Konginkankaan onnettomuudestakin jo 15 vuotta, missä olit kun kuulit asiasta?
Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, että missä olin kun kuulin asiasta. Tai että mistä edes siitä kuulin. Luin ehkä joltain nettipalstalta?
Bonuksena Ylen juttu jossa on haastateltu eri ihmisiä ja siinä käydään tapahtumia läpi eri aikaperspektiiveistä: https://yle.fi/uutiset/3-10678407 Mielenkiitoinen ja hyvin tehty, suosittelen lukemaan!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.
Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.
Miksi tuo 90 km/h mahdollistetaan jos sitä ei saa edes ajaa?
Joissain tilanteissa on hyvä että rajoitin sallii nopeuden nostamisen, esim jos kärry lähtee heittelehtiin niin kaasua pitää lisätä. Konginkankaan onnettomuudessa tuo ei ollut mahdollista koska oli alamäki ja nopeus oli noussut liian suureksi. Onnettomuudessa kärry lähti heittelehtiin ja meni ojan puolelle, kuljettaja yritti jarruttamalla pitää sen siellä mutta abs-jarrut esti tämänkin.
Hyvä animaatio tilanteesta https://youtu. be/t_2xzbROdoQ
Olin lähikauppani kassajonossa onnettomuutta seuraavan päivän iltana. Siihen aikaan minulla oli omia huolia niin paljon, etten katsonut / lukenut uutisia. Kassajonossa näin iltapäivälehtien otsikot onnettomuudesta. Muistan vuoden 2004 synkkänä. Vuoden loppuun tuli vielä Aasian tsunamikatastrofi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista. Mutta vieläkin ärsyttää, kun joku alkoi levitellä nettipalstalla nyyhkytarinaa, eli olleensa onnettomuudessa, teini, ja nostelleensa paperirullia uhrien päältä - joo varmaan, 800 kilon rullia. Kun mä, niitä paperirullia läheltä nähneenä kirjoitin, ettei ole mahdollista, sain paskamyrskyn päälleni. Nehän ei ihan helposti edes hajoa, kun ovat tiiviitä ja painavia.
Haha, voi luoja! :D Voin hyvin kuvitella sen paskamyrskyn ja tuohtuneet idiootit, jotka uskoo, että niitä lähes tonnin painoisia rullia joku siellä ihan yksikseen nostelee pois.
Joo. Mä vielä kirjoitin, että ne on läpimitaltaan enemmän kuin miehen mitta, niin kyllä sitä nyyhkytarinan keksinyttä puolusteltiin vaikka miten. Jotenkin sellainen hyvin kirjoitettu satu uppoaa ihmisiin, joilla ei ole faktatietoa. Nykyään ihmiset on ehkä jo vähän kriittisempiä kuitenkin, eikä ihan kaikkea netissä kirjoitettua uskota. Ne palstat, missä olin, on aikoja sitten jo ajettu alas, joten sitä tarinaa ei löydy enkä enää hakemalla löytänyt, vaikka se kiersi kyllä aika monella palstalla. Olin silloin nuori ja naiivi, olisinhan mä hetkessä todistanut kun olisin vain laittanut vaikka kuvan paperitehtaalta, niitä oli kyllä netissä jo silloin.
Olin lukiossa silloin. Koulu alkoi sinä aamuna vähän myöhemmin. Isäni soitti meille töistä, että laittakaa tv päälle, on ollut iso onnettomuus. Lähdin pian kouluun, ja kaikki tuntuivat olevan tavallista varovaisempia liikenteessä. Autot päästivät tien yli ja pysähtyivät kauaksi suojatiestä.
Koulussa kaikilla tunneilla puhuttiin onnettomuudesta. Tunnelma oli järkyttynyt. Kotona koko ilta kului tv:n ääressä. Mieleen on jäänyt uutisten havainnevideot onnettomuudesta.
Koulussa. Silloin ei ollut älypuhelimia, enkä aamuisin käyttänyt kotona nettiä tai katsonut telkkaria. Meillä sattui aamulla olemaan joku atk-tunti ja ennen tunnin alkua surffailin netissä ja näin uutiset.
Meillä oli aamu-tv menossa kuten muinakin aamuina. Herättelin lapsia kouluun ja päiväkotiin. Kuuntelin uutista puolihuolimattomasti ja ajattelin, että taas on jossain ulkomailla rysähtänyt. Kun näin ruudussa tienviitat, tajusin että tapahtuikin Suomessa. Sen jälkeen kuuntelin tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin ja olin lähdössä aamulla kouluun, varmaankin katsoin aamu-tv:tä ja sieltä kuulin. Siihen aikaan soi radiossa Egotripin Matkustaja, edelleenkin yhdistän biisin heti Konginkankaan tapahtumiin.
Hei mulla on ihan sama, yhdistän Matkustajan tähän turmaan🙋🏻♀️
Vuoden loppuun tuli vielä Aasian tsunamikatastrofi.
-mun yläasteellä oli myös sieltä esim samalta luokalta yks tyttö :D joka siis pelastui.
En muista mutta muistan kun katselin netistä kuvia tapauksesta.
Kiireinen yövuoroni akuutilla vuodeosastolla oli päättymässä kun joku aukaisi tv:n.Kyllä pysähdytti ja väsymys kaikkosi.
Ei mitään muistikuvaa. Varmaan luin illalla asiasta joltain uutissivustolta. Ei ole jäänyt mieleen. Asuin ulkomailla tuolloin(kin).
Vierailija kirjoitti:
Vuoden loppuun tuli vielä Aasian tsunamikatastrofi.
-mun yläasteellä oli myös sieltä esim samalta luokalta yks tyttö :D joka siis pelastui.
Joo tuo oli jotenkin synkkä vuosi. Lisäksi kesä oli ankean sateinen ja Pohjanmaalla moni menetti kotinsa ja rahansa tulvissa. Omassa elämässä myös ihan hirveää aikaa vakavan sairastumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konginkankaan jälkeen liikenneturvallisuus on parantunut ja useat tieliikenteen nykysäädöksistä ovat onnettomuuden jälkeen tehtyjä suosituksia. Kaikkia muutoksia ei ole vieläkään toteutettu.
Monien mielestä merkittävimmät parannusehdotukset ovat edelleen puolitiessä. Esimerkiksi rekkojen nopeudenrajoittimet mahdollistavat edelleen 90 kilometrin tuntivauhdin, vaikka virallinen nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle on 80 km/h.
Joissain tilanteissa on hyvä että rajoitin sallii nopeuden nostamisen, esim jos kärry lähtee heittelehtiin niin kaasua pitää lisätä. Konginkankaan onnettomuudessa tuo ei ollut mahdollista koska oli alamäki ja nopeus oli noussut liian suureksi. Onnettomuudessa kärry lähti heittelehtiin ja meni ojan puolelle, kuljettaja yritti jarruttamalla pitää sen siellä mutta abs-jarrut esti tämänkin.
Tie oli niin liukas että paikalla olleilla palomiehillä oli vaikeuksia pysyä pystyssä.
Muistan olleeni lukion atk-luokassa selaamassa uutisia. Myös minä yhdistän tuon Matkustajan onnettomuuteen!
Aiheesta luin keskustelua Demi.fi:stä. Mieleen on jäänyt kuva, jossa joku vaalea tyttö roikkui jaloistaan ikkunassa :( mutta ilmeisesti oli eloonjäänyt. Ja tämä linkki löytyi siis tuosta keskustelusta, ei mistään iltapäivälehdistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vaikea tehdä mitään. Jarrua painamalla on metsässä.
Olin kotona vanhempieni luona. Äiti herätti aamulla ja kertoi onnettomuudesta. Olin poikaystäväni kanssa ajanut edellisiltana onnettomuustietä. Tuntui aivan kamalalta. Muistan että matkan aikana olimme pysähtyneet ottamaan jotain takaluukusta ja tie oli niin liukas että jopa tuon muutaman metrin kävely oli vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin ja olin lähdössä aamulla kouluun, varmaankin katsoin aamu-tv:tä ja sieltä kuulin. Siihen aikaan soi radiossa Egotripin Matkustaja, edelleenkin yhdistän biisin heti Konginkankaan tapahtumiin.
Silloin soi myös Irinan biisi 'Vahva', ja siinä kohta "nyt elämä luisuu pois (enkä mä saa siitä virtaa katkeamaan) .." tuntui minusta kuvaavan tuota onnettomuutta heti sen tapahduttua.
En muista mikä radiokanava oli kyseessä, mutta joku toimittaja oli laittanut soimaan Matti Eskon 'Huomenta Suomi' tuon kamalan uutisen jälkeen : " Uinuu Putaa, Konginkangas, Laukaa.." ja "rekka vetää niin kuin viimeistään.." jne. Hän saikin sitten asiasta huomautuksen ja esitti anteeksipyyntönsä radiossa.
Kouluaamu, olin viidennellä luokalla ja odotin taksia.
Valitettavaa, jos et näe siinä mitään logiikkaa. (Moottoritiellä saa ajaa 120 km/h lähinnä Hkissä ja Turussa ja muistaakseni myös Kemi-Tornio välillä ja joitain pikkupätkiä jossain muualla korvessa). Muualla satanen on ylin sallittu nopeus.