Konginkankaan onnettomuudestakin jo 15 vuotta, missä olit kun kuulit asiasta?
Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, että missä olin kun kuulin asiasta. Tai että mistä edes siitä kuulin. Luin ehkä joltain nettipalstalta?
Bonuksena Ylen juttu jossa on haastateltu eri ihmisiä ja siinä käydään tapahtumia läpi eri aikaperspektiiveistä: https://yle.fi/uutiset/3-10678407 Mielenkiitoinen ja hyvin tehty, suosittelen lukemaan!
Kommentit (53)
Olin mennyt kello seitsemältä alkavaan aamuvuoroon töihin. Asuin siihen aikaan Jyväskylässä. Töiden lomassa eräs työtovereista joku tuli sanomaan, että Jyväskylän pohjoispuolella on tapahtanut paha liikenneonnettomuus. Ohitin asian olankohautuksella, koska töiden kanssa oli tarpeeksi tekemistä. Päivän aikana sitten vähitellen selvisi mitä oli tapahtunut.
Olin ajamassa töihin. Ensimmäinen ajatukseni oli, että mitä ihmettä alan tehdä työpaikalla, jos pahin mieleeni juolahtanut skenaario pitää paikkansa. Ja siis ajattelin, että kyseinen bussi on isolla todennäköisyydellä koulubussi, joka tuo oppilaat siltä suunnalta juuri siihen kouluun, jossa olin töissä.
Tulin koululle (olin lukiossa) ja koulukaveri kertoi, että on tapahtunut iso onnettomuus jossa on kuollut nuoria ihmisiä.
Ei käsitystäkään. Oli ruuhkavuodet menossa silloin, että mulla on tää Konginkangas melkein mennyt ohi. Mitä täällä palstalla on asiasta kirjoitettu, ne olen ehkä lukenut.
En muista tarkkaan, ehkä koulussa asiasta joku mainitsi ensin. Kotona asiasta kuitenkin puhuttiin paljon ja olimme myöskin ajaneet kyseistä tietä muutama viikko sitten, kun olimme oman urheiluseuran kanssa bussilla lapissa käyneet. Olin tuolloin neljännellä luokalla. Mietin paljon asiaa ja vieläkin joskus mielessä.
Lähdin sinä aamuna ekalla junalla klo 5 aikaan Jyväskylästä kohti Helsinkiä. Kuulin kun konduktööri kertoi kollegalleen, että nyt on Konginkankaalla käynyt pahasti. Bussi ja paperirekka törmänneet ja bussissa paljon kuolonuhreja.
Olin töissä, menin silloin aikaisin muistaakseni jo kuudeksi töihin. Kävin jossain vaiheessa aamukahvilla taukotilassa ja työkaveri kertoi, kuunneltiin yhdessä uutisia radiosta ja hörpittiin aamukahvit aika hiljaisina.
Asuin silloin Äänekoskella. Mies kertoi uutisen aamulla, kun heräsin. Muistan etten millään meinannut sisäistää asiaa ja kysyin monta kertaa, että "mitä" ja "missä" ja "kuinka paljon"...
Olin silloin n. 11v ja ei ole muuta muistikuvaa kuin että kaupassa käydessä uutislehtien otsikoissa oli isot jutut asiasta. Ehkä viimeistään siitä sain tietää mutta huolettomana lapsena en asiaa syvällisemmin ajatellut..
Jos tuo tapahtui pääsiäisenä, niin varmaankin olin kotona. Uutisissa siitä todennäköisesti kerrottiin, tiedonvälitys ei ollut siihen aikaan niin nopeaa kuin mitä se nykyisin on.
En tiedä mitään koko onnettomuudesta. Olin 12-vuotias 15-vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
En muista. Mutta vieläkin ärsyttää, kun joku alkoi levitellä nettipalstalla nyyhkytarinaa, eli olleensa onnettomuudessa, teini, ja nostelleensa paperirullia uhrien päältä - joo varmaan, 800 kilon rullia. Kun mä, niitä paperirullia läheltä nähneenä kirjoitin, ettei ole mahdollista, sain paskamyrskyn päälleni. Nehän ei ihan helposti edes hajoa, kun ovat tiiviitä ja painavia.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/891199/konginkankaan-turmasta
Hah löysin tuon ketjun 15 vuoden jälkeen Muistan kuinka itsekin luin tuota ja nauroin kippurassa. Vaikka ei näin kamalalla asialla saisi pelleillä.
Minäkin muistan vuoden 2004 synkkänä. Olin silloin 12. Tietysti tähän vaikuttivat esiteini-iän kuohut, mutta ikäviä tapahtumiakin oli pitkin vuotta.
Konginkankaasta jäi minulle myös eräänlainen pelko. Kuljen usein pitkän matkan bussilla, ja minun on aina pakko mennä istumaan sen takapenkeille - en vain pysty istumaan etuosassa.