-tien tuntumassa ja muistan heränneeni yöllä kun tuntui että paljon hälytysajoneuvoja meni pillit soiden ohi, mutta en kiinnittänyt siihen isompaa huomiota. En edes tiedä oliko toi totta vai unta, mutta tapahtumat ja kellonaika huomioiden saattoi olla ihan tottakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän